Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


17 dagen is wel een hele korte cyclus. Vloei je nu evenveel als gebruikelijk of is dat iets minder?

@lientje, sterkte. Geestelijk niet lekker in je vel zitten is heel naar, hopelijk was vandaag een betere dag.

@dolfje, wat heerlijk dat je het zo groots viert!! 50 is ook wel echt een bijzondere leeftijd. Ik zou er ook volop van genieten, dit is wel een uitzondering waard.

Hier ging het vandaag wat minder. Alleen maar rennen en vliegen met werk en kids. Had wel wat gezonds willen lunchen maar de enige optie was een wit bolletje met kroket om snel te pakken dus dat maar gedaan. Later thuis nog wel goed geluncht en prima gegeten. 

Ik ga vanavond op de bank tv kijken, ik mag 1 glas alcohol van mezelf en probeer niks te snacken. Morgen is er hier een groot buurtfeest incl band, dj etc. Overdag is er een vossenjacht en ben ik verkleed als jaren 80 aerobic instructeur. Neem mn hoelahoep mee dus kan ik tussendoor nog wat rondjes draaien, zal niet heel veel doen maar maakt de alcohol en bbq avonds misschien nog iets goed.

Morgens heb ik iets afgezegd zodat ik wel kan boksen, dat vind ik heel fijn.

ik was vanmorgen heel blij! Op de weegschaal en ik ben in 10 dagen tijd, 1,6 kilo afgevallen! 

Da's mooi Friezinnetje! Dat was toch met feest tussendoor?

Mijn gewicht fluctueert, dan een poosje een kilo minder, dan weer een poosje een kilootje meer, maar er zit zowaar een wat dalende trend in. Aangezien ik geen overgewicht heb, zit ik daar niet mee. Mijn gewicht is wel een kilo of 3-3.5 boven mijn ideaalgewicht, dus wat minder wegen is goed, maar mijn ideaalgewicht hou ik toch niet vast.

De laatste paar weken dacht ik, als ik aan de wandel was, ik zou wel eens willen hardlopen. Vandaag heb ik de stoute hardloopschoenen aangetrokken en weer eens een half uur aan "hardl"open gedaan. Het viel me reuze mee, mijn benen zijn sterker dan ik dacht. Alleen vraag ik me af of ik het voor de Healthcoach wel mag opvoeren als hardlopen. Ik loop namelijk niet snel. Technisch gezien kan ik niet sneller dan 6.5 km/u, als je een beetje doorstapt, kan je me bijhouden. Ik ga er dan ook niet van hijgen, ofzo. Dan kan ik beter tegen de wind in fietsen. Maar hardlopen is weer beter voor botopbouw. Maar omdat ik dagelijks fiets, lijkt me zo'n sessie waar ik langzaam hardloop toch wel nuttig.

ja was idd met feest tussendoor. 

Vanmiddag in het bos 5 km gewandeld met mijn zusje. Lekker even en niet te veel last van de harde wind. Bakje thee gedronken na de tijd. 

Menstruatie is alweer bijna voorbij. Het was een korte cyclus maar gelukkig ook een korte en milde menstruatie. Gisteren en eergisterenavond was ik in de stad met een vriendin. Gisteren werd het ook laat. Vanochtend bootcamp gedaan. Was heel veel cardio en het viel me zwaar. Vanmiddag spelletjes gedaan met de kinderen en nu even naar een zandafgraving waar gezwommen kan worden. We hebben een pan met eten mee. 

Ik heb helaas aan emotie eten gedaan. Morgen avond sporten 

auwereel, wat goed dat je bent begonnen met hardlopen! Ook al ga je nog niet zo snel, je doet het wel en het is juist goed om langzaam op te bouwen.

Hier een redelijk weekend gehad. Niet zo goed gegeten en gedronken maar wel bewogen. Hopelijk heft elkaar dat een beetje op. Op het feest zaterdag ook veel gedanst en heb naast het boksen (waar ik mn stappenteller af doe) 18.000 stappen gezet, voor mijn doen heel veel.

Doordat ik weer wat meer sport merk ik dat mn lichaam iets begint te veranderen. Tussendoor doe ik thuis ook dagelijks een paar oefeningen (planken, gewichtjes heffen, squads etc) steeds maar heel kort maar denk dat het toch helpt met wat meer spieren krijgen. 

Deze week staat er weer veel op de planning. Woensdagavond uit eten, donderdag in totaal 6uur in de auto voor werk en laat thuis maar ik ga zorgen tussendoor voldoende te blijven bewegen. Merk dat ik dan mentaal ook beter in mijn vel zit.

@pands, balen maar daar doe je nu niks meer aan dus laat het gaan. Vandaag een nieuwe dag!

Hier gisteren maar 4500 stappen helaas, wel een stukje gefietst. Maar de kinderen hadden een hangdag en wilden vooral gezelschapsspelletjes spelen en we moesten nog naar een verjaardag, dus het kwam er helaas niet van om zelf nog een flink stuk te gaan wandelen. Vanochtend heb ik daar op zich wel tijd voor, maar vanwege de regen, ga ik eerst maar eens kijken hoeveel stappen ik heb als ik hier de 'ravage' in huis heb opgeruimd, denk ik. 

Zo'n hangdag is ook wel eens lekker. 
Al ga ik dan graag nog even wandelen als kinderen slapen. 

Hier gesport (teamsport) gisteren en daarbij al 11k stappen gezet en uiteindelijk op 21k uitgekomen. Mijn rondje 's avonds was wel kort want pijnlijke knie helaas al week dankzij diezelfde teamsport 😅. Rennen is minder pijnlijk als gewoon lopen. 

En weegschaal gaat ook rustig weer omlaag nadat ik vorige week kilo zwaarder was dan week eerder. 

Ik had zaterdag eters en een feestje voor mezelf dus gisteren een beetje veel moe maar ben toen logees weg waren wel gaan wandelen met man en had eind van de dag wel 10.000 stappen. Wel veel teveel gegeten en gedronken. Ben maar niet op de weegschaal gaan staan 
Vandaag en morgen zijn normale dagen met werk en gewoon eten.
Woensdag gaan we een paar dagen op vakantie. Op de camping en loop dan ook altijd best wel veel en gaan fietsen maar gaan ook uit eten. Woensdag wordt het een vier gangen verassingsmenu.
Vanaf volgende week maandag weer extra mijn best doen dan.

Ies

Ies

10-06-2024 om 12:15

Zeker is ‘langsaam’ rennen goed Auwereel! 
Rennen is toch weer heel wat anders voor je lijf dan wandelen. 
Hoop het ooit weer wat te kunnen. Vroeger veel gedaan (heerlijk!) en daarna te lang verwaarloosd. Nu durf ik nooit door chronische klachten. Ik probeerde dan juist regelmatig wat steviger te wandelen. Maar mijn hond loopt niet meer stevig door! Balen hoor. Het is een oudje aan het worden en we lopen inmiddels bejaardenrondjes. Dus nu mis ik de stevige lange wandelingen van afgelopen jaren. 
Daar moet ik alternatieven voor gaan vinden maar het valt nog niet mee de tijd goed te vinden hiervoor. 

Ies schreef op 10-06-2024 om 12:15:

Zeker is ‘langsaam’ rennen goed Auwereel!
Rennen is toch weer heel wat anders voor je lijf dan wandelen.
Hoop het ooit weer wat te kunnen. Vroeger veel gedaan (heerlijk!) en daarna te lang verwaarloosd. Nu durf ik nooit door chronische klachten. Ik probeerde dan juist regelmatig wat steviger te wandelen. Maar mijn hond loopt niet meer stevig door! Balen hoor. Het is een oudje aan het worden en we lopen inmiddels bejaardenrondjes. Dus nu mis ik de stevige lange wandelingen van afgelopen jaren.
Daar moet ik alternatieven voor gaan vinden maar het valt nog niet mee de tijd goed te vinden hiervoor.

Inderdaad is rennen anders, ik voel het aan mijn kuitspieren ondanks de yoga-stretch. Maar bij de Healthcoach moet je opgeven hoeveel minuten je bewogen en hoeveel minuten je intensief bewogen hebt. En deze manier van "hard"lopen is wel een andere beweging, maar voelt niet intensief aan. 

Ik heb ooit, 30 jaar terug, voor een sollicitatie bij een arts een checkup moeten laten doen, die vond me veel te zwaar voor mijn leeftijd (ik had geen overgewicht) en vond dat ik niet genoeg bewoog, omdat ik alleen lange fietstochten maakte, want dat was niet intensief, ook niet als je tegen de wind in fietst. Nee, dan hardlopen, dat moest ik beslist gaan doen, goed voor het hart, zo'n intensieve beweging. Maar ik ga dus echt niet hijgen van mijn manier van "hard"lopen, terwijl van een stevige tegenwind op de fiets wel mijn tong op het onderste knoopsgat gaat liggen. Dus vandaar mijn verwarring.

Overigens was de voorspelling van die arts dat ik hevig overgewicht zou krijgen later in mijn leven omdat ik nu al zo zwaar was, niet uitgekomen. Hoewel mijn gewicht wel gefluctueerd heeft, ik weeg nu net zo zwaar als toen.  Nog steeds niet slank, nog steeds de BMI aan de groene kant.

Ik heb geen hond, ik laat mezelf uit met een wandeling. Maar als je een oude hond hebt, wordt 't sjokken en daar gaat ook de tijd in zitten die je niet kan steken in stevig doorlopen, dat is wel een nadeel ja.

Ies

Ies

10-06-2024 om 13:21

Auwereel schreef op 10-06-2024 om 12:35:

[..]

Inderdaad is rennen anders, ik voel het aan mijn kuitspieren ondanks de yoga-stretch. Maar bij de Healthcoach moet je opgeven hoeveel minuten je bewogen en hoeveel minuten je intensief bewogen hebt. En deze manier van "hard"lopen is wel een andere beweging, maar voelt niet intensief aan.

Ik heb ooit, 30 jaar terug, voor een sollicitatie bij een arts een checkup moeten laten doen, die vond me veel te zwaar voor mijn leeftijd (ik had geen overgewicht) en vond dat ik niet genoeg bewoog, omdat ik alleen lange fietstochten maakte, want dat was niet intensief, ook niet als je tegen de wind in fietst. Nee, dan hardlopen, dat moest ik beslist gaan doen, goed voor het hart, zo'n intensieve beweging. Maar ik ga dus echt niet hijgen van mijn manier van "hard"lopen, terwijl van een stevige tegenwind op de fiets wel mijn tong op het onderste knoopsgat gaat liggen. Dus vandaar mijn verwarring.

Overigens was de voorspelling van die arts dat ik hevig overgewicht zou krijgen later in mijn leven omdat ik nu al zo zwaar was, niet uitgekomen. Hoewel mijn gewicht wel gefluctueerd heeft, ik weeg nu net zo zwaar als toen. Nog steeds niet slank, nog steeds de BMI aan de groene kant.

Ik heb geen hond, ik laat mezelf uit met een wandeling. Maar als je een oude hond hebt, wordt 't sjokken en daar gaat ook de tijd in zitten die je niet kan steken in stevig doorlopen, dat is wel een nadeel ja.

Bekrompen arts hoor! Ieder lijf is anders en je moet vooral doen wat goed voor je voelt. Als je nooit rende lijkt het me ook wel slim nu ‘sloom’ te starten. Het is een erg blessuregevoelige activiteit. En natuurlijk kun je rennen net zo intensief maken als je zelf wil.
Ja haha, ritme van de hond loopt nu niet synchroon met het mijne. Ik ga hem maar weggeven aan een bejaard iemand Er gaat nu toch veel tijd in hond zitten en ik kwam al niet om in tijd.

Ies schreef op 10-06-2024 om 13:21:

[..]

Bekrompen arts hoor! Ieder lijf is anders en je moet vooral doen wat goed voor je voelt. Als je nooit rende lijkt het me ook wel slim nu ‘sloom’ te starten. Het is een erg blessuregevoelige activiteit. En natuurlijk kun je rennen net zo intensief maken als je zelf wil.
Ja haha, ritme van de hond loopt nu niet synchroon met het mijne. Ik ga hem maar weggeven aan een bejaard iemand Er gaat nu toch veel tijd in hond zitten en ik kwam al niet om in tijd.

Ik zie ook met jonge honden maar weinig baasjes echt doorstappen, ze staan meestal te wachten tot de hond de behoefte heeft gedaan. Om dan weer een paar stappen te zetten want hond snuffelt. 

Ik wandel momenteel elke dinsdag met mijn vriendin en haar hond (labrador van 3 jaar oud) en dat gaat ook echt niet snel. Eén plasje hier en eentje daar en dan weer met die hond spelen en daarna met die andere, etc. 
Auwereel, je loopt hard en dat is wat telt. Niet hoe hard het exact is. Je tempo neemt vast in de toekomst toe als je trouw blijft lopen. 
Ik had vandaag een dagje met weinig beweging. Veel kleine huishoudelijke en administratieve klussen. En vervolgens spelletjes doen met de kinderen, heel gezellig maar ik zat wel op mijn kont. Na het avondeten en voorlezen dus maar even de sportkleding aangedaan, muziek aangezet en hardgelopen binnen. Daardoor uiteindelijk doelstelling wel behaald. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.