Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Wij gaan vandaag een midweekje weg. Gisteravond zegt vriend dat ie erg veel last van zijn rug heeft. Ben nog even heen gegaan om te masseren want drie uur in de auto ook. 
Volgens mij staat hij weer compleet stil qua afvallen. Hij heeft vooral echt een flinke buik. Maar verder doet ie behalve huishouden ook nagenoeg niets om te bewegen (af en toe op de fiets). Hij is echt zo’n persoon die eerst ergens last van moet krijgen of tegen een muur aan moet lopen om voor dit soort dingen in actie te komen. Zijn DM2 gaat nu de goede kant op, maar op een een of andere manier ziet ie dat dan niet meer als grote noodzaak om te bewegen, steekt altijd zijn kop in het zand 🤷🏼‍♀️. Ik weet ook niet zo goed wat ik kan doen om hem te stimuleren. 

Ninoea schreef op 21-07-2024 om 23:34:

Je bent vooral streng voor jezelf en het raakt dus aan je gevoel van falen @happyapple. Ik begrijp wel dat het je triggert. Dat is niet perse onaardig, het is iets wat je pijn doet. En ja de respons is dan niet perse aardig; maar dat is niet omdat je geen aardig mens bent.
Pfff @dorestad wat een opmerkingen. Die hebben dus echt heel veel met hun te maken en niet zozeer met jou. Niet tof! Je zou ze nu bijna zelf liefkozend olifantje gaan noemen.
Wat fijn dat de kleermaker je handschoenen zo weet aan te passen dat het beter helpend is!

Thanks @dorestad en @ninoena. Nu weer superduf nadat ik vannacht wakker werd met migraine. (Denk door het benauwde weer) 

En dat zijn echt gemene opmerkingen die je krijgt @dorestad   

SuzyQFive schreef op 22-07-2024 om 07:32:

Wij gaan vandaag een midweekje weg. Gisteravond zegt vriend dat ie erg veel last van zijn rug heeft. Ben nog even heen gegaan om te masseren want drie uur in de auto ook.
Volgens mij staat hij weer compleet stil qua afvallen. Hij heeft vooral echt een flinke buik. Maar verder doet ie behalve huishouden ook nagenoeg niets om te bewegen (af en toe op de fiets). Hij is echt zo’n persoon die eerst ergens last van moet krijgen of tegen een muur aan moet lopen om voor dit soort dingen in actie te komen. Zijn DM2 gaat nu de goede kant op, maar op een een of andere manier ziet ie dat dan niet meer als grote noodzaak om te bewegen, steekt altijd zijn kop in het zand 🤷🏼‍♀️. Ik weet ook niet zo goed wat ik kan doen om hem te stimuleren.

Moeilijk is dat. De wil moet toch echt vooral uit hemzelf komen denk ik. Er moet een knop om. Helpt het om samen te gaan bewegen? 

alhambra

alhambra

22-07-2024 om 09:13 Topicstarter

Vaak luisteren mensen het slechts naar hun naasten. Misschien dat de huisarts wel door weet te dringen?

SuzyQFive schreef op 22-07-2024 om 07:32:

Wij gaan vandaag een midweekje weg. Gisteravond zegt vriend dat ie erg veel last van zijn rug heeft. Ben nog even heen gegaan om te masseren want drie uur in de auto ook.
Volgens mij staat hij weer compleet stil qua afvallen. Hij heeft vooral echt een flinke buik. Maar verder doet ie behalve huishouden ook nagenoeg niets om te bewegen (af en toe op de fiets). Hij is echt zo’n persoon die eerst ergens last van moet krijgen of tegen een muur aan moet lopen om voor dit soort dingen in actie te komen. Zijn DM2 gaat nu de goede kant op, maar op een een of andere manier ziet ie dat dan niet meer als grote noodzaak om te bewegen, steekt altijd zijn kop in het zand 🤷🏼‍♀️. Ik weet ook niet zo goed wat ik kan doen om hem te stimuleren.

Oei dat is dus weer het andere uiterste helaas dan..  Geen idee hoe je hem kunt stimuleren inderdaad, heel lastig lijkt me. 

Hier is man sinds ik beter ben gaan opletten ook 3 kilo afgevallen. Denk vooral doordat we minder vaak iets te snaaien pakken in de avond.

SuzyQFive,  ik zou proberen om hem steeds mee te vragen om te gaan wandelen of fietsen.  Voor mij werkt dat iig wel. Hij moet ws uit zijn routine van op de bank zitten en niets doen gehaald worden. Mijn gewoonte ook. Maar als iemand mij vraagt om een rondje te lopen dan wil ik  meestal,  wel. En als dat een paar keer lukt, komt het initiatief dan ook wel eens bij mij weg. 

SuzyQFive, lastig zo met je vriend, vooral omdat jullie niet onder één dak wonen, want dan zou je hem gewoon alleen gezond voer voor kunnen zetten en geen snaai in huis halen bijvoorbeeld. Maar hij moet zelf die intrinsieke motivatie hebben, anders werkt het niet. Kun je hem eventueel helpen met een eet- en/of beweegschema voor de week? Kijken welke patronen bij hem doorbroken moeten worden? Motivatie bij jezelf vinden is al lastig voor mensen, laat staan voor een ander.
Ik wens jullie iig een fijn midweekje!

Vanmorgen werd ik (weer) doodmoe wakker. Mijn lijf gaat echt zo slecht op de warmte. Eerst in bed wat oefeningen gedaan om bloedsomloop op gang te brengen en toen 15 min. yoga en daarna nog 15 min. arm-workout met dumbbells. Onder het motto: beter iets dan niets. Misschien lukt het morgen iets langer.

RoosOpJeHoed schreef op 22-07-2024 om 14:57:

SuzyQFive, lastig zo met je vriend, vooral omdat jullie niet onder één dak wonen, want dan zou je hem gewoon alleen gezond voer voor kunnen zetten en geen snaai in huis halen bijvoorbeeld. Maar hij moet zelf die intrinsieke motivatie hebben, anders werkt het niet. Kun je hem eventueel helpen met een eet- en/of beweegschema voor de week? Kijken welke patronen bij hem doorbroken moeten worden? Motivatie bij jezelf vinden is al lastig voor mensen, laat staan voor een ander.
Ik wens jullie iig een fijn midweekje!

Mijn man is de laatste tijd wat luier dan ik en is ook net wat te zwaar. Maar een eet/beweegschema voor hem maken, hij ziet me aankomen! Als ik een wandeling ga maken, nodig ik hem uit, maar als hij geen zin heeft, is dat aan hem. 

We hebben het wel eens over een (gezamenlijke) sport in het winterhalfjaar gehad, maar nog niet iets gevonden dat hem/ons aanspreekt.

Wat vervelend dat je zo’n last hebt van de hitte @roosopjehoed. 
@suzyqvive kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en hem zou willen stimuleren, maar ik denk niet dat het zo werkt. Bij ons althans niet. Ik zou het ook niet fijn vinden als mijn man mij ging proberen te motiveren. Ik vind dat soms ook wel lastig hoor. Ik beweeg echt veel meer dan mijn man. Doordat ik heel structureel beweeg is hij wel meer gaan bewegen. Hij heeft ook een Apple Watch. Daar waar ik hem echt wilde voor de tracking wilde hij hem vooral voor de leuk. Maar ik zie nu langzaam aan het op hem ook doorwerkt dat hij ziet wat hij doet en dat hij zich ook wat begint aan te trekken van de resultaten en uit zichzelf vaker voorstelt te bewegen. 

Vervelend dat je z'n last hebt van het weer RoosOpjeHoed.

Hier staat het bewegen ook even op een laag pitje. Ik heb de spieren in mijn schouder vast zitten. Trekt door naar de nek en dan naar het hoofd. Loop al weken met hoofdpijn maar de laatste weken beperkt het echt mijn functioneren. Gelukkig kan ik morgen bij de fysio terecht. Ik hoop dat die er wat mee kan.

Heeft iemand nog lekkere lunch tips voor mee naar het werk? Hebben een magnetron dus kan eventueel wat opwarmen. Ben wel klaar met mijn boterham/tosti/soep. Salade valt sowieso af.

Man hier beweeg ook minder dan ik, ik vraag hem mee als het uitkomt maar ik ben een stuk sportieve. 

Ik had vandaag als lunch een bietenwrap mee met kaas, hummus en komkommer. En ik eet vaak sojayoghurt met fruit, hennepprotein, gepofte spelt, chocoladecruesli en m&m's als lunch. Ook als ontbijt trouwens maar ik vind het lekker dus waarom ook niet. 

vandaag ook weer wat in het gareel. Gestart met kwark, bosbessen en granola als ontbijt. Als lunch een volkoren broodje met filet americain, sla en ui. En net als diner gevulde ravioli met een heleboel salade. Mss straks nog een raketje als toetje. 

Auwereel schreef op 22-07-2024 om 15:21:

[..]

Mijn man is de laatste tijd wat luier dan ik en is ook net wat te zwaar. Maar een eet/beweegschema voor hem maken, hij ziet me aankomen! Als ik een wandeling ga maken, nodig ik hem uit, maar als hij geen zin heeft, is dat aan hem.

We hebben het wel eens over een (gezamenlijke) sport in het winterhalfjaar gehad, maar nog niet iets gevonden dat hem/ons aanspreekt.

Je haalt wel heel erg de nuance uit mijn bericht... Ik heb het over helpen met het maken van een schema. Ik mag hopen dat Suzy geen drill instructor gaat worden voor haar vriend, dat werkt nooit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.