Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


RoosOpJeHoed schreef op 10-10-2024 om 16:23:

Ik heb vandaag weer zo'n 'ik heb heel de dag honger"-dag. Die komt zo nu en dan op bepaalde momenten tijdens mijn cyclus. Zo irritant, al eet ik me helemaal gek, het helpt gewoon niet. En dus is het geen honger, maar waarschijnlijk een hormoon in mijn lijf dat de weg kwijt is.

Ik voel me al zo sinds mijn 14e of zo lijkt het wel.

Bedankt voor de tips, Ysenda en Roosopjehoed! Vervelend, dat eindeloze hongergevoel. Ik ken het helaas ook. Mentaal zo vermoeiend..

Vandaag het voorgestelde eetpatroon van de voedingsdeskundige uitgeprobeerd. Ontbijt en lunch in tweeën gesplitst, dus 4 eetmomenten ipv 2. En ik heb geen snaaineigingen gehad. Ben voorzichtig positief - donderdag is altijd een 'makkelijke' dag, wil eerst kijken hoe het in het weekend gaat.
Beweegdoelen ruim gehaald. Tussen de middag baantjes gezwommen en vanavond zelf getraind in de dojo.

Ik heb gelukkig niet altijd honger. Maar ik merk wel dat als ik afwijk van mijn ritme en te weinig eet dat dat voor mij echt niet werkt. Ik draai beter op 5 dan op 3 en als ik honger heb beter op 7 dan op 5. En ook al ga ik dan wat omhoog in calorieën als het maar in mijn straatje past qua voeding dan gaat het goed. Ik kan dus dan beter maar toegeven aan de honger en een extra boterham met pindakaas smeren, een kommetje kwark maken, een banaan eten, een halfvol noten nemen, een gekookt eitje. Dat soort dingen. Dan ga ik wel omhoog in de calorieën maar ik weet gewoon dat dat niet mijn fijne ritme om zeep haalt. Wij hebben nu weer zure snoepjes in huis. De kinderen hadden snoep gekocht van het statiegeld van de flessen die ze voor me hebben weggebracht de afgelopen maanden. Die zetten aan tot snoepen en vind ik lastig. 
Ik las dat jij een al gepland eetmoment wat verschoven had zodat je vlak voor het etentje al wat vol zat. Ik doe dat vaker dat ik alvast zorg dat ik vol zit zodat ik me niet te buiten ga aan gesnaai. Maar ik eet dan dus meestal wel gewoon extra in de zin dat ik er niet een eetmoment voor verschuif. Vooralsnog werkt dat voor mij, maar jouw manier vond ik wel heel slim en onthoud ik. 
Dorestad ik hoop dat het niet gewoon jeuk was en dat de behandeling verschil voor je gaat maken. Bijzonder hoe jij en je vriendinnen allemaal op de eigen manier een manier gevonden hebben. Ik kan me voorstellen dat je saxenda overweegt nu je zoveel minder mag bewegen. Ik begrijp dat je je ook zorgen maakt wat die gaat doen met je metabolisme en gewicht. Ik weet niet zo goed hoe dat werkt; maar zou je het ook op voorschrift van je arts kunnen krijgen? Ik begrijp de overweging, maar gun je wel ook hierbij medisch toezicht. 150 kg afgevallen. Wat een ontzettende impact moet dat hebben gehad en heeft dat dus nog steeds. Wat naar voor haar dat ze er zo oud en ongezond uitziet en zoveel haaruitval heeft. Verdrietig hoor. 

Ik had een heel fijne bootcamp vanavond. Echt compleet anders dan anders. Fijne en energieke trainer met heel positieve flow. Heel veel met kracht gedaan. Hij had dumbells en kettlebells bij zich en heb heel fijn getraind. Erg tof!!!

RoosOpJeHoed schreef op 10-10-2024 om 16:23:

Ik heb vandaag weer zo'n 'ik heb heel de dag honger"-dag. Die komt zo nu en dan op bepaalde momenten tijdens mijn cyclus. Zo irritant, al eet ik me helemaal gek, het helpt gewoon niet. En dus is het geen honger, maar waarschijnlijk een hormoon in mijn lijf dat de weg kwijt is.

The story of my life helaas... Afgelopen 2 dagen mijn gewichtsverlies van de afgelopen 2 weken weer teniet gedaan door tijdens een hormonale migraine aanval teveel cola te drinken en te snaaien om enigszins op de been te blijven. 

Ben nu ook nog helemaal leeggezogen qua energie terwijl ik voor die aanval super lekker in een flow zat.  

Happyapple schreef op 11-10-2024 om 06:58:

[..]

The story of my life helaas... Afgelopen 2 dagen mijn gewichtsverlies van de afgelopen 2 weken weer teniet gedaan door tijdens een hormonale migraine aanval teveel cola te drinken en te snaaien om enigszins op de been te blijven.

Ben nu ook nog helemaal leeggezogen qua energie terwijl ik voor die aanval super lekker in een flow zat.

Dat heb ik ook, migraine. Dan gaat mijn gewicht een kilo omhoog. Ik weeg dagelijks -juist vanwege de horrormonen. Dat geeft een heel duidelijk effect. En dan ineens is er weer 1,5 kilo af als alles weer over is. Maar tijdens zo’n week, poeh. De energie is weg en mijn gewrichten hebben ook luid commentaar enzo. Ik ga omhoog in kcal want ik heb dan echt trek. Dan zijn er meestal 2 of 3 dagen dat ik niet sport. Elke vier weken weer. Uitzitten (uitliggen) en verder gaan waar je gebleven was. Hinderlijk om vrouw te zijn soms. 

ToetieToover schreef op 11-10-2024 om 07:18:

[..]

Dat heb ik ook, migraine. Dan gaat mijn gewicht een kilo omhoog. Ik weeg dagelijks -juist vanwege de horrormonen. Dat geeft een heel duidelijk effect. En dan ineens is er weer 1,5 kilo af als alles weer over is. Maar tijdens zo’n week, poeh. De energie is weg en mijn gewrichten hebben ook luid commentaar enzo. Ik ga omhoog in kcal want ik heb dan echt trek. Dan zijn er meestal 2 of 3 dagen dat ik niet sport. Elke vier weken weer. Uitzitten (uitliggen) en verder gaan waar je gebleven was. Hinderlijk om vrouw te zijn soms.

Nou dit dus helemaal! En dan een man die daar echt niks van begrijpt... 

ToetieToover schreef op 11-10-2024 om 07:18:

[..]

Hinderlijk om vrouw te zijn soms.

Vaak 

Heb als tiener en twintiger eigenlijk ook nog nooit last gehad van de ongesteldheid, ja hoofdpijn maar niet echt heftige bloedingen of rugpijn of zo. Sind ik halverwege de 40 of zo was is dat zweten erbij gekomen en ontzettend vaak kramp in benen ondanks magnesium.

En ik was goed afgevallen tot vorig jaar zomer( 13,3 kilo) en nu lijkt het er alleen maar bij te komen er zit inmiddels weer 7 kilo bij en moet ik me uithongeren lijkt het om een kilo af te vallen die er dan ook zo weer aan zit. Aan de beweging ligt het niet maar ik zit nooit vol, nooit een verzadigd gevoel. Niet na een kom kwark, niet na een ei of boterham met pindakaas. Dus ik weet het gewoon echt ff niet.  Heb sinds de laatste uitspatting op onze laatste vakantiedag nu bijna 2 weken ook geen alcohol gedronken maar dat maakt ook niks uit. Slaap ook niet beter of zo.

alhambra

alhambra

11-10-2024 om 10:27 Topicstarter

Wat frustrerend moet dat voor jullie zijn! Klaag hier vooral als dat jullie oplucht.

Hardlopen vanochtend ging zo lekker. Heel goed opgelet dat ik kleine passen maak en goed land. Dat scheelt inderdaad enorm qua impact op mijn heupen. 4 x 4 min gelopen en nog wat oefeningen enzo gedaan. Dat ging goed. Ik merk dat mijn basis ruim voldoende is en dus dat het heel relaxt opbouwt hiermee. 

vanmorgen lekker gesport met andere PT-er, die van mij kon niet. Wel leuk want weer wat andere dingen gedaan. En zij zei ook, je hebt je conditie al goed verbeterd, altijd goed te horen

Friezinnetje schreef op 11-10-2024 om 12:16:

vanmorgen lekker gesport met andere PT-er, die van mij kon niet. Wel leuk want weer wat andere dingen gedaan. En zij zei ook, je hebt je conditie al goed verbeterd, altijd goed te horen

lekker is dat he?

Je gaat goed voorbereid de volgende fase van je traject in.

De eerder deze week beschreven vriendin zei: ik zie het als een marathon, geen sprint, beter blijvende kleine stappen dan hele grote die daarna toch niet blijven.

alhambra

alhambra

11-10-2024 om 20:51 Topicstarter

Net nog een rondje gelopen. De eerste vijf minuten had ik spijt dat ik geen winterjas aan had gedaan maar daarna ging het beter en kwam ik verkwikt thuis 

ik had er slecht van geslapen,  van die collega bedoel ik.  Er was ook duidelijk tegen haar gezegd dat zij met haar overgewicht en andere problemen waarschijnlijk binnen zeer afzienbare tijd in grote problemen zou komen.  Dus dat gewichtsverlies is letterlijk van levensbelang.  Maar er is daarnaast ook verlies van zaken.  Je haar,  voor een vrouw toch heel belangrijk.  

Klopt Ninoea, ik ben natuurlijk bang om weer obees te worden.  Mijn stofwisseling is door mijn jojo verleden redelijk sneu.  Dus kcal verbranden door bewegen/sporten is voor mij belangrijk. Maar de Saxenda laat ik voorlopig liggen. 
Vanmorgen naar de bootcamp geweest. Het was volledig op krachttraining gericht. Grootste deel kon ik meedoen.  Na die tijd naar fysio geweest,  die heeft de Theragun op mijn hamstrings gezet.  OMG wat moest ik me op mijn ademhaling concentreren om dit te verdragen.  Na die tijd nog een ontspannen massage.  Omdat het hier fantastisch zonnig weer was ben ik toch een stukje gaan lopen. 8 km. Schitterende paddestoelen gezien.  Ik voel me fitter dan de afgelopen dagen.  

MissDalhousie, goed dat het zo beviel bij de voedingsconsulent en goed op weg zo te lezen!

Ysenda, ook lekker bezig. Je lijkt er weer goed in te zitten na je dip van even geleden. Fijne PT ook, haha!

HappyApple, wat vervelend dat je migraine er nog meer ellende bovenop gooit. En ik vind het echt heel naar dat jouw man je niet begrijpt en dus ook niet steunt. Kun je daar wel met hem over praten?

Alhambra, zo te lezen ben je goed bezig. Hopelijk kun je die goede flow een beetje volhouden.

Dorestad, ik heb pasgeleden een jurk maat 52 weggegooid. Eerlijk gezegd werd ik er wat depressief van om die enorme lap te zien. Goed dat je de Saxenda even laat liggen. Zolang je het nog op eigen kracht kunt zou ik niet naar dat soort dingen grijpen. Medicijnen of een ingreep lijken me echt de laatste stap in alle pogingen om af te vallen. Het heeft zo'n impact, dat zie je maar aan die collega. 150 kilo is echt wel gigantisch! In hoeveel tijd? Mijn kapper vertelde me destijds dat haren verliezen altijd gebeurt als je veel afvalt. Ik kreeg vreselijk dun pluishaar. Maar voor je collega moet het vreselijk zijn, zo kiezen tussen twee kwaden eigenlijk... Voor jou fijn dat je je weer fitter voelde en weer een stuk kon wandelen.

Vanmorgen heb ik mijn heupen weer eens gemeten. Ik ben niet alleen 10 kilo kwijt dit jaar, maar ook bijna 10 cm op mijn heupen! Ik denk ook wel dat ik in vet meer ben afgevallen, maar wat ben aangekomen in spieren. Vandaag kreeg ik een compliment van een vriend die ik al een paar maanden niet gezien had. Toch leuk als mensen het aan je zien.

RoosOpJeHoed schreef op 12-10-2024 om 17:57:


Ysenda, ook lekker bezig. Je lijkt er weer goed in te zitten na je dip van even geleden. Fijne PT ook, haha!

Mijn vakantie heeft me echt goed gedaan.
Daarna heb ik het echt weer opgepakt.
En nu zit ik met spierpijn na donderdagavond op de bank maar heb met zoon afgesproken om morgen samen te gaan.

Waar ik het verschil vooral merk is bij het maken van eet keuzes.
Gister had ik chips mee naar de film, keurig afgewogen maar ik had geen trek, dus is het ook weer terug de zak in gegaan.
Of als ik zoals vanmiddag merk dat ik trek krijg ik ook kies om maar naar huis te gaan en een kop thee te nemen ipv toch chocola te nemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.