Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Morgen ga ik uitgebreider antwoorden, maar voor nu (...verliefd mens is natuurlijk wakker - we gaan elkaar binnenkort weer zien!!  ) even dit artikel, mocht iemand het interessant vinden: https://scientias.nl/sporten-of-snacken-zo-beslist-ons-brein-wat-het-wordt/
Ik heb me gisteravond laten leiden door orexine. Hardloopmaatje en ik hadden allebei niet veel zin, maar liepen uiteindelijk toch ongeveer 9 km. 

Nu ga ik weer proberen te slapen want morgenochtend redelijk vroeg training. Als ik nu aan een antwoord begin slaap ik voorlopig nog niet natuurlijk. 

Mijn orexine-levels zijn ook op peil blijkbaar Deze week tot nu toe elke avond iets van beweging gedaan, van online lesjes (wel vrij pittige, ik weet het nog niet zo met Asana Rebel hoor) tot eindelijk eens suppen uitgeprobeerd (stomverbaasd dat dat nog ging ook, ik zie mezelf nog steeds als iemand die onhandig is in sport en een heel slechte balans heeft, maar blijkbaar heeft Pilates daar al heel veel aan gefixt) en gewoon Pilates-les. Verder staat de koelkast vol met cake van de cursus maar dat eet ik hoogstens 1 plakje per dag van (uiteindelijk moet ik natuurlijk wel alles hebben geproefd) en de rest gaat zondag mee naar de familie BBQ. 
Lekker. Ook hoe het één (bewegen) het ander (goed eten) ook weer in de hand werkt. En wat natuurlijk helpt is dat het even wat rustiger is met werk en ik tijdelijk geen reistijd heb. Dus veel meer puf ook om ‘s avonds nog dingen te doen. 

@Randomwriter ik ben al heel vaak begonnen om hier te schrijven wat de observatie inhoud en wat maakt dat ik het moeilijk vind. Steeds kom ik tot de conclusie dat het te veel is voor dit topic. Misschien open ik er nog eens een topic over, al vind ik dat nog wel spannend omdat het wellicht te herkenbaar wordt. Hoe dan ook ik ben de week redelijk door gekomen. Wel wat meer gesnoept maar niet zo extreem. En ook iets minder bewogen dan de week ervoor, maar nog wel bewogen. Dus al met al vind ik dat ik het redelijk heb gedaan. Hoe vergaat het jou nu de temperaturen hoger worden? Is het slapen nog moeizamer geworden en lukt het je door te pakken? 

@anijsblokje wat knap dat je negen kilometer hebt gelopen. Zo fit hoop ik ook weer te worden. Ik vind altijd dat het zo veel voldoening geeft.

@Moosey lekker dat je zo veel hebt bewogen. Knap hoe je zo in 1 keer de knop weer hebt omgezet!

zaterdag en zondag 5 km gelopen,
Net ook nog even gewandeld voor de drukte.
Hier weer redelijk regelmaat omdat ik weer aan het werk ben dan is mijn eetritme ook weer beter 

Mijn Orexine-levels laten flink te wensen over, hahaha! Ik ga toch nog wel af en toe de fout in, en sporten staat bij mij echt te ver onderaan de lijst. Ik kan me er slecht toe zetten. Er zat nu gewoon weer een week tussen. Nu vond ik vandaag dat ik wel écht moest gaan, meteen maar in de ochtend, voor de ergste warmte zou beginnen. Dus dat heb ik wel netjes gedaan. Maar verder... Darmen zijn drama, kilo's gaan erbij in plaats van eraf, dus ik ben er nog niet. Kan weinig anders dan maar steeds weer mijn best doen. Ben me wel wat bewuster van mijn eten momenteel, dus dat is wel winst. Nu nog wat eerder nee zeggen tegen mezelf. Of eigenlijk tegen mijn snaaidrang. Want 'nee' tegen mijn snaaidrang is 'ja' tegen mijzelf  ... 

Moosey, jij probeert echt van alles en nog wat uit he? Goed hoor, daar krijg ik mijzelf echt niet toe gezet. Zou niet eens weten waar ik moet beginnen om eens te suppen. Ja, google, zover kom ik ook nog wel  .

Jillz, snap ik hoor, dat je het niet een verhaal vindt voor hier. Wel goed om te horen dat je de week redelijk doorgekomen bent. Hopelijk met een goede uitkomst waar jullie mee verder kunnen, voor zover er een uitkomst achteraan komt dan, maar dat zou ik me zo kunnen voorstellen.
Ik heb tot nu toe nog niet zoveel last van de warmte, ik vond het nog meevallen. Heb vaak van de allereerste dagen warmte in de zomer echt last, maar die hadden we een aantal weken geleden al dus toen had ik er meer last van dan nu. Jammer genoeg ging nu wel mijn airco stuk van mijn net tweedehands aangeschafte auto, gelukkig heb ik een jaar garantie maar tis toch wel balen dat ik er nu in de eerste maand al twee keer mee heen moest. Hopelijk blijft het hierbij.
Slapen ging de afgelopen nachten wel weer beter, denk dat ik slecht sliep omdat ik drukte en stress had op het werk. Nu vakantie en kom ik tot rust, ineens slaap ik weer beter.

Vannacht gaan we eruit, zoon en ik, om naar de 'sterren'regen te kijken. De Perseïden (uit mijn hoofd) komen langs en omdat het nu zo mooi helder is willen we daar toch even naar gaan kijken. Als het goed is, is het rond 03:45 op zijn mooist, dus denk dat we rond 03:00 eruit gaan. Rijden we hier ff het veld in, kijken of we wat kunnen zien.

Grietje, goed bezig met bewegen! Een beter eetritme tijdens werk merk ik ook wel. Al hadden we op het werk te veel te snaaien. Gelukkig is dat straks als ik weer aan het werk ga waarschijnlijk allemaal op.

Nou, ik kruip mijn bed in! Even wat uurtjes slapen.

RW, dat suppen wordt me wel in de schoot geworpen hoor, op de plek waar ik nu logeer ligt een board voor het grijpen en een ideaal water met handige opstap plek naast het hek waar ik van het terrein af loop. Dus dat maakt het wel heel makkelijk.. Maar ik overweeg ondertussen al een eigen board, ik vind het echt leuk. Bij mij thuis is het water wel iets verder dus zou ik het board waarschijnlijk wel moeten opblazen en leeg laten lopen, dat is wel een beetje gedoe. Maar het is een perfecte duursport waarmee je je hele lijf traint en dat op het water, en ik water.. Dus toch echt wel het proberen waard vind ik. 
Naar van je snaaidrang en je buik Gewoon niet in huis halen is zeker geen optie hè? Dat je tegen je kinderen zegt dat ze zelf maar wat moeten halen en ook op hun kamer moeten houden als ze zo nodig iets moeten Ook niet het allerbeste voorbeeld misschien, maar als het werkt ..
Wat leuk dat je sterren gaat kijken! Ik denk ook altijd dat ik dat graag wil, maar er tussendoor mn bed voor uit komen is dan weer iets waar ik me niet goed toe kan zetten..

Jilzz, knap dat het ondanks de stress toch enigszins lukt om je aan je voornemens te houden, goed bezig!

Hier is de knop niet 100% om hoor, eten en bewegen gaan goed, drankjes zou nog steeds wel minder mogen. Maar dat komt vast ook wel weer, ga er verder niet te hard bovenop zitten nu. Ben vooral blij met het bewegen en hoe mn lijf dan voelt.

@Grietje ik heb dat ook dat het werk ritme mij ook helpt om beter te eten. Of in elk geval mijn drie maaltijden. Als ik thuis werk wil ik nog wel eens te vaak naar de kast met lekkers lopen. Wat dat betreft zijn kantoor dagen voor mij echt beter, omdat daar minder te snoepen valt.

@Randomwriter wat betreft snaaien helpt het mij om te focussen op welke gezonde dingen ik allemaal kan eten. In plaats van dat ik focus op niet snaaien. Want als ik eenmaal een zak chips of snoep in mijn hoofd heb, dan kan ik er niet om heen. Maar als ik vooral de hele dag denk aan gezonde lekkere dingen dan lukt dat dus veel beter. Ik probeer het gezonde eten ook zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dus ik maak geregeld een toetje van vet vrije kwark met een laagje verkruimelde koek en fruit uit blik. Alles bij elkaar is het 150 calorieën, maar ik vind het eigenlijk net zo lekker als een magnum. Of ik maak warme appel met kaneel, omdat het smaakt als appeltaart. Of ik maak voor vette trek een omelet met een beetje geraspte kaas en veel groente. Ik kan echt naar dat soort dingen nu verlangen zoals ik dat met snoep en chips ook kan. Het kost natuurlijk wel meer tijd dus dat moet je jezelf wel gunnen. Voor echte graai trek pak ik graag rozijnen of popcorn. Dat is een gezondere vorm van eten zonder er over na te denken, inclusief het fijne geluid van een krakende zak.

Balen dat de airco van de auto het heeft begeven. Hadden wij begin deze zomer ook, duurde ook even voordat de garage het onderdeel had. En toen dacht ik wel even hoe deden we dit voor de airco en dan helemaal naar Zuid Frankrijk.

Qua dochter gaat het deze maand om vier afspraken waarvan we er nu 1 gehad hebben. Omdat haar conditie van week op week verschilt is de hoop dat ze het op deze manier goed in kaart kunnen brengen. Qua uitkomst is het allemaal heel onzeker. Sowieso verwachten we nu geen diagnose. Het is vooral de vraag of we nog langer gaan aankijken hoe ze zich ontwikkeld (met de hoop dat ze wat het ook is er overheen groeit) of dat er genoeg aanknopingspunten zijn om verder onderzoek te gaan doen. 

@Moosey suppen is inderdaad echt een super sport voor je hele lichaam. Alleen is de horde om het te gaan doen als je niet direct aan het water woont wel groot. Volgens mij ben je daarnaast ook wel wat kritisch op jezelf. Eten en bewegen gaan goed dat lijkt me een hele grote stap. Dat het drinken dan nog een uitdaging is, dat is dan maar even zo. Focus je op wat goed is en hoe je dat kunt uitbreiden.

Moosey, niet in huis halen is altijd wel mijn eerste tactiek, vooral voor chips en zoetigheid. Maar dat is niet waar mijn snaaiprobleem momenteel ligt, ik probeer me wel meer aan mijn kha leefstijl te houden. Ik snaai vooral dingen als worst en kaas, en nootjes die ik had gekocht omdat ik dacht dat het beter zou zijn dan mijn andere snaaidingen, wat achteraf een beetje tegenviel. Haast in de supermarkt dus daar niet goed op het etiket gekeken. Vooral die kaas en worst zijn dingen die prima in mijn planning passen normaal, maar waar ik nu gewoon te vaak en te veel wat van neem. Daarnaast heb je nu die stomme kraskaartjes van de AH, met gratis producten... En daar zit soms ook wel wat tussen wat ik eigenlijk normaal nooit haal. En hebberig als ik ben, gratis trekt toch aan hè. Dat probeer ik dan maar te slijten aan de kinderen, hahaha! Behalve de ijskoffie van Starbucks, dat is mijn guilty pleasure en haal ik normaal nooit. Veel te duur.
Kinderen zelf wat laten halen doe ik inderdaad al, bijvoorbeeld met ijs. Dan halen zij cornetto's voor zichzelf en daar kan ik prima af blijven. Ik heb zelf ijs van Oppo, met vrij weinig calorieën en ook veel minder suiker. Rete-duur, dat dan weer wel. Maar daardoor eet je er ook minder van.
Als ik het hier zo neerschrijf doe ik dus eigenlijk al best wel goed mijn best. Het grootste probleem is toch de hoeveelheid denk ik, en daarnaast het feit dat ik nog te vaak broodproducten eet (pistoletje bij de soep, wraps, dat soort dingen). Alles volkoren, maar het is al vaker gebleken dat mijn darmen daar dus echt niet mee overweg kunnen. Zit nu alweer een paar dagen aan de laxeerpoedertjes, en het komt eindelijk op gang (sorry voor de beelddenkers ). Het is zo tegen alle medische logica in, je leest overal dat je meer vezels moet eten voor een goede stoelgang, maar bij mij lijkt het soms wel alsof dat mijn hele darmsysteem platlegt. Terwijl als ik een tijdje kha eet, er niks meer aan de hand is. Tis alleen echt wel een lastig eetpatroon om vol te houden. Soms frustreert me dat wel.
Suppen lijkt mij ook erg leuk, en inderdaad een goede manier om je hele lichaam te trainen. Heb wel geschikt water in de buurt, maar dat is nog wel een stukje lopen. Ik zou dan net als jij elke keer dat board opnieuw moeten opblazen en leeg laten lopen. Dat soort dingen is niet mijn sterkste kant en dat zou er bij mij voor zorgen dat ie misschien twee keer per jaar uit de schuur komt. Dat zou ik zonde vinden. Of hij staat een half jaar opgeblazen in mijn achtertuin, tot frustratie van mijn vriend  .

Afgelopen nacht opgestaan voor de sterrenregen, maar het viel achteraf helaas een beetje tegen. Wel mooi hoor, midden in de nacht in het veld naar de sterren kijken. Maar heb denk ik maar vijf vallende sterren gezien. En de hele ketting aan starlink-satellieten, dat is ook wel eens bijzonder om te zien. Ongeacht wat ik ervan vind dat ze tegenwoordig maar onbeperkt veel de lucht in lijken te schieten.
Wel mooi: Jupiter en Mars stonden vlak bij elkaar en waren heel goed te zien! Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Denk dat we hier toch nog te veel lichtvervuiling hebben, waardoor we minder konden zien. Maar om een heel stuk te rijden voor een minder dicht bevolkt gebied ging me wat te ver. Samenvatting: ik doe dit denk ik niet nog een keer, tenzij we ergens in een hutje op de hei zitten  .

Jillz, we zaten tegelijk te typen zie ik  . Het snaaien probeer ik inderdaad in de gezonde dingen te zoeken. Maar dan heb ik alsnog de neiging om te veel te pakken waardoor het weer ongezond wordt. Appel met kaneel vind ik ook echt een traktatie. Helaas kan ik niet tegen appel, door de fructose die erin zit. Toetjes doe ik eigenlijk niet aan, ons hele huishouden niet. Maar inderdaad af en toe een ijsje, vooral op deze warmere dagen, is daarop een uitzondering. En dan heb ik dus dat ijs van Oppo voor mezelf en eet de rest een cornetto.
Met mijn lunch probeer ik ook vooral lekkere dingen uit te zoeken die binnen mijn eetpatroon passen. Zo lunch ik vaak met stukken paprika, komkommer, snoeptomaatjes, blokjes brie en stukjes gerookte kipfilet. Mijn eetpatroon is iets anders dan de meesten hier, omdat ik zoveel mogelijk koolhydraatarm eet hoef ik iets minder op vetten te letten. Daarom kan brie dan prima. Eigenlijk is mijn basis van drie (of soms twee, ontbijten doe ik niet als ik thuis ben en geen trek heb) maaltijden vaak prima, op de brood- en aardappelproducten na die ik soms met het avondeten niet kan laten staan. Die passen slecht binnen mijn eetpatroon omdat mijn darmen daar slecht op reageren. Dat is deels ook de reden dat ik koolhydraatarm eet. Qua snaaidingen neem ik vaak gedroogde worst of een stukje kaas. Maar dat geeft snel veel calorieën en ik denk dat ik daarbij gewoon wel eens de mist in ga. Ik moet het beter bijhouden, maar daar kan ik me niet altijd toe zetten.

Nog drie afspraken voor jullie dochter dus, het klinkt als een lastige situatie. Als je kindje ergens last van heeft is dat op zichzelf al vervelend genoeg, maar als het ook nog onduidelijk is waar het vandaan komt is het helemaal frustrerend. Het zou fijn zijn als er straks genoeg aanknopingspunten zijn zodat ze gericht kunnen gaan zoeken.

JtM

JtM

20-08-2024 om 10:39

Wat leuk om je lezen dat je op een roze wolk zit Anijs  

Ik heb net even de 'gemiste' berichten gelezen, maar het was teveel om op iedereen te reageren.

Hier gaat het sinds eind vorige week eigenlijk best prima weer Zaterdag en zondagochtend stond ik al vroeg in de sportschool. Het eten ging ook best prima eigenlijk. Het weekend zijn we chips-loos doorgekomen! Dat is voor ons een hele prestatie.
Gisteren begon school van zoon weer, en 's avonds ook meteen zijn sporten. Toen hij in bed lag ben ik nog een kleine 45 minuten gaan wandelen om mijn stappen en caloriendoel te halen Beiden gelukt!

Vanochtend ging mijn wekker weer om 05.35 uur, en ondanks dat ik echt geen zin had om op te staan heb ik het wel gedaan en ben ik gaan sporten. Ik stond om 6u in de sportschool! Ik ben stiekem best een beetje trots dat ik discipline heb getoond en toch ben gegaan, ondanks ik liever in bed was blijven liggen. 
Nu weer op kantoor, en straks tussen in de lunchpauze even een rondje buiten wandelen. Ik heb wat extra snackgroenten meegenomen naar kantoor voor vandaag dus ik zit nu aan een bakje wortels te knagen. 

Haaai! 
Ik ben weer terug van vakantie. Ik had mezelf voorgenomen om op vakantie redelijk goed op te letten, maar dat is wel een beetje mislukt. Elke dag wel iets te veel gesnaaid, en vaak patat gehad. En een keertje pizza... En dat in één week. Tja. Het was wel een heerlijke week, en we hebben iedere dag wel iets actiefs gedaan. Iedere dag ruim over de 10.000 stappen, veel gewandeld en ook een dag gekayakt. Nu de boel weer oppakken.

JtM, jeetje, om 06:00 in de sportschool! Dat is mij toch echt wel wat te vroeg. Ben wel benieuwd of je dan ook extra vroeg naar bed gaat. Mijn wekker staat doordeweeks om 6:30, en dat trek ik echt niet goed als ik niet iedere avond om uiterlijk elf uur ga slapen. En liever nog iets eerder. Dat betekent dat ik wel om tien uur naar bed moet gaan. Het voelt alsof ik dan helemaal geen tijd meer heb voor mezelf, helemaal nu de kinderen ook bijna even laat naar bed gaan. Respect hoor!

Ik ga vanaf morgen weer netjes bijhouden wat ik eet, in de hoop dat de weg naar beneden nu wel echt weer ingezet kan worden.
Ik heb een boek besteld, mijn moeder tipte me het boek van huisarts Tamara de Weijer over eten en darmproblemen. Het is onder andere geschreven voor mensen met PDS, en gaat ook over FODMAP's. Ben heel benieuwd naar de recepten, ik loop daar soms namelijk wel eens in vast. Er zit een 10-wekenplan bij, daar ben ik erg benieuwd naar. Als het goed is wordt ie morgen bezorgd! Hoop dat het me het goede zetje geeft om ook mijn darmen weer rustig te krijgen.

Mijn beloftes van "morgen ga ik uitgebreider antwoorden" zijn niks meer waard, dat zien jullie maar weer.  Ik was weer bij mijn  en de  is er "nog steeds".  Ik kan het niet geloven. 

Maar goed, nu weer on topic! 

@Jillz: Jij schreef ergens iets als: Wat leuk om te lezen dat mensen die het wat moeilijker hebben zich op kunnen trekken aan het topic. En ja....dat is wat hier gebeurt. Dus wees gewaarschuwd! 
Ik hoop dat je de observatieperiode voor je dochter redelijk doorkomt. Het lijkt me heel intensief - en zeker als je het al eerder hebt meegemaakt. Kan je met iemand (buiten je partner om, bedoel ik) je gevoelens hierover delen? Nog 3 afspraken te gaan dus, of misschien is de tweede inmiddels ook acher de rug? 

@RandomWriter: Oh ja...freewriten...moest ik afgelopen jaar een keer ook voor studie (tips als je het gevoel hebt dat je in een writers block zit). Na volgens mij 10 minuten moesten we stoppen en degene met het hoogste woordenaantal "won". 1x raden.... (nu weten we zeker dat we niet dezelfde opleiding doen, anders had jij vast gewonnen!)
Klinkt alsof jullie een lekkere vakantie hebben gehad. Ik ben benieuwd of je iets aan het boek van Tamara de Weijer hebt. Ik heb ooit een posldcastaflevering met haar gehoord, misschien wel in 2 verschillende podcasts die ik volg was ze te gast. Recepteninspiratie kan nooit kwaad - misschien ook weer nieuwe lunchinspiratie? Hoe lang ga je nu je eten opschrijven en hoe gedetailleerd doe je dat? Ik woog voor diëtist altijd alles ongekookt, heb soms zelfs de uien gewogen die ik vervolgens in de pan gooide. Telt ook als groente. (alsof ik me daar ooit zorgen om hoef te maken) Ik hoop ook dat de obstipatie weer over is - daar helpt een veranderende omgeving met vakantie meestal ook niet bij! 
...nog even    voor je 
Want 'nee' tegen mijn snaaidrang is 'ja' tegen mijzelf


blabla.gif

...


1_wink.gif



Brrrr. Het is dat ik een beetje weet van wie het komt. 
Wat betreft die AH kraskaarten was ik echt "late to the party", maar ik heb dan ook een anonieme bonuskaart en vind gratis zooi die je anders ook niet koopt geen reden om mijn principes opzij te zetten. Toch een beetje gesteld op mijn privacy. Welk krasproduct ga je overwegen om vaker te kopen? En denk je dat zoon nog een keer zijn wekker gaat zetten om sterren te kijken? Tof dat jullie dat hebben gedaan.

@Moosey: Grappig om te merken hoeveel relaxter je bent als er even niks hoeft he. Ik hoop dat het nu je weer begonnen bent ook lukt iets van die ontspannenheid vast te houden. 
Sup aanschaffen...volgens mij doen heel veel mensen dat nu en wordt het grootste deel van de sups niet zo vaak gebruikt als mensen zich voornamen.
 Kortom, economische tip van anijsblokje: je kent vast wel iemand in de buurt die het prima vindt zijn/haar sup af en toe uit te lenen... Zo ga ik ook een aantal keer per jaar suppen, maar ik vind het echt een shithouding. Ik blijf wel staan (verbaasde mij ook, dat me dat de eerste keer al lukte, dus ik herken je gevoel), maar echt ergonomisch vind ik het niet. Zal misschien aan mijn gebrek-aan-suptechniek liggen. Vorig jaar (of is dat alweer twee jaar geleden? nou ja, niet belangrijk) heb ik ook een keer suppend afval uit het water gehaald op een tochtje hier, dat was ook leuk. Je liefde voor water snap ik helemaal en op het water zijn en ook actief iets doen vind ik ook fantastisch. Misschien Marktplaats deze winter in de gaten houden en toch een sup op de kop tikken voor je? Het opblazen is inderdaad nog wel een gedoetje, vriendin van me heeft een pomp voor in de auto en dat scheelt veel werk/geeoe. Maar van zelf doen word je sterker! 

@Grietje2: Hoe gaat het bij jou? 

@JtM: Het klinkt alsof je heerlijk bezig bent. Respect voor om 6 uur in de sportschool! Een jaar geleden deed ik om 6 uur 's ochtends mijn duurlopen in aanloop naar de marathon. Ik voelde me vaak superieur als ik op mijn werk aankwam ("Ik heb lekker al gesport") Maar was wel zo slim om mijn collega's niet te vervelen met mijn "Ik heb vanochtend 15 km gelopen, en jullie"  . Herken jij dat gevoel? De middag/avond nog energiek doorkomen vond ik soms wel een uitdaging en ik lunchte ook uitgebreider om het allemaal te laten passen. Wat merk jij op de vroege sportdagen? 

Hier is verder niet zoveel te melden, behalve dat ik nog steeds zeer verliefd ben. Het is heerlijk om het te delen (...wat ook betekent dat ik hier waarschijnlijk weer minder ga delen ivm herkenbaarheid). Qua hormonen denk ik dat ik ongesteld moet worden want er is weer vreetlust. Hoort erbij. Binnenkort ook weer naar de diëtist, die ook altijd even naar mijn liefdesleven informeert (op een goede manier, hoor - en de meesten van jullie weten dat ik veel van haar kan hebben). Eindelijk heb ik iets te vertellen! 

Komende week begint mijn studie ook weer. Ik denk dat AH dat weet en dat daarom de kaascroissantjes in de Bonus zijn vanaf maandag. Maar helaas, AH(-to-go), dit studiejaar ben ik niet geïnteresseerd in kaascroissantjes! 
Ik heb weer zin om de boeken en de wetenschap in te duiken, maar  wat moeten we ontzettend veel lezen. Dat went vast ook wel weer... Door college valt ook een van mijn vaste sportavonden weg, het komt dus meer op mezelf aan om het goed vol te houden. Ik heb het idee dat ik het nu weer goed op de rit heb allemaal en heb me voorgenomen niet te mild te zijn naar mezelf ("je hebt zo veel gelezen/hard gewerkt, ga lekker tv kijken om te relaxen"...en daar hoort dan vreetvoer bij als beloning) maar om direct om te denken richting eerder toch nog een wandelingetje maken of een rondje krachtoefeningen. Ik denk echt dat het daar vorig jaar mis mee ging, hoewel dat natuurlijk pas in november  of zo was.

@JTM respect dat je zo vroeg in de sportschool staat. Helpt het je ook om gedurende de dag minder te snoepen? Kan me zo voorstellen dat je de dag dan direct met een gezonde mindset start. 

@randomwriter hier hetzelfde qua vakantie en gezonde gewoontes loslaten. We zijn een week op vakantie geweest en de meeste dagen gestart met een croissant en daarnaast drie keer uit eten geweest en af en toe een lekker ijsje gehaald. De teugels dus behoorlijk laten vieren. Al is het h
wel gelukt om daarnaast niet ook nog enorm te gaan snaaien. De weegschaal was lief, want ben op hetzelfde gewicht blijven hangen. Nu ook weer het voornemen om weer bij te houden wat ik eet en weer te gaan sporten. 

@anijsblokje wat fijn dat je weer naar je liefde kon! En nog fijner dat je dat nu ook met mensen buiten het forum kunt gaan delen. Succes ook met de start van het nieuwe schooljaar. Wat voor studie doe je? (Snap ook als je dat niet wilt delen vanwege herkenbaarheid). Ik hoop inderdaad dat je de ah to go straal voorbij loopt! Laat ze maar iemand anders lokken met hun mooie acties. Jij hebt nu een extra goede reden om fit en sexy te zijn en dus zweef jij op je roze wolk gewoon voorbij die AH!

@randomwriter en @anijsblokje we hebben inderdaad de tweede afspraak achter de rug. Het zwaarste vind ik momenteel het zelf enorme focus hebben op wat ze wel en niet doet. Het eindeloos filmpjes terug kijken om te zien of bepaalde dingen daarop wel of niet zichtbaar waren. Die filmpjes die je eigenlijk maakt uit trots of om een leuk moment vast te leggen of ter herinnering lijken bezoedeld te raken door die constante medische blik erop. Wat ook niet helpt is dat ze nu zoals het lijkt zich fantastisch ontwikkeld. Dus we zien op dit moment weinig afwijkingen en dus ook niet de dingen die aanleiding waren om hier weer aan te beginnen. Wat betekent dat de observatie nog niets heeft opgeleverd. Ik was dan ook hoopvol dat nu ze ruim drie weken fantastisch gaat dat ze vast ook voldoende gegroeid zou zijn. Ik zag haar bij wijze van spreken groeien waar ik bij zat. Ik was zo vol vertrouwen en toen werd ze gemeten en bleek de groei nog verder af te nemen. Ik voelde het moederinstinct weer verder afbrokkelen en er is al zo weinig van over. 

We hebben gelukkig een fijn netwerk om op terug te vallen. We krijgen dus veel hulp wanneer dat nodig is. We kunnen er ook over praten en doen dat ook veel. Al merken we wel dat het voor veel mensen moeilijk te begrijpen is. Bij een opname begrijpt iedereen het wel, maar als ze dan weer even goed gaat dan lijken sommige te verwachten dat we dan direct al onze zorgen kwijt zijn. Dan krijg je soms opmerkingen als maar mijn zoon kwijlde ook heel veel hoor, dat hoeft echt niet erg te zijn en moet je eens zien hoe goed ze loopt dat deed mijn zoon echt nog niet. Dat soort dingen worden echt gezegd met de beste intenties, maar ik durf dan dus niet echt te delen dat wij ons wel heel veel zorgen maken. Gelukkig of helaas hebben we ook 2 bevriende stellen met een zorgenkindje en daar kunnen we veel beter mee praten. Je begrijpt elkaar gewoon heel veel beter.

Hoe dan ook naast de zorgen over dochter lukt het zorgen voor mezelf redelijk goed. Ik heb echt wel serieuze baaldagen over de situatie, maar ik laat het geen excuus zijn om dan maar mezelf te verwennen met snaaiwerk. 

Hier gaat het mwah 
Ik heb andere medicatie (voor mijn psyche) en daar moest/moet ik echt wel aan wennen.
Wat betreft bewegen gaat het prima ik wandel en fiets wat af op de dagen dat ik niet werk. Anders ben ik te moe ervoor.
Loop,wat vaker naar de supermarkt voor wat lekker en dat moet ik even terug gaan schroeven.

Jillz fijn dat je mensen om je heen hebt waar mee je je zorgen dan delen.

Anijs, wat heerlijk dat de liefde er nog steeds is! Ik hoop dat jullie heerlijk hebben genoten met zijn tweetjes.
Haha, of ik had gewonnen met het woordenaantal... het zou kunnen. We moesten een keer een stukje voordragen dat we in het kwartier ervoor hadden geschreven, en ik heb meerdere delen weggelaten omdat het veel en veel te lang was om voor te dragen  . Voor mijn werk probeer ik juist zo kort en bondig mogelijk te schrijven, maar dat is niet mijn sterkste punt. Ik leer het wel steeds beter!

Het boek van Tamara de Weijer is inmiddels binnen, en ondanks dat het tijdens de inleiding een feest der herkenning was (vooral de zin dat meer vezels zeker niet voor iedereen goed werkt en het juist bij sommigen kan zorgen voor extra klachten), is het jammer dat ze al redelijk snel de ui herintroduceren in de recepten. Het boek bestaat uit vier fases, waarbij fase 1 echt FODMAP-beperkt is als 'reset' voor je darmen, en vanaf fase 2 gooien ze er dan meer FODMAP-rijke voedingsmiddelen bij. Ik meen inmiddels uit ervaring te weten dat ui bij mij veel triggert en die vermijd ik dan ook als de ziekte. Maar ja, in driekwart van de gerechten zit het er dus alsnog wel bij. Ik weet het niet zo goed, de gerechten zijn vergeleken met mijn normale manier van eten best bewerkelijk en sommige dingen moeten uit de biologische of Turkse supermarkt komen. Tja. In zo'n plattelandsdorp als waar ik woon, heb je die echt niet. Dan moet ik voor de boodschappen dus al 20 minuten gaan rijden, en ik weet niet of ik daar zoveel zin in heb. Ik hink dus nog een beetje op twee gedachtes. Eigenlijk wil ik het wel graag uitproberen en echt weer eens resetten, feitelijk heb ik zelf nooit geprobeerd om op een officiële manier voedingsmiddelen te herintroduceren. Ik deed maar wat, en had ik last dan keek ik terug waar het misschien van kon zijn gekomen. Maar dat konden dan vaak meerdere ingrediënten zijn, dus feitelijk blijft het een aanname waar het dan echt van gekomen is. Als je het helemaal goed wilt doen, moet je 10 weken de tijd nemen. En je dan redelijk strikt daaraan houden. Maar ja, dan moet dat wel een periode van 10 weken zijn waarin je je eraan kúnt houden, dus zonder etentjes bij anderen of feestjes met eten en zo. En dat lukt bij ons in september/oktober niet, aangezien we dan twee familiefeesten hebben, en de verjaardag van mijn kinderen.
Ik kan het boek ook puur gebruiken als extra inspiratie voor recepten, maar ergens ben ik het af en toe ook zo zat met mijn darmen dat ik nu wel eens zou willen weten of ik niet toch tegen meer voedingsmiddelen kan dan ik mezelf voorhoud. En daar is dit boek nu juist voor bedoeld. Lastig. Vooral ook omdat ik een heel gezin heb die dan óf met mij moeten meedoen, óf iets anders moeten eten dan ik. Ik twijfel nog even door... *Einde freewriting

Ik heb geen vaste planning qua opschrijven van mijn eten. Meestal verwatert dat vanzelf, óf omdat ik geen zin meer heb (en meestal is dat een slecht teken want dan gaat het niet goed) óf omdat het goed loopt en ik wel weer zonder kan. Ik weeg sommige dingen wel, waarvan ik weet dat ik ze snel verkeerd inschat. Bijvoorbeeld zware producten zoals kaas of vlees. Groente weeg ik helemaal niet, omdat het voor mij niet zoveel uitmaakt hoeveel ik ervan eet, of dat nu 300 of 400 gram is. Maar meestal kijk ik naar het totaalgewicht dat ik gekocht heb, en neem ik daar het deel van wat ik zelf verwacht te hebben gegeten. Dingen als koffie en thee schrijf ik ook niet op, net als de olie waarin ik bak of de kruiden die ergens doorheen gaan. Ik geloof niet dat dat het probleem is in mijn eetpatroon, dus die laat ik voor wat ze zijn.

Haha, wat een heerlijke uitspraak hè? Ik hoorde die laatst in een podcast. Ik trek dat soort zinnen net als jij niet zo heel goed. Toch helpen dat soort podcasts me soms wel weer op de rit, ondanks dat ik bij de helft van de zinnen echt chagrijnig wordt van de open deuren en tegeltjeswijsheden. Af en toe triggert het wel iets in mijn hoofd waardoor ik weer meer motivatie krijg.

Kraskaartjes... tja, is toch een guilty pleasure van mij denk ik. Rara wat stond er op één van de laatste kraskaartjes... een zakje drop. Tja. Dan gaat het mis hè. Ik ga zeker niet bepaalde producten vaker kopen omdat ze nu op een kraskaartje stonden. Wel staan er soms producten op die ik wel zou wíllen kopen, maar die ik te duur vind of niet gezond genoeg. Dan is de verleiding wel groot als je ze gratis kunt meenemen. Maar een flink aantal dingen waren ook gewoon verbruiksproducten zoals Swifferdoekjes en tissues en zo. Dat is natuurlijk prima.

Mooi dat je de uitdaging aangaat de kaascroissantjes te laten liggen. Wij waren op vakantie waar ze de croissant zoveel lekkerder maken dan in NL, dus ik heb er wel een paar gehad. Maar in NL hoef ik ze niet zo nodig. Je idee om wat vaker een rondje te gaan wandelen moet ik ook maar weer oppakken. Ik vond het wandelen heerlijk in de vakantie, maar hier in NL doe ik het weer veel te weinig.

Jillz, hier was de weegschaal ook lief, ik was zelfs wat afgevallen. Maar dat vertrouw ik nooit zo. Meestal wordt het in de dagen erna dan ineens weer hoger.
Fijn dat jullie een goed netwerk om jullie heen hebben. Ik begrijp goed wat je zegt over dat mensen het niet goed begrijpen als ze het zelf niet meemaken. Niks is zo vervelend als dat mensen je zorgen 'wegwuiven' met: 'Ooo, maar dat doet die van mij ook hoor. Gaat vanzelf over.' Dan voel je je niet gehoord. Vaak is het fijner als mensen gewoon luisteren naar je verhaal en zeggen dat ze je zorgen begrijpen. Oplossingen hoeven ze niet aan te dragen, daar zijn de medici voor, of eventueel lotgenoten die tips kunnen geven. Maar mensen die totaal niet weten waar ze over praten, geven vaak ook niet de juiste tips en adviezen. Het is zo jammer dat je als moeder totaal niet meer durft te vertrouwen op je eigen instinct. Terwijl dat vaak juist zo'n goede raadgever is. Hopelijk komt er toch wat duidelijkheid in de komende maanden. Niet weten wat er speelt is erger dan weten dat er wel degelijk iets speelt, of je er nu wel of niet wat aan kunt doen. Onzekerheid is echt slopend.
Super knap dat je je ondanks die zorgen wel weet te weerhouden om te gaan snaaien!

Grietje, vervelend dat je moet wennen aan nieuwe medicijnen. Dat kan soms echt even een kink in de kabel geven hè? Goed dat je op de dagen dat het qua vermoeidheid lukt, wel wandelt en fietst. Zo houd je het toch allemaal een beetje op orde.

Hier dus wat wisselend, maar probeer het normale ritme na de vakantie weer op te pakken. Heb nog een weekje vrij, dus dat is wel lekker. Maar niet altijd handig voor het ritme.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.