Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Aviendha
17-01-2024 om 11:14
Damoon dan hebben we nu een vergelijkbaar bmi denk ik. Ik ben 10 cm korter dan jij en woog maandag 74,6. Mijn streefgewichf is 65. Als ik daaronder kom word ik te dun omdat ik van boven heel smal ben (ik pas nog steeds sommige s'jes, maar dan met goed zichtbare zwemband). Mijn benen en kont daarentegen... die zullen nooit slank worden tenzij ik me van boven compleet uitmergel en dat is niet de bedoeling.
Over het 3 x sporten: het klinkt knapper dan het is. 1 x per week een mamafit klasje buitenshuis. En de overige 2 x doe ik fit at home thuis op de tv. Das trouwens echt een aanrader!!! En voor elk wat wils. Je hebt zelfs "70+ met stoel fit" dus iedereen kan meedoen.
Damoontje
17-01-2024 om 11:18
Nou ik vind dat heel wat hoor, drie keer in de week!
Ja we zullen idd een zelfde BMI hebben ongeveer. Ik heb wel een slanke bips + benen, altijd veel gelopen en gefietst en dat zit in de familie. Maar wel een 'groot postuur' waarbij ik altijd L of XL zal hebben. En die buik dus.
Ik wil in ieder geval afvallen tot 75. Mocht dat te dun zijn, dan is 78 geloof ik nog oke qua BMI. Helaas worden op een gegeven moment mijn armen en benen heel dun terwijl die buik dan wel blijft.
Heel lang 69 als ideale gewicht gehad maar dan viel ik soms bijna om, dat moeten we niet meer hebben.
PhilDunphy
17-01-2024 om 11:54
alhambra schreef op 17-01-2024 om 09:17:
Ik ben gisterenavond na een drukke kantoordag toch even de deur uitgegaan om te wandelen. Ik had geen zin maar ik ben toch gegaan!
Goed gedaan!
Hier ook met wat tegenzin bewogen vandaag. Afgelopen week ging niet lekker, met gisteren als dieptepunt (chips, nootjes, extra boterhammen, etc). Ik wilde die negatieve spiraal stoppen, dus besloten toch naar de sportschool te gaan. En het ging heerlijk! Heb veel langer gesport dan ik van plan was. En nu thuis barst ik van de energie. Echt blij dat ik geweest ben. Nu hopelijk het snaaigedrag weer wat in toom brengen.
Iemand vroeg nog naar sportfilmpjes voor thuis en welke ik gebruikte. Ik heb het nou 3x gedaan en toen de volgende gebruikt:
Dumbell training voor thuis, maar ook veel oefeningen zonder dumbells (heb 2 van die gewichtjes thuis, dus ik kon mét doen). Ik heb hem niet afgemaakt, vond hem pittig! Maar wel heel fijn om aan mee te doen en prettige manier van voorbeeld geven. Ik ga hem nog wel eens doen denk ik, hopelijk kom ik dan nog wat verder.
Zonder materialen. Deze vond ik ook wel pittig, wel af kunnen maken maar soms wat gesmokkeld. https://www.youtube.com/watch?v=816uqNJRUE4&t=419s
Iets trager, vond ik daardoor iets saaier. Maar wel goed uitgelegd.
Ysenda
17-01-2024 om 12:17
Lekker bezig allemaal.
Ik heb vandaag mijn tussendoel maar eens bijgesteld. Naar beneden.
Het eind doel is 67-68 kg. Mijn laatste doel was 76kg = gezond bmi, nieuwe doel is 72.5. Mijn gemiddelde van de laatste 7 dagen is 75.9.
Ik heb nog steeds niet gesport dit jaar, dat gaat morgen weer gebeuren met mijn PT. Ik vind dat toch wat lastig na 2 weken ziek met longklachten. Ben sinds maandag weer aan het werk, gister naar mijn werk gewandeld, is toch 20 minuten enkele reis en ondanks de kou buiten ging dat wel goed.
Damoontje
17-01-2024 om 12:31
Ok dus er hoeft niet eens zo heel veel af. Je bent lekker bezig! Juist die laatste kilo´s zijn lastig.
Best lekker he, wandelen in de winter. Fijn dat je weer aan t werk bent!
Tara82
17-01-2024 om 12:48
Tot nu toe is het nog niet zo goed gegaan. Veel stress, ongesteld geweest en gewoon zo veel gezeur dat het bewegen er niet van is gekomen. Wat betreft eten kon het een stuk beter, maar het is ondanks alles nog redelijk gegaan. Wel wat extra gesnaaid, maar minder dan vorig jaar in soort gelijke periodes. Aankomende weekend is mijn man jarig en ik ga samen met dochter een chocolade taart bakken. Ze is zo enthousiast over zijn verjaardag dat hij er zelf gewoon weer zin in heeft gekregen. Terwijl hij al jaren een hekel heeft aan jarig zijn. Dus dan ga ik niet zeggen dat taart niet kan. Volgende week er gewoon weer tegen aan en kijken of het beter gaat. Als het vandaag even niet gaat dan is morgen weer een dag en is het geen reden tot opgeven.
Ysenda
17-01-2024 om 13:21
Damoontje schreef op 17-01-2024 om 12:31:
Ok dus er hoeft niet eens zo heel veel af. Je bent lekker bezig! Juist die laatste kilo´s zijn lastig.
Best lekker he, wandelen in de winter. Fijn dat je weer aan t werk bent!
Ik kom van 87 in juni vorig jaar, dus ik ben net over de helft. Maar dat voelt al wel heel goed.
Damoontje
17-01-2024 om 13:40
Ok dan is het toch nog best veel! Lekker bezig! Snap dat dat goed voelt.
Pupsel
17-01-2024 om 18:45
vandaag besloten dat ik lief tegen mijzelf ga zijn en elke maand ongeveer 2 kg wil afvallen. Tot mijn streefgewicht van 65 kg. Bedoeling is dat ik dat weeg wanneer mijn broer gaat trouwen eind augustus.
Wilde te snel en dat werkt niet.
ook ga ik weer 1x per week wegen ipv elke paar dagen. Dan zie je toch teveel fluctuaties en dat demotiveert. Las verderop al dat anderen hetzelfde probleem hadden
calorieën tellen en bewegen gaat wel goed. Eet soms wel meer calorieën dan ik zou willen maar blijf wel laag genoeg om iig minimaal iets af te vallen (beter dan niks denk ik dan).
bewegen gaat ook prima. Ben weer aan het reïntegreren na een burn out en iets wat ik heel graag doe is wandelen wandelen en nog eens wandelen ❤️ Daar neem ik dan ook goed de tijd voor.
lees hierboven dat meerdere van jullie meerdere keren per week sporten. Knap! Ik heb dat helaas nooit volgehouden, keek er teveel tegen op. Hardlopen deed ik vroeger graag maar toch het hele gedoe van omkleden, douchen etc etc vond ik vervelend.
Dolfje
17-01-2024 om 21:35
Pupsel schreef op 17-01-2024 om 18:45:
ook ga ik weer 1x per week wegen ipv elke paar dagen. Dan zie je toch teveel fluctuaties en dat demotiveert. Las verderop al dat anderen hetzelfde probleem hadden
lees hierboven dat meerdere van jullie meerdere keren per week sporten. Knap! Ik heb dat helaas nooit volgehouden, keek er teveel tegen op. Hardlopen deed ik vroeger graag maar toch het hele gedoe van omkleden, douchen etc etc vond ik vervelend.
Ja ik heb dat dat vaker wegen demotiverend werkt. Vanmorgen met slaap hoofd toch erop gestapt en 2 ons eraf maar dat zegt dus niks.
Heb vandaag de hele dag koud en trek. Vanavond na de yoghurt bij de thee nog een koek van Body en fit op. Ik heb maar niet gekeken naar de calorieën etc. Vanmiddag wel Egym gedaan maar verder niet heel veel bewogen.
Zit eraan te denken om morgen lopend naar het werk te gaan, is een goed half uur. Ben om 2 uur klaar dus dat is fijn, moet er alleen officeel om 8:30 zijn dus dat is ff op tijd vertrekken...
_Audrey
17-01-2024 om 21:49
Ik kom ook meeschrijven, ik moet zeker afvallen. Ik heb pre-diabetes en een veel te hoge bloeddruk, dus actie is nodig.
Ik eet vreselijk ongezond. Een gemiddelde dag: geen ontbijt, lunch: vaak 2 witte broodjes of een tosti, avondeten wat de pot schaft en 's avonds ga ik snaaien. Geen wonder ook als je overdag zo weinig eet
Bewegen doe ik weinig, omdat ik daar momenteel enorm veel te moe voor ben.
Eerste doel: ontbijt en fruit toevoegen aan het dagelijkse menu.
Dorestad
17-01-2024 om 21:53
Damoontje schreef op 17-01-2024 om 07:38:
Dorestad dat is het echte werk! 200 km per maand ook, dat is veel!
Wat weeg je nu?
Ik ben echt benieuwd of ik mijn buik nog toonbaar krijg. Buik is altijd opgezet geweest door prikkelbare darm dus ik ken mijzelf niet met platte buik. Verder altijd een flinke zwemband gehad.
Met darmen gaat het nu beter maar buik ziet er nog uit alsof er een tweeling in heeft gezeten.
Ik ga langzaam richting de 80 kg. Streefgewicht is 75. Ik ben 1,78 m lang. Op oude foto's zie ik mezelf met 70 kg en dat vind ik te dun. De hele familie is groot en wij zijn nou eenmaal uit de kluiten gewassen.
Ik sta 1 x per 2 à 3 weken op de weegschaal. Gewicht was afgelopen maandag 60 kilo. Het fluctueert tussen de 60 en 62. 200 kilometer klinkt veel maar even ter nuancering: kameraad die 3x per dag zijn hond uitlaat loopt puur door de hond al 250 km per maand. En ik heb een vriendin die in coronatijd is begonnen om elke avond na het eten met haar partner ongeveer 6 km te lopen (dat is een uur in ons tempo). Daarnaast wandelen ze nu 1 weekend per maand 50 km LAW. Eten hebben ze aangepast: de blokjes chocolade elke avond werden geskipt. Resultaat: fitter en 25 kilo kwijt.
En, niet geheel onbelangrijk, ik heb alle tijd om dit te doen.
Dorestad
17-01-2024 om 21:56
_Audrey schreef op 17-01-2024 om 21:49:
Ik kom ook meeschrijven, ik moet zeker afvallen. Ik heb pre-diabetes en een veel te hoge bloeddruk, dus actie is nodig.
Ik eet vreselijk ongezond. Een gemiddelde dag: geen ontbijt, lunch: vaak 2 witte broodjes of een tosti, avondeten wat de pot schaft en 's avonds ga ik snaaien. Geen wonder ook als je overdag zo weinig eet
Bewegen doe ik weinig, omdat ik daar momenteel enorm veel te moe voor ben.
Eerste doel: ontbijt en fruit toevoegen aan het dagelijkse menu.
Maar jij hebt toch op dit moment wel heel wat anders aan je hoofd als ik het goed onthouden heb?
Ik zou in ieder geval witbrood in de ban doen.
_Audrey
17-01-2024 om 22:06
Dorestad schreef op 17-01-2024 om 21:56:
[..]
Maar jij hebt toch op dit moment wel heel wat anders aan je hoofd als ik het goed onthouden heb?
Ik zou in ieder geval witbrood in de ban doen.
Ja, ik heb ook zeker heel wat anders aan mijn hoofd, dat heb je goed onthouden Maar ik heb gedacht dat ik mijn lijf weleens kan gaan helpen door fatsoenlijk te gaan eten. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je overal doorheen rolt hoop ik.