Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ik heb net bewust een stop gemaakt op de route naar huis na een werkafspraak. Op een heerlijke plek 3km gewandeld.

volgende week naar de sportschool voor informatie en kijken wat ik er kan doen. Moet eerst ook kijken of ik nog een sportbroek heb liggen, die ik pas. Anders nog maar eentje bestellen

lientje69 schreef op 29-05-2024 om 21:02:

Ik vind de nachtdiensten moeilijk. Heb dan eigenlijk calorieën nodig om de nacht door te komen, maar over het geheel gezien eet ik dan weer teveel. Denk ik. Gevoelsmatig. Misschien valt het wel mee hoor maar dat denk ik zo.

Veel eiwitten eten, dat geeft je brandstof en je hebt minder snel trek. 

Friezinnetje schreef op 30-05-2024 om 17:03:

volgende week naar de sportschool voor informatie en kijken wat ik er kan doen. Moet eerst ook kijken of ik nog een sportbroek heb liggen, die ik pas. Anders nog maar eentje bestellen

Bonprix heeft wel fijne sportbroeken in grotere maten. 

Ik sport bij de fysio, vind ik wel fijn om even de juiste balans te vinden tussen wat ik aankan. Ik ga zelf nogal over mijn grenzen heb iemand nodig die ze voor mij bewaakt. 

SuzyQFive schreef op 30-05-2024 om 17:52:

[..]

Bonprix heeft wel fijne sportbroeken in grotere maten.

Ik sport bij de fysio, vind ik wel fijn om even de juiste balans te vinden tussen wat ik aankan. Ik ga zelf nogal over mijn grenzen heb iemand nodig die ze voor mij bewaakt.

Als je nog een joggingbroek hebt is dat ook prima. Hoeft echt niet zo'n strak gesneden legging te zijn.

Ysenda schreef op 30-05-2024 om 19:14:

[..]

Als je nog een joggingbroek hebt is dat ook prima. Hoeft echt niet zo'n strak gesneden legging te zijn.

nee weet ik , maar joggingbroek vind ik vaak te warm. En heb nog wel van die sportleggings, maar of het nog mijn goede maat is? 

alhambra

alhambra

30-05-2024 om 20:40 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 30-05-2024 om 19:32:

[..]

nee weet ik , maar joggingbroek vind ik vaak te warm. En heb nog wel van die sportleggings, maar of het nog mijn goede maat is?

Of een hammambroek?

Bij Hema zijn ze ook fijn en niet duur en ik zie daar regelmatig sportkleding met een kortingssticker.

Ik haal sportkleding bij decathlon.

 Ik heb vandaag een wat passieve dag gevoelsmatig. Dat heeft vooral te maken met gebrek aan intensiviteit van bewegen. Ik heb meerdere keren gefietst, maar of met mijn vader of met onze jongste zoon (oefenen verkeersexamen) en beiden rijden traag. Dus 18 km op de teller maar wel in sloom tempo. Daarnaast ongeveer 11.000 stappen gezet. Oudste zoon zat ergens mee en we zijn samen gaan wandelen in het bos en hebben daar gepraat. Dat was fijn. 
Al met al behoorlijk oke, maar zo voelt het niet.

Morgenochtend om 9 uur staat krachtbootcamp gepland en zondag een normale bootcamp om 10.00 uur. Dus dat knallen komt nog wel. 

Auwereel schreef op 30-05-2024 om 14:45:

Mijn cholesterol is aan de (net) te hoge kant, als ik veel vollevette dierlijke producten en kokos zou eten, piekt het volgens mij helemaal. Hangt het af van de persoon of (dierlijk) vet een probleem is?
Overigens zweer ik zelf bij veel vezels om honger in toom te houden (veel bonen, zoals droog geroosterde kikkererwten, sojabonen etc) en ik heb het gevoel dat ik gemakkelijker op gewicht blijf nu ik zeer weinig kaas gebruik (en andere vette dierlijke producten, en kokos). Na 3 maanden had het nog geen invloed op mijn cholesterol, maar gemakkelijker op gewicht blijven vind ik ook fijn.

Volgens de leer van mijn coach zouden dierlijke vetten niet uit moeten maken. Echter, hij is natuurlijk geen arts en zelf heb ik een extreem laag cholesterolgehalte. Ik durf dus niet te zeggen hoe het zit. Vezels zijn altijd goed en volgens mij is het wel wetenschappelijk al bewezen dat eieren geen negatieve invloed hebben op cholesterol. Wat ik zelf ook vaak eet is Griekse volvette yoghurt met een zaden, noten en pittenmix. In noten zit veel eiwit en lijnzaad brengt het cholesterolgehalte omlaag. Misschien een idee ter afwisseling. Tenzij je dit al eet natuurlijk.

Friezinnetje schreef op 30-05-2024 om 19:32:

[..]

nee weet ik , maar joggingbroek vind ik vaak te warm. En heb nog wel van die sportleggings, maar of het nog mijn goede maat is?

Ik sport in een gewone legging van Lidl met een wijd T-shirt erboven. Bevalt prima.

@Thora, noten en (beperkt, vanwege cyanide) lijnzaad eet ik ook. Yoghurt niet, althans geen yoghurt van melk, want ik eet bij voorkeur veganistisch (flexi-veganist). Ik ben echt benieuwd of meteen veganistisch dieet mijn cholesterol naar beneden krijgt èn het is diervriendelijk en helpt hopelijk bij het. CO2-probleem. Tenminste, dat laatste als meer mensen dat doen, in m'n eentje zal hetgeen koe schelen.

Meer bewegen is voor mij noodzakelijk, ilk probeer het in mijn dagelijks leven op te nemen met fietsen, trap, wandelen en yoga, maar zoals hier van bootcamp naar sportschool wordt gerend, dat lukt me niet. Daarvoor ben ik onvoldoende gemotiveerd. Van de sportschool kreeg ik een paar jaar terug vreemde pijn in mijn pezen en spieren, maar dat kon wel eens een probleem van de overgang geweest zijn, ik moet dat toch weer eens uitproberen, want ik ben door de overgang heen!

Ik zag dat er hier een ander topic is geopend over cholesterol en voedingssupplementen. Wellicht dat je daar nog aanvullende informatie kan vinden die helpend is? Ik kan me goed indenken dat bootcamp en sportschool niet je ding zijn. Nu ik eenmaal meedoe met bootcamp ervaar ik het niet als grote stap, maar die eerste stap ernaartoe wel. Ik ben ook letterlijk met een vriendin gegaan en zij is niet doorgegaan en ik wel. Buiten dat zijn er ook andere manieren om bewegen te integreren en dat integreren is juist zo belangrijk. Dat je zoveel mogelijk als kan de fiets pakt of loopt of de trap neemt of een gewoonte hebt om een ommetje te doen. Verder heb ik ontdekt dat thuis sporten meer zoden aan de dijk kan zetten dan ik vanuit vooringenomenheid dacht. Ik ren thuis hard op de maat van muziek maar heb ook al tijden een zoekopdracht voor een loopband die ook met iets van een helling kan werken. Dan kun je voor de tv stappen zetten. Seven minutes vind ik zelf ook fijn om thuis te doen. Al heb ik de 60 euro voor de volledige versie nog steeds niet uitgegeven. 

Net de 7 minute app training gedaan, werkt het beste bij mij om zoiets meteen te doen als ik opsta.
Straks bloed doneren maar dat is aan de andere kant van de stad en ik ga fietsen ( dik half uur) dus hopelijk blijft het droog.
Daarna doe ik waarschijnlijk vanmiddag niet veel meer, vorige keer was ik een soort van ingestort daarna maar was toen heel stom verkeerd gefietst op de terugweg en moest toen een hoge brug over en dat heeft teveel energie gekost en het was toen heel koud. Nu goed opletten en op mijn gemak terug fietsen ( na daar eerst iets eten en drinken natuurlijk!) 
Morgen moet ik helaas werken maar dan krijg ik wel genoeg beweging dus daar denk ik dan maar aan.

7 minutes, 2 x half uur fietsen en bloed doneren is toch al flink toch!! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.