Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Dankje voor de aanvulling, ik was inderdaad niet helemaal volledig. 
Iamafoodie is altijd informatief. Zoals de vaste meeschrijvers weten ben ik een trouwe fan van ze.  Hoewel ik even wat minder podcasts luister.

@Jillz: Fijn dat je merkt dat het mentaal weer beter gaat en dat je helder hebt wanneer je behoefte hebt aan eten. Ik hoop dat je rustig weer kunt uitbouwen met de inzichten die je op doet. 

@JtM: Hopelijk had je weer een goede week en heb je gisteren van iets lekkers genoten. Hier was het haring, ik ben niet zo dol op kibbeling. 

Zelf ben ik over afgelopen week best tevreden. 3x gesport waarvan 2x hardgelopen. Qua eten ook wel prima en mijn als...dan...plannetje voor op het station leidde er afgelopen week toe dat ik een banaan kocht in plaats van kaascroissant.  Op de fruitschaal liggen pruimen, peer en nog wat mandarijnen. Die laatste zijn al vroeg lekker terwijl ik ze vorig jaar bijna volledig heb geskipt wegens Niet Lekker. Ik realiseer me ook dat de mandarijnen die ik nu eet waarschijnlijk al sinds vorig jaar in de koelcel liggen, maar goed.

Afgelopen week weer eens een collega "maar jij eet altijd zo gezond" en ook over de hoeveelheid groente die ik wegwerk. Dat werd door een ander ook weer bevestigd. Het ging over die komkommerchallenge en ik merkte op dat ik niet snap waarom dat een hype is omdat ik regelmatig een hele komkommer eet, zonder erbij na te denken hoe "veel" dat is. Ik snijd gewoon een komkommer in stukjes, doe dat in een bakje en eet het op een moment dat ik zin heb in iets. Niet altijd gaat het hele bakje leeg, maar als dat wel zo is dan was dat de hele komkommer. 

Ik ga zo maar eens mijn laptop openklappen en kijken wat ik moet lezen en voorbereiden voor de komende studieweek.

Eve iets stoms met jullie delen. Ik zie vreselijk op tegen de jaarlijkse controle bij de POH voor mijn diabetes (die nu officieel al een paar jaar "in remissie" is, voor de nieuwere meeschrijvers). Vandaag kreeg ik daarvoor de uitnodiging. De afspraak is over ongeveer anderhalve maand. Ik moet nuchter bloed laten prikken en nog wat controles, oa cholesterol en nierfunctie. Om die laatste twee maak ik me geen zorgen. Maar die glucosewaarde... Het langdurig gemiddelde wordt ook meegenomen (HbA1c voor de kenners) en die is meestal heel netjes, maar mijn nuchtere waarde is altijd randje en dat vind ik gewoon rot, gezien alles wat ik doe. 

En ik heb ook geen zin om te gaan koken. Maar ik ga het toch doen! 

hoi anijs ik kan me best voorstellen dat je er tegen opziet hoor.
Je doet je best en dan zijn uitslagen toch altijd wel een punt.
Vanochtend naar het Erasmus geweest en bloedgeprikt.
Over 2,5 week gesprek met de arts maar de uitslag stond al online.
Insuline is een stuk hoger maar de hbac1 weer lager.
Ook mijn cholesterol was wat hoger. 
tja de laatste 3 maanden gaat het op eet gebied gewoon niet zo lekker.
Maar mijn energie level is wel een stuk hoger wat denk ik door mijn nieuwe medicijnen komt.
Denk dat ik daardoor ook wat meer trek heb.
Ik ga het maar bespreken.
Misschien toch naar een diëtiste voor een stok achter de deur ik ga er eens over nadenken

Hoihoi!
Het was even stil van mijn kant en ik ben bang dat dat de komende paar weken nog even zo blijft. Erg druk met mijn laatste maandje opleiding, en eigenlijk wat weinig energie (en tijd) over. Vorig weekend en dit weekend drukte met verjaardag kinderen en familiefeestjes. Daarbij kom ik er steeds meer achter dat ik dat energie-technisch gewoon niet trek. Verjaardag kinderen was op zondag omdat meerderen niet op zaterdag konden, maar dan ben ik maandag echt gesloopt. En dit weekend was het vrijdagavond én zaterdag de hele dag een druk sociaal gebeuren, en ging mijn kaarsje 's avonds ook echt uit. Vandaag maar een beetje rustig aan doen.

Qua eten ben ik wat aan het aanmodderen. Ik merk dat ik steeds meer aversie kreeg tegen het bedenken wat we gaan eten en het boodschappen doen. Vriendin zit al sinds het begin bij zo'n maaltijdbox, en ondanks dat daar niet de optie tot kha is, heb ik toch de keus gemaakt om dat eens uit te proberen. Ik vind het heerlijk dat ik nu niet hoef te bedenken wat we gaan eten, maar alleen het recept hoef te maken. Maar een groot nadeel is dat zo goed als alle gerechten met witte graanproducten zijn. Ik begrijp dat echt niet. Hoezo geen volkorenpasta, volkoren wraps en zilvervliesrijst? Dus daardoor weet ik het niet zo goed. Mijn darmen doen het er beter op dan ik had verwacht, maar het is nog niet ideaal. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu pas merk hoe moe ik eigenlijk ben en dat ik weinig energie heb om alles weer om te gooien. Misschien dat ik zorg dat ik standaard de volkoren pasta en zilvervliesrijst in huis heb, dit zijn niet de duurste ingrediënten, en dan vervang ik die gewoon. Maar ik merk vooral dat dit niet het moment is om me daar te druk over te maken.

Sorry dus dat ik niet op jullie reageer verder... Het zit er momenteel gewoon even niet in. Maar ik lees wel mee!

@anijsblokje, wat rot dat je zo opziet tegen het onderzoek. Is het nog een optie om te vragen of het eerder kan, zodat je er niet nog anderhalve maand tegen op hoeft te zien? Verder goed om je te realiseren dat je echt heel hard je best doet. Kreeg jij nu ook adviezen van de diëtist hiervoor? 

@grietje de uitslagen daar snap ik weinig van. Maar wat betreft diëtist kan ik het wel aanraden. Ik was daar nooit zo van overtuigd, omdat ik dacht dat ik het ook wel even kon googlen. Nu hadden wij laatst een afspraak voor onze dochter en heb er toch veel van opgestoken. 

@randomwriter de laatste loodjes wegen altijd het zwaarste. Hopelijk krijg je wat meer lucht zodra de studie achter de rug is. Kun je in de tussentijd kijken wat je misschien toch kunt overslaan, zodat niet al je vrije tijd ook nog zo druk is? Als je darmen het er redelijk op doen, zou ik inderdaad gewoon die boxen blijven gebruiken. Het elke avond iets moeten bedenken kost ook gewoon veel mentale energie en die heb je al hard nodig voor je opleiding. 

Hier heb ik een extreem stressvolle week achter de rug. Mijn trauma stempelkaart heeft er weer een stempel bij. Man is nu ook omgevallen. Hij heeft zich uitgeleefd op het inslaan van snoep. Toen we in alle haast een zak snoep mee hadden heb ik daarmee mijn maaltijd vervangen en als gevolg ben ik nu nog steeds heel de dag weer aan het snaaien. Door alle regen ook weinig gewandeld en dat had ik dus eigenlijk wel nodig. Gisteren uiteindelijk een uur gaan wandelen en dat deed me wel goed. Nu dus maar weer langzaam aan het opkrabbelen. Ik heb de boodschappen laten bezorgen zodat we drie dagen vooruit een gezonde maaltijd in huis hebben en de kans kleiner is dat we ook nog ongezond gaan bestellen. Want in de supermarkt raak ik snel overprikkeld en dan lukt het me niet om week boodschappen te doen.

Jillz weet je wat het bij mij is. Ik weet het allemaal wel maar het lukt me niet om vol te houden het gaat een paar dagen of weken goed en dan val ik weer terug in mijn oude patroon.
Ik zou graag willen eten zonder toegevoegde suikers heb dat een tijdje gedaan en voelde me er echt goed bij.
Vervelend dat je man is omgevallen.
Zelf laat ik ook altijd boodschappen bezorgen zodat ik voor 4-5 dagen vooruit kan

randomwriter probeer je rust te pakken en succes met de laatste loodjes.
Zo’n maaltijdbox lijkt me ook fijn alleen heb hier een dochter de wat lastig is met eten🤪 alles wat door elkaar zit eet ze niet. Ook vind ik het best prijzig of verkijk ik me daar op? Eet ook vegetarisch.

De laatste tijd heb ik echt minder calorieën nodig. Dus de basis moet kleiner worden. Vind ik best jammer want ik heb altijd dezelfde calorie-behoefte gehad; zo'n 1800 per dag. Twintig jaar geleden werd het ergens tussen 1700 en 1800 maar sinds enkele maanden kom ik aan met 1700 kilocalorieën, ondanks het feit dat ik best actief ben (voor zover dat kan thuis).  Duss, om ergernis in de kiem te smoren zal ik voortaan uit gaan van 1600 en dan kijken hoe dat loopt. Eerst laat ik bepaalde dingen weg zoals het tweede stukje chocola, wat volgens mij 60 kcal is. Klopt het nog steeds niet dan ga ik echt eens tellen. Meten is weten.

Het mooiste feest kan nooit lang duren, klinkt de tekst van een liedje. Dus, ik ben best gezegend geweest. Maar nu is het voorbij de pret.

JtM

JtM

07-10-2024 om 13:12

Ik kan me goed voorstellen dat zo'n meting toch altijd weer een spannend moment is Anijs. Je doet zo je best en het zou rot zijn als dan je waarden niet goed blijken te zijn.

Wat rot dat je je het zo druk hebt dat je het eigenlijk niet kunt bijbenen RW. Misschien kun je toch sommige afspraken cancellen zodat je wat meer rust hebt?
Slim dat je voor wat eigen rust hebt gekozen om die maaltijdboxen te bestellen, en goed dat je dan zelf de witte producten vervangt voor volkoren. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik de witte producten vaak wel lekkerder vind dan volkoren. Pasta bijvoorbeeld eet ik eigenlijk nooit volkoren, vind dat toch minder lekker.
Ben lief voor jezelf en doe het rustig aan zowaar het kan!

Vervelend om te lezen dat je man nu ook is omgevallen Jillz. Ik kan me voorstellen dat je op zo’n moment niet de wilskracht hebt om toch gezond te eten als er snoep in huis is wat je lekker vind. Die regen nodigde ook niet uit om te gaan wandelen. Fijn dat je het weekend toch weer bent gaan wandelen en dat dat goed voelde, zo kom je langzaam weer op de goede weg. Heb je een vangnet die jullie kan ondersteunen? Sterkte en beterschap voor jullie in ieder geval

Track je wel eens je eten Riony? Zo kom je er heel snel achter waar jouw kcal naartoe gaan en welke je eenvoudig kan schrappen of minderen. Ik vind het in ieder geval een fijne manier. Jammer dat je minder kcal kan eten, vooral als je ingesteld bent op een bepaalde inname.


JtM

JtM

07-10-2024 om 13:15

Hier heb ik qua beweging een goede week achter de rug. Qua eten iets minder maar opzich mag ik niet klagen. Ik ben weer 4x naar de sportschool gegaan, op 1 dag na de 10K stappen per dag gehaald. 

Deze week de teugels weer iets strakker aantrekken wat betreft het eten, dan komt dat ook goed. En weer een kwestie van volhouden
Ik merk in ieder geval aan de broek die ik vandaag heb dat ie iets minder strak zit. Deze broek had ik 2 weken geleden aan en toen zat ie wel erg strak om mijn middel. Dus een heel klein beetje verbetering  

Verder merk ik dat ik weer wat meer energie heb door het sporten. Heb niet altijd even veel zin om te gaan, maar achteraf ben ik toch blij en merk ik dus een side effect.

JtM; normaal ga ik uit van eetgewoonten, dus soorten eten op bepaalde tijden in bepaalde porties. Dat werkte altijd goed; maar in bepaalde tijden kon ik echt beduidend meer eten dan die 1800 kcal zonder dat er wat gebeurde. Waarom wist ik niet.

Ik kan me tijden herinneren dat ik echt zakkenvol pepitamelange kon wegwerken en dan bleef mijn weegschaal altijd hetzelfde aanwijzen. Terwijl dat toch wel zo'n 600 kcal per 100 gram is.

Een doodenkele keer kwam ik teveel aan en dan deed ik een snelle afvalsprint waarna ik weer gewoon verder kon zonder tellen.

En zo bleef ik altijd constant, wat wel echt nodig was in verband met de pezen van mijn knieën, want die pijn was niet een prijs die ik wou betalen.

Ik heb een geheim pact met de vrouw die ook in de trein zit en tomaatjes en wortel eet. Want omdat ik dat zag, bedacht ik dat ik nog een bakje paprikareepjes in mijn tas had. En die ben ik nu aan het eten. Ze merkte het ook op en glimlachte vrolijk naar me. 

Haske goed! Ik probeer er ook dagelijks aan te denken om een tomaat door de blender te gooien en die op te drinken (grof gemalen).

Verder magere kwark met gekookte frambozen en zoetstof. Gewoon zo'n zak diepvries van AH en dan  een lepel vol verhitten in de magnetron, af laten koelen en door de kwark. Is echt smakelijk.

Bessen zijn ook erg smakelijk maar die doen raar in de magnetron.

Even wat anders tussendoor
Ik heb tickets geboekt voor Amerika volgend jaar.
Mijn broer en schoonzus opzoeken. Dan is het 6 jaar geleden dat ik er geweest ben. Samen met mijn dochter ga ik. 🥳

@Grietje: Grappig, bij jou dus ook weer tijd voor controle met lab enzo. Hopelijk kan je tijdens je afspraak alles straks rustig bespreken en dan een plannetje maken. Het kan natuurlijkheel goed dat de medicatie die je gebruikt invloed heeft op je eetlust. Ben benieuwd of je het advies gaat krijgen om naar een diëtist te gaan. Je weet denk ik wel wat ik daar altijd over zeg...zoek er eentje die aansluit bij jou en die niet als een schooljuf zich gedraagt. Volgens een familielid van mij die diëtist is, bestaan ze nog steeds... Tenzij dat voor jou werkt natuurlijk (maar zo schat ik je niet in), dan heb ik niks gezegd . Je doet namelijk al zo lang zoveel goede dingen en helaas horen fluctuaties en periodes van meer/minder aandacht ervoor erbij. Dat weten en erkennen en steeds weer aanpassingen doen doe je al.   
Wat goed dat je tickets hebt geboekt om naar je broer te kunnen! Wanneer gaan jullie? En hoe lang geleden is het dat je dochter hen heeft gezien? Heerlijk om naar uit te kunnen kijken! 

@RandomWriter: Zet hem op deze laatste maand! Ik kan jouw verkleinwoord wel overnemen maar ik weet uit ervaring dat zulke maanden niet voelen als korte periodes... We zien je vast "vanzelf" weer opduiken hier . Nu je het zegt weet ik inderdaad weer dat deze periode bij jou altijd heel druk is, dus super goed dat je gekeken hebt naar wat er makkelijker te maken is voor jezelf daarin. Om je volkoren-switch was ik wel even verbassd, blij dat mijn jarenlange preken hebben geholpen ( grapje natuurlijk). Ik vind het ook zo bizar dat volkoren in zulke boxen niet standaard is, of in ieder geval optioneel. Het vooroordeel "niet lekker" blijft. Er is nu weer een tweede pastamerk op de markt gekomen met de term "half volkoren". Daar moet ik een beetje om lachen. Het is natuurlijk een stap in de goede richting en blijkbaar is daar markt voor. Maar nu nog richting...welk maaltijdpakket had je ook alweer...oh ja je noemt hem niet. Als je tijd over zou hebben, zou het een berichtje richting hen waard zijn. Ik heb ooit een keer "geklaagd" naar de supermarkt dat ze geen volkoren pitabroodjes hadden en sinds kort liggen ze in de schappen. Ik heb ze direct gekocht, ook al had ik ze niet nodig . Mijn routine is inmiddels na bijna op de dag af 5 jaar switch richting thuisvolkoren, eigenlijk altijd...dat ik de pitabroodjes van AH koop, want die hebben volkoren. En dit was de niet-AH. 
Kortom, ik zou inderdaad gaan voor de standaard-switch naar volkoren in de kast. En voor de rest de zakken van de maaltijdbox verzamelen en wachten op bijvoorbeeld een supermarkt-inzameling van de voedselbank. Zet hem op de laatste maand...de laatste loodjes...en daarna kan je lekker vieren dat je het hebt geflikt! Gaan je werkzaamheden nog veranderen na/door het afronden van de opleiding?

@Jillz: Och nee wat rot dat je man ook is omgevallen. Bedoel je dat ook met de trauma-stempelkaart of is er nog meer gebeurd? Je hoeft er verder niks over te schrijven als je niet wil natuurlijk... vanaf hier. Wat goed dat je op de niet-regenmomenten toch bent gaan wandelen. Die regen nodigt inderdaad echt niet uit... Afgelopen dagen was het best mooi weer, hopelijk heb je de momenten kunnen pakken. 
Wat betreft mijn diabetescontrole heb ik de afspraken gemaakt. Ik heb het niet naar voren geschoven, dus ongeveer over een maand lab en de week daarna zie ik de POH. Meestal zijn ze lyrisch over hoe goed ik het doe en dat snap ik als je mijn waardes ziet van rond de diagnose (en de jaren daarvoor waarin ik de huisarts en alle controles ontliep). Dus ik probeer even in de count your blessings-modus te blijven, in plaats van mijn zelfkritische houding omdat ik het graag anders had willen zien. Deze count-yiur-blessings wordt jullie aangeboden door mijn  , die natuurlijk helemaal gelijk heeft daarmee!

@JtM: Fantastisch, 4x gesport! En wat goed dat je merkt dat je je door sporten echt beter voelt. Dat kan inderdaad net de motivatie zijn om toch te gaan. Ik hoop dat het je lukt je plannetje uit te voeren mbt het eten deze week. Wat heb je concreet bedacht? 

@rionyriony: Volgens mij kijk jij wel anders naar gezond-leven dan de algemene tendens van dit langlopende topic. Kcal? Afvalsprint? Groente in de blender? Zoetstof? Om maar een paar dingen te noemen... Het gaat bij de meesten hier ook niet om een paar kilo's fluctueren. Misschien nog het meeste bij mij, maar dat is na een heel traject.
Frambozen uit de diepvries zijn heerlijk. Een magnetron heb ik niet, dus ze ontdooien in de koelkast en daarna gooi ik er kwark bij. Zo af en toe (soms met wat gepofte haver erbij) een prima ontbijt. Zoetstof komt echt mijn huis niet in, hoogstens in de blikjes cola zero die ik wel in huis heb en af en toe drink.

@Randomwriter - dat was me eerder al opgevallen hoor, maar ik had hier al eerder gepost en ik wou mensen op de hoogte houden van de resultaten.

Ieder zit in zijn eigen bubbel en veel mensen zijn gelukkig met hun eigen manier om te leven (en hun omgeving). Dat is het belangrijkste. 

Hoe anderen buiten je groepje leven raakt je dan niet meer aan in je dagelijkse beslissingen. Opmerkelijk genoeg heeft het internet dit verschijnsel versterkt.

Ik zal dit topic ditchen bij deze!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.