Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Wat leuk Friezinnetje. Bij het Loo moet je, als je het paleispark in wil, wel even online een kaartje kopen. Er hangen QR codes. Voor het kroondomein heb je het niet nodig.
Bij de hoofdingang en bij de ingang aan de overkant van de pijnboomlaan (kruising met amersfoortseweg) zijn gemarkeerde routes aangegeven. Bij pijnboomlaan is parkeren gratis.  De rode (7km) de blauwe (5 km)  en gele (2km) die bij de parkeerplaats pijnboomlaan beginnen zijn zeer de moeite waard. Die van 9 km is ook mooi. Die van 11 zou ik niet doen. 
Maar wat ook mooi gebied is, is het Leesten. Daar is ook een mooi restaurant bij waar je zowel
binnen als buiten kunt zitten en je lekker taart kunt eten, maar ook goed kunt lunchen of dineren. Gratis toegang en parkeren. 

dank voor de tips.  Wij hebben vip kaarten vd vriendenloterij.  Moet je daar apart kaarten voor bijkopen dan? 

Je bedoelt voor Paleis het Loo zelf. Ik weet niet of de toegangskaarten van het Loo ook automatisch toegang geven tot het park. Andersom niet, maar alleen het park is ook maar iets van 2 of 4 euro p.p ofzo. Maar als je paleis kaarten hebt kun je ook in de Hendriksgarage lunchen of in het restaurant dat daar ook zit. Bij het aardhuis (iets verderop aan de Amersfoort de weg) is het ook goed toeven.

alhambra

alhambra

21-07-2024 om 11:27 Topicstarter

Gisterenmiddag ziek op bed gelegen. 's Avonds nog wel even gewandeld.

Vanochtend niet naar de sportschool geweest maar opgeruimd en het huishouden gedaan samen met man en dochters. Jammer van de sportschool maar wel lekker dat het gedaan is. Ik ben woensdag vrij en de meiden gaan naar bso dus ik ga die ochtend gelijk sporten na het brengen.

De laatste dagen niet top gegeten maar niet grenzeloos. Herpakken zal lukken vandaag. Gisterenavond ook al betere keuzes gemaakt.

Ninoea,  onze groep is nogal divers.  Een paar sterke fitte mensen maar ook mensen die obees zijn,  hartinfarcten hebben gehad.  Dus de training dort ieder ook op eigen niveau.  De jongste is 54 jaar, ik ben de 1 na jongste.  Push-up zou ik zo graag leren maar doordat mijn handen zo vergroeid zijn is dat onmogelijk.  Gelukkig blijft er genoeg over. 

Wadlopen: degene die met ons meeging kwam fysiek in de problemen.  Hij loopt elke dag 10 km,  veelal in de heuvels in Italië bij 30 graden.  Maar hier ging het mis in het slik.  Alhoewel er weinig slik was vergeleken met onze andere tochten (hier net tot enkel ipv kniehoog) en het grootste deel gewoon harde zandplaat was kon hij qua hartslag niet aan.  Dus tempo naar beneden en route ingekort naar 8 km ipv 13. Het water wacht niet....
Hij was moe,  ook vandaag nog.  Wij hebben nergens last van. De vergezichten waren prachtig.  

Dorestad schreef op 21-07-2024 om 12:08:

Ninoea, onze groep is nogal divers. Een paar sterke fitte mensen maar ook mensen die obees zijn, hartinfarcten hebben gehad. Dus de training dort ieder ook op eigen niveau. De jongste is 54 jaar, ik ben de 1 na jongste. Push-up zou ik zo graag leren maar doordat mijn handen zo vergroeid zijn is dat onmogelijk. Gelukkig blijft er genoeg over.

Ik was duidelijk te kort door de bocht. Dank je wel voor het perspectief. De groep die ik al referentiekader had is gemêleerd qua leeftijd. Variërend tussen de 30 en 55 is de grootste range. Maar ook wel wat onder de 30. Dat is dus anders. En inderdaad niet obees. Dat maakt inderdaad verschil. Wat voor kracht oefeningen lukken jou wel met je handen en armen @dorestad want de vergroeiing van je handen belemmeren natuurlijk flink. 

Vandaag was mijn man jarig er waren ook vrienden die ik lang niet gezien had. Die zaten echt van “wauw wat ben jij afgevallen” en ook “niet mog meer kwijtraken hè” waarbij ik dan denk “hoezo niet eigenlijk?” 

Vandaag te weinig bewogen en ook nog uit eten. Ik heb net nog even een rondje gefietst en gewandeld en loop na het restaurant wel naar huis ipv met de auto. Dan krijg ik nog iets van beweging. 

Ik voel me de hele dag al heel chagrijnig. Zit op dag 20 van mijn cyclus maar voel me alsof ik elk moment ongesteld kan worden. Niet echt handig om me zo te voelen op zo’n verjaardag. 

alhambra

alhambra

21-07-2024 om 18:44 Topicstarter

Soms is het wat het is Ninoea. Meer dan je best om niet te snauwen kun je niet doen.

Het geluk straalt van je berichtje Dorestad. Wadlopen is inderdaad schitterend en rustgevend.

Gefeliciteerd met de verjaardag van je man Ninoea. Vervelend voor je dat je jezelf niet in the mood bent.  En welkom in de wereld van de mensen die zijn afgevallen en/of fitter zijn geworden. Ik was vorig jaar ergens waar een sportarts en diëtiste spraken.  De grootste saboteur van goede voornemens als sporten en afvallen schijnt in het algemeen je beste vriend of vriendin te zijn. En de vaak wat steviger mensen en mensen die een bepaalde discipline niet kunnen opbrengen op plaats 2 en 3. 
Wij hebben vandaag gewandeld,  het was ontzettend benauwd weer.  Het lopen viel ons zwaar.  Ruim 10 km gedaan. 
Onze bootcamp club mensen zijn wel allemaal fitter en sterker geworden.  Jullie zijn gewoon jeugdig. Wij (semi)bejaarden. Ik kan veel waarbij mijn hand in bochtje kan.  Een dumbell of kettlebell vasthouden: mijn handen zijn er perfect voor vergroeid Wel handschoenen bij aan omdat de vergroeiingen pijnlijk kunnen zijn. 
Morgen fit 20, dat is echt qua kracht mijn zwaarste training.  Het is zo bizar om tot spierfalen te durven gaan.  

Alhambra,  klopt.  We genieten nog na.

Dorestad schreef op 21-07-2024 om 19:59:

Gefeliciteerd met de verjaardag van je man Ninoea. Vervelend voor je dat je jezelf niet in the mood bent. En welkom in de wereld van de mensen die zijn afgevallen en/of fitter zijn geworden. Ik was vorig jaar ergens waar een sportarts en diëtiste spraken. De grootste saboteur van goede voornemens als sporten en afvallen schijnt in het algemeen je beste vriend of vriendin te zijn. En de vaak wat steviger mensen en mensen die een bepaalde discipline niet kunnen opbrengen op plaats 2 en 3.

Haha en ergens begrijp ik dit wel. Ik erger me soms ook behoorlijk aan man die zonder moeite een aantal weken 'gewoon' niet snoept en wat minder eet en dan meer afvalt dan (wat mij betreft) nodig is, terwijl ik er echt enorm moeite ervoor moet doen en nu al best een tijdje op een plateau blijf hangen. En als ik eerlijk ben, is discipline inderdaad niet mijn sterkste punt als mijn cyclus en migraine aanvallen weer eens tegenwerken, dus ik ben ook gewoon jaloers dan hoor. 

Happyapple schreef op 21-07-2024 om 22:05:

[..]

Haha en ergens begrijp ik dit wel. Ik erger me soms ook behoorlijk aan man die zonder moeite een aantal weken 'gewoon' niet snoept en wat minder eet en dan meer afvalt dan (wat mij betreft) nodig is, terwijl ik er echt enorm moeite ervoor moet doen en nu al best een tijdje op een plateau blijf hangen. En als ik eerlijk ben is discipline inderdaad niet mijn sterkste punt als mijn cyclus en migraine aanvallen weer eens tegenwerken, dus ik ben ook gewoon jaloers dan hoor.

Hier precies zo. Frustrerend is dat.

En nu heb ik dankzij die heup en corona ook al 1,5 week niet veel bewogen en helemaal niet gesport.  Voel me gelukkig wel beter al ben ik vanmiddag weer in slaap gevallen.

Dolfje schreef op 21-07-2024 om 22:08:

[..]

Hier precies zo. Frustrerend is dat.

En nu heb ik dankzij die heup en corona ook al 1,5 week niet veel bewogen en helemaal niet gesport. Voel me gelukkig wel beter al ben ik vanmiddag weer in slaap gevallen.

Oh ja dat is ook super frustrerend, Dolfje! Hopelijk knap je snel helemaal op. Eis niet te snel teveel van jezelf he! 

Hier afgelopen week op zich wel redelijk bewogen, maar toch wel wat minder dan normaal, doordat de kinderen vakantie hebben en ook wel door de warme dagen. En vanmiddag dus weer migraine en een extra flesje cola gedronken om mezelf op de been te houden tijdens een uitstapje met vrienden.  

Ik heb goede steun aan een vriendin die al sinds de pubertijd mijn vriendin is en altijd slank is gebleven. Zij heeft er altijd veel tijd en energie aan besteedt. Zij beweegt veel en eet heel bewust. Het komt haar niet aangewaaid. Dat is een prettig en duidelijk eikpunt waaraan ik me kan optrekken. Bij haar is iedereen gewend aan haar slanke postuur en eetgewoontes. Mijn eetgewoontes zijn mensen wel aan gewend en ik was al niet meer dik, maar het sporten heeft nu wel echt een boost gegeven waardoor ik nu slank ben maar om dat te blijven moet ik wel blijven opletten op dat eten en sporten. Nu doe ik dat ook wel echt voor het fitter zijn en kracht en dat helpt want alleen slank is onvoldoende incentive voor mij in de long run.

Jouw jaloezie @happyapple zit hem dan meer in het gemak waarmee het gaat? Als hij er keihard voor gewerkt had was het meer oké? Wanneer is hij voldoende afgevallen en wanneer teveel dan?
Ziek zijn werkt natuurlijk heel erg tegen @dolfje. Ik baalde een jaar terug ook zo toen ik een blessure aan mijn knie had. 
Fit20 klinkt wel tof @dorestad. De doelgroep bij jullie is duidelijk anders maar het zo tof want je doet het toch maar. Tijdens de krachtbootcamp op de vrijdagochtend komen we altijd ook een groep obese hardlopen tegen die allemaal begeleid worden. Het is zo tof om ze week tot week progressie te zien boeken. En ook altijd een hartelijk groeten van de groepen. Echt leuk. Ik werd ook serieus blij van de attitude die bij mij bij de bootcamp is. Iedereen reageert alleen maar positief en respectvol en niks geen opmerkingen op wat dan ook. Dat vind ik heel prettig want ik hou niet van dat soort gedrag, maar zelf toen ik veel zwaarder was, was ik daar wel alert  op en voelde dat als een belemmering. Zijn die handschoenen dan nog een specifiek soort dorestad. 
Wij gaan morgenmiddag naar Duitsland. Ik heb om 9 uur nog een bootcamp gepland. Mijn man verklaarde me voor gek, maar vond het ook wel weer stoer! 

Ninoea schreef op 21-07-2024 om 22:22:


Jouw jaloezie @happyapple zit hem dan meer in het gemak waarmee het gaat? Als hij er keihard voor gewerkt had was het meer oké? Wanneer is hij voldoende afgevallen en wanneer teveel dan?

Ik weet niet zo goed wat me het meeste triggert. Ik denk een combinatie van:

1 dat het bij hem inderdaad zo 'makkelijk' gaat, maar dat ik gewoon letterlijk van mijn stokje zou gaan als ik 'gewoon even' zo weinig zou eten. 

2 dat hij qua bmi 'ondergewicht' heeft met zijn streefgewicht bij zijn lengte, waardoor ik denk man stop er toch mee, je bent nu al prima op gewicht dus eet op zijn minst normale porties. 

3 dat het er extra ingewreven voelt alsof het dus mijn eigen schuld is dat het me niet lukt, want hij kan het wel en ik moet 'gewoon' wat meer discipline hebben. 

Niet erg aardig van me, ik weet het. Maar ja... 

wat een echte trouwe vriendin lijkt mij dat Ninoea. Mijn vriendin vanaf de zandbak was ook altijd stevig.  En is sinds coronatijd slank.  Door blijvend anders te eten en door elke avond na het eten minstens 6 km te lopen met haar man.  Hij is trouwens ook zijn overtollige kilo's toen kwijtgeraakt.  Ze komen,  qua kilo's kwijtraken een jaar of 10 achter ons aan.  En net als bij jou Ninoea,  staat bij hen en bij ons fit zijn op het plan.  Het  proberen gezonder en fitter te verouderen. 

Happyapple, dat snap ik best! Ik moet erg veel doen en laten om op dit gewicht te blijven.  Ik vind het soms erg moeilijk en baal er ook best wel eens van dat mijn tegenwoordige gespierde spijker (mijn eega) dit makkelijker kan.  

En commentaar krijg je altijd.  Dezelfde mensen die mij voor dikzak en olifant (zogenaamd liefkozend)uitmaakten toen ik kledingmaat 50 droeg,  die maken nu opmerkingen over een Pinokkiokop (smalle wangen,  grote neus).
Het verschil toen en nu: toen mijn eega volslank en ik dik was,  waren deze mensen slank. Nu is het andersom.  

Bij onze bootcamp (waar ik echt voor mij mijn uiterste best doe) komt altijd een fitte groep hardlopers langs.  Altijd leuk contact over eb weer.

Mijn handschoenen: fitness handschoenen die door kleermaker nog weer extra is voorzien van plekken vulling. 

Succes mo met de bootcamp! Dolfje,  ik hoop dat jij binnenkort weer op je oude niveau bent. Iedereen welterusten voor straks.  

Je bent vooral streng voor jezelf en het raakt dus aan je gevoel van falen @happyapple. Ik begrijp wel dat het je triggert. Dat is niet perse onaardig, het is iets wat je pijn doet. En ja de respons is dan niet perse aardig; maar dat is niet omdat je geen aardig mens bent. 
Pfff @dorestad wat een opmerkingen. Die hebben dus echt heel veel met hun te maken en niet zozeer met jou. Niet tof! Je zou ze nu bijna zelf liefkozend olifantje gaan noemen.
Wat fijn dat de kleermaker je handschoenen zo weet aan te passen dat het beter helpend is! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.