Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welke kinderboeken las jij als kind meerdere keren?

onlangs was ik wat op zolder bezig en ik kwam een doos vol kinderboeken tegen. Welke kinderboeken las jij graag? En wat is ongeveer je leeftijd?


Bakblik schreef op 05-10-2022 om 13:48:

[..]

Dit dus.

Nergens voor nodig dat versimpelde taalgebruik. Dat de spelling wordt aangepast aan de moderne regels, helemaal prima, dan lezen kinderen in ieder geval voor hun idee goed gespelde woorden.

De hertaalde versie van oude boeken (ook jonge oude boeken) mist toch de geest van die tijd als een woord als schreien wordt vervangen door huilen, als vensters ramen worden en de solex en een scooter wordt.

Ik heb zelf Het achterhuis gelezen in bijna originele staat. Mijn moeder had een exemplaar 4e of 5e druk waar de spelling nog jaren 50 was. Dat was in de jaren 80 echt nog te snappen hoewel de opbouw van zinnen en sommige woorden wel ouderwets aandeden. Dan krijg je echt het idee dat je een oud boek leest dat een poos geleden geschreven is.

Helemaal eens. Overigens ook nog een lesje 'geschiedenis'.

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 13:48:

[..]

Dit dus.

Nergens voor nodig dat versimpelde taalgebruik. Dat de spelling wordt aangepast aan de moderne regels, helemaal prima, dan lezen kinderen in ieder geval voor hun idee goed gespelde woorden.

De hertaalde versie van oude boeken (ook jonge oude boeken) mist toch de geest van die tijd als een woord als schreien wordt vervangen door huilen, als vensters ramen worden en de solex en een scooter wordt.

Ik heb zelf Het achterhuis gelezen in bijna originele staat. Mijn moeder had een exemplaar 4e of 5e druk waar de spelling nog jaren 50 was. Dat was in de jaren 80 echt nog te snappen hoewel de opbouw van zinnen en sommige woorden wel ouderwets aandeden. Dan krijg je echt het idee dat je een oud boek leest dat een poos geleden geschreven is.

Helemaal eens. Overigens ook nog een lesje 'geschiedenis'.

MissBobby schreef op 05-10-2022 om 13:20:

geweldige uitbreiding van de woordenschat. Een simpel: “schreien is een ander woord voor huilen” volstaat.

Precies

SuzyQFive schreef op 05-10-2022 om 08:38:

[..]

En het bijzondere is: ‘De Lijst’ bestaat helemaal niet 😅. Scholen stellen die zelf samen. Enige eis op H/V is een aantal boeken uit een bepaalde periode.

Mijn dochter zit in 2VWO, daar moeten ze in de les lezen. Ze heeft het boek na 4 dagen al uit (ook thuis lezen) maar ze mag het verslag nog niet maken 🤷🏼‍♀️. Gelukkig mochten ze nog wel zelf kiezen.

Ja het is toch wat. Lezen voor school gewoon afschaffen. 

Mevrouw75 schreef op 05-10-2022 om 14:27:

[..]

Ja het is toch wat. Lezen voor school gewoon afschaffen.

NEE!!!!!

Het zal je misschien verbazen dat ik dit uit mijn toetsenbord weet te krijgen maar echt oprecht en NEE

Lezen verruimt je blik op heden, verleden en toekomst. Je snapt ounce

Onze geschiedenis beter kunt vergelijkingen maken van situaties uit het verleden met moderne situaties, je herkent herhalende patronen aan de hand van boeken en waargebeurde verhalen. 

Literatuuronderwijs niet wel grondig op de schop.  Prima dat er aandacht wordt besteed aan wat 19e eeuwse literatuur maar het lezen van de hele Max Havelaar was in de jaren 80 al zinloos tijdrovend en nu nog. Fragmenten behandelen kan ook genoeg zijn om een tijdsbeeld neer te zetten. 

In de jaren 80 las ik een boek, maakte een verslagje van 3 kantjes en dat was voldoende.  Nu, in het internettijdperk, zijn docenten bang dat de boeken niet meer gelezen worden en leerlingen een verslagje van internet trekken dus wordt er allerlei "leuks" verzinnen om het lezen voor de lijst leuk te maken.  Creatieve verwerkingen, handgetekende posters het kan niet op.  De tijd van de puber kan echt wel op dus hier en daar steken ouders een handje toe en sommige moeders maken het werk volledig zelf, waardoor docenten denken dat ze op het goede spoor zitten en nog maar een poster, schilderij of filmpje opgeven. 

Ik ben geen docent maar dat het literatuuronderwijs anders moet is mij wel duidelijk. Sommige opdrachten moeten wat strakker afgekaderd worden, andere juist wat losser. 

Er is nog een boekje dat ik als kleine Marquise ontzettend vaak las maar ik weet helaas de titel en auteur niet meer. Het ging over het getal 7 en een zoektocht naar 7 voorwerpen. Dat boekje zou ik nog eens willen terugvinden. 

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 15:28:

[..]

NEE!!!!!

Het zal je misschien verbazen dat ik dit uit mijn toetsenbord weet te krijgen maar echt oprecht en NEE

Lezen verruimt je blik op heden, verleden en toekomst. Je snapt ounce

Onze geschiedenis beter kunt vergelijkingen maken van situaties uit het verleden met moderne situaties, je herkent herhalende patronen aan de hand van boeken en waargebeurde verhalen.

Literatuuronderwijs niet wel grondig op de schop. Prima dat er aandacht wordt besteed aan wat 19e eeuwse literatuur maar het lezen van de hele Max Havelaar was in de jaren 80 al zinloos tijdrovend en nu nog. Fragmenten behandelen kan ook genoeg zijn om een tijdsbeeld neer te zetten.

In de jaren 80 las ik een boek, maakte een verslagje van 3 kantjes en dat was voldoende. Nu, in het internettijdperk, zijn docenten bang dat de boeken niet meer gelezen worden en leerlingen een verslagje van internet trekken dus wordt er allerlei "leuks" verzinnen om het lezen voor de lijst leuk te maken. Creatieve verwerkingen, handgetekende posters het kan niet op. De tijd van de puber kan echt wel op dus hier en daar steken ouders een handje toe en sommige moeders maken het werk volledig zelf, waardoor docenten denken dat ze op het goede spoor zitten en nog maar een poster, schilderij of filmpje opgeven.

Ik ben geen docent maar dat het literatuuronderwijs anders moet is mij wel duidelijk. Sommige opdrachten moeten wat strakker afgekaderd worden, andere juist wat losser.

Eens. Uit onderzoek blijkt dat lezen heel belangrijk is voor o.a. empathie, fantasie en analytisch vermogen. Ze zien nu ook al aan de nieuwere generaties dat dit steeds meer ontbreekt. Vond ik zelf erg schokkend.  Ik zal de studies eens opzoeken

Zonnebloem17 schreef op 05-10-2022 om 15:52:

[..]

Eens. Uit onderzoek blijkt dat lezen heel belangrijk is voor o.a. empathie, fantasie en analytisch vermogen. Ze zien nu ook al aan de nieuwere generaties dat dit steeds meer ontbreekt. Vond ik zelf erg schokkend. Ik zal de studies eens opzoeken

Graag,  zat zelf al op google te zoeken naar motivatie waarom het huidige literatuuronderwijs niet werkt maar kon nog niks vinden. 

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 16:07:

[..]

Graag, zat zelf al op google te zoeken naar motivatie waarom het huidige literatuuronderwijs niet werkt maar kon nog niks vinden.

Maar vroeger werkte het dus blijkbaar ook niet, want we zijn allemaal oud en bijna bejaard. 

Er wordt nu echt veel minder hele Max havelaars gelezen dan vroeger. 

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 15:28:

[..]

NEE!!!!!

Het zal je misschien verbazen dat ik dit uit mijn toetsenbord weet te krijgen maar echt oprecht en NEE

Lezen verruimt je blik op heden, verleden en toekomst. Je snapt ounce

Onze geschiedenis beter kunt vergelijkingen maken van situaties uit het verleden met moderne situaties, je herkent herhalende patronen aan de hand van boeken en waargebeurde verhalen.

Literatuuronderwijs niet wel grondig op de schop. Prima dat er aandacht wordt besteed aan wat 19e eeuwse literatuur maar het lezen van de hele Max Havelaar was in de jaren 80 al zinloos tijdrovend en nu nog. Fragmenten behandelen kan ook genoeg zijn om een tijdsbeeld neer te zetten.

In de jaren 80 las ik een boek, maakte een verslagje van 3 kantjes en dat was voldoende. Nu, in het internettijdperk, zijn docenten bang dat de boeken niet meer gelezen worden en leerlingen een verslagje van internet trekken dus wordt er allerlei "leuks" verzinnen om het lezen voor de lijst leuk te maken. Creatieve verwerkingen, handgetekende posters het kan niet op. De tijd van de puber kan echt wel op dus hier en daar steken ouders een handje toe en sommige moeders maken het werk volledig zelf, waardoor docenten denken dat ze op het goede spoor zitten en nog maar een poster, schilderij of filmpje opgeven.

Ik ben geen docent maar dat het literatuuronderwijs anders moet is mij wel duidelijk. Sommige opdrachten moeten wat strakker afgekaderd worden, andere juist wat losser.

En een ander ziet graag precies andere dingen strakker of losser afgekaderd. Oh, het land met die 15 miljoen talendocenten. 

mijn moeder las ons veel voor van Annie MG Schmidt, vooral Jip & Janneke, weet nog dat we begonnen met Ibbeltje en dat zei dat de namen van de katten in ouderwets Nederlands waren geschreven

zelf las ik veel van Roald Dalh, de griezels, joris en de toverdrank mathilda 
moord in Amsterdam, aan de Franse Riviera, & in Istanbul - Trudy de Jong 
de bende van de korenwolf -Jacques Vriends
de griezelbus series - Paul van Loon 

als puber was ik dol de serie Fear Street van R.L Stine

Pinkeltje en Pietje Puk waren echt m'n favoriet 😁

Mevrouw75 schreef op 05-10-2022 om 16:21:

[..]

Maar vroeger werkte het dus blijkbaar ook niet, want we zijn allemaal oud en bijna bejaard.

Er wordt nu echt veel minder hele Max havelaars gelezen dan vroeger.

35 jaar geleden zorgde het voor demotivatie en nu nog steeds. Mijn frustratie aangaande de Max Havelaar zit erg diep dus die sleep ik er steeds bij maar geen idee of die nog in zijn geheel gelezen moet worden op sommige scholen. 

Kinderen moeten zoveel meer dan wij om een papiertje (diploma) te kunnen halen en sommige opdrachten,  voor willekeurig welke taal, vragen een onevenredig deel van hun tijd.

De boeken hebben ze hier zelf gelezen de opzet voor de creatieve verwerkingsopdracht maken ze ook zelf maar het knippen, plakken, kleuren heb ik vaak gedaan om ze ook de kans te geven een voldoende te scoren voor andere opdrachten voor andere vakken. 

Die tijdsdruk bij opdrachtenen het ontoegankelijke van sommige boeken zorgt voor teveel frustratie waardoor middelbare scholieren afhaken met lezen.  Las ergens iemand die schreef hartkloppingen te krijgen bij het idee dat ze zou moeten lezen in een boek. 

Echt: alsjeblieft kan het anders?  Dat zou een hoop stress schelen bij tieners en hun ouders. 

Dorestad

Dorestad

05-10-2022 om 16:49 Topicstarter

Saskia en Jeroen. 
Pipi Langkous

Een goeie literaire thriller zou vast voor meer leesplezier zorgen dan het gemiddelde leeslijstboek.

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 16:48:

[..]

35 jaar geleden zorgde het voor demotivatie en nu nog steeds. Mijn frustratie aangaande de Max Havelaar zit erg diep dus die sleep ik er steeds bij maar geen idee of die nog in zijn geheel gelezen moet worden op sommige scholen.

Kinderen moeten zoveel meer dan wij om een papiertje (diploma) te kunnen halen en sommige opdrachten, voor willekeurig welke taal, vragen een onevenredig deel van hun tijd.

De boeken hebben ze hier zelf gelezen de opzet voor de creatieve verwerkingsopdracht maken ze ook zelf maar het knippen, plakken, kleuren heb ik vaak gedaan om ze ook de kans te geven een voldoende te scoren voor andere opdrachten voor andere vakken.

Die tijdsdruk bij opdrachtenen het ontoegankelijke van sommige boeken zorgt voor teveel frustratie waardoor middelbare scholieren afhaken met lezen. Las ergens iemand die schreef hartkloppingen te krijgen bij het idee dat ze zou moeten lezen in een boek.

Echt: alsjeblieft kan het anders? Dat zou een hoop stress schelen bij tieners en hun ouders.

Je schrijft over persoonlijke ervaringen begrijp ik? 

2 boeken voor Engels vind ik nou niet heel veel ofzo en ik ken niemand die nu nog verplicht Max Havelaar moet lezen (en in mijn tijd ook niet). Áls er al iemand dat boek leest is dat een keus. 

Daarnaast vind ik het ook een beetje getut, dat je voor school alleen maar leest als je het leuk vindt. Ook voor biologie of gym moet je soms dramatisch niet leuke dingen doen. Dat verbreed je horizon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.