Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

JtM

JtM

03-12-2024 om 12:30

Nou inderdaad  Grietje. Op naar de langere dagen! Ik snap wat je bedoelt hoor, met het kijken naar BMI. Ik zit (helaas) ook zelf boven het gewenste BMI en zal blij zijn als dat ook weer op orde is. 

Gisteravond heb ik nog lekker een rondje gelopen. k was tevreden met het aantal actief verbrande calorieeen en de stappen.
Vanochtend werd ik snotverkouden wakker, voel me niet fit, maar ben toch gaan sporten om 6u. Was toch wel weer heel fijn Nu weer een kantoordag. Hoef ik straks na het werk nog maar een kort rondje te wandelen om mijn doel te behalen. 

Dochter had kwarktaart gemaakt, lekker een stukje van op.
Maar de boterletter laten liggen die mijn man van zijn werk had gekregen. Keuzes maken gaat al wat makkelijker.
Ook steeds netjes eten mee naar mijn werk en niet meer naar de bakker geweest. Scheelt ook nog eens geld.
Morgen gourmetten toch een beetje sinterklaas vieren.
Cadeautjes doen we onder de kerstboom.

Hier stabiel in gewicht , ik zeg top.
Ik heb een weegschaal die ook vetpercentage enzo aangeeft, maar daar had ik lange tijd niet naar gekeken 28,9% is volgens mij ook prima

Al een week niet echt lekker. Misschien door de donkere dagen.
Nog even en de dagen worden weer langer.
Minder suiker eten gaat nog prima.
Gewicht 82,5

Tja waar zal ik eens beginnen.
30 kilo afgevallen in de afgelopen 3 jaar met vallen en opstaan.
Wat ik merk is dat veel eetgewoontes aardig verdwenen zijn. Ook is er een goede balans. 
Als ik een periode wat minder eet om het maar even zo te noemen herpak ik me sneller dan vroeger. Dit komt mede door mijn hulpmiddelen en daar ben ik nog steeds er blij mee. De beweging die ik er aan toe heb gevoegd is prima vol te houden. Vooral niet verplicht maar gewoon lekker gaan wanneer ik zin heb.

Ook met jullie ben ik erg blij, ook al schrijven we niet vaak maar dank jullie wel voor de steun in de afgelopen jaren.

Wat mooi Grietje! Ik herken wel wat je schrijft, hoe de goede keuzes maken steeds makkelijker wordt. Als ik denk aan hoe ik vijf of tien jaar geleden met eten om ging (niet in een supermarkt of tankstation kunnen komen zonder iets ‘lekkers’ mee te nemen, de hele dag met eten bezig zijn) dan is het verschil echt enorm. 

Wat lief wat je schrijft, Grietje! 

Herkenbaar van het herpakken - en in mijn geval ook minder oordelen naar mezelf. 

Ik weet eigenlijk niet waarom ik even niet zoveel zin heb om te schrijven. Er is veel gaande maar dat was altijd al zo, het enige nieuwe is de ver-wegge liefde maar dat is natuurlijk alleen maar een positieve toevoeging. Misschien omst ik het idee heb dat ik in herhaling val, of zo. Aan de andere kant vind ik het ook bijzonder dat we al zo lang verbonden zijn met elkaar en wil ik niet dat dat stopt. 

Gisteren was ik voor iets kleins bij de huisarts, het had absoluut niks te maken met diabetes/leefstijl/etc.. Toch vond de huisarts-in-opleiding het nodig om te zeggen "Ja ik zie ook diabetes staan en dan ben ik toch altijd ook wat voorzichtiger, dus ik ga toch even overleggen". Ik corrigeerde haar "Diabetes in remissie, hè" en "dus ik maak me niet zo druk". En toen realiseerde ik me dat ik officieel helemaal niet "in remissie" ben, maar toch grotendeels wel, ik ben er in ieder geval hard naar op weg. (>5 jaar stabiele glucosewaarden onder bepaalde afkapwaarden) Bij de laatste controle was mijn nuchtere waarde weer vrij hoog, maar het langdurig gemiddelde (HbA1c) keurig, passend bij dat ik me ook behoorlijk keurig gedraag. Toch stoort het me dat de losse glucosewaarden nooit echt laag zijn.

Vandaag ging het hardlopen eindelijk weer eens lekker. Maandagavond ook al, dus wie weet ben ik weer ergens over/doorheen. Toen tijdens het lopen mijn benen echt moe aanvoelden, zei ik tegen mezelf: dit zit alleen maar in je hoofd, doorlopen! En dat lukte. De sfeer in mijn hardloopgroep is heerlijk,  iedereen support elkaar en moedigt aan, ook tijdens trainingen als we elkaar passeren bijvoorbeeld. 

Ik ben nauwelijks thuis deze kerstvakantie. Qua eten vind ik dat allemaal prima, maar ik zie niet uit naar de kerstlunch/borrel/feest van mijn werk komende week. Dat vind ik ook wel weer stom: want wat is nou een dagje. Maar het vooruitzicht van niet-zo-lekker-eten de hele dag (behalve thuis het ontbijt) vind ik lastig - en ik heb vaak na een werkdag best al vroeg honger. Hopelijk kan ik het opvangen: de sinaasappels zijn heerlijk op het moment. Daar red ik niet alles mee, maar het kan een overbrugging zijn tot ik thuis ben. Hebben jullie nog rond de feestdagen zulke dingen waar jullie tegenop zien?

Wij vieren kerst niet uit gebreid. Dochter vroeg of we weer gingen gourmetten.
Dat doen we altijd redelijk basic. Vlees, beetje stokbrood frietjes uit de airfryer. Beetje groente en dat is het.
Voor de rest ga ik niks in huis halen aan kerstchocola of zo.
2de kerstdag bij mijn moeder die is dan jarig.
Mijn dochter gaat een kwarktaart maken. Dat wilde mijn moeder graag. Dat wordt mijn lekkers voor de kerst.
Als ik dan van al het andere afblijf kan dat prima.
Zo is er dan weer balans.
Ook met oud en nieuw doen we altijd rustig aan. Natuurlijk een oliebol maar geen 10 tallen 😂😂

Zoals verwacht had ik toen ik thuiskwam nog echt honger na alle kerst-werk-eetactiviteiten. Het eten bij het feest was meer dan ik dacht, een soort bouw-je-eigen .... maar ik maakte er zelf een karige versie van want ik wilde vegetarisch eten vandaag en de combinaties waren geen match. Grappig dat ik eenmaal thuis geen zin had in chocoladeletter (die er nog grotendeels ligt, heerlijke van een chocolaterie dus daar ligt het niet aan) of andere van dat soort dingen, maar "gewoon" in fruit, groente, noten, een boterham...oftewel ik had behoefte aan Echt Eten. En dan ben ik toch ook trots op mijn lijf - dat het inmiddels vaak "van nature" lijkt aan te geven wat het nodig heeft.

Ik ben nog heel wakker. Mogelijk werkt de cafeïne uit de cola zero nog lekker door (ik drink niet vaak koffie/cola maar was vanavond wel aan de cola, vaak switch ik naar spa ofzo maar ik had ook behoefte aan wat meer energie)). Eens kijken of een boek lezen me rustiger maakt. 

Hier gaat het nog steeds goed.
We zijn even naar de intratuin geweest, daar staat altijd een oliebollenkraam.
Normaal had ik de afgelopen keren er wat gekocht. Vandaag liep ik er voorbij en het trok me niet. Heb het idee dat mijn lichaam aardig in balans is. Ook voor de kinderen beter 😉
Ik heb er een lekker tomatensoepje genomen. Eerst even gevraagd of hij vegetarisch was en dat was zo. Een goede optie ipv het kaasbroodje of gebakje wat ik normaal nam.
Beetje minder weer vandaag. Straks misschien nog even wandelen.

gewicht update 80,5

Jeetje, ik moest net gewoon 21 berichten teruglezen... Geeft wel aan hoe lang ik hier niet was geweest. Ik herken wat je zegt Anijs, het voelt soms alsof ik alles al zo'n beetje heb gezegd in deze zoveel jaar dat ik al schrijf. Weet niet eens wanneer ik was begonnen, maar is al heel wat jaartjes geleden. Toch wil ik wel dat het blijft, want op momenten dat het niet zo goed gaat geeft het me wel net dat duwtje in de rug. Dus dank daarvoor aan jullie allemaal!

Grietje, je gaat echt goed! Fijn om te lezen dat je lichaam aardig in balans voelt. Het klinkt alsof het je nu veel beter lukt om bewuste keuzes te maken. Hoe is het met jouw zoon en dochter?

Anijs, gefeliciteerd met het behalen van je tentamen! En heel fijn dat het ook op liefdesgebied nog steeds lekker gaat. Jammer dat je zo'n last hebt van de donkere dagen, ik begrijp goed dat dat kan resulteren in meer eten. Hier gaat dat ook niet helemaal zoals het moet, het kerstpakket is weer uitgedeeld en zoals gewoonlijk zit daar weer genoeg ongezonds in. Een simpele oplossing zou zijn: doneren aan de voedselbank. Maar ja. Die stap is me dan net weer te groot. En eerlijk gezegd viel het dit jaar wel mee. Er zat een setje badspulletjes in en wat minder zoetigheid. Fijn! Maar de klepper&klepper ontbrak niet... En omdat vriend niks heeft met drop heb ik er nu twee .

Moosey, wat ben jij ook echt goed bezig geweest in de afgelopen tijd, zo fijn dat bepaalde gewoontes gewoon te doorbreken zijn als je maar volhoudt, en dat dit dus ook echt tot resultaat kan hebben dat je een lichaam krijgt dat je niet meer had verwacht! Op dat punt hoop ik ook ooit te komen.

JtM, wat goed dat je gewoon bent gaan sporten ondanks dat je je niet fit voelde. Al vind ik dat altijd een beetje dubbel, feitelijk is het ook geen gek idee om het sporten op zo'n dag over te slaan. Maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe erg niet fit je bent. Dat voel je zelf het beste aan. Maar feit is dat het een drempel is (helemaal om zes uur 's ochtends!) en die ben je toch maar mooi overgestapt! Ik doe het je niet na. Ik ben wel iemand die snel het sporten overslaat als ik niet fit ben. Hoe is het nu met je? Verkoudheid weer helemaal over?

Hier is de kerstvakantie begonnen, lekker twee weekjes vrij van werk. Met Kerst hebben we de bekende familie-uitstapjes, maar dat is na eerste kerstdag voorbij dus tweede kerstdag zijn we lekker thuis. Wil minimaal 2x per week gaan sporten, dat doel heb ik eigenlijk continu maar dat is er de laatste tijd maar moeizaam van gekomen. Drukte op het werk, drukte thuis, last van mijn rug tussendoor en gewoon veel gedoe. Genoeg voor mij om mezelf niet meer naar de sportschool te krijgen. Heb nu wel een standaard weegmoment iedere maand met dezelfde trainster, en denk dat dat wel goed is. Ze houdt me bij de les. Al moet dat vooral nog in de komende tijd gaan blijken, want de afgelopen weken waren dus prut.

Ik baal ook zo van het baggerweer de afgelopen tijd. Lijkt alsof het heel lang geleden is dat we een mooie wandeldag hadden, het is alleen maar miezer en natte kou.

Ik zal zo de tabel nog even bijwerken, volgens mij heb ik alleen een gewicht van Grietje gezien toch? Als er nog andere zijn dan roep maar! Mijn eigen gewicht laat ik ff voor wat het is, het getal in de tabel moet me weer even motiveren om daarnaar terug te gaan. Al moet ik zeggen dat het me nog meevalt hoe ver (of eigenlijk niet ver) ik erboven zit nu, dat had echt wel meer kunnen zijn. Blijkbaar is mijn basis nog steeds zo slecht nog niet.

JtM

JtM

24-12-2024 om 11:11

Hier gaat het op en af. Nog steeds niet helemaal fit na het ziek zijn, helaas. Vooral mijn energie level is laag. Vorige week ben ik 2x wezen sporten, meer zat er qua energie niet echt in. Vandaag werk ik vanuit huis en ben ik rond 7.30 uur even gaan sporten. De motivatie was er niet echt, maar achteraf toch altijd blij dat je bent geweest

Ik merk dat ik het eten nu ook moeilijker vind met alle lekkere dingen in huis.

Iedereen vast fijne kerstdagen toegewenst!

Ik merk dat het me niet meer zo lukt om hier actief mee te schrijven. Er gebeurd gewoon zo veel dat het me niet altijd lukt om echt actief bezig te zijn met patronen doorbreken. Zo is het bewegen al weer tijden van de baan, omdat ik mijn voet gebroken heb en dus weinig kan. Ik zit nog steeds ziek thuis van alle stress en krijg nu therapie die veel mentale energie vraagt. Dus ik heb besloten geen grote veranderingen te proberen door te voeren. 

Wel heel blij dat ik hier een tijdje heb meegeschreven want het heeft me echt goed gedaan. Ik ben gestopt met het eindeloos snoepen en snaaien en ben uiteindelijk 8 kilo kwijt geraakt. En ondanks dat ik de laatste weken dus niet meer beweeg en ik met de gezellige decembermaand met alle verjaardagen, kerst, Sint en andere borrels meer gegeten heb, zijn die kilo's er niet opnieuw aangekomen.

Ik lees nog steeds wel actief mee. En vind het leuk om te lezen dat jullie veel aan dit topic hebben. Ik blijf ook wel mee lezen, want dat geeft me wel de motivatie om dat wat veranderd is ook zo te houden.

Bedankt en op naar een gezond 2025!

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

Jillz, fijn dat je er wat aan hebt gehad dat je hier meeschreef! En hoppa, 8 kilo kwijt is geen kleinigheidje, super goed! Wel heel erg balen dat het verder even wat minder gaat, een gebroken voet is echt niet fijn. En ook mentaal dus een wat mindere periode. Ik begrijp heel goed dat je dan even een pas op de plaats maakt, soms kan er gewoon even niks meer bij. Blijf vooral meelezen als het je helpt, en wie weet horen we op termijn weer wat van je. Wees welkom! Maar voor nu vooral even een  onder de riem  .

JtM, hoe ben je de feestdagen doorgekomen? Nog steeds niet fit, of ben je inmiddels wel wat meer opgeknapt? Ik vind het echt knap dat je toch blijft sporten, dat is bij mij meestal het eerste wat wegvalt als ik niet fit ben.

Ik heb me echt best wel laten gaan in de afgelopen weken, en nu wordt het weer tijd om mezelf bij elkaar te vegen en echt weer even streng te zijn. Vanaf vandaag ga ik mijn eten ook weer bijhouden, en over anderhalve week moet ik weer op de weegschaal bij de sportschool. Heb voor morgen meteen maar even een evaluatie ingepland, want ik bleef weer op mijn krent zitten in deze afgelopen drukke feestdagen. Morgen móet ik dus wel, want ik heb een afspraak staan. De andere momenten heb ik in mijn agenda ingepland, en hopelijk geeft dat iets meer druk om te gaan. Want heb nu toch wel echt de motivatie om op die weegschaal iets beters te laten zien dan de vorige keer. Al wordt dat wel een uitdaging... Toen ik vanochtend op de weegschaal stond was het nog erger dan ik had gevreesd. Dusss.... aan de slag! 

Gelukkig nieuw jaar en op naar een gezond 2025

Hier de afgelopen2 weken mij laten gaan. Om het nu weer af te bouwen.
Ik heb genoten van de oliebol en de zelf gemaakte wafels van mijn moeder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.