Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 80,5 (22/12) | 31,2 | 24,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
Grietje2
09-10-2024 om 18:20
Wij zijn met het gezin in 2018 geweest en ik voor het laatst in 2019.
Hij is in de tussentijd verhuisd dus we gaan hun nieuwe huis zien. 😀
Gelukkig komt hij bijna elk jaar naar Nederland. Laatste keer was vorig jaar November.
Nu is mijn moeder daar.
Hij gebruikt ook Ozempic en valt er goed mee af.
JtM
10-10-2024 om 14:37
Wat een fijn vooruitzicht Grietje! En leuk om samen met je dochter daarheen te gaan.
Hoe is het met jou Anijs? Hebben jij en je liefde elkaar nog gezien in tussentijd?
Het eten gaat toch niet helemaal van een leien dakje, maar ik ben me wel (redelijk) goed bewust van mijn valkuilen. Ik merk bijvoorbeeld dat ik door het sporten een stuk meer honger heb en ga dan (voornamelijk thuis) wat meer snaaien. Even een hapje hier, een klein snoepje daar. Zo lopen de kcal al snel op natuurlijk.
Dus voor vandaag heb ik een stuk komkommer en wat druiven als extra tussendoortje meegenomen naar het werk. Normaal ontbijt ik op het werk, eet ik daarna niks tot aan de lunch - omdat die al redelijk kort op elkaar zitten - en eet dan rond 15u een appel. Nu dus extra komkommer en druiven. As we speak ben ik de komkommer aan het eten. Dit moet ik thuis ook meer gaan doen. Verder kwam vriend gisteravond thuis van de winkel met gezouten maiskorrels. Heel lekker, maar ook heel zout en natuurlijk geen voedingsstoffen erin.
Ik ben al blij dat ik me meer bewust ben van waar het fout gaat. Dat is ook al vooruitgang.
Deze week 2x wezen sporten, morgen nog een keer en in het weekend weer. Dat gaat dus lekker.
Hoe gaat het bij jullie Jillz?
Grietje2
13-10-2024 om 20:38
Vandaag met zoon 5 km gewandeld.
Met dochter afgesproken dat we het wandelen met haar ook weer op gaan pakken.
Ze zit op haar vrije dagen alleen maar op de bank met haar telefoon.
ze kwam er zelf mee.
Grietje2
21-10-2024 om 10:56
tja wat zal ik eens zeggen. Om eerlijk te zijn hier gaat het niet zo goed.
Heb veel trek en geef er ook aan toe. Dit is voor het hele gezin niet goed.
Daarin tegen wandel ik elke dag tussen de 3-6 km daar heb ik de energie voor.
Deze week goed gewandeld met dochter en die ging ook zonder tegenstribbelen mee ook een keer gefietst.
Zoon heeft het hardlopen weer opgepakt 2 keer in de week zo’n 6 km
per keer.
Trots op allebei 🤩
Net de arts gesproken van het ziekenhuis. Ik krijg er metformine bij kijken wat dat gaat doen.
Over 5 weken weer een bel afspraak.
anijsblokje
22-10-2024 om 21:29
@JtM: Het is zo waardevol om je bewust te zijn van je valkuilen. Maar het kan ook vermoeiend zijn. Hoe gaat het nu, lukt het om je extra honger "op te vangen" met groenten/fruit/enzo? Soms is het ook een kwestie van iets voor zijn en onderkennen. Gezouten maïskorrels heb ik nog nooit gezien, ik heb er ook geen beeld bij. Ik denk meteen aan popcorn! Maar dat is het natuurlijk niet. Ik hoop dat het goed blijft gaan met sporten en dat je je draai wat meer gevonden hebt.
@Grietje2: Wat balen dat het even lastig gaat bij je, voor je gevoel. Ik lees ook dat het goed gaat met wandelen/bewegen en dat je daar ook een voorbeeld in bent voor je gezin. Heb je een idee waardoor je meer trek hebt? En zijn het specifieke dingen waar je zin in hebt? Kan je daar (soms?) een alternatief voor verzinnen? Kan het ook nog iets met medicatie te maken hebben? Ik hoop dat de metformine je gaat helpen. Merk je al enig verschil? Kan misschien ook niet na een dag al. Bij mij is het overigens ook zo dat in periodes dat ik "slechter" eet dat ik dan bijvoorbeeld niet toe kom aan 2 stuks fruit per dag, of aan mijn handje ongezouten noten. Zijn erbij jou misschien ook zulke dingen, dat je daar een beetje mee kunt spelen?
@Moosey: Welkom weer thuis! Ik ben benieuwd hoe het allemaal gegaan is daar aan de overkant van de oceaan.
Hier gaat het redelijk. Ik vind het wel weer lastig werk en studie te combineren maar ik probeer daar in stapjes naar te kijken. Gisteren en vandaag niet gesport, wel veel gewandeld. Ga nu geen oefeningen meer doen want bijna bedtijd, ben wel trots op dat ik nog een avondwandelingetje heb gemaakt en dat ik niet op de bank ben blijven hangen. Verder ben ik dit weekend gezwicht voor chocoladekruidnoten. Waren ze nou echt lekker? Ik vond ze vooral heel erg zoet, maar ik was moe en voelde me zielig (....cyclus...) en daarom was het fijn om ze te eten. Vandaag ben ik veilig langs het schap gelopen zonder ze te kopen. Met mijn geliefde gaat het goed. We kunnen weer aftellen en kunnen soms niet geloven dat we elkaar al bijna weer zullen zien!
Grietje2
23-10-2024 om 19:17
Anijsblokje
Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door mijn nieuwe anti depressiva dat gaf de arts ook aan.
Geen optie om over te gaan op wat anders want ik doe het op deze echt goed en veel meer energie.
Waar ik trek in heb is vooral m&ms en chips.
Vrijdag kan ik mijn medicijnen halen en zaterdag start ik er mee.
Je kan er in het begin diarree van krijgen en vrijdag haal ik mijn moeder op van schiphol en wil geen risico nemen 😂😂
anijsblokje
27-10-2024 om 19:09
Het lijkt me heel belangrijk @Grietje2, dat het goed gaat met je met de huidige medicatie dus dan maar op zoek naar een manier om met de toegenomen eetlust om te gaan inderdaad. Ik hoop dat de metformine het gewenste effect zal hebben en dat de bijwerkingen meevallen. Er is bijna geen medicatie die diarree niet als bijwerking heeft. Tenminste, volgens de bijsluiter - wat niet wil zeggen dat het dan ook gebeurt natuurlijk.
Het is lekker stil in ons topic! Maar dat komt ook wel weer goed. Hier gaat het redelijk. Ik heb mijn lichtbril weer opgeladen, ik ga kijken of die consequent weer dragen 's ochtends gaat bijdragen aan een rustiger gemoed. Het is ook bijna tentamentijd, maar gelukkig ook samen-zijn-met-mijn-geliefde-tijd. Schijnbaar ben ik zelfs met lichtbril op nog woest aantrekkelijk dus dat scheelt dan weer.
RandomWriter
28-10-2024 om 17:11
Lees ik nou bij iedereen toch wat dipjes? Misschien moeten we toch allemaal maar even aan de lichtbril . Toch fijn dat dat zo goed werkt voor jou Anijs. Ik merk bij mezelf niet echt een zwaarder gemoed nu het weer donkerder wordt, heb eigenlijk best zin in de donkerdere avonden. Alsof ik dan meer 'recht' heb om lekker te cocoonen ofzo. Soms voel ik me daar in de zomer wat schuldig over, als ik bij dat mooie weer niet naar buiten ga.
Mijn motor staat weer in de winterstalling, dus voor mij is de 'winter' nu wel echt begonnen. Al leek het daar het afgelopen weekend nog totaal niet op. Vandaag wel wat meer overigens.
Anijs, wat heerlijk dat je lief snel weer komt! Of ga je naar hem? Succes met je tentamens! Zat je nu in je laatste jaar?
Grietje, vervelend dat het bij jou ook even niet zo lekker loopt. Maar zoals ik het lees is er wel een verklaring voor en wordt er dus aan gewerkt. Hopelijk werkt het inderdaad en vallen de bijwerkingen mee. Je blijft in ieder geval wel lekker in beweging (net als jouw kinderen, super goed van ze!), dus daar mag je best een beetje trots op zijn.
JtM, jij dus ook wat moeite gehad om je aan jouw eetpatroon te houden, gaat dat inmiddels weer wat beter? Het herkennen van je valkuilen is de eerste stap.
Jillz, hoe is het met jou? Wat vervelend dat jouw man nu ook is omgevallen. Ik hoop dat het inmiddels een beetje beter gaat bij jullie.
Hier gaat het oké, bijna aan het eind van mijn opleiding en heb wat andere deadlines kunnen verschuiven. Dus even een beetje ademhalen. Ik heb me eindelijk eens besloten te laten wegen op de sportschool, viel me alles mee, en het is een mooi nulpunt om nu eens wat vaker te gaan en te kijken wat dat voor effect heeft. Ik wil me daar iedere maand gaan wegen, dat zat al bij mijn abonnement in, dus waarom ook niet.
Maaltijdboxen doen we nog steeds (het is de alombekende HF versie), en heb tot nu toe de witte producten nog niet vervangen voor volkoren. Ik mis nog de energie daarvoor, en vind het ergens ook zonde van het geld. Overigens was ik al erg pro-volkoren voordat ik jou kende Anijs, dus die credits kan ik je helaas niet geven . Voordat ik kha at, had ik altijd volkoren in alles, voor zover dat mogelijk was in de spelt-familie (spelt is de tarwesoort waar ik wel goed tegen kan). Ook omdat dit altijd werd geadviseerd als je veel darmklachten hebt. Ik denk nog steeds dat kha het beste bij mijn lichaam past, maar nu past het gewoon even niet in mijn leven. En dat is ook oké. Overigens wordt het aantal kh dat ik nu eet op een dag nog steeds kha genoemd volgens mijn eet-app. Ik eet ze dan ook eigenlijk alleen met het avondeten. Mijn ontbijt en lunch zijn niet gewijzigd.
Nou, het is weer tijd om te koken! Eens lekker op tijd eten vandaag, dan is de avond meteen een stuk langer.
Moosey
29-10-2024 om 09:25
ik ben d’r ook nog hoor! Maar vakantie is altijd een mooie aanleiding om bepaalde gewoontes te resetten, dus ik zit wat minder op de telefoon.
Canada was fantastisch, we hebben het heerlijk gehad. Wat een prachtig land. Of nou ja, de provincie British Columbia in elk geval, het is natuurlijk veel te groot om een indruk van het hele land te krijgen.
Qua eten heb ik heus wel wat meer binnen gekregen dan thuis en heb ik me niet strak aan de IF gehouden (we zaten deels ook bij familie in huis, dan voelt het toch wat bezwaarlijk om je afwijkende eetritme aan te houden soms) maar ook zeker niet dramatisch. Grootste uitdaging was wel al die fantastische koffiezaakjes met eigen bakkerijtje erbij, bijna geen plaatsje wat er geen had. En dan dingen als bananabread of hele goeie kaneelbroodjes, jum
Nu weer een weekje thuis en nu de jetlag over is merk ik dat ik wel erg lekker in m’n vel zit. Dik drie weken niet werken vond ik ook wel een beetje lang soms () maar het heeft me geloof ik wel goed gedaan. Heb meteen alles qua eten en sporten weer opgepakt dus de vakantiekilo’s zullen er binnenkort wel weer af zijn.
Anijs, fijn dat t goed gaat met de liefde en dat jullie elkaar snel weer zien! Tentamens al voorbij?
RW goed om te horen dat je wat meer ruimte voor jezelf hebt weten te creëren, je klinkt een stuk positiever dan een tijdje terug. Fijn!
Grietje, succes met het medicijnengedoe, lastig lijkt me dat.
Jillz, hoe gaat het nu?
Jillz
29-10-2024 om 13:25
Het lukt me even niet om op iedereen te reageren. Ik lees wel alles!
@Anijs wat een fijn vooruitzicht om je liefde weer te zien. Jullie doen er duidelijk beide je best voor om ondanks de afstand toch de energie, tijd en geld in te stoppen om elkaar zo vaak te zien!
@RW Wat goed dat je wat hebt kunnen schuiven om eerst te focussen op je opleiding. Het zijn nu echt de laatste weken toch?
@Moosey welkom terug van vakantie!
Hier blijft het een beetje overleven. Het herfst seizoen is begonnen en onze jongste heeft een kwetsbare gezondheid en dat hebben we geweten. We rollen van de ene ellende in het andere.
Dat heeft ook impact op het gezond eten. Ik ben weer ontzettend veel aan het snoepen en snaaien. Het zit ook echt in hele stomme dingen. Zo eet ik vaak in de ochtend kwark, omdat ik dan minder trek krijg. Nu was die bak kwark op een gegeven moment al meer dan een week open. Dat vind ik dan zo slecht van mezelf en daar schaam ik me dan zo voor dat ik de bak niet weggooi maar laat staan. En daardoor ook geen nieuwe koop, want straks eet ik die weer niet op tijd op. En dus meer trek en meer snaaien.
Anyway de kwark is uiteindelijk door man weggegooid en hij heeft ook nieuwe gekocht dus nu geen excuus meer. En de afgelopen twee dagen dus in elk geval de kwark gegeten. Al helpt dat maar ten dele, ik lijk wel verslaafd aan het openen van de snoep kast. Sta er soms wel honderd keer op een dag in te kijken, maar gelukkig weet ik hem 9 van de 10 keer weer dicht te doen zonder iets te pakken.
Wel een opvallend detail in gewicht ben ik de afgelopen 4 weken niet aangekomen en ik heb echt bizar veel gesnoept. Ik merk het helaas wel aan hoe ik me voel. Dus ik wil echt weer focussen op gezonde maaltijden en gezondere snacks.
JtM
14-11-2024 om 15:11
Wat is het rustig in het topic Hopelijk gaat het bij iedereen goed!
Hier gaat het z'n gangetje. Vorige week echt een super slechte week gehad qua eten. Was alle remmen kwijt en wilde alleen maar ongezond eten en snacken. Helaas daar ook weer teveel aan toegegeven.
Goed, nieuwe week, nieuwe kansen tot nu toe gaat het prima, keuze's zijn ook best prima en de beweging gaat goed. Ik merk wel dat ik na het sporten echt enorme honger heb de rest van de dag. Ik sport altijd 's ochtends maar heb dan de rest van de dag zo'n onstilbare honger. Een paar keer in onze voorraadkast gekeken of er iets lekkers lag (alsof dat er na de eerste keer kijken opeens wel ligt maar toch weer kijken). Gelukkig hadden we niks in huis wat mijn goedkeuring kon wegdragen dus geen gesnaai gehad. Wel wat meer gegeten dan eigenlijk in de planning zat. Ik probeer al meer eten te eten waarvan je langer volzit, maar vaak is het meer het idee om te eten dan dat er echt honger is.
Grietje2
16-11-2024 om 13:01
JtM zet hem op.
Zoals ik al eerder schreef gaat het niet zo goed wat eten betreft.
Ik ga weer omswitchen denk aan paprika chips en m&m naar zoute popcorn zodat ik toch wat kan knabbelen.
Koolhydraat arme crackers ipv brood.
En af en toe een optimel lokaal zitten hier toegevoegde nepsuikers in.
Gewone kwark vind ik echt niet lekker.
Ook mijn maiscrackers met pindakaas met hagelslag wordt weer zonder.
Heb me voor genomen het toch weer te proberen want ik weet dat ik me gewoon zoveel beter voel.
De dropjes en m&ms maken me niet lekker en toch neem ik het zo raar.
Grietje2
17-11-2024 om 14:23
Even van me afschrijven,
Ik heb al heel de dag hoofdhonger. Zeker genoeg gegeten net even een bak meloen op. Meestal duurt het een paar dagen en dan gaat het beter afkick verschijnselen 🤪
Morgen nog vrij en dan dinsdag weer werken heb ik wat meer afleiding.
RandomWriter
18-11-2024 om 21:50
Irritant Grietje, die hoofdhonger. Ik herken het wel. Hopelijk lukt het je om door te zetten en de gezondere keuzes vol te houden. Hoe is het vandaag gegaan?
JtM, ook herkenbaar, het meerdere keren in de kasten kijken of er nog wat ligt... Bij ons ligt er momenteel wel wat chips, maar verder is er niet zoveel gelukkig. Hoe gingen de eerste dagen van de 'nieuwe week'?
Jillz, hoe is het nu bij jullie? Ik hoor heel veel ziektegevallen om me heen, er heerst van alles. Ik kan me voorstellen dat je dan met een kind met kwetsbaardere gezondheid steeds weer aan de beurt bent. Hopelijk zitten jullie inmiddels in wat rustiger vaarwater.
Mijn opleiding is nu inmiddels helemaal afgerond, dus wat dat betreft heb ik eindelijk weer wat meer rust. Fijn! Was ik ook echt aan toe.
Moosey, fijn dat jullie een mooie trip in Canada hebben gehad! Ik ben er ook één keer geweest, mooie rondreis gemaakt van Vancouver via Banff en Jasper, vervolgens naar boven en zelfs even heen en weer naar Alaska (werd ons geadviseerd, was een 'ommetje' van acht uur rijden geloof ik ). Vervolgens met de boot (achteraf geen aanrader, wij hadden 17 uur lang motregen en mist en hebben niks gezien van de eilanden) terug naar beneden naar Vancouver Island en Victoria.
Is het gelukt om het goede gevoel vast te houden in de weken erna?
Anijs, hoe is het met jou? Nog heerlijk kunnen genieten met je lief?
Hier heb ik gisteren de knop omgezet. Het wilde allemaal even niet zo en dat heb ik laten gaan. De schade is nog redelijk beperkt gebleven, maar ik heb wel echt gemerkt dat ik minder goed in mijn vel ging zitten van ons nieuwe menu. Ik miste de grotere hoeveelheden groente en door de koolhydraten had ik weer veel meer honger door de dag heen. Het lijkt toch echt niet zo goed bij me te passen. Vriend vond ook dat er toch wat te weinig groente bij de maaltijdboxen zat, dus we hebben besloten dat we er, in ieder geval voor nu, even mee stoppen. Morgen komt de laatste box. Ik heb een bezorgbundel genomen bij de AH, en met de recepten die we inmiddels hebben kunnen verzamelen gaan we zelf een soort maaltijdbox regelen. Maar dan met minder kh en veel meer groente in de recepten. We hebben in ieder geval weer wat meer inspiratie nu, dus dat is prima.
Ik ben begonnen met wegen bij de sportschool, dus dat is ook een extra stok achter de deur. Heb leuk contact met één van de trainsters daar, die is op een goede manier kritisch en weet me te motiveren. Ik was daar gisteren en toen heeft ze me overgehaald om direct weer even te wegen (ik had nog geen nieuwe afspraak gemaakt), en heeft meteen een nieuwe afspraak voor over een maand ingepland. Eigenlijk was dat precies wat ik nodig had. Fijn!