Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ninoea schreef op 06-08-2024 om 22:08:

Bijzonder dat vega nog zo ingewikkeld is voor (sommige?) hotels/restaurants.
Wat een mooie resultaten heb je behaald bij je onderzoek. Wat is de reden dat je dit op deze wijze laat onderzoeken? Ik vind het wel heel boeiend want het geeft je wel objectief inzicht.
Ik heb gisterenavond geen vreetkick gehad. Yeah! En ik drink nu maar spa rood om hem tegen te gaan.
Ik heb vandaag de kledingkast van onze jongste dochter uitgemest. Dat was een boel te klein spul dat in zakken is gedaan en morgen weggebracht wordt. Verder met mijn man hetzelfde rondje gefietst als ik laatst met onze oudste zoon deed en alleen een ommetje van zo’n 5 km gemaakt. De pijn tussen mijn schouders is wat afgezakt. Maar het is nog niet helemaal over. Ik heb morgenavond een bootcamp ingepland maar het ligt eraan of de pijn dan helemaal weg is of ik inderdaad ga of dat ik het toch afzeg.

aantal stappen ruim 11000
Aantal trappen 10 (die houdt mijn applewatch inderdaad automatisch bij)
Fietsafstand 16.6 km
Aantal actieve kcal 740

Zonder bootcamp heb je ook hele actieve dagen, kijk alleen al naar de cijfers!  Mijn horloge zegt nul trappen terwijl ik vandaag echt diverse keren naar boven en naar zolder ben gegaan.  Aan mijn moederskant  komt  plotse hartdood regelmatig voor (de jongste was 17 jaar,  de oudste 68). Ook op jonge leeftijd een (fors)hartinfarct is helaas een veel voorkomend iets.  Mijn moeder is overigens kerngezond,  als enige uit het gezin van 10 kinderen!!! Ik heb een aantal jaren geleden een aantal keren mijn hart vanuit niets op de loop gehad.  Een hartfrequentie dik boven 200. En daarna ontzettend veel extrasystolen,  rustig 20 /30per minuut.  Een AVNRT.  Bètablokkers,  minder cafeïne: daarmee mocht ik het proberen en anders abblatie. Sinds die tijd ben ik onder controle bij cardioloog.  Ecg, echo,  ergometrie. En daar doe ik dan zelf sportgerelateerde andere onderzoeken bij in hetzelfde ziekenhuis.  Alle gegevens bij elkaar geven een mooi beeld. En ik heb zelf gewerkt op de hartfunctieafdeling toen ik midden 20 was. Daar deden wij als collega's al dit soort dingen op vrijdagmiddag bij degenen die dat wilden.  Cardioloog keek dan mee.    En collega's van de longfunctie deden ook mee met de spirometrie. Ik heb de uitslagen nog altijd (niet best, hoge bloeddruk,  slechteVO2MAX,  obesitas.  Wat zorgde ik slecht voor mezelf) Dus dit is combinatie van jaarlijkse controle in combinatie met af en toe dat extra gedoe (de vorige keer bleek ongeveer4 jaar geleden).

Dorestad schreef op 06-08-2024 om 20:48:

RoosOpJeHoed, je liet me wel lachen. Benen die jankstralen zijn. Wat kunnen bovenbenen toch enorm verzuren en dagen spierpijn geven! Heel herkenbaar. Ik heb eens even gekeken bij de HIIT tips die jij gaf. Oef, laat maar even..overigens ben ik, in tegenstelling tot jullie jeugdigen hier, wel al half fossiel met mijn bijna 58 jaar. De meeste aanwezigen hier werken en/of hebben jonge kinderen en sporten daarnaast ook in meer of mindere mate. Ik heb het vaker geschreven maar ik wil het weer noemen: respect!!!! Alleen omdat ik tegenwoordig gewoon minstens 60 uur per week meer vrije tijd heb dan 5 jaar geleden kan ik doen wat ik doe. Anders was het mij niet gelukt om de beweging te krijgen die ik nu krijg.

Haha, nou ik kan niet zeggen dat iemand van bijna 58 een fossiel is hoor! En aan de andere kant vind ik mezelf niet heel jeugdig (40+), maar dat is maar net hoe je het bekijkt Jij mag ook best wat respect ontvangen, als fossiel en met jouw lichamelijke 'mankementen' doe je echt superveel! Best lastig om zo'n tikkende tijdbom als gen in de familie te hebben.... Ik hoop dat je net zo kerngezond mag blijven als je moeder.

Dorestad schreef op 06-08-2024 om 22:45:

[..]

Zonder bootcamp heb je ook hele actieve dagen, kijk alleen al naar de cijfers! Mijn horloge zegt nul trappen terwijl ik vandaag echt diverse keren naar boven en naar zolder ben gegaan. Aan mijn moederskant komt plotse hartdood regelmatig voor (de jongste was 17 jaar, de oudste 68). Ook op jonge leeftijd een (fors)hartinfarct is helaas een veel voorkomend iets. Mijn moeder is overigens kerngezond, als enige uit het gezin van 10 kinderen!!! Ik heb een aantal jaren geleden een aantal keren mijn hart vanuit niets op de loop gehad. Een hartfrequentie dik boven 200. En daarna ontzettend veel extrasystolen, rustig 20 /30per minuut. Een AVNRT. Bètablokkers, minder cafeïne: daarmee mocht ik het proberen en anders abblatie. Sinds die tijd ben ik onder controle bij cardioloog. Ecg, echo, ergometrie. En daar doe ik dan zelf sportgerelateerde andere onderzoeken bij in hetzelfde ziekenhuis. Alle gegevens bij elkaar geven een mooi beeld. En ik heb zelf gewerkt op de hartfunctieafdeling toen ik midden 20 was. Daar deden wij als collega's al dit soort dingen op vrijdagmiddag bij degenen die dat wilden. Cardioloog keek dan mee. En collega's van de longfunctie deden ook mee met de spirometrie. Ik heb de uitslagen nog altijd (niet best, hoge bloeddruk, slechteVO2MAX, obesitas. Wat zorgde ik slecht voor mezelf) Dus dit is combinatie van jaarlijkse controle in combinatie met af en toe dat extra gedoe (de vorige keer bleek ongeveer4 jaar geleden).

Ik begrijp de noodzaak om dan vinger aan de pols te houden. Is de oorzaak van die hartkloppingen en/of falen ook bekend? Ik vind het inspirerend dat je door je levensstijl medicatie hebt kunnen afbouwen. De noodzaak voor dergelijke onderzoeken is er bij mij niet.  Ik ben er gewoon geïnteresseerd in. De conclusie die je trekt ‘wat zorgde ik slecht voor mezelf” heb ik ook over mezelf getrokken en dat wil ik anders en doe ik ook anders. Al ben ik nog steeds lerende. Zijn we dat niet allemaal? Ik ben 45 en maak mezelf wijs dat ik - net als mijn oma - minstens 98 word. Als dat zo is zit ik nog niet op de helft en ik heb me ten doel gesteld die tweede helft zo fit en actief mogelijk door te brengen. 

Je schrijft dat ik naast de bootcamp ook heel actief ben. Dat klopt maar het komt wel uit mijn tenen. Ik had aan het eind van de middag gisteren nog maar amper bewogen. Dus snel gekookt en gefietst en daarna gewandeld. Dat is dan wel vrij dwingend om mijn kcal doel dan maar te behalen. Vanochtend wilde ik dat anders doen en meteen even wandelen of fietsen, maar er kwam ontzettende onweer en daar had ik geen trek in. 

Vandaag gaan de kinderen met opa naar de bios. Ik ga mee om mijn vader te trap op en af te helpen bij de bios. Tussendoor ben ik van plan te gaan wandelen. 

De trappen houdt mijn applewatxh bij. De ene keer beter dan de anderen. In Duitsland merkte ik dat hij de trap af niet registreerde, enkel de trap omhoog. Dat is vrij irritant als je letterlijk een berg afgaat met allemaal trappen. 

Ik heb nog steeds wat pijn tussen de schouderbladen en het voelt wat stijf. Het is niet echt noemenswaardig maar draaien van de rug doet wel zeer. Ik heb dus de training voor vanavond geannuleerd. De volgende is aanstaande zondag. Wellicht dat ik morgen enkele Seven oefeningen ga doen thuis. 


RoosOpJeHoed schreef op 07-08-2024 om 11:06:

[..]

Haha, nou ik kan niet zeggen dat iemand van bijna 58 een fossiel is hoor! En aan de andere kant vind ik mezelf niet heel jeugdig (40+), maar dat is maar net hoe je het bekijkt Jij mag ook best wat respect ontvangen, als fossiel en met jouw lichamelijke 'mankementen' doe je echt superveel! Best lastig om zo'n tikkende tijdbom als gen in de familie te hebben.... Ik hoop dat je net zo kerngezond mag blijven als je moeder.

Hear!!

Ninoea schreef op 06-08-2024 om 22:08:

Bijzonder dat vega nog zo ingewikkeld is voor (sommige?) hotels/restaurants.
Wat een mooie resultaten heb je behaald bij je onderzoek. Wat is de reden dat je dit op deze wijze laat onderzoeken? Ik vind het wel heel boeiend want het geeft je wel objectief inzicht.
Ik heb gisterenavond geen vreetkick gehad. Yeah! En ik drink nu maar spa rood om hem tegen te gaan.
Ik heb vandaag de kledingkast van onze jongste dochter uitgemest. Dat was een boel te klein spul dat in zakken is gedaan en morgen weggebracht wordt. Verder met mijn man hetzelfde rondje gefietst als ik laatst met onze oudste zoon deed en alleen een ommetje van zo’n 5 km gemaakt. De pijn tussen mijn schouders is wat afgezakt. Maar het is nog niet helemaal over. Ik heb morgenavond een bootcamp ingepland maar het ligt eraan of de pijn dan helemaal weg is of ik inderdaad ga of dat ik het toch afzeg.

aantal stappen ruim 11000
Aantal trappen 10 (die houdt mijn applewatch inderdaad automatisch bij)
Fietsafstand 16.6 km
Aantal actieve kcal 740

Veelal in het buitenland is dat nog wel een ding heb ik gemerkt. Wij zaten in een VdV maar daar was ook maar weinig vega keuze. 

SuzyQFive schreef op 07-08-2024 om 14:21:

[..]

Veelal in het buitenland is dat nog wel een ding heb ik gemerkt. Wij zaten in een VdV maar daar was ook maar weinig vega keuze.

Wij zijn in Denemarken en hier valt het ook vies tegen, ook in supermarkten enzo.

In Duitsland is het vaak goed te doen, vegetarisch lukt daar ook wel. Hier in Limburg is het even zoeken, vaak 1 of 2 gerechten op een kaart, maar op maandag en dinsdag zijn veel restaurants gesloten, toen was het wel even zoeken naar een restaurant met iets vegetarisch op de kaart waar we zin in hadden. Vanavond echt uitstekend gegeten, weliswaar een warme-zachte-kaas-salade maar wat voor één! Echt heerlijk! Dus ze kunnen het wel hier, iets lekkers maken voor vegetariërs. 
Nu ben ik flexi-vegan, als ik zelf eten klaarmaak is dat 90% van de maaltijden veganistisch. Maar dat zou ècht een uitdaging geweest zijn deze vakantie, veganistisch eten.

Dorestad schreef op 06-08-2024 om 20:55:

[..]

Dankjewel ToetieToover. Dank voor je opmerking over HIIT en krachttraining. Ik weet er eigenlijk heel weinig van af, het is zo nieuw. Jij doet toch, als ik het goed onthouden heb, aan boksen en/of schermen? (En aan koken op een manier die mijn bewondering afdwingt ) Ik snap dat je het niet nadoet: de factor tijd. Overigens loop ik eigenlijk erg vaak samen met iemand of tijdens telefoon ommetje. Zondag met vrienden, maandag met vriend, vandaag alleen, mo met eega, donderdag met een vriend. Juist lopen is eigenlijk voor mij erg gemakkelijk om met een ander te doen.

Dat brengt mij op een idee: met mijn moeder gaan wandelen. Worden we allebei blij van. Wandelen is heel goed voor een mens.


Haha fossiel. Mijn oma is 104 geworden en ik zit precies op de helft  dus ik ga nog even door. Ik doe allerlei sporten, elke dag iets. Krachttraining is de basis van mijn trainingen: om de dag. De ene week 3 keer en de andere week 4 keer. Al zou ik er niets meer naast doen, dan haal ik daarmee fit de eindstreep wel. Het is ook lekker snel klaar en je wordt er niet moe van. Ik speel wel een beetje vals, want ik heb nooit spierpijn. En yoga, daar zou ik ook nooit meer zonder willen.

Ik probeer aan alle aspecten iets te doen: kracht, flexibiliteit/mobiliteit, proprioceptie/coordinatie/balans, uithoudingsvermogen, explosiviteit/snelheid. 

Klinkt goed tootietoover! 
Ik heb vandaag de bootcamp overgeslagen. Wel gefietst, gewandeld en de nodige trappen gelopen. 
Ongeveer 13.000 stappen 
Ongeveer 12 km gefietst 
18 trappen gelopen
Ongeveer 690 actieve kcal. 
Vandaag zijn de kinderen naar de bios geweest met opa. Ik heb ze gebracht, tussendoor boodschappen gedaan en mijn vader in de bios de trap op en af geholpen. Hij is goed ter been, maar kan de diepte niet goed zien en stapt dan mis. Verder nog weer meer kleding opgeruimd. 

ik had vandaag een wat mindere dag. Niet veel gedaan, verkeerde dingen gegeten. Nou ja, morgen weer een dag en vanaf maandag weer aan het werk, dan kan ik weer in het gareel. 

Ninoea schreef op 07-08-2024 om 11:22:

[..]

Ik begrijp de noodzaak om dan vinger aan de pols te houden. Is de oorzaak van die hartkloppingen en/of falen ook bekend? Ik vind het inspirerend dat je door je levensstijl medicatie hebt kunnen afbouwen. De noodzaak voor dergelijke onderzoeken is er bij mij niet. Ik ben er gewoon geïnteresseerd in. De conclusie die je trekt ‘wat zorgde ik slecht voor mezelf” heb ik ook over mezelf getrokken en dat wil ik anders en doe ik ook anders. Al ben ik nog steeds lerende. Zijn we dat niet allemaal? Ik ben 45 en maak mezelf wijs dat ik - net als mijn oma - minstens 98 word. Als dat zo is zit ik nog niet op de helft en ik heb me ten doel gesteld die tweede helft zo fit en actief mogelijk door te brengen.

Je schrijft dat ik naast de bootcamp ook heel actief ben. Dat klopt maar het komt wel uit mijn tenen. Ik had aan het eind van de middag gisteren nog maar amper bewogen. Dus snel gekookt en gefietst en daarna gewandeld. Dat is dan wel vrij dwingend om mijn kcal doel dan maar te behalen. Vanochtend wilde ik dat anders doen en meteen even wandelen of fietsen, maar er kwam ontzettende onweer en daar had ik geen trek in.

Vandaag gaan de kinderen met opa naar de bios. Ik ga mee om mijn vader te trap op en af te helpen bij de bios. Tussendoor ben ik van plan te gaan wandelen.

De trappen houdt mijn applewatxh bij. De ene keer beter dan de anderen. In Duitsland merkte ik dat hij de trap af niet registreerde, enkel de trap omhoog. Dat is vrij irritant als je letterlijk een berg afgaat met allemaal trappen.

Ik heb nog steeds wat pijn tussen de schouderbladen en het voelt wat stijf. Het is niet echt noemenswaardig maar draaien van de rug doet wel zeer. Ik heb dus de training voor vanavond geannuleerd. De volgende is aanstaande zondag. Wellicht dat ik morgen enkele Seven oefeningen ga doen thuis.


Ik vind het een wijs besluit om de bootcamp over te slaan en in plaats daarvan wat oefeningen thuis te doen. En wat je schrijft over dat het uit je tenen moet komen en wellicht vrij dwingend is: dat maakt volgens mij wel het verschil op de lange termijn.  Het is gewoon lang niet altijd (heel regelmatig/heel vaak) leuk en/of gemakkelijk om gezonde keuzes te maken.  Zowel met eten als met bewegen niet. 95% van de mensen die afgevallen zijn krijgen hun kilo's er weer bij. Het gaat om een leven lang.  Om levenslang.  En hopelijk om een (gezond)lang leven.  

We zijn steeds lerende inderdaad en wat ik mooi vind: mijn vriendin is nu slank door sinds coronatijd elke dag te lopen en anders te eten.  Gaat om 30 kg.  Haar dochter,  25, had overgewicht.  Dochter is slank.  Eet vers,  onbewerkt.  Is daar erg mee bezig.  Mijn kinderen hebben hun dikke moeder zien falen op de heuvels in Limburg en gewoon ook hier in het Noorden zagen ze hun dikke moeder verkeerd eten en niet bewegen.  Zij zijn op een veel gezondere manier bezig dan hun moeder op die leeftijd.  Mijn neefje heeft 2 ouders met obesitas,  die hebben zich vanaf hun 38ste tot 45ste ongeveer 35 kilogram per persoon bij gegeten en gedronken.  Hij,  gespierde spijker,  ziet dit en het helpt hem om het anders te doen.  Wij gaven dus allen het foute voorbeeld. 

Jouw doel voor je tweede levenshelft is een  fantastisch voornemen waar je 'm.i.heel goed mee bezig bent. 

Ik vergat dit: oorzaak is onbekend! Bij de 17 jarige met plotselinge hartdood zijn alle gezinsleden gescreend.  Ouders (mijn leeftijd)ook. Mijn andere neven en nichten: onbekend.  Zowel dik als dun. De meesten rookten wel of hadden ooit gerookt. 

RoosOpJeHoed schreef op 07-08-2024 om 11:06:

[..]

Haha, nou ik kan niet zeggen dat iemand van bijna 58 een fossiel is hoor! En aan de andere kant vind ik mezelf niet heel jeugdig (40+), maar dat is maar net hoe je het bekijkt Jij mag ook best wat respect ontvangen, als fossiel en met jouw lichamelijke 'mankementen' doe je echt superveel! Best lastig om zo'n tikkende tijdbom als gen in de familie te hebben.... Ik hoop dat je net zo kerngezond mag blijven als je moeder.

Semifossiel.  De echte fossielen liggen hier in een kast waar ik nu naar kijk.  Zee-egels en belemnieten.  Daarbij vergeleken zijn wij allemaal nog maar gewoon een eicel. 

Dankjewel.  Maar ik hou van zelfspot....

ToetieToover schreef op 07-08-2024 om 20:55:

[..]

Dat brengt mij op een idee: met mijn moeder gaan wandelen. Worden we allebei blij van. Wandelen is heel goed voor een mens.


Haha fossiel. Mijn oma is 104 geworden en ik zit precies op de helft dus ik ga nog even door. Ik doe allerlei sporten, elke dag iets. Krachttraining is de basis van mijn trainingen: om de dag. De ene week 3 keer en de andere week 4 keer. Al zou ik er niets meer naast doen, dan haal ik daarmee fit de eindstreep wel. Het is ook lekker snel klaar en je wordt er niet moe van. Ik speel wel een beetje vals, want ik heb nooit spierpijn. En yoga, daar zou ik ook nooit meer zonder willen.

Ik probeer aan alle aspecten iets te doen: kracht, flexibiliteit/mobiliteit, proprioceptie/coordinatie/balans, uithoudingsvermogen, explosiviteit/snelheid.

Ha mevrouw Halverwege,  Dit vind ik dus ook erg interessant wat jij doet. Bij die krachttraining: focus je je de ene dag  ook op ander deel lichaam dan op de andere dag? Dat snel en niet moe worden triggert mij ook. Is het op de sportschool? Meermeermeer! 

vandaag  met eega 15 kilometer over het Balloërveld gelopen. De heide is na al die jaren van droogte nu zo opgebloeid van al het water. Prachtig paars. Ik kom hier al jaren en ik heb het niet eerder zo weelderig gezien.  Vanmorgen hadden we in de tuin gewerkt en voor een weeshuis lasagne gemaakt.  15 diepvries bakstenen.  En dat zijn grote porties bij ons. 

23000 voetstappen. 980  actieve kcal. Wederom nul trappen.  Overigens had ik mijn horloge vanmorgen niet om, dus het klopt niet helemaal 

Hoe oud is iedereen hier dan? 
Suzy: 43 

(vul maar aan 😂). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.