Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Wat leuk Anijsblokje verliefd zijn, geniet ervan 😍

Ik vind het juist wel fijn dat dit een klein groepje is en niet al te actief! Dus schrijf graag mee.

@Anijsblokje: wat leuk dat je verliefd bent! Als het ware liefde is, dan komt er vanzelf een oplossing voor de afstand. Wel benieuwd hoe heb je hem ontmoet? Je vroeg of ik nog twijfel of het nu wel het moment is. Wat ik bedoelde is dat ik heel lang dacht ik moet het goed doen of niet. Waarbij goed doen, naar mijn idee betekende minstens drie keer per week een uur sporten, elke dag gezond eten en niet meer zondigen. Daar heb ik niet de tijd, zin en energie voor en dus had ik geen motivatie om iets te veranderen. Maar nu voel ik ineens dat het niet zo perfect hoeft en er is heus ruimte voor kleinere veranderingen en dat het heus niet zoveel energie hoeft te kosten. Dus de lat ligt nu lager en ik merk dat het zo de eerste week eigenlijk best heel goed gaat. Ik heb nu meer de mindset elke goede dag telt. In plaats van ach ik heb nu toch niks meer te verliezen.

Jillz, ik kan een heel romantisch verhaal schrijven over hoe we elkaar hebben ontmoet, maar ik houd het op: op vakantie.   

Ik snap nu wat je bedoelt met je eerdere idee over "goed doen". Dat is denk ik ook wat ons nu voorgehouden wordt door allerlei dingen in de maatschappij. Het wordt allemaal zwart/wit neergezet. Elke goede dag telt, schrijf je. Maar iedere keuze telt. Zelfs als je soms een keer kiest voor een roze koek, dan doe je dat omdat je daar op dat moment heel veel zin in hebt, geniet je er lekker van...en  het volgende moment dat je iets wil eten kies je weer iets dat bekendstaat als "gezond". Of je combineert het ene met het andere. En hetzelfde met meer bewegen: ieder ochtend- of avondwandelingetje,fiets- of wandeltochtje naar de supermarkt is alweer winst. En dat gaat dan op een gegeven moment normaal voelen, zo breid je het vanzelf uit. Wat voor dingen heb je kunnen doen of uitproberen deze week? Wat voor soort beweging vind je leuk?

Ik heb ook weer gezien hoe normaal het is om de roltrap te nemen. Zelfs daar niet voor kiezen, is ook weer een verandering en een stapje in kleiner denken. Meestal ben je met de gewone trap zelfs nog sneller (of dat is in ieder geval wel altijd mijn streven!). 

Vanochtend wilde ik gaan hardlopen. Mijn benen hadden daar duidelijk geen zin in. Meestal duw ik dan door, maar deze keer heb ik het rondje wandelend af gemaakt. Daar was ik trots op, dat was helemaal de juiste beslissing. De rest van de dag rustig aan gedaan, veel gelezen, boodschappen, eten maken...en verliefd gedrag vertoond. Er wordt gebeld en geappt en het is onvoorstelbaar. We hebben vreselijke lol, maar missen elkaar ook.
 Volgens mijn sporthorloge zit ik net in de zone "overbelasting". Hij vond me heel lang niet actief genoeg, dus het is weer eens nooit goed. 

Jeetje Anijs! Wat een nieuws. Goeie timing ook, met werk en opleiding, een verweglief Maar als t goed zit, zit het goed en dan vinden jullie vast een manier. En geniet ondertussen vooral van het gevoel!

Welkom Jillz! Als ik je zo hoor pas je wellicht beter hier dan in dat andere topic hoor (mag ik dat zeggen? ) Ik ben althans al een paar keer afgehaakt bij dat topic omdat sommige mensen daar zo vreselijk veel doen dat ik dat dan toch op mezelf ga betrekken ofzo. Hier is het fijn

Supergoed dat je gewoon begonnen bent met voor jezelf zorgen! Stapje voor behapbaar stapje werkt meestal het best. 

Dat gezegd hebbende ben ik zelf niet zo heel tevreden over mezelf. Ben toch weer een beetje aangekomen de laatste tijd, nog helemaal niet dramatisch maar een paar kilo geleden was ik toch blijer met mezelf. De grote alcohol-valkuil is ook weer lekker bezig en ik beweeg ook niet zoveel als ik zou willen. Helpt ook niet dat één van mijn twee Pilates-scholen met vakantie is, doe nu dus maar 1 keer per week een les. Daarom had ik vantevoren bedacht dat ik weer fanatieker zou worden met thuis YouTube-sporten, en ik wilde ook wat zwaarders gaan doen dan m’n Yoga with Adrienne - filmpjes. Maar dan merk je maar weer hoe nauw het komt, heb wat Pilates-filmpjes geprobeerd maar het meeste heeft niet zoveel met Pilates te maken en ik vind alle docenten vervelend En m’n laatste Adrienne-serie heb ik net uit. Ik denk dat ik gewoon maar weer aan een nieuwe moet beginnen. 

En de komende twee weken is mijn baas op vakantie en woon ik in zijn huis om op het bedrijf te passen. En dat is naast de Pilates-school die niet met vakantie is. Dus dan zou het toch moeten lukken om 2 lessen per week te doen. Ik ga meteen proberen te boeken. Zie, hier schrijven helpt altijd iets

RW, hoe gaat t met jou ondertussen?

@anijsblokje de keuzes die jij omschrijft zijn dus ook de dingen waar ik nu voor kies. Vanmorgen moest dochter haar step mee naar de BSO. Normaal zou ik met het excuus wandelen kost langer en ik moet werken absoluut de auto hebben genomen. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen vaste starttijd dus vanmorgen toch gaan wandelen. Toch alles bij elkaar weer drie kwartier extra beweging. Verder vind mijn dochter kinder fitness lessen heel leuk dus die doen we nu geregeld samen. Dat is ongeveer 20 minuten springen en dansen. Als ik thuis werk, zit ik op zolder en eerst nam ik dan bewust al iets te snacken en te drinken mee naar boven. Nu ga ik vaker tussendoor naar beneden, toch weer twee trappen extra. Qua eten focus ik vooral op drie goede maaltijden en gezondere tussendoortjes. Waarbij ik wel van mezelf eens per dag mag cheaten. Want het leven moet ook leuk blijven. Het gaat me makkelijker af dan gedacht en merk dat ik ook makkelijker zoek naar mogelijkheden om net even meer te doen. Gisteren bijvoorbeeld in mijn lunchpauze even wandelend boodschappen gehaald en dan direct een gezondere lunch meegenomen. 

@Moosey Ik denk inderdaad dat ik ook beter hier pas. Ik had een paar pagina's gelezen daar en elke dag zoveel posts dat ik dat nooit bij kan houden. En bovendien vooral berichten over de successen. Wat balen dat je toch weer iets bent aangekomen en dat dat ook zo voelbaar voor je is. Ik heb ook het gevoel dat alcohol in de zomer meer een ding is. Dan zit je lekker in de tuin, balkon of op het terras en dan voelt het toch wat meer alsof het er bij hoort. Ik hoop dat het je lukt om pilates weer wat meer op te pakken.

Ja klopt Jillz, dat het mooie weer niet helpt met geen alcohol drinken. Ik weet ook heel goed hoe het wel moet: geen alcohol in huis hebben. Dat scheelt alles eigenlijk. (En een beetje bewust met de sluitdrankjes op werk om gaan natuurlijk) En het is ook al veel beter dan twee jaar terug, toen dronk ik zo goed als elke dag (nooit veel, maar toch) en dat is er nu wel echt af. Ben er ook zeker niet elke dag mee bezig. Maar ik bevind me ook wel vaak in situaties waarin er alcohol gedronken wordt. Eigenlijk zou het beste zijn om er gewoon helemaal mee op te houden, maar daar ben ik nog lang niet aan toe vrees ik..

Nou ja, de extra Pilateslessen zijn geboekt! En vanavond ga ik een nieuwe Adrienne-serie uitzoeken en beginnen. 

JtM

JtM

01-08-2024 om 13:42

Ik ben er ook weer 

Welkom Jill!
En wat leuk dat je verliefd bent Anijs 

Wat balen dat je niet helemaal tevreden bent met jezelf Moosey. Fijn dat je dadelijk (tijdelijk) meer pilates kan oppakken!

Ik ben ook ab-so-luut niet tevreden over mezelf. De neiging om te snaaien is constant aanwezig en in mijn vakantie heb ik me dus ook (helaas) redelijk laten gaan. Sinds deze week zit ik weer op kantoor en probeer ik het wat meer in bedwang te houden, maar ik voel me net zo'n stripfiguur waarbij de zakken chips in gedachten om mijn hoofd draaien
Wat afleiding zoeken heeft niet veel nut, zodra dat klaar is begint de drang opnieuw.
Nu zag ik dat mijn sportschool een voedingsplan aanbiedt en ik ben ernstig aan het overwegen om me daarvoor in te schrijven. Heel stom, maar ik 'schaam' me dan een beetje om me daar aan te moeten kloppen. Het voelt een beetje als falen dat het me zelf niet lukt.

@Grietje: 

@Moosey: Tja...timing...hele slechte timing zou ik zeggen inderdaad. En de afstand... Maar ja, de rest is niet slecht. 
We zien het wel. Voor nu is het heerlijk, al heb ik wel weer een nacht slapen overgeslagen omdat ik lig te stuiteren. 
Het is hier in het topic zeker fijn, dat doen we toch goed met elkaar! 
Soms helpt het inderdaad om even je gedachten/ideeën/overwegingen hier op te schrijven, dus fijn dat we hebben kunnen helpen daarmee . Qua alcohol is het denk ik ook weer even erkennen voor jezelf dat het lastig is en je hebt nu ook alweer een plannetje geformuleerd, dus op naar weer bewustere keuzes (zou je iets kunnen met na elke alcohol een niet-alcoholdrankje nemen? Ik herinner me dat je eerder zoiets deed, maar weet het niet meer precies). Hoeveel Adrienneseries zijn er en welke ga je nu aan beginnen? Zou je eventueel ook weer overnieuw kunnen beginnen? Als de uitlegger irritant is, dan is dat wel heel demotiverend natuurlijk. Goed dat je vanuit het huis van je baas weer makkelijker naar pilateslesjes kunt. 

@Jillz: Goed bezig met anders denken over hoe je keuzes kunt maken. Nu nog het idee van "cheaten" en "cheatdays" uit je vocabulaire bannen. Sorry, persoonlijke frustratie . Tuurlijk heb je af en toe zin in iets lekkers en kies je daar dan voor (....jezelf alles ontzeggen is niet vol te houden en leidt tot "cheaten" en je daar dan ook nog skecht over voele, wat niet nodig is!), maar daar saboteer je jezelf niet mee en je verpest er ook niks mee. Het gaat namelijk om het overgrote deel van alle kleine keuzes, die je helpen om gezonder te leven. Moest je je dochter met haar stepje ook weer van de BSO halen vanmiddag? 

@JtM: Welkom terug.  Balen dat het niet zo lekker gaat. Heb je al bedacht hoe het komt dat die zakken chips om je hoofd draaien? Ik heb beeld  misschien ook omdat er bij mij een mens om mijn hoofd heen draait. Heeeeeel vermoeiend en moeilijk weerstand aan te bieden! Maar zonder gekkigheid,dag gevoel komt natuurlijk ergens vandaan. Kan je iets bedenken? Wat geven die chips je, als je ze eet? Waarom heb je er zoveel zin in? Je zegt dat afleiding niet helpt, of maar tijdelijk helpt. Heb je wel eens een als..., dan...-plannetje gemaakt? Wetenschappelijk bewezen werkzaam bij gedragsverandering. Als ik zin heb in chips, dan.... ga ik een rondje lopen, eet ik fruit/kwark/rauwkost (zo makkelijk mogelijk maken, dus voor het grijpen zetten.../soepstengels (vind ik een redelijke vervanging)/ongezouten noten (niet de hele zak natuurlijk)/whatever). Kan het zo zin dat de chips voor het grijpen ligt in een kast? Zo ja, pas dat aan. Zodat je niet onverwacht die zak/zakken tegenkomt. 
Wat houdt dat voedingsplan bij de sportschool in? Hulp inschakelen betekent zeker niet dat je faalt, maar om het succesvol te laten zijn moet iemand bij jouw vragen/behoeften aan kunnen sluiten en niet alleen vertellen wat je al weet. Wat is er mis mee om een extra stok achter de deur/motivatie te hebben? Maar ik zou wel kijken wat zo iemand weet/voor achtergrond heeft en of dat voldoende is voor wat je nodig hebt. Iedereen kan zich nu "voedingsdeskundige" of zo noemen, dus voorkom dat je veel betaalt voor eigenlijk niks/gebakken lucht. Kijk ook nog even in je verzekeringspolis of je iets vergoed kunt krijgen hiervan. De diëtist zit bijvoorbeeld wel gewoon in de basisverzekering - je betaalt meestal wel eigen risico (tenzij het onder ketenzorg valt).

@RW: Hopelijk ben je lekker vakantie aan het vieren! En @Jemmer hopelijk lees je nog stilletjes mee. 

Ik ben moe. Verliefd zijn en weinig slapen kost veel energie. Gelukkig heb ik nog vakantie en kan ik me zonder problemen ontoerekeningsvatbaar gedragen.  Maar ja...was-ie nou maar hier, bij mij, in plaats van daar in Verweggistan waar ik ook het liefst zou willen zijn! In gedachten is hij overal bij. Ik ben er zo erg aan toe - en dat is echt heel erg lang geleden. Ik heb ook verteld over mijn diabetes- en 30-kg-zwaarder-verhaal. Zonder drama, maar het hoort wel bij mijn leven. Hij...type "gespierde spijker"...reageerde er zeer relaxed (en verliefd ) op en we hebben het oa uitgebreid gehad over copingsmechanismen, wat natuurlijk altijd interessant is.
Qua eten en boodschappen doen gaat het goed hier. Geen tripjes naar de supermarkt 's avonds en ik heb al een paar dagen zakken drop in huis die niet standaard op of open gaan. Ik heb wel weer het bekende familielid van mij die weer opmerkingen loopt te maken. Ik ben ongeveer 2 kg lichter teruggekomen van vakantie (ik merkte dat mijn broek losser zat en heb het toen gecheckt), familielid lijkt dat soort schommelingen altijd te zien en gaat dan afkraken dat ik op een reisdag een keer een pak Tucjes at als diner (samen met een doosje tomaatjes en een doosje bramen, leek mij juist de perfecte balans, gezien alle dingen die je op vliegvelden kunt eten...). Ik heb deze keer sarcastisch bedankt voor het commentaar. In ieder geval mond gesnoerd daarmee. Ik twijfel vaker of ik een keer serieus daarover in gesprek moet met deze persoon. Maar steeds als ik me dat voorneem, zijn de opmerkingen weer weggeëbd.

@Moosey, goed bezig met de extra lessen. Wat is de Adrienne serie? 

@JtM ik herken ook die enorme hunkering naar bepaald voedsel. Op dit moment geen last van, maar ik ben dus serieus wel eens naar de andere kant van de stad gereden om in de avond winkel een zak snoep te gaan kopen. Want niet in huis en een bak fruit en een paar broodjes met zoet beleg wilde ik toch echt nog steeds snoep. Daarom geef ik nu wel eerder toe als ik echt gewoon snoep wil. Om te voorkomen dat ik dan ontzettend veel andere calorieën ga zitten weg eten om dan alsnog te gaan snoepen en dan ook nog extra onder het mom het is nu toch al mislukt. Dus nu liever gewoon direct eentje en daar van genieten. Overigens de afgelopen week geen last van gehad, maar ik eet wel zoete popcorn als een soort vervanger. Dat geeft me dezelfde voldoening maar minder slecht. Wellicht dat voor jou zoute popcorn een uitkomst biedt? Qua voedingsplan zou ik inderdaad zoals anijsblokje ook al schreef even goed opletten op wat voor opleiding iemand heeft. Je wilt namelijk geen crash dieet (ga ik vanuit), maar een volwaardig menu dat goed vol te houden is. Hulp vragen is uiteraard niet falen, maar juist goed dat je zorgt voor jezelf.

@Anijsblokje mijn man heeft gisteren onze dochter weer opgehaald. Maar ik was wel lekker op dreef na die ochtend wandeling dus ik ben smiddags naar de andere kant van de stad gefietst met jongste dochter. Dat zou ik vaak uit gewoonte ook met de auto hebben gedaan. Wat goed van je dat de zakken drop in de kast blijven! Wat betreft de opmerkingen van familie lid wat rot dat diegene je niet gewoon steunt. Je hebt het over dat soort schommelingen, maar als ik in de tabel die hoeveel jij al bent afgevallen dan is het niet zo alsof dat er met 1 keer een pak tucjes als diner er weer aan zit. Het klinkt bijna alsof diegene het je gewoon niet gunt. Hoe dan ook heel erg naar. Je hebt helemaal gelijk je had echt veel slechter kunnen kiezen op een luchthaven. En zelfs als je dat had gedaan dan nog is dat je eigen keuze en geen reden om je te bekritiseren. Als een gesprek op een later moment lastig is, misschien kun je vooraf een reactie bedenken op dit soort opmerkingen.

Vandaag de hele dag met kinderen op pad geweest met de trein dus veel wandelen. En speciaal nog even vooraf naar de supermarkt gegaan voor wat gezondere snacks (aardbeien en paprika met dip). De dag gezellig afgesloten met een ijsje dat extra goed smaakte.

Jillz, welkom! Altijd leuk als er een nieuwe meeschrijver komt. Vaak zorgt het weer voor wat actiever geschrijf hier, en dat blijkt meteen wel. Je aanpak klinkt goed, kleine stapjes, en vooral een stukje bewustwording. En het gaat je goed af zo te lezen! Er komen vast momenten dat het even wat minder lekker loopt, en dan is het zaak om dat te accepteren en de draad weer op te pakken. Dat is naar mijn idee het lastigste van gezonder willen leven, en in ons geval ook gewicht verliezen. Het uit de dipjes kruipen. Of eigenlijk zorgen dat een kleine tegenslag niet meteen een dipje betekent...

Zegt de vrouw die echt al weken in een dip zit. Echt, het lukt me gewoon niet om de knop om te zetten en inmiddels stoort me dat mateloos. Het wordt een vicieuze cirkel, of eigenlijk is het dat al. Ik zit stukken minder lekker in mijn vel, en durf momenteel niet eens meer op de weegschaal te staan. En eerlijk gezegd is dat niet hoe ik mijzelf ken. In ieder geval niet zoals ik mijzelf ken van het afgelopen jaar. Heel irritant.

Dus, ik ben hier om mijzelf weer even op te peppen. Voor jullie beeldvorming: ik begon dit verhaaltje met twee stukken zelfgemaakte koek, met een koekjesbodem, een dikke laag dulce de leche, en een dikke laag melkchocolade erbovenop. En als dat nou de eerste twee stukken waren van vandaag... Maar dat is dus ook niet zo. En op het werk ligt er chocola, nog van onze grote opening. Bijna niemand eet het, en ja hoor, dan komt het 'dat is zonde' verhaal om de hoek kijken. Dus eet ik het zo ongeveer in mijn eentje allemaal op.

En ik kan allemaal smoesjes bedenken, maar het komt erop neer dat ik gewoon een beetje losgeslagen ben. Sporten ben ik blij als me dat 1x per week lukt, en dat wijt ik dan aan de warmte. Eerlijk is eerlijk, het is gewoon warm in de sportschool en dat staat me echt tegen. Maar het is een 24/7 sportschool. Dus ik kan binnenlopen wanneer ik wil en dus ook op koelere momenten sporten. Maar ik vind elke dag wel weer een reden om niet te gaan.

Ik zou willen dat ik wist waar het vandaan komt. Een deel zal drukte zijn, een deel zal hormonen zijn, en een groot deel zal 'ik ben toe aan vakantie' zijn. Maar het resultaat blijft hetzelfde, ongeacht waar het vandaan komt. En daar zal ik echt mee aan de slag moeten.

JtM en Moosey, bij jullie momenteel dus ook wat struggles. Heel herkenbaar voor meerderen dus hier. Laten we elkaar vooral ook schouderklopjes geven voor het feit dat we ons hier melden en onze gedachten blootleggen. Dat helpt altijd, is mijn ervaring, en bij Moosey helpt het zelfs erg direct. Goed dat je pilates-lessen hebt ingepland! 
En JtM, het is echt geen schande om ergens aan te kloppen voor hulp. Sterker nog, het is super goed! Verder eens met wat de rest erover zegt. Kijk of het is wat je zoekt, en zoek anders even verder. Ik ben zelf ook een tijdje bij een diëtiste geweest, werd inderdaad ook vergoed en ik had er heel veel aan. Al was het maar vooral door te horen dat mijn eetpatroon prima was, en wat kleine tips te krijgen.

Anijs, allereerst, wat gigantisch leuk om te horen dat je verliefd bent! Ook al is het soms wat onhandig (want geen slaap) en zit er een flinke afstand tussen, het gevoel kan je echt vleugels geven en net het gene zijn wat je nodig hebt. Ik ben blij voor je! 
Fijn dat je weer wat meer op de rit bent qua eten en zelfs zakken drop kunt laten liggen. Zo ver ben ik dus nog niet, maar ik schrijf nog even door en vaak kom ik er dan wel  .

Mijn PC is met een sisser afgelopen! Ze kunnen alles terughalen. De schijf is wel kapot, maar ze zetten er een nieuwe in voor me en zetten daar alles weer op terug. Dus daar ben ik heel blij mee! In de tussentijd heb ik weinig achter mijn PC gezeten, en vooral legpuzzels gemaakt. Heel suf misschien, maar het voelde alsof mijn lichaam en geest dat even nodig hadden. Nu is de derde af, was een game die ik al heel lang wilde in de aanbieding en zat ik vanavond voor het eerst weer eens erachter om te gamen. Maar achteraf heb ik het niet eens heel erg gemist.

Maar ik ben dus nog geen vakantie aan het vieren, ik was gewoon erg afwezig hier. Ik heb pas later in de vakantie vrij, we gaan wel nog lekker een weekje op pad met zijn vieren. Daar kijk ik echt naar uit!

En nu maak ik het plan voor de komende weken. Morgen sta ik op tijd op, en ga ik na het ontbijt eerst maar eens naar de sportschool. En ik ga weer opnieuw opschrijven wat ik eet door de dag heen. Het moet nu maar gewoon even afgelopen zijn. Dan dinsdag en donderdag weer sporten. Voor dinsdag moet ik ook nog even een evaluatie plannen bij de sportschool, maar dat duurt maar kort.

En morgen ga ik boodschappen doen, en even bedenken wat ik als extraatjes kan halen om te nemen als ik ineens per se wat wil snaaien. Dat blijf ik toch lastig vinden. De laatste tijd eet ik weer wat meer fruit, dus misschien moet ik dat maar gewoon halen. Of wat worst of kaas. Zolang ik de suikers maar weer even vermijdt. Mijn darmen zijn al genoeg van slag de afgelopen tijd. Man, zo erg is het al lang niet meer geweest. Je zou denken dat dat genoeg stok achter de deur was, heb me echt slecht gevoeld. Maar nee. Nu moet het echt van mezelf. Tis toch van de zotte. Het ging echt mega goed in het begin van het jaar. Kan soms wel janken, hoe ver ik daar zowel fysiek als mentaal weer vanaf zit. Dus, podcasts maar weer opzetten en gaan. Hoe mega irritant ik ze ook vond soms, ze hielpen me wel.

Nou, dit was mijn spui-halfuurtje weer, ik ga er weer voor.  (Zie je wel? schrijven helpt... Waarom doe ik dat dan niet eerder hè?)

Nu morgen eerst maar eens de schade bekijken op de weegschaal... 
Of nee, gewoon mijn nieuwe startpunt. Positief blijven RW, positief blijven...

Inderdaad zorgde het aanhaken van Jillz weer even voor een fikse opleving in drukte.  

@Jillz: Ik hoop dat je tevreden terug kunt kijken op deze week en ook op het weekend. 
Qua dat familielid van mij, het is allemaal een beetje dubbel. Ik ben dit jaar meer open geweest over mijn "vreten" wat ik soms heb en daar werd juist heel lief op gereageerd maar een pak Tucjes is niet hetzelfde en soms heb ik geen zin in dat uitleggen. Ik heb wel standaardreacties, oa "je bent niet mijn diëtist" (want die heb ik en zie ik nog), die eigenlijk het beste werkt.

@RW: Ik ben benieuwd of je inderdaad op de weegschaal bent gegaan. Dat hoeft natuurlijk niet... Ik vraag me af of je echt niet weet hoe het komt dat het niet lekker gaat,of dat je het niet onder ogeb wil zien omdat je het gevoel hebt dat je het niet kunt veranderen. Dat laatste is misschien projectie van mij. Ik heb dit jaar ook zo vreselijk  gestruggled maar zag ook niet hoe het anders zou kunnen/moeten omdat het me al genoeg/teveel energie kostte alle ballen hoog te houden. Volgens mij heb jij ook veel hooi op je vork, zeker met opleiding en al het reizen erbij. En bizar dat die verhuizing van je werk zo lang heeft geduurd! Qua redenen om niet te sporten...er is een boekje dat heet 101 redenen om niet te sporten, maar het wel te doen. Zie hier: (ook voor ereader) https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/375299343/101-redenen-om-niet-te-sporten-maar-het-wel-te-doen--andra-laarhuis Wie weet nét die schop... Ik ben benieuwd of het schrijven hier ook al heeft geholpen, welke boodschappen je hebt gehaald en of je inderdaad die weegschaalgetallen nodig hebt. Heb je van fruit ook fysiek last of is het echt de suikers waarvoor je het laat? Voor mij komt een fruitloze dag zelden voor. Vruchteloze dagen ken ik wel.  Ik zit in de trein en heb net meloen op.

Hier  weet ik niet wat er gebeurt. Of wel? We zijn aan het plannen dat ik binnenkort weer die kant op kan. Kan ik weer aftellen... Dat is voor nu even de enige manier om elkaar te kunnen zien. En dat willen we allebei Heel Graag . Ik wist niet dat deze gevoelens allemaal Echt Bestonden, als je geen puber meer bent. 
Qua eten en sporten/bewegen gaat het opeens ook "vanzelf", zo zit ik nu al uren in de trein en dat zonder mijn bekende treinsnacks. Gisteren was ik in mijn studiestad en kon ik de AH to go ook links (of het was rechts) laten liggen. Gewoontes...gewoontes...

Anijs, wat een heerlijke verhalen van jou. Zou fijn zijn als je binnenkort weer 'die kant' op kunt, waar dat dan ook is  . Het heeft je in ieder geval weer echt de energie gegeven om het eten/bewegen weer goed op te pakken, zo lijkt het. En dat snap ik wel, zou in mijn geval ook zo zijn, omdat bij mij het eten vaak komt vanuit een stukje 'verveling', niet zozeer het niet druk hebben, maar meer dat er weinig echt stimulerende dingen gebeuren. Want ook als je het druk hebt, kan dat een sleur zijn waardoor je jezelf verveelt, ben ik inmiddels achter.

Ik heb zeker op de weegschaal gestaan, zowel gisteren als vandaag. En eerlijk gezegd viel het me nog mee. Ik weet ook dat het wegen me nu meer gaat helpen, als ik eenmaal de knop weer omzet dan weet ik ook dat het getal uiteindelijk omlaag zal gaan en dat dat mij ook weer motiveert.
Het is in mijn geval niet een kwestie van het niet onder ogen wíllen zien. Ik denk dat het meer een kwestie is geweest van het hebben onderschat. Want ik denk wel dat je gelijk hebt dat het vooral komt door de drukte. Dat je gewoon geen energie meer hebt en geen ruimte in je hoofd om energie te steken in jezelf. Ik vergeet soms hoe druk het eigenlijk is geweest in de afgelopen maanden. Maar we kwamen van 8 maanden thuis werken wat ik erg slecht trok, en gingen terwijl mijn batterij toen dus eigenlijk al leeg was, naar een verhuizing waarbij alles nog niet klaar was. Het pand verder klaarmaken heeft dus geduurd tot begin juli, maanden waarin ik ook nog twee zakenreisjes heb gehad die me flink wat energie hebben gekost, ik ergens wel twee weekjes vrij ben geweest maar die hele twee weken vooral heb geklust in huis, maanden waarin ik druk bezig ben geweest met een opleiding die heel leuk is, maar ook veel tijd kost... En nu de grootste drukte eindelijk achter de rug is, is mijn werkgever op vakantie (want ook die had zijn batterij leeg) en ben ik voor het grootste deel hét aanspreekpunt op het werk. Ik. Ben. Toe. Aan. Vakantie.
Ik weet uit ervaring dat ik in die drukke periodes vooral lief moet zijn voor mezelf, en mezelf in acht moet nemen. Dat is natuurlijk normaal gesproken heel goed, maar mijn valkuil is dat ik dat vaak doe op de verkeerde manier. Ik verzand dan vaak in dingen doen waar ik geen energie van krijg (iets met bankhangen, een telefoon en scrollen en zo), en heb het gevoel dat ik geen energie heb voor de dingen waar ik normaal wel energie van krijg. Het wordt een vicieuze cirkel en uiteindelijk baal je van alles wat je niet voor elkaar krijgt omdat je het eigenlijk niet eens probeert, en raak je alleen maar vermoeider en gefrustreerder. Waardoor mijn waarschuwingsvlag weer gaat wapperen en het stemmetje weer gaat roepen: 'Rustig aan doen! Loop jezelf niet voorbij! Je bent al zo moe! Alleen dingen doen waar je zin in hebt!' Maar feitelijk heb ik nergens zin in en kom ik dus niet uit die dip.

Maar het schrijven hier heeft wel geholpen. Ik houd sinds gisteren weer bij wat ik eet, heb dus op de weegschaal gestaan en gisterochtend netjes gesport. Morgen ga ik weer, die afspraak staat dus daar kan ik niet onderuit (ik heb een evaluatie). Vandaag hebben we lekker buiten de deur geluncht en daarna gewandeld. Ik had een heerlijke en gezonde carpacciosalade. Vriend had boodschappen gedaan gisteren maar gelukkig had ik al snack-dingetjes op de lijst gezet voor mezelf. Dus ik heb vandaag alleen maar één klein snack-worstje gehad. En een banaan  . Om direct die vraag maar te beantwoorden: het gaat met fruit niet (en eigenlijk ook weer wel... ) puur om de suikers. Ik volg geen ketogeen dieet, dus fruit past daar gewoon in. Maar ik kan niet tegen heel veel gangbare (en goedkopere...) fruitsoorten. Feitelijk alle fruitsoorten waar veel fructose in zit. Zoals appel en peer, rijpere bananen (ik koop dus altijd alleen maar groene), watermeloenen en alle soorten steenvruchten zoals kersen, perziken, nectarines, abrikozen en pruimen. Wel grappig, bramen schijn ik niet tegen te kunnen maar frambozen dan weer wel. Ik eet dus vooral aardbeien en frambozen, de laatste tijd weer eens een Galia-meloen, soms een mandarijntje als ze in het seizoen zijn. Maar ik vind het lastige fruitsoorten voor zo tussendoor. Het zou makkelijker (en goedkoper...) zijn als ik gewoon even een appeltje kon afhappen. Want ik ben dol op appels... En je mist gewoon een tussendoor-mogelijkheid.

Maar nu ga ik ook zorgen dat ik geen slaap tekort ga komen in mijn laatste weekje werken. Dus vlot naar bed!

Jillz, fijn dat je voor deze opleving hebt gezorgd Is voor ons allemaal goed geloof ik. 
RW, wat fijn dat het meeviel, de weegschaal. Toch prettiger om niet het gevoel te hebben helemaal terug bij af te zijn lijkt me. Nog even volhouden en dan lekker uitrusten! Ik dacht nog, zou het een idee kunnen zijn voor in die drukkere periodes dat je best op de bank mag gaan liggen scrollen van jezelf, maar dat je dan wel wat op dit topic moet schrijven? Helpt misschien om iets gemotiveerder te blijven qua goede keuzes maken?

Ik was vanochtend naar de extra Pilates-les en die was heerlijk. Merk toch meteen dat twee keer in de week sporten echt anders voelt dan één keer, alsof je spieren makkelijker aan blijven staan ofzo… Had wel gisteravond ook al een beetje yoga gedaan en me vanavond toch ook maar ingeschreven voor Asana Rebel, een yoga-workout-app die fijn schijnt te zijn. De reclamefilmpjes ervan zien er in elk geval erg goed uit, die krijg ik al maanden op mn FB (zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van de app..)

Vanavond uit eten geweest en hoewel niet het gezond, wel verstandig geweest. Niet teveel gegeten en (dank voor de reminder Anijs) éérst een alcoholvrije consumptie genomen waardoor de teller qua alcoholische consumpties ook keurig op 1 bleef staan. En ik thuis ook geen behoefte had om het restje wijn wat daar nog stond op te maken. Dat is voor mij wel een goede regel, alcohol mag best, maar begin altijd maar met iets alcoholvrijs. Vaak hoeft het daarna dan niet eens meer of blijft het bij één glas. 

Morgen en overmorgen weer patisserie-cursus, dus gelegenheid genoeg om dingen met veel suiker te eten, maar dat ga ik lekker niet doen. Is ook niet zo moeilijk want er worden baksels bij de koffie geserveerd en dan eet ik nog niet (voor 12u) En ik weet dat als ik de dag begin met iets met veel suiker, ik minstens een uur shaky ben van de piek in mijn bloedsuiker, dus ik wacht wel lekker tot de lunch. 
Fijne week allemaal!

Wat leuk om te lezen dat degene die het even wat moeilijker hadden door te schrijven weer de motivatie vinden! 

@Randomwriter  Ik herken me wel enorm in de vicieuze cirkel die je omschrijft. Van te veel drukte en dan niks meer willen en uiteindelijk alleen nog dingen doen waarvan ik nog minder energie krijg. Vooral dingen die geen enkele vorm van voldoening geven. Fijn dat de weegschaal in elk geval nog mee viel. En zo te lezen, krabbel je wel weer uit het dipje. Volgende keer eerder komen schrijven!

@Anijsblokje wat leuk dat je misschien je liefde al weer snel ziet! Grappig ook hoe verliefdheid je letterlijk vleugels lijkt te geven en dat alles ineens makkelijker lijkt te gaan. 

@Moosey fijn dat twee keer in de week Pilates je direct een beter gevoel geeft. Leuk ook die cursus al kan ik mij voorstellen dat het ook wel veel verleiding oplevert. Ik hou zelf enorm van taarten bakken en ook van ze op eten.. 

Ik ben het weekend goed doorgekomen. Ondanks veel sociale uitjes. Kraamvisite, lunch, verjaardag en een etentje. Wel wat meer slechte dingen gegeten, maar gewoon kleinere porties en waar mogelijk gekozen voor wat extra beweging. De weegschaal gaf aan dat er sinds ik begonnen ben 2kg af is. 

De komende dagen verwacht ik wel dat ik het moeilijker zal krijgen. Ten eerste zit mijn menstruatie er aan te komen, wat altijd zorgt voor extra cravings. Ten tweede gaan we morgen weer opnieuw starten aan een observatie periode voor onze dochter van een jaar. Ze heeft steeds onverklaarbare medische problemen. Ik zie er enorm tegenop, omdat de vorige keer voor mij echt traumatisch is geweest. En als ik veel verdriet en spanning heb dan ga ik dus slecht eten. Ik hoop dat ik nu kan vasthouden hoeveel beter ik mij voel als ik goed voor mezelf zorg en dat dat ook belangrijk is om goed voor dochter te kunnen zorgen.

Jillz, klinkt heftig zo'n observatieperiode, aangezien je aangeeft dat het de vorige keer traumatisch was. Ik weet niet wat het precies is, als je de ruimte voelt om het uit te leggen lees ik het graag. Maar het lijkt me hoe dan ook heel frustrerend als je kindje zo vaak onverklaarbare medische problemen heeft. Als je een moeilijkere periode verwacht helpt het bij mij altijd om van te voren plannetjes klaar te zetten voor 'wat als'. Kan iets simpels zijn als gezonde snaaierij in de kast (snoeptomaatjes, gezondere notenmix en dergelijke), of een duidelijker plan hoe je het met avondeten gaat regelen en hier vast boodschappenlijstjes voor maken. Of vaste momenten inplannen om een stuk te gaan wandelen, of hier komen schrijven natuurlijk  .
Wel fijn dat de eerste 2 kg er af zijn! Klinkt als een vliegende start die hopelijk wat extra motivatie geeft.

Moosey, ik probeer nu inderdaad sneller wel te gaan schrijven. Hier, maar ook voor mezelf. Schrijven is echt mijn uitlaatklep zoals jullie weten, en ik kan er echt van genieten. Maar ik merk dat ik mezelf er maar moeilijk tot kon zetten. En dat gaat nu beter! Bij schrijven is het wel echt: het is er of het is er niet. En als er niks in mijn hoofd zit, is schrijven alleen maar frustrerend. Voor mijn opleiding moest ik freewriten, dan gaat het alleen maar om het aan één stuk door schrijven zonder dat het uitmaakt wat er op papier komt. En ondanks dat sommige schrijvers erbij zweren, is het niet direct iets voor mij. Ik wil ook wat te melden hebben als ik schrijf, en niet domweg woorden neerpennen die willekeurig in mijn hoofd opkomen. Mijn freewrite stukjes gaan dan ook regelmatig over het feit dat ik freewriten niet leuk vind om te doen en niet weet wat ik moet neerschrijven  . Maar als het er wel is, dan ga ik ook los. Zoals hier vaak ook wel te merken is. Al ben ik zeker niet de enige met lange stukken hier  .

Goed van je, die pilates les en nu die app erbij. Dat laatste is niet echt iets voor mij heb ik gemerkt. Ik heb me ook wel eens laten verleiden tot een abonnement op Yoga online (of iets dergelijks), maar uiteindelijk had ik in dat half jaar misschien twee keer op de mat gestaan. Ben benieuwd of jouw app beter werkt voor jou!
Wat je zegt over twee keer sporten in plaats van één keer, merk ik inderdaad ook. Ik ben zaterdagochtend geweest en nu vanmiddag weer. Normaal heb ik er 3-4 dagen tussen zitten, maar nu dus maar twee. En het ging veel beter vandaag, ondanks de warmte! Dus misschien moet ik het toch eens drie keer per week gaan proberen.

Verstandig om bij etentjes of avondjes uit te starten met een alcoholvrije consumptie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alcoholvrij bier inmiddels even lekker vind als bier met alcohol. Ik drink bijna niet meer, er staan al maanden twee flessen wijn op mijn kast en die blijven er ook nog wel even staan denk ik. Ik merk gewoon dat ik er steeds slechter op reageer. Ik drink alleen heel soms in het weekend 1 biertje met alcohol. De rest is alcoholvrij.
Heerlijk, een patisserie-cursus! Maar lijkt me lastig om niets te proeven. Fijn dat je daar voor jezelf al een soort plannetje voor klaar hebt liggen. Of eigenlijk gewoon een afspraak met jezelf. Helpt goed om er van te voren over na te denken.

Hier gaat het oké, eten is niet in één klap helemaal perfect, maar dat hoeft ook niet. Ik schrijf het allemaal op en laat vooral de suikers even links liggen. Verder voel ik me helaas niet zo energiek als gehoopt, mijn nachten zijn wat minder goed de laatste tijd. Vaak wakker, niet eens echt een reden voor te vinden behalve dan dat ik het ineens warm heb. Normaal had ik daar echt niet zo snel last van.
De weegschaal gaat omhoog, maar daar ben ik aan gewend. Bij een wisseling van eetpatroon hoort in mijn geval ook altijd obstipatie en gedoe in mijn darmen. Dus word ik altijd eerst zwaarder. En als het dan ook nog warm is... Nou ja, tel uit je winst. Dus dat frustreert me niet. Ik weet dat als ik mijn plan mooi volhoud, het vanzelf weer omlaag gaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.