Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

interessant om te lezen wat iedereen doet. 
Ik ga toch les mills proberen ipv fit at home. Ik heb nog een erg zwakke core en een diastase en de stunts die ik vanavond moest uithalen waren te zwaar. En er is natuurlijk niemand die erop toeziet of het goed gaat. Bij les mills heb je ook dansdingen, dat is nu beter voor mij om zonder toezicht te doen. Gewoon lekker bewegen maar geen spieren trainen. 

Wel gezondigd vandaag want er kwam een vriendin uit een ander land die voor werk in NL was, en koken + bijkletsen met 2 kleine kindjes om ons heen is niet te doen... toen pizza besteld. 

_Audrey schreef op 17-01-2024 om 22:06:

[..]

Ja, ik heb ook zeker heel wat anders aan mijn hoofd, dat heb je goed onthouden Maar ik heb gedacht dat ik mijn lijf weleens kan gaan helpen door fatsoenlijk te gaan eten. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je overal doorheen rolt hoop ik.

Ik wens jou heel veel sterkte toe,  nu en in de komende tijd. Ik zou het heel knap vinden wanneer het je nu lukt om qua eten andere keuzes te maken.  Ik kan me ook levendig voorstellen wanneer je uitstelt tot na je operatie en herstel. Het kan ook teveel zijn om alles in 1x aan te pakken.  

_Audrey schreef op 17-01-2024 om 21:49:

Ik kom ook meeschrijven, ik moet zeker afvallen. Ik heb pre-diabetes en een veel te hoge bloeddruk, dus actie is nodig.

Ik eet vreselijk ongezond. Een gemiddelde dag: geen ontbijt, lunch: vaak 2 witte broodjes of een tosti, avondeten wat de pot schaft en 's avonds ga ik snaaien. Geen wonder ook als je overdag zo weinig eet
Bewegen doe ik weinig, omdat ik daar momenteel enorm veel te moe voor ben.

Eerste doel: ontbijt en fruit toevoegen aan het dagelijkse menu.

Welkom! Wat goed dat je in ieder geval het inzicht hebt dat er wat moet veranderen. Ik lees verder niet veel op dit forum, dus geen idee wat voor operatie je te wachten staat, maar leg jezelf niet teveel op nu. Een paar kleine veranderingen kunnen al helpen, bijvoorbeeld door volkorenbrood te eten ipv witbrood. Ontbijten en fruit toevoegen is al een goed streven. Kijk eens op de website van het diabetesfonds, die hebben best aardige recepten, ook voor ontbijt.

Afvallen moet niet je doel zijn, maar gezond leven, dan gaan die kilo's vanzelf. Probeer ook mentaal goed in je vel te zitten, dat werkt beter dan focussen op wat je wel en niet mag/moet eten. Althans, het heeft mij heel erg geholpen. Ik wil niet overkomen als een betweterig goeroe

Succes en sterkte!

Veel thuissporters hier zie ik. Ik doe ook altijd workouts van youtube. Dat werkt voor mij het beste. De drempel om je zelf naar een sportschool te slepen is er dan niet. Ik doe iedere dag 's ochtends een mini-workout van ongeveer een kwartier. Een jaar geleden begonnen met yoga en nu wissel ik af met kracht- en conditietraining. Niet te spannend. Vanmorgen gewoon Nederland in Beweging aangezet. De continuïteit van het iedere dag doen werkt voor mij beter dan dat ik me 3x per week overvraag in een te zware workout.

Verder heb ik al de hele week snaaidrang. Zo irritant. Ik had aan het begin van de week een meeting en daar stonden mergpijpen op tafel. Ik vind die dingen niet eens lekker, maar de aanblik van die koeken de hele vergadering zetten in mijn hoofd iets aan. Voor zware chocoladebehoeftes tijdens een zeker moment in de maand heb ik altijd 70% chocolade in huis. Zo'n blokje helpt dan even, maar deze week blijft die snaaidrang aanhouden. Iets verzinnen voor het weekend dat de calorieën waard is.

Ik kom ook mee schrijven, ik volg jullie al wel vanaf het begin! Mijn BMI is 27.
Ben in juni gestopt met alcohol drinken als eerste stap naar een gezonder leven, dat was nodig want ik zat inmiddels op 2 glazen wijn per avond. Het was in het begin best lastig, nu kost het me geen enkele moeite meer. 
Vorige week vond ik het tijd voor de volgende stap. Gezond gaan eten en afvallen. Ik at al wel redelijk gezond hoor, maar nam toch ook regelmatig ongezonde snacks in de avond. Overdag te weinig eten, dus in de avond los  

Ik gebruik nu sinds 9 januari de (gratis) Eetmeter app van het Voedingscentrum. Het is een eetdagboek waarin je dagelijks invult wat je eet en drinkt. De tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Dat vind ik fijn, het maakt meteen heel inzichtelijk of je goed bezig bent. Je kan ook je eigen recepten opslaan, de app rekent dan uit hoeveel kcal jouw portie bevatte.
Deze app zorgde wel voor een paar eye openers voor mij trouwens. Sommige recepten die ik veel maak waren echt calorierijker dan ik dacht!

Heb ook een hometrainer aangeschaft via Marktplaats, dat wordt stap 3! Moet alleen nog even moed verzamelen deze in gebruik te gaan nemen   
Beweeg wel flink op mijn werk, maar daarbuiten niet bijzonder veel.

Goed bezig Venuss! Misschien kan je tijdens het trainen op de hometrainer tv kijken, ik vind het dan bijna leuk 

Omdat ik deze week weinig gewandeld heb, sávonds geen zin met deze kou, ben ik vanmorgen te voet naar het werk gegaan. Ik loop er een half uurtje op. Net via een kleine omweg terug en nu dus ruim  35 minuten. Zit nu al op ruim 12.000 stappen. Het is nu zo'n mooi weer dat ik misschien dadelijk nog even een rondje ga. Maar zo niet is het ook goed.  

Venusss schreef op 18-01-2024 om 12:56:

Ik kom ook mee schrijven, ik volg jullie al wel vanaf het begin! Mijn BMI is 27.
Ben in juni gestopt met alcohol drinken als eerste stap naar een gezonder leven, dat was nodig want ik zat inmiddels op 2 glazen wijn per avond. Het was in het begin best lastig, nu kost het me geen enkele moeite meer.
Vorige week vond ik het tijd voor de volgende stap. Gezond gaan eten en afvallen. Ik at al wel redelijk gezond hoor, maar nam toch ook regelmatig ongezonde snacks in de avond. Overdag te weinig eten, dus in de avond los

Ik gebruik nu sinds 9 januari de (gratis) Eetmeter app van het Voedingscentrum. Het is een eetdagboek waarin je dagelijks invult wat je eet en drinkt. De tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Dat vind ik fijn, het maakt meteen heel inzichtelijk of je goed bezig bent. Je kan ook je eigen recepten opslaan, de app rekent dan uit hoeveel kcal jouw portie bevatte.
Deze app zorgde wel voor een paar eye openers voor mij trouwens. Sommige recepten die ik veel maak waren echt calorierijker dan ik dacht!

Heb ook een hometrainer aangeschaft via Marktplaats, dat wordt stap 3! Moet alleen nog even moed verzamelen deze in gebruik te gaan nemen
Beweeg wel flink op mijn werk, maar daarbuiten niet bijzonder veel.

Naast de eetmeter app heeft het voedingscentrum ook de 'kies ik gezond' app waarin je heel makkelijk verschillende versies van hetzelfde product kun vergelijken. De ene vanille kwark is de ander niet bijvoorbeeld.

RoosOpJeHoed schreef op 18-01-2024 om 12:21:

[..]

Verder heb ik al de hele week snaaidrang. Zo irritant. Ik had aan het begin van de week een meeting en daar stonden mergpijpen op tafel. Ik vind die dingen niet eens lekker, maar de aanblik van die koeken de hele vergadering zetten in mijn hoofd iets aan. Voor zware chocoladebehoeftes tijdens een zeker moment in de maand heb ik altijd 70% chocolade in huis. Zo'n blokje helpt dan even, maar deze week blijft die snaaidrang aanhouden. Iets verzinnen voor het weekend dat de calorieën waard is.

Zo herkenbaar! Ik leef redelijk gezond. Zou nog meer moeten sporten en wandelen maar zit ook niet stil, 2 kilo minder zou ook mooi zijn, maar heb geen overgewicht, ben liefhebber van vezels en eet vegetarisch, flexi-vegan want probeer zuivel te vermijden. Ik heb het snaaien best wel in bedwang, MAAR: als er koekjes of nootjes voor mijn neus staan, heb ik geen aandacht voor een vergadering.

Deze week stond bij het secretariaat een doosje met koekjes. Ik moest er 4x langslopen en de 4e keer viel ik voor de verleiding. Het liep ook tegen etenstijd.

Waar ik ook niet tegen kan, is eten bij me te hebben op het werk. Als er een werklunch is, eet ik dus de werklunch en dan ook nog een keer mijn meegebrachte lunch als ik vergeten was dat ik een werklunch had. Op de één of andere manier moet dat op. En ik eet er niet minder avondeten om.

Ik ben benieuwd hoe het trouwens gaat met avondeten komende tijd. Zoon is net het huis uit, en het kost altijd tijd om uit te vinden hoeveel eten ik nu moet koken om samen met man genoeg maar niet teveel te hebben. Ik koop 1x in de week koekjes die dienen als nagerecht, en als zoon de koekjes mee heeft helpen opeten, zijn ze op. Nu is er één koekjeseter minder, dus kan ik vaker een koekje als toetje eten. Aan de andere kant vond zoon bepaalde gezonde dingen niet zo lekker die ik wel lekker vind. Man kan ik waarschijnlijk wel overtuigen wat vaker bonen als nierbonen, kikkererwten etc te eten. 

vanmorgen 45 minuten krachttraining thuis gedaan.  Daarna auto naar garage gebracht en de 2 uur wachttijd benut door 12 km te wandelen in het aangrenzende Drentse Aa gebied.  Heerlijk met die zon erbij. 
Nu net terug van een uur training in de buitenlucht.  We waren met 13 personen.  Krijgen dan een uur les van een personal trainer.  Kracht,  cardio en balans.  Gezellig,  pittig.  En nu even zitten met kopje thee 

Welkom Venusss! Herkenbaar dat gezond eten maar toch nog iets te veel aan calorieën binnen krijgen. Ik heb die app van het Voedingscentrum ook lang gebruikt. Is wel een idee om die weer eens te gaan gebruiken, want ja, soms eet je ongemerkt veel meer. Ik weeg sinds kort mijn eten ook weer. Meten is toch weten

Auwereel, ik heb jouw uitdaging precies andersom. Zoon wordt ouder (is nu 6) en gaat meer eten. Ik kon altijd voor twee koken en hij at dan mee. Voor drie koken is nog teveel, maar voor twee nu te weinig. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Inderdaad wel fijn dat je nu bepaalde (gezonde) dingen op het menu kunt zetten.

Dolfje en Dorestad, goed bezig!

Ben toch nog naar buiten gegaan want moest wat potjes naar de glasbak brengen dus weer een half uurtje nog gewandeld. Wel echt fijn ff frisse lucht. 
Morgen weer naar de Egym maar hopelijk eerst uitslapen, ben deze week telkens zo vroeg wakker ( tussen 6-6:30). Morgenavond gaan we naar de meubelboulevard en misschien daar ook eten, nu opperde man burger King en ik hamburgers en friet maar dat gaan we niet doen. Vind dat ontzettend lekker maar krijg daar zo'n buikpijn van altijd ( ook voor het diëten al) Of we eten gewoon iets thuis of bij Ikea.  
Zaterdag en /of zondag ook weer sporten en hopelijk wandelen. 

over slapen gesproken: 
Ik sliep niet goed,  al jaren niet.  Mijn smartwatch bevestigde mijn gevoel. Slapen was vrijwel altijd redelijk. 
Ik heb ruim 3 maanden geleden een lichtbril aangeschaft,  geloofde eigenlijk daar niet zo in. Tot mijn grote verbazing en blijheid sta ik elke ochtend uitgerust op. Smartwatch geeft keer op keer uitstekend of goed aan.  
Daarnaast heb ik verbazingwekkend weinig last van nat grijs weer, terwijl ik dat andere jaren lastiger vond. En mij inzakmoment na het avondeten is verdwenen.
Een goede nachtrust,  man man, wat maakt dat een verschil.

Thanks!
ik heb 18 jaar slaapmedicatie geslikt. Ben daar nu vanaf maar de slaap moet zich langzaam herstellen. Ik heb wel eens een daglichtlamp geprobeerd maar dat paste niet echt in mijn ochtendritueel. Wil s ochtends gewoon ff opschieten. Vreselijk irritant om een half uur met zo’n ding te zitten. Bril lijkt me wel handig!
ik sta soms echt voor de spiegel om te kijken hoe slank ik al ben en hoe het zal zijn als er nog meer af is. Nog 2 kg en ik zit op een (gezond) bmi van 25. Toen ik 95 kg woog leek dit onhaalbaar. Het mag nog wel wat strakker allemaal maar ik beweeg veel nu.
Tante was er afgelopen week, die heeft zelfde postuur maar veel slanker. Wel de lange dunne benen.
ik realiseer me net dat er nog een pakket komt. Wilde uitgebreid douchen enzo maar ik wacht het pakket even af.

RoosOpJeHoed schreef op 18-01-2024 om 16:10:

Auwereel, ik heb jouw uitdaging precies andersom. Zoon wordt ouder (is nu 6) en gaat meer eten. Ik kon altijd voor twee koken en hij at dan mee. Voor drie koken is nog teveel, maar voor twee nu te weinig. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Inderdaad wel fijn dat je nu bepaalde (gezonde) dingen op het menu kunt zetten.

Dolfje en D

Stand deze week: zondag te weinig gekookt, gisteren en vandaag teveel *burp* Waarom eet ik alles op als het teveel is?

Vandaag weer de benenwagen genomen naar het werk. Was geweldig vanmorgen in de zon ☀️ aan het eind van de middag ook zonnig, maar laagstaand en daarom werd het hier en daar al verraderlijk glad.

Met de fiets (inclusief het pakken en wegzetten van de fiets) doe ik er ongeveer 20 minuten over, lopend 30. Ik moet vaker gaan lopen, lijkt me een gezonde actie. Ik doe wel eens een lunch-ommetje, maar die is korter (20 min. in plaats van in totaal een uur (heen en weer)) en komt ook vaak net niet uit. Het nadeel is dat ik graag mijn laptop, oplader enz meeneem, dus als ik vanuit huis wandel, ik dat met bepakking doe en dat is minder fijn. Ik zal mijn rugzak eens wegen.

Auwereel schreef op 18-01-2024 om 19:28:

[..]

Met de fiets (inclusief het pakken en wegzetten van de fiets) doe ik er ongeveer 20 minuten over, lopend 30. Ik moet vaker gaan lopen, lijkt me een gezonde actie. Ik doe wel eens een lunch-ommetje, maar die is korter (20 min. in plaats van in totaal een uur (heen en weer)) en komt ook vaak net niet uit. 

Ja ik ben het ook vaker van plan om op de dagen dat ik om 2 uur klaar ben te gaan lopen als ik die dag niet van plan ben om te gaan sporten.

Zeker dadelijk in de zomer, loop liever buiten dan in de sportschool.

Krijg alleen binnenkort een nieuw rooster, duimen dat het dan ook zo fijn is...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.