Jouw lijf

SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 77 (07/05) | 34,7 | 23,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |

anijsblokje
02-01-2025 om 17:09
Ha lieve mensen, van mij ook een goed nieuw jaar voor alle meeschrijvers (en de stille meelezers stiekem ook hoor) hier.
@JtM: Balen dat je nog last hebt na je ziekzijn. Ik hoop dat het je gaat helpen dar waarschijnlijk alle lekkere dingen zo langzamerhand het huis weer uit zijn intussen. 7:30 al sporten...super fijn gevoel geeft dat de rest van de dag dan he. Ben benieuwd of het je vaker lukt dat zo in te plannen.
@Jillz: Wat lief je berichtje nog even. Volgens mij heb je een pittig jaar gehad van wat je hier zo af en toe schreef en zo te lezen is daar nog geen stabiliteit/rust in. Goed dat je hulp hebt ingeschakeld voor jezelf, hopelijk helpt dat om kleine stapjes te kunnen zetten op naar...betere tijden? Meer overzicht, rust, ook wat ruimte voor jezelf? En verstandig om je daarop te focussen en toch het gevoel te hebben dat je niet wil verliezen qua gezonder leven wat je al hebt kunnen bereiken daarin. Dus fijn om te lezen dat meelezen je kan helpen daarmee.
@RW: Je kan het!!! En dat weet ik! Hopelijk hielp de evaluatie van vandaag om weer wat motivatie te voelen. Ik vermoed dat de sportschoolevalueerders het druk hebben de komende maand/weken.
Maar jij bent een dieseltje en laat je niet zomaar uit het veld slaan! Ik hoop dat het weer opschrijven/bijhouden je inzichten geeft en dat het je helpt om Verstandige Keuzes te maken. Zet hem op!
@Grietje: Oliebollen zijn heerlijk, maar zelfgemaakte wafels zijn misschien nog wel lekkerder. Goed om nu weer focus te hebben!
Even weinig over mezelf...ik vlieg zo de deur weer uit. Zeer verliefd, zeer in vakantiemodus, we gaan zo uit eten maar ik eet zo nog even het restje salade dat in de koelkast staat op. En daar heb ik twee handen bij nodig dus dan kan ik niet typen...en om die salade gevoerd te krijgen gaat zelfs ons als twee zeer verliefden te ver!

Grietje2
08-02-2025 om 15:12
Heee anijblokje,
Ik ben er nog, maar heb niet zoveel te schrijven. Ik blijf in gewicht stabiel.
Minder suiker eten ging goed totdat de kerst kwam.
Het opnieuw oppakken vind ik lastig sommige dingen zijn zo lekker.
Toch weet ik dat het beter voor mij is.
Binnenkort weer eens beginnen met eetwissels.
Het wandelen kwam ook niet echt opgang. De donkere dagen zonder zon deden mij geen goed.
Ben blij dat vandaag de zon weer schijnt en de dagen toch echt wel weer langer worden.

Grietje2
18-02-2025 om 20:12
Hallo hoe is het met jullie?
Hier gaat gewoon zijn gangetje mijn veranderde eetpatronen zijn aardig ingeslepen.
Ik heb wat minder zin in mijn avond eten. Denk door stressvolle periode en die zet nog even door. In april op vakantie naar Amerika en zie beetje op tegen de reis. Is alweer 6 jaar geleden dat ik daar was.
Ik probeer ook wat te genieten van de voor pret hoor, maar kost me op het moment wat moeite.
gewicht is nog steeds stabiel 💪

RandomWriter
19-02-2025 om 20:42
Hoihoi!
Ik ben er nog wel hoor, maar heb echt even geen energie gehad om hier te schrijven. Qua gewicht ging het op en af, en over de hele lijn bleef ik op hetzelfde hangen, zo'n 4 kilo boven mijn gewicht in de tabel. Jammer, maar niet onoverkomelijk. Nu sinds 3 dagen de knop weer om, eten weer netjes helemaal opschrijven en niet half, zoals ik de afgelopen maanden deed. En de route naar beneden is wel weer ingezet.
Sporten is wel een dingetje, ik heb er echt moeite mee om dat vol te houden. Vind het niet leuk meer, en altijd is er wel weer een reden te vinden om niet te gaan. Vaak is dat werk, niet fit voelen, of gewoon niet lekker in mijn vel. Daarnaast is de dame die mij zo goed motiveerde momenteel langdurig ziek, dus ik mis ook wel een beetje de motivatie en klik met trainers als ik daar ben. Ze missen echt een personeelslid, dus iedereen rent en vliegt en heeft minder tijd voor een praatje. Jammer. Het gaf me bijna een reden om er helemaal mee te stoppen. Maar ik geef het nog een kans... En als ik daar dan weer sta denk ik: waarom doe ik dit niet vaker? Niet dat ik het dan ineens wel leuk vind, maar gewoon omdat ik weet dat het goed is voor me en ik het resultaat ook echt wel wil bereiken.
Ik probeer me nu twee keer per week al op het werk om te kleden, en dan direct door te gaan naar de sportschool. Als ik mijn sportkleren al aan heb, moet ik wel een heeeeeele goede smoes hebben om vervolgens niet te gaan. Dus dat werkt. Maar het is nu al meerdere keren voorgekomen dat ik op een voorgenomen 'sport'dag ineens vlak voor ik weg wilde op het werk, nog werd opgehouden. En dan wordt het maar zo een uur later, en voor mij te laat om nog voor het eten te sporten. Na het eten ga ik niet meer, dan krijg ik mezelf echt niet meer van de bank. Dus ook daar probeer ik strenger in te zijn. Op dinsdag en donderdag wil ik gewoon op tijd weg, werk of geen werk. Maar dat is wel lastig. Gisteren wel gelukt, morgen weer proberen!
Grietje, vervelend dat je een stressvolle periode hebt momenteel. Wel tof, naar Amerika! Ik ben er ooit een keer geweest en zou graag terug willen, wel vooral de westkant dan. Welke hoek gaan jullie heen?
Fijn dat je gewicht stabiel is!
Anijs, ik miste jullie ook hoor! Maar toch echt even andere dingen aan mijn hoofd, ik kan niet eens helemaal uitleggen waarom. Algehele drukte ofzo. En weinig ruimte en energie om veel met mijn gewicht bezig te zijn. Hopelijk heb ik alles nu weer wat meer te pakken. Ik moet denk ik vooral eens wat vroeger naar bed gaan... Heb een nieuwe hobby, aquarellen, en als ik dan met een schilderij bezig ben wil ik 'm afmaken. Vaak wordt het dan later dan gepland...
Jij nog steeds helemaal in looove ?

anijsblokje
21-02-2025 om 14:02
Wat goed @Grietje dat je merkt dat je eetpatroon een gewoonte is geworden. Maar een stressvolle periode is minder fijn. Waar zie je het meest tegenop? Als je dat niet wil delen natuurlijk ook helemaal goed.
@RandomWriter: Dat trucje van sportkleding alvast aan pas ik soms ook toe. De keer dat ik mijn kleding 's avonds weer uittrok zonder te sporten staat me nog helder voor de geest. Dat voelde heel erg slecht. Is het je gelukt om op tijd weg te gaan op je werk? Mijn ervaring is dat zelfs collega's eraan kunnen gaan wennen "oh ja je moet hardlopen vanavond he". Dus nog even consequent volhouden! En ik benoem het soms ook, maar afhankelijk van wat het is kan schuiven naar de volgende dag natuurlijk soms niet.
Wat leuk dat je aan het aquarellen bent geslagen. Wat doe je met je schilderijen? Hangt het huis al vol?
Hier is het allemaal oké. Nog steeds heerlijk verliefd en het blijft lukken elkaar regelmatig te zien, hoewel we dat allebei altijd te kort vinden. Maar het is geweldig hoe we tegelijk zo vertrouwd met elkaar kunnen zijn en hoe dol we ook op elkaar zijn. Liefde is magisch. Dat ik dat ooit nog zou zeggen!
Ik ga zo boodschappen doen maar wil op dit moment de deur nog niet uit omdat de glazenwasser op straat staat te kletsen met meerdere buren. Ik ben vermoedelijk de schande van de straat omdat ik ongeveer als enige (heel af en toe) zelf de ramen lap. Gelukkig heb ik dat laatst wel nog gedaan, maar eventuele stomme opmerkingen wil ik ontlopen. Ik voel me vandaag niet in staat tot een gevat of gepast antwoord .

Grietje2
21-02-2025 om 21:01
Los Angeles is de bestemming.
Verleden keer werd ik niet goed in het vliegtuig mijn suiker was temkaag denk ik. Of een dumping door het eten. Gelukkig trok het op een gegeven moment weer weg. Ze hebben mij goed geholpen de stewardessen.
Het is vooral de reis waar ik tegen op zie. We gaan er gewoon voor is mijn nieuwe mantra 🤪

RandomWriter
23-02-2025 om 17:38
Anijs, wat fijn dat je nog steeds heerlijk in love bent! Lijkt me wel lastig, als je ver van elkaar woont. Wordt er al (al dan niet serieus) gesproken over dat één van jullie ergens anders gaat wonen? Of is dat echt nog te vroeg?
Hahaha, onze ramen worden echt veeeeeeel te weinig gelapt... Ik vind het irritant werk om te doen, en heb genoeg aan alle andere klusjes in het huishouden. Ik ben gewoonweg geen geboren huisvrouw. Maar zo'n glazenwasser inhuren gaat me dan weer wat te ver. Misschien dat ik dit jaar eindelijk eens een schilder ga inhuren voor mijn kozijnen, die kunnen ook echt niet meer. Dat wilde ik zelf doen, maar we zijn inmiddels 7 jaar verder en ik heb er 1,5 gedaan van de 8 . Dus misschien moet ik dat maar eens uitbesteden...
Het sporten is gelukt donderdag! Maar ik heb het gevoel dat twee dagen ertussen te kort is. Dus dinsdag en donderdag zal dinsdag en vrijdag worden. Het programma is gemaakt om 2x per tien dagen te doen en 2x per week kan eventueel ook, maar vaker is eigenlijk niet de bedoeling. Vanochtend had ik een weging, en ik ben behoorlijk blij! Mijn gewicht was omlaag, maar belangrijker nog: mijn algehele vetpercentage én mijn viscerale vetwaarde was óók omlaag. En mijn spiermassa omhoog! Dat motiveert wel het meest denk ik, samen met het feit dat de trainster die tijdelijk weg was, weer terug is! Die kan me dus mooi weer verder motiveren.
Grietje, vervelend dat jouw vorige vlieg-ervaring niet zo fijn was. Ik kan goed begrijpen dat je er daarom nu wat meer tegenop ziet. Misschien helpt het om iets in je tas mee te nemen wat je kunt nemen als je weer voelt aankomen dat je niet lekker wordt? Soms helpt puur de gedachte dat je iets hebt dat kan helpen, al tegen de stress. Maar daar had je vast ook zelf al wel over nagedacht.
Los Angeles, is het daar alweer een beetje oké om heen te reizen? Californië ben ik nooit eerder geweest, wel in Nevada en Arizona. Ook een dag in Las Vegas geweest, maar dat is ook echt een en al gekkigheid. Denk niet dat ik daar snel terug zou willen. Gaan jullie ook nog parken daar, zoals Joshua Tree of Death Valley (volgens mij ben ik in die laatste wel geweest, klinkt altijd zo gezellig )?
Nou, ik ga snel koken! Er staat een soepje te pruttelen voor mijn lunch morgen (en misschien overmorgen), en vanavond eten we een poké-bowl. Zonder rijst en met extra veel groente en eiwitjes voor mij .

Grietje2
23-02-2025 om 17:48
ik ga samen met mijn dochter naar mijn broer.
Eerste week lekker chillen. De tweede week zitten we 4 dagen op een cruise en meren we ook bij Mexico aan.
Ben benieuwd, las Vegas ben ik 2 dagen geweest in 2018 to much prikkels hahahaha. Leuk om een keer gezien te hebben.
Wat fijn dat de meting goed is en je favoriete personal trainer terug is.
Ik heb een weegschaal die ook vetpercentage aangeeft was de laatste keer 27.3

anijsblokje
02-03-2025 om 20:13
@Grietje: Goede mantra, we gaan er gewoon voor! Dapper. Het komt vast goed. Je zo fysiek niet lekker voelen onderweg is natuurlijk ook heel rot.
@RandomWriter: Hier ook geen huishoudwonder hoor. Wat fijn dat het sporten weer in een ritme zit en je favorieten trainer terug is. Voor mij maakt het ook altijd heel veel uit wie de training geeft.
Wat mijn geliefde betreft, ja, we hebben het er wel over wie eventueel makkelijker kan verkassen. Dat is hij. Dus dat is makkelijk voor mij . We zitten met studie en werk, aan beide kanten. En hij heeft een laten we zeggen wat ongebruikelijke carrière. Seizoensafhankelijk ook voor een deel. Dus de eerste tijd zal het heen en weren wel blijven. Maar het gaat verrassend goed. Misschien ben ik hier wel voor gemaakt.
Ik kwam hier schrijven omdat ik vandaag 2x op het punt stond om drop te gaan halen...maar ik ben toch thuis gebleven. Ik heb nog ongezouten noten, voor straks bij Boer zoekt Vrouw. Misschien moet ik wel weer dropballen gaan kopen, zodat ik altijd iets in huis heb voor mijn dropcravings. Hoewel het natuurlijk ook weer hormonaal gedreven is, dit. Maar dat dachten jullie vast al. Ik twijfel om weer een afspraak te maken met mijn diëtist. Ik merk dat ik vaker kies voor rust in plaats van sporten en heb de donkere winterdagen ook weer vrij veel chips en rotzooi gegeten. Dat is te zien op de weegschaal. Maar ik weet ook waar het aan ligt, dus heb ik de diëtist echt nodig? Dat weet ik niet goed. Ik broed er gewoon nog even op.

RandomWriter
08-03-2025 om 16:24
Anijs, goed dat je geen drop bent gaan halen! Dat zijn altijd wel de lastigste momenten vind ik, dat je echt zoooveel zin hebt in iets, dat het steeds weer in je hoofd op-popt en je dus elke keer opnieuw 'nee' moet zeggen tegen dat stemmetje. Ik probeer dat vriend wel eens uit te leggen (die is niet van zoetigheid en snaaien en voelt die behoefte ook niet), maar die snapt daar niks van.
En voor wat betreft de diëtiste, dat zijn natuurlijk beslissingen die je zelf moet nemen, maar ik weet inmiddels wel uit ervaring hier dat áls je besluit erheen te gaan, je achteraf eigenlijk altijd enthousiast terugkomt en hier meldt hoe fijn het weer was om haar even te spreken. Doe ermee wat je wilt .
Grietje, ik ben heel benieuwd hoe je het gaat hebben daar!
Ik heb ook een weegschaal thuis die vetpercentage meet, en spiermassa en zo. Het wijkt wel af van wat de sportschool meet, maar die meten meer dan 50 kg aan spiermassa bij mij dus die geloof ik niet zo . Hier thuis geeft ie rond de 27 kg aan dus dat klinkt logischer. Met vet zit ik thuis rond de 33% en bij de sportschool rond de 36%. Daar mag dus zeker nog wel wat vanaf.
Afgelopen twee weken was ik niet fit, tegen ziek aan maar net niet zeg maar. Geen koorts, maar flink lamlendig, buikpijn, keelpijn, last van mijn luchtwegen en nu inmiddels flink verkouden. Het zet allemaal net niet helemaal door maar het blijft wat kwakkelen, heel irritant. Heb niet gesport, want als ik met een kop vol snot op zo'n cardio-apparaat moet wordt dat 'm echt niet. Heb mijn lichaam dus even rust gegund.
Wel netjes mijn eten bijgehouden en niet uit de bocht gevlogen, maar daar denkt de weegschaal anders over. Ik schommel gigantisch, en over de hele linie blijf ik redelijk hoog hangen. Het frustreert me niet snel, maar dit keer heb ik wel echt momenten van frustratie gehad. Ik let momenteel écht op mijn eten, en dan zie je het resultaat vervolgens niet.
Maar goed, dan raap ik mezelf bij elkaar en ga ik kijken waar ik wellicht toch nog wat steekjes laat vallen, en bedenk ik dat niks doen ook geen optie is. Uiteindelijk bedacht dat ik het hardlopen toch echt mis, en vandaag nieuwe hardloopschoenen gekocht. Ook meteen een kort rondje gerend. Ik wil nu kijken of ik het kan gaan combineren met de fitness en kijken wat dat doet. Wat dat betreft heb ik mijn motivatie wel weer terug.

Grietje2
16-03-2025 om 18:05
Hier zijn we lekker aan het bewegen. Elke dag wel even fietsen of wandelen. Dochter heeft er zin in dus dat pak ik meteen aan. Zoon heeft het hardlopen ook weer opgepakt.
Met de eetwissels gaat het ook goed.
Mijn gewicht ook nog steeds stabiel en ik voel me goed dat is het belangrijkste.
Ik liep langs een winkelruit en zag mijn spiegelbeeld en op eens besefte ik dat ik echt slank ben. Kan je na gaan hoe je hersenen je vaak nog voor de gek houden hè
Randomwriter hoe bevallen je hardloopschoenen al wat km’s er op weggerend.
Frustrerend dat je goede werk niet beloond wordt we zijn nu weer een weekje verder. Nu wel resultaat?

Moosey
06-05-2025 om 08:51
Zo, deze maar weer eens afstoffen
Hoe is het met jullie allemaal?
Ik merkte de laatste weken dat ik me een beetje begon te ergeren aan mijn gedrag, hetzelfde liedje natuurlijk weer: langzaam die glijdende schaal aan het afzakken van iets minder netjes IF doen, wat vaker iets met suiker eten, vaker alcohol drinken.. Ik ben ook alweer een beetje aangekomen, niet dramatisch, maar langzaam maar zeker gebeurt het wel. Dat moet ik dan eerst een paar weken naar kijken, en dan denk ik ook al een beetje aan dit topic, en als ik dan ver genoeg ben ga ik hier weer schrijven en is de knop meestal meteen ook wel weer om.
Minder suiker eten en netter IF-en lukt alweer, vanmiddag ga ik wat goede 0% biertjes kopen en ook maar weer ns een kombucha opstarten denk ik. Dan zal het alcohol minderen ook wel weer lukken.
Sporten is het enige waar ik echt 0 moeite voor hoef te doen om dat erin te houden, hoewel ik dat ook nog wel ietsje meer zou willen (idealiter 2x per week Pilates én een stuk suppen) maar dat ontbreekt de tijd toch een beetje voor. Dus is het meestal of 2x pilates of 1x Pilates en 1x suppen.
Het beste nieuws van de afgelopen tijd is trouwens dat ik hormoontherapie heb gekregen van de dokter tegen de overgangsklachten, en dat is echt FAN-TAS-TISCH. Ik voel me 5 jaar jonger, zoveel mentale en fysieke klachten die ik had zijn helemaal verdwenen. Enige wat ik nog wel ns heb is een dagje minder focus, nou, als ik dat vergelijk met hoe ik er een jaar geleden bij zat… echt heerlijk dat er gewoon een oplossing bleek te zijn.

Grietje2
06-05-2025 om 13:46
Hé Moosey, leuk je weer te lezen.
Goed dat je het weer oppakt.
Hier nog steeds stabiel. Vandaag terug gekomen uit Amerika en kan geen eten meer zien.
Heb gewoon netjes gedaan met eten en op tijd gestopt. Ik ben niks aangekomen
Super dat de hormoontherapie je goed doet. Wat kan dat een invloed hebben.