Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Anijs, daar was ik me ook wel van bewust ja, dat het sup board waarschijnlijk heel hoog scoort op de lijst van items die aangeschaft en vervolgens hoogstens twee keer gebruikt worden. Daarom wilde ik ook perse geen nieuwe kopen, al zijn er best goeie budget vriendelijke opties op de markt. Ik spreek natuurlijk in de verleden tijd omdat ik er vorige week één heb opgehaald Als ik eenmaal zoiets heb bedacht…. En met lenen hier in de buurt zou t nog weleens tegen kunnen vallen, er wordt veel gerecreëerd op het water hier maar ik heb nog maar een keer eerder een supper gezien. 
Anyway, het board is een feit en vorige week heb ik er al heerlijk op gestaan. Vandaag was het nogal avontuurlijk, het waaide harder dan ik dacht en het was druk op het water. Onder andere met boten die iets grotere golven maakten dan waar ik op bedacht was, dus lazerde ik eraf. Niet erg, ik kon er zelfs weer op komen (openbaringen voor iemand die altijd de slechtste was met gym!) maar toen moest ik terug tegen de wind in en ik kwam geen centimeter meer vooruit 
Dus maar naar de kant gepeddeld en m daar neergelegd, en via iemands achtertuin op blote voeten in mn natte kleren terug naar huis gelopen Later te voet door de weilanden het board weer opgehaald. Ik heb in elk geval genoeg beweging gehad vandaag en veel geleerd
Het oppompen van get board viel me trouwens alles mee, ik had gelezen dat mensen het haast niet voor elkaar kregen en was al een beetje aan het speuren naar een elektrische, maar ik vond het redelijk peanuts. Hoewel het zeker wel een drempel zou zijn als het elke keer moest, maar ik kan m lekker opgeblazen laten. 
Tot zover de sup-belevenissen. 
Wat heerlijk dat je bij je liefde bent en dat het weer net zo fijn is! Ik kan me voorstellen dat dat eng is, als je elkaar een tijd niet ziet, of het dan wel echt zo leuk is als in je hoofd. 
En wat klink je verder ook heerlijk positief over alles. Het is je gegund!

RW, ik moet op mijn werk best regelmatig met FODMAP-dieet koken, en hoewel ik het in die zin lastig vind dat ik de logica niet snap en dus altijd op moet zoeken of een ingrediënt wel of niet mag, vind ik het toch best goed te doen. En ik weet dat veel mensen er wel veel baat bij hebben. Fase 1 is absoluut ingrijpend en dat zal nooit uit komen, maar het is natuurlijk niet waar dat het daarom niet kan. Je kunt best een verjaardag vieren ook al mag je niet alles eten wat je wilt. En op een familiefeest kun je of vragen of men rekening met je kan houden, of je eigen eten meenemen. Als ik jou zo hoor over je darmen kan ik me zo voorstellen dat het echt wel heel nuttig zou kunnen zijn voor je. Want het is zoiets complex, eten, en welk eten wat met je darmen doet etc, daar kom je denk ik niet uit zonder een heel systematische aanpak. K*t natuurlijk als dat nodig is, maar als het meer duidelijkheid schept…

Jillz, fijn dat het ondanks de spannende en complexe een vermoeiende tijd toch best goed gaat met eten etc. Knap!

Grietje, sterkte met de medicijnwissel. Naar dat het zoveel consequenties heeft voor je energie. 

Ik ben wel redelijk tevreden over mezelf. Had afgelopen week weer een hormonale meltdown, heel vervelend. Gelukkig kon ik op werk wat ruimte scheppen zodat ik een dagje extra thuis kon blijven en ik heb geen extra snaai of wat dan ook gekocht of gegeten omdat ik zielig was. Kostte ook eigenlijk geen moeite. Dus die knop is weer aardig om blijkbaar. De weegschaal was het daar ook mee eens, zit weer mooi op de 76. Beetje lager mag maar dit is ook al keurig. 

Moosey, ik snap je punt en het is ook zeker niet dat het helemaal niet kan, maar het is bij bepaalde mensen wel serieus lastig. Zoals je al zegt is het niet echt duidelijk aan te geven wat ik wel en niet 'mag', dus als je vraagt aan anderen of ze er rekening mee willen houden moet je ze zo ongeveer een heel boekwerk aan 'verboden' ingrediënten meegeven. Dat ga ik niet van ze vragen. Dat vraag ik echt maar van enkelen, zoals mijn ouders en mijn broer. Die weten inmiddels redelijk wat ik wel/niet mag en die houden daar altijd rekening mee. En écht, er zijn mensen die zich beledigd voelen als je zelf eten meeneemt. Daar zou ik schijt aan moeten hebben, maar het blijft vervelend als dan de nadruk zo ligt op mijn eten en mijn 'dieet'. Er is nog altijd veel onbegrip, ik heb al zo vaak moeten uitleggen dat ik géén coeliakie heb, maar dat sommige ingrediënten ook echt niet 'gewoon een keertje' kunnen. Er is zelfs wel eens tegen vriend gezegd dat een bepaald ingrediënt dat ik niet goed verdraag er wel in zat, maar dat ie dat maar gewoon niet tegen mij moest zeggen. Alsof ik er dan geen last van zou hebben, of alsof ik me aanstel. Hij heeft dat toen natuurlijk wel tegen mij gezegd, en ik heb dat toen maar niet gegeten. Ook is er wel eens speciaal voor mij iets gekocht (glutenvrij... want je hebt toch glutenallergie?), waar iets in zat waar ik niet tegen kon. Dus dat heb ik afgeslagen. Toen was ik 'te kritisch'. Ik voel me er gewoon niet prettig bij om nóg strenger te moeten zijn op zo'n feest, dit soort dagen kost me al heel veel energie, zelfs zonder het hele 'eetgedoe'. Soms is het zelfs makkelijker om maar gewoon (bijna) niks te eten. Dan haal ik dat thuis wel weer in. Vreemd genoeg valt dát dan weer niemand op  . Zelf eten meenemen is overigens soms ook gewoon niet mogelijk, bijvoorbeeld als er op die locatie geen koelkast is of omdat het niet mogelijk is daar ter plekke iets klaar te maken. Als het wel mogelijk is dan doe ik dat normaal gesproken wel.
Overigens begin ik niet net met Fodmap hoor, ik eet het al jaren, en ben toen ook echt begonnen met fase 1. Toen kon ik binnen twee weken met mijn medicatie stoppen en heb ik écht het grootste verschil gemerkt. Daarna heb ik andere dingen geïntroduceerd, maar niet super gestructureerd. Ondanks dat denk ik redelijk te weten wat ik wel en niet verdraag, al zijn sommige dingen dus deels een aanname. Deze 10 weken zouden dus een kleine verbetering kunnen aanbrengen, in de 10-20% die ik nog niet zeker weet. In de hoop dat er nog iets meer voedingsmiddelen zijn die ik wel verdraag. En of ik daar nu zin in heb... Vervelende is dat je in zo'n extreme fase 1 echt niet kunt 'cheaten'. Dan is het idee van de reset weg. Dan kan ik beter wachten tot na het eerste feest en daarna starten met fase 1. Dan zit ik in fase 2 voor het tweede feest.
Mocht je trouwens lekkere Fodmap-arme recepten hebben... Ik houd me altijd aanbevolen!
(Merk dat ik even mijn ei kwijt moest, is zeker niet boos naar jou bedoeld hoor! Maar merk dat er vandaag enige frustratie zit bij me. Het constant op deze manier met eten bezig moeten zijn kost gewoon energie, samen met het feit dat PDS zelf ook nog zorgt voor vermoeidheid. Sommige dagen komt dat besef en dan frustreert dat even.)

Haha, wat een verhaal met je sup. Tegen de wind in valt natuurlijk niet mee. Werd je nog raar aangekeken in je natte kleren?
Wel herkenbaar trouwens, als je dan eenmaal hebt besloten dat je wel zo'n ding wilt, dan moet ie er ook komen. Zo impulsief ben ik ook wel. Ben heel benieuwd hoe lang je enthousiast blijft, hopelijk beleef je er veel plezier van!

Ik volg je hoor! En inderdaad, het is moeilijk uit te leggen wat het inhoudt en daarom echt lastig om van mensen te vragen. Ik heb dat boekwerk in de keuken op werk hangen en dat kom ik er wel uit. Maar ik vind het ook leuk om een beetje te puzzelen met eten, dat kun je van de gemiddelde mens niet verwachten eigenlijk. En als je alleen al met zo’n boekwerk aan moet komen.. Inderdaad lastiger dan ik het me net voorstelde. 
Ik zal het melden als ik weer eens iets lekkers heb gepuzzeld binnen de FODMAP-criteria  

Ja, ik ben ook benieuwd hoe lang het sup-enthousiasme blijft. Zou het ook wel willen blijven doen als het kouder wordt (denk ik nu ) maar dan moet ik nog wel een truc bedenken om er met droge voeten op te komen, en zal er ook wel iets wetsuit-achtigs moeten komen.. eerst maar ns zien hoe vaak ik in september op de plank ga staan. 

@Jillz: Ik ga mijn exacte studie niet delen, want het is een vrij obscure universitaire master die je maar op 1 plek kunt volgen. Als je het wil weten, kan je natuurlijk een PB sturen. Afgelopen jaar deed ik een schakeljaar wegens HBO-diploma en ik heb super veel zin om nu echt te gaan starten. Volgens mensen in mijn omgeving is een schakeljaar altijd moeilijker/zwaarder dan de master zelf, maar ik verwacht een vergelijkbare studielast en ik vond de combinatie met mijn werk best pittig. En toen had ik nog geen geliefde op 800km afstand...
Fit was ik al...sexy geloof ik niet dat ik ben, al is er tegenwoordig iemand die dat anders ziet  . Hij is ook sportief en super fit ds ik denk dat dat ook helpt.

Wat rot dat je wat betreft je dochter twijfelt aan je moederinstinct en dat je hebt gehoord dat de groei verder achter blijft. Ik neem aan dat de hulpverleners die jullie hebben goed weten dat een diagnostisch proces ingewikkeld en grillig kan zijn. Is het nodig dat jullie die filmpjes steeds zelf opnieuw bekijken? Het lijkt me inderdaad verdrietig als er een sluier van medisch-kijken overheen ligt steeds. Ik zeg je even: je doet het goed! Fijn dat jullie wel mensen om je heen hebben bij wie jullie je zorgen kunnen delen. Helaas inderdaad...zullen veel mensen het niet begrijpen dat zorgen niet zomaar verdwenen zijn, zolang jullie niet weten waar jullie aan toe zijn. Dat vergelijken onderling moet ook hondsvermoeiend zijn. Wat goed dat het je ondanks de stressvolle periode lukt om goed voor jezelf te blijven zorgen qua eten/bewegen! Geef jezelf daar ook af en toe een schouderklopje voor! En anders krijg je dat vanaf hier:   

Ha @Grietje2 wat pittig dat je nieuwe medicatie hebt waar je aan moet wennen.  Met dat type medicatie kan dat ook echt wat tijd in beslag nemen, zoals je helaas zelf waarschijnlijk ook heel goed weet. Ik hoop dat het lukt om deze periode mild voor jezelf te zijn en de dagen te nemen zoals ze komen.  

@RandomWriter: De liefde is er zeker nog steeds - wat hebben we een heerlijke tijd gehad met elkaar. Het leek wel nog fijner omdat een deel van de aanvankelijke onzekerheden ("wat moeten we hiermee") waren weggevallen of werden uitgesproken. En hij is echt zo lief of misschien nog wel liever dan ik dacht. 
Schrijft die Tamara ook nog iets over het herintroduceren van De Ui? Ik ken die ook als een belangrijke PDS-trigger en zou op zijn minst in een boek over Fodmap ook alternatieven of ui-vrije recepten verwachten, bijvoorbeeld voor in periodes van veel klachten. En ik ben ook wel benieuwd naar de bewerkelijke/moeilijke ingrediënten. 

Als iemand me verteld had dat je drop kon krassen, was ik ook wel gaan krassen denk ik. Drop is heerlijk! Maar de mensen hier kennen mijn voorliefde wel. Ik heb dit weekend weer een zak weggewerkt, aangedreven door hormonen. Voor ik het wist, lag die zak in mijn mandje. 

@Moosey:  Heerlijk, spijkers met koppen en hup op je eigen sup! Het scheelt wel dat je hem niet elke keer hoeft op te blazen en leeg te laten lopen, denk ik. Opstappen met suppen doe je toch sowieso met droge voeten? (vanaf de kant?) Of heb je een strandje? Dan krijg je inderdaad wel natte voeten denk ik. Maar neopreen waterschoenen zijn tzt geen grote aanschaf en zo blijven je voeten dan warm. Gewoon lekker per seizoen kijken hoe vaak je wil gaan suppen en wat daar voor extra kleding voor nodig is. Er zijn zelfs droogpakken verkrijgbaar, mocht je december nog geschikt vinden voor suptochtjes. Wel duur trouwens en ook niet zo fijn om in te bewegen volgens mij. En anders...je bent toch winterzwemmer? Dus je hebt helemaal geen andere spullen nodig 

Heerlijk verhaal over geen centimeter meer vooruitkomen! Verstandig dat je toen maar afgestapt bent en gelukkig was je wel op loopafstand van huis - of was het echt nog een pittige wandeling 
? Met een supboard teruglopen lijkt me ook nog wel een tour! Gelukkig klinkt het alsof je er wel lol in had. 

Fijn dat er ruimte was tijdens de hormonale meltdown om wat extra rust in te bouwen. Hoe heb je dat verkocht richting werk? Ziek? Even een extra dagje opladen nodig? Hoe dan ook heel fijn dat je die ruimte hebt kunnen nemen. Geen extra snaai gekocht...slechts een sup.  

Hier even een hormonaal aangedreven weekend gehad. En mijn maaltijd met oa cannellinibonen en chilipeper viel niet zo heel lekker. Dat heb ik eigenlijk bijns nooit. Verder mis ik een mooie man. Maar dat komt ook wel weer goed. Gisteren had ik ook even helemaal geen zin om te sporten/bewegen en daar heb ik even aan toegegeven. Ik voel me echt opgeblazen, hoort ook bij mijn menstruatie maar echt fijn is het niet. Morgen weer een dag. Voor de komende werkweek heb ik nog niet zo heel goed voorbereid qua eten. Ik moet dinsdag alweer koken, terwijl dat een werkdag is. Even kijken wat ik morgenochtend na het hardlopen/zwemmenen voordat ik naar mijn studiestad ga alvast kan voorbereiden. Dat maakt dan dinsdag mijn leven makkelijker, zeker als ik dan ook fietsend naar mijn werk ga, zoals ik van plan ben. Ik kan ook het oorspronkelijke recept/eetidee laten varen en een uitgebreide salade maken, maar dan eet ik 4 dagen achter elkaar saladeachtig en dat is misschien wat veel. In de vriezer zit veel pastasaus, ontdekte ik laatst dus dat is ook altijd nog een optie. Maar ik moet dus weer even wennen aan gestructureerd koken/over het menu nadenken. De vakantiemodus is vanaf morgen echt over, ben ik bang. 

Ik heb een tijdje geleden al aangegeven op mijn werk dat ik last heb van die hormonale buien en overlegd wat ik kon doen om het werkbaar te houden voor mezelf. Dus als het niet goed gaat zoek ik zelf de ruimte (door een extra freelancer in te roosteren bijvoorbeeld) en dan geef ik aan dat het niet goed gaat en dat ik een extra dagje thuis blijf. Dat is alle begrip voor gelukkig. Ik meld me dan overigens niet ziek, dus het gaat wel van mijn overuren af. Maar wij hebben sowieso 1 wachtdag qua ziek zijn in de CAO, dus meestal heeft het toch geen zin. Maar ik zou me daar ook niet helemaal goed bij voelen geloof, want ik zou in theorie wel kunnen werken. Maar het kost ongelofelijk veel moeite en energie (ik omschreef het gisteren aan iemand als ‘alsof je door een dikke stroop moet worstelen de hele dag) dus als het dan lukt om het anders te regelen is dat wel zo prettig. Maar ik ga wel weer terug naar de huisarts want ik vind het toch echt niet iets wat er maar bij moet horen, en er zijn wel opties om te proberen qua hormoonbehandelingen of hele lichte SSRI’s als symptoombestrijding bijvoorbeeld. Maar ben wel benieuwd wat de huisarts daarvan vindt. 

JtM

JtM

26-08-2024 om 10:09

RW: gelukkig heb je een fijne vakantie gehad, nu weer (goed) op je eten letten en het tracken en dan zal je lijn vast weer naar beneden gaan. Is het boek inmiddels binnen? Hopelijk haal je daar wat nieuwe ideeën uit.

Ik ga eigenlijk doordeweeks altijd op tijd naar bed. Vriend zijn wekker gaat bijna altijd vroeg en ik heb echt mijn slaap nodig. Wij liggen meestal tussen 21.30 – 22.00 uur wel in bed, en ik kan gelukkig altijd wel snel inslapen. Dus die ene keer per week dat mijn wekker om 05.30 uur gaat ga ik niet nog eerder naar bed.

Anijs: je komt heerlijk verliefd over, wat fijn! Geniet van dat gevoel!
Haha ja ik ken je gevoel, het is fijn om te kunnen zeggen dat je ’s ochtends al heel actief bent geweest, maar ik hou daar eigenlijk ook bijna altijd wel mn mond over. Ik merk juist dat wanneer ik ’s ochtends ben wezen sporten ik minder zin heb om te snaaien. Dan is de dag al goed begonnen en is het voor mij wat makkelijker om ook gezonde keuze’s te maken. Merk wel dat ik dan wat meer eten mee moet nemen naar kantoor. Sommige dagen heb ik dan echt meer honger.

Jillz: lijkt me enorm heftig om zo’n zorgenkindje te hebben, ik kan me voorstellen dat je je altijd (veel) zorgen maakt, ondanks dat het voor anderen lijkt dat jullie in een goede periode zitten.

Moosey: wat leuk, lekker suppen! Ik heb het ook een aantal keer gedaan en vind het ook wel leuk om te doen. Haha, ik zie je al gaan met je natte kleren. Ach, je heb in ieder geval je beweging gehad voor die dag.

Jullie hebben lekker veel gepost, merk dat ik het lastig vind om op iedereen zo uitgebreid te reageren, maar ik doe mn best

JtM

JtM

26-08-2024 om 10:15

Nog even een eigen update.
Donderdag avond had ik even een meltdown, ik had een incident met een familielid gehad en ik voelde me zo kut dat ik naar de winkel ben gereden en een zak chips heb gekocht om mijn verdriet weg te eten... Ik weet dus precies waar het vandaan kwam, maar kon mezelf er even niet toe zetten om niet in te gaan op die drang. 
Maar, waar ik normaal altijd bodemdrift heb, is het nu gelukt om niet heel de zak leeg te eten. Dus, dat is toch een klein stapje in de goede richting.

Vrijdag weer 'normaal' gedaan, 's ochtends toen zoon op school zat ben ik gaan sporten en de rest van de dag weer normaal gegeten.

Zaterdag kwam er familie langs ivm de verjaardag van vriend. Daar een paar chipjes gegeten en een klein stukje taart. 's Avonds vierde vriend zijn verjaardag voor vrienden. Mijn plan was om rond een uur of 2 naar bed te gaan, maar dat is finaal mislukt. Ik ging uiteindelijk om 05.15 uur naar bed veel te veel gedronken natuurlijk. De kater was gisteren niet mis. Gistermiddag had ik weer een verjaardag, gelukkig eenmaal daar trok de kater wat weg. Ik lag wel gisteravond al om 20.15 uur in bed, haha.  Had mn slaap nodig.

En nu weer redelijk fit op kantoor. Ik heb mijn eten voor vandaag al in myfitnesspal gezet, en heb zelfs nog een klein beetje ruimte over. En dat terwijl ik voor mijn gevoel al veel eten heb in gevuld. Ik ga proberen morgenochtend weer lekker te gaan sporten, maar heb deze week ook 's avonds best wat dingen in de agenda staan, dus ik weet niet of ik mezelf ertoe kan zetten. Vanavond nog maar even over nadenken...

Ik moet afwassen, maar hier schrijven is veel leuker. 

@Moosey: Wat goed dat je besproken hebt op je werk wat voor effecten die hormonen kunnen hebben. En dat je daadwerkelijk de ruimte krijgt en neemt om er mee om te gaan. Het klinkt wel echt rot...wordt het ook erger naarmate je ouder wordt? Ik ben ook niet zo'n ziekmelder hoor, maar adviseer het soms wel aan anderen (hier geen 1e ziektedag op eigen kosten dus). Goed dat je het met de huisarts gaat bespreken, ik ben ook benieuwd wat die ervan kan maken/gaat adviseren. Ik kan me niet meer herinneren of je een mannelijke of vrouwelijke huisarts hebt, geen idee of dat uitmaakt, het zou niet moeten maar het zou kunnen van wel natuurlijk... Heb je nog gesupt deze week? Hier zijn het erg mooie avonden.

@JM: Op iedereen reageren hoeft niet (...altijd), hè! Dus lekker doen wat past. 
Klinkt niet fijn, een familie-meltdown. Soms voelt chips of zo dan inderdaad als de oplossing en dat is ook helemaal prima. Ik moet wel lachen om je 🐈️-verhaal. Blijkbaar was het een gezellig feestje - gefeliciteerd nog met je vriend, ook. Fijn als het lukt om na zo'n weekend de draad weer op te pakken. Is MyFitnessPal nog steeds tevreden over je week, of hebben de avondactiviteiten toch roet in het eten gegooid? 

Hier verder niet zoveel te melden, het gaat wisselend maar ik ben nog ongesteld dus dat past daar bij. Vandaag zowel spinning als PT gehad, dat is een pittige combinatie maar wel altijd heel leuk. Ik ben dan wel het cliché van de sportende mens na die combinatie, dwz dat ik verder niet zoveel meer bewogen heb vandaag. Want hij heeft me flink afgemat. (of heb ik dat zelf gedaan, want spinning is zo zwaar als je het zelf maakt...) Ik moet dus toch aan de afwas nu! En ook het GFT, PMD en glas de deur uit. Actie! 

@JEMMER....?? Still going strong?

Anijs, 'De Ui' is niet los genoemd, wel als onderdeel van de 'fructanen' en de prebiotica (niet te verwarren met de probiotica). Omdat die groep ook veel positieve effecten heeft op je darmbacteriën, introduceren ze deze al redelijk vlot weer, samen met de peulvruchten. In fase 3 komen de zuivelproducten er weer bij en in de laatste fase de granen en volkorenproducten. Uit ervaring tot nu toe weet ik dat bij mij juist die tweede en laatste groep de problemen geven. Ze adviseren wel om gefaseerd met fase 2 te beginnen, en in het begin dus maar 1 maaltijd per dag uit die fase te nemen. Krijg je klachten, dan ga je weer terug naar maaltijden uit fase 1. Aparte vond ik ook wel dat in fase 1 ook meerdere producten met (flink wat) lijnzaad zitten. Dat heb ik ook altijd gemeden, omdat dat bij mij ook klachten geeft. Maar ze geven in het boek ook aan dat klachten ook tijdelijk kunnen zijn, en dit dieet in het begin eigenlijk bijna altijd eerst de klachten verergert voordat het beter wordt. Heb het dus wel uitgeprobeerd, en de klachten waren niet dusdanig dat het heel oncomfortabel werd. Dus denk dat ik dat even probeer vol te houden om te zien of ik daaraan kan 'wennen'.

Met bewerkelijke of moeilijke ingrediënten bedoel ik bijvoorbeeld bepaalde lijnzaadcrackers die alleen in de biologische winkel te krijgen zijn (hebben we hier niet ), en dingen als 'kokosyoghurt' (nog nooit gezien hier ). Daarnaast heb je voor veel recepten vrij veel dure ingrediënten nodig. Ik ging één recept maken en was ruim 30 euro armer. Dan heb je niet alles in de aangekochte hoeveelheid voor dat recept nodig, maar ik heb bijvoorbeeld geen drie recepten met zeekraal waardoor dat bakje dus weer voor de helft weggegooid moet worden. Tja. Of ik ben gewoon een gigantische zeikerd, dat kan ook  .

JtM, dat is inderdaad wel vroeg op bed. Wij liggen er meestal tussen 22 en 23 in. Vriend begint een uur later dan ik 's ochtends en gaat dus 's avonds ook later naar bed. Als ik nog eerder naar bed zou gaan dan zien we elkaar zo ongeveer echt alleen nog op het werk  .
Haha, naar is dat hè, zo'n kater. Tis voor mij alweer eventjes geleden, en eigenlijk drink ik bijna niet meer. Ik vind de alcoholvrije alternatieven prima en heb het slechte slapen er niet meer voor over. Maar soms moet het gewoon eventjes kunnen. Al heb ik de volgende dag altijd flink spijt.

Moosey, wat fijn dat er binnen jouw werk ruimte is om je grenzen zo goed aan te geven. En goed dat je dat dus ook doet! Want ook dat kan een flinke drempel zijn.

Hier krijg ik het allemaal nog niet voor elkaar. Begin van de week een flinke dip qua emotie, bleek hormonaal te zijn. Eten gaat half/half, begin van de dag gaat altijd prima, maar elke dag komt er vervolgens wel weer iets voorbij waardoor ik me niet aan mijn voornemens kan houden. Dat doe ik natuurlijk zelf, maar de omstandigheden zijn soms ook wel lastig om niet de mist in te gaan. Misschien wordt het makkelijker als ik straks weer naar werk ga. Dan is de ruimte om te snaaien minder en is alles meer van te voren gepland. Dat mis ik nu wat. Maar mijn motivatie is ook gewoon flinterdun, ik ga te snel voor de bijl.
Wel weer netjes gaan sporten vanochtend, maar merk dat ik er weinig plezier aan beleef. Ik vind het steeds lastiger worden om te gaan, heb er geen lol meer aan. En dan begin ik vanzelf weer smoesjes te verzinnen. Ik was vandaag al bijna niet meer gegaan, maar ik werd vroeg wakker dus toen heb ik mezelf bij de lurven gepakt en ben ik toch geweest.

Nu snel douchen en vanmiddag maar eens nadenken hoe ik alles weer wat meer kan verbeteren.
O ja, de weegschaal is echt drama momenteel. Krijg er alleen maar kilo's bij (niet eens onsjes, maar echt kilo's). Heb besloten maar even terug te gaan naar 1x per week wegen. Merk dat de frustratie wat te veel de boventoon voert nu.

hier gaat het nog steeds redelijk. Denk er over om mijn medicijnen op te hogen naar 1 mg zit nu op 0,5 maar heb meer trek.
Dit mocht van de internist.
Net terug van een klein rondje hardlopen. 2 km ging best lekker.
Ik mis het gewoon en ga kijken hoe ik het kan invullen.
Geen moeten maar gewoon lekker gaan wanneer ik wil. 
Wat ik altijd heb is dat ik gauw bezig ben met hoe hard ga ik, ik wil naar de 5 km.
Daar wil ik vanaf anders krijg je weer zo’n faalmoment gevoel als het niet lukt. Dus voor nu kleine rondjes op een rustig tempootje wat vol te houden is.

Randomwriter ik kom ook aan denk een kg of 3 nu die wil ik erg graag weer af hebben. Vervelend hè even een knuffel  

JtM

JtM

02-09-2024 om 10:05

Vanochtend even geschrokken toen ik op de weegschaal stond. Vorige week was echt ellendig qua eten en bewegen. Ik denk, dat ik normaal gezien ongesteld had moeten worden, maar sinds ik de spiraal heb word ik gelukkig niet meer ongesteld, maar zoals ik afgelopen week heb gehad is ook nieuw. 

Ik had nergens energie voor en wilde alles eten was los en vast zat. Helaas ook (te)veel aan toegevoegen, en echt heel weinig bewogen. Goed, het slechte eten is het huis uit dus we gaan weer normaal doen en ook weer bewegen.
Morgenochtend ga ik echt naar de sportschool voor mijn werk, ik ga braaf iedere dag MFP invullen en ook 's avonds na het eten of als zoon in bed ligt weer braaf mn rondje wandelen. 

JtM ik doe met je mee alleen dat vroege sporten niet 😀
Dit weekend ging het met energie goed, vorig weekend kon je me ook opvegen.
Er kwam niks uit me. Ik heb een novasure behandeling gehad en weet ook niet precies wanneer ik ongesteld ben.
Ik de Eetmeter weer invullen.

JtM

JtM

02-09-2024 om 10:39

Gaan we er samen tegenaan Grietje

Ik ben net gezwicht voor 2 dropjes die collega me aanbood. Voor drop kan je me zowat wakker maken, daar kon ik dus geen nee tegen zeggen  

oeeeh dropjes als ik daar eenmaal aan begin dan is zo de halve zak leeg. Dit gebeurde de afgelopen weken dus met van alles en nog wat.

Vandaag 4,5 km gewandeld en vanavond misschien nog even fietsen.
Ik zit ook aan banenzwemmen te denken. Is kijken wat de mogelijkheden zijn en kosten en zo

JtM, is het gelukt om voor het werken nog te sporten? En de rest van je voornemens?

Grietje, banenzwemmen is ook best lekker. Heb ik een tijdje gedaan toen ik nog ochtenden vrij was, dan ging ik het zwembad in nadat ik de kinderen naar school had gebracht. Zwembad lag naast school, dus dat was handig. Maar nu is die optie er niet meer, hier geen zwembad in de buurt met goede openingstijden die het jaarrond open is. Ben benieuwd of je verder hebt gekeken naar de mogelijkheden!

Hier gaat het iets beter, ik ben toch begonnen met vroeger opstaan (5:30) om te kijken of dat meer rust geeft. Omdat ik dan vast wat dingen kan afhandelen en even rust kan pakken voordat ik naar mijn werk ga. Dit is de vierde dag en ik weet het nog niet zo goed wat ik ervan vind. Feitelijk houd je natuurlijk dezelfde uren op de dag, idee is niet dat ik ineens veel minder lang ga slapen. Maar ben nu wel gestructureerder qua bedtijd en lig 's avonds niet meer op mijn telefoon te loeren omdat ik weet dat de wekker erg vroeg gaat en ik mijn slaap nodig heb. Qua vermoeidheid valt het me mee en ik heb minder moeite met opstaan dan ik had verwacht, maar kan ook niet zeggen dat ik continu topfit ben. Sporten ging wel erg lekker dinsdag, alsof ik meer drive had. Het voelt wel alsof ik dingen sneller aanpak zonder met mezelf in discussie te gaan nu, het lijkt of er minder saboterende smoesjes in me op komen of zo. Geen idee of dat de 'rush' is van de eerste dagen, of dat dat echt te maken heeft met het vroege opstaan. Ik bekijk het per dag, doe het voor mezelf en als het achteraf toch niet bevalt sta ik gewoon weer wat later op.
Weegschaal gaat wel weer naar beneden dus daar ben ik wel blij mee. Eten gaat ook beter.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.