Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welke kinderboeken las jij als kind meerdere keren?

onlangs was ik wat op zolder bezig en ik kwam een doos vol kinderboeken tegen. Welke kinderboeken las jij graag? En wat is ongeveer je leeftijd?

IngridT schreef op 04-10-2022 om 21:43:

niet alles gelezen…..

maar ben ik nu de eerste die de Bob Evers serie noemt? Trammelant in Trinidad. Heibel in Honolulu. De pyjamarel in Panama…..ik heb er van gesmuld.

Overigens las ik daarnaast ook heel veel Enid Blytons. Vooral Pitty op kostschool. Waar ze aan ‘lacrosse’ deden (geen idee wat het was, maar het klonk cool) en iedere juf ‘mam’selle’ noemden ( toch? Of ben ik nou in de war met iets anders…)

en (aanvulling) ..in mijn jeugd geen pinnige bibliothecaresse, maar een hele lieve hippie look bibliothecaris, die exact doorhad dat ik ‘alles’ wilde lezen maar van huis uit niet zoveel adviezen of tips kreeg. Hij had iedere keer als ik langs kwam wel weer een verrassend idee…. Zo fijn.

Ben Evers! Helemaal vergeten. Vond ik echt fan-tas-tisch inderdaad! 

De Mam-zelles bij Pitty waren alleen de leraressen Frans. 

Wat grappig dat iedereen de Thule-trilogie noemt als favoriet Beckman-boek, ik kwam er pas een paar jaar geleden voor het eerst doorheen. Heb m nog ns voor de tweede keer geprobeerd te lezen maar toen trok ik m toch niet meer. De rest lees ik nog net zo graag als 30 jaar geleden, Geef me de Ruimte blijft wel favoriet. 

En die sciencefiction dingen van Tonke Dragt zijn ook echt geweldig, net als De torens van Februari. Dat is misschien wel mijn lievelings van haar. 

De hoe overleef ik.. reeks van Francine Oomen.

Kruitvat schreef op 04-10-2022 om 21:59:

De kinderen uit Bolderburen en Ronja de Roversdochter

Deze had iemand in mijn kinderzwerfboekstation gezet. Ik kende hem niet maar hij zag er leuk uit. 

De boeken over Pinkeltje heb ik 'gevreten' sinds ik kon lezen. Wat heb ik daar als kind van genoten. Ik had de hele serie. Ben nu 58.

Magnoliatakje schreef op 04-10-2022 om 19:57:

Vergeet ik nog Alleen op de wereld, die heb ik wel minstens 7 keer gelezen denk ik. En Heidi vond ik ook prachtig.

Heidi ja! Heerlijk verhaal en kon ik me goed bij inleven omdat we zomers in Oostenrijk op vakantie gingen.

Leni Saris romannetjes van mn moeder las ik ook graag. 

Ooh ik lees nu nog zoveel boeken die ik ook graag las! En ook die ik helemaal niet ken haha.

Moest nog denken aan de 'hoe overleef ik' serie van Francine Oomen. 
En Gaten van Louis Sachar heb ik heel vaak gelezen.

Mevrouw75 schreef op 04-10-2022 om 22:41:

[..]

Joh, bij mij mogen ze alles lezen wat ze willen en soms stel ik eens een eis. En daar ben ik echt niet de enige in. Verre van zelfs. Het is een soort self fulfilling prophecy geworden die altijd maar herhaalde mythe dat de ontlezing door school en de bieb komt.

Oké het is geen officieel onderzoek naar hier in dit topic en in het topic over je ergste boek ooit wordt toch door allerlei mensen gezegd dat ze na de middelbare even/ voorgoed gestopt zijn met het lezen van boeken.

Ik herken mijzelf en mijn kinderen daarin. Het verplicht moeten lezen van boeken waar je niet doorheen komt en dan ook nog onder tijdsdruk motiveert in ieder geval niet. 

Twee jaar geleden hebben we er op het ouders forum ook al over gepraat. https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/heeft-eus-gelijk

En toen zeiden ook veel mensen dat school de zin in lezen om zeep heeft geholpen. 

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 07:19:

[..]

Oké het is geen officieel onderzoek naar hier in dit topic en in het topic over je ergste boek ooit wordt toch door allerlei mensen gezegd dat ze na de middelbare even/ voorgoed gestopt zijn met het lezen van boeken.

Ik herken mijzelf en mijn kinderen daarin. Het verplicht moeten lezen van boeken waar je niet doorheen komt en dan ook nog onder tijdsdruk motiveert in ieder geval niet.

Twee jaar geleden hebben we er op het ouders forum ook al over gepraat. https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/heeft-eus-gelijk

En toen zeiden ook veel mensen dat school de zijn in lezen om zeep heeft geholpen.

Ja, dat is die self fulfilling mythe waar ik het over had. 

Paul Biegel is nog niet genoemd: de kleine kapitein, de dwergjes van Tuil, Ik wou dat ik anders was, het sleutelkruid, de zeven veren van de papegaai, de rover Hoepsika, de brieven van de generaal.

Mevrouw75 schreef op 05-10-2022 om 07:20:

[..]

Ja, dat is die self fulfilling mythe waar ik het over had.

Je blijft zeggen dat het een self fulfilling mythe is zolang er geen officieel wetenschappelijk onderzoek is waar ik naar kan verwijzen? 

Is er hier niet en ouder met een kind dat nog een afstudeeronderzoek zoekt bij Nederlandse literatuur? 

Ik werk in een bibliotheek en wij proberen kinderen echt leuke boeken mee te geven,en vergeleken met 35 jaar geleden zijn er echt heel veel leuke boeken die ze voor de lijst mogen lezen, maar ik zie nog steeds lijsten van middelbare scholen voorbij komen waar de boeken op staan waar ik toen ook al niet doorheen kwam. 
En nog steeds is voor veel leerlingen dun een vereiste ipv leuk of spannend.

Wat ik vroeger ook een paar keer gelezen heb is het geheim dagboek van Adrian Mole.

Bakblik schreef op 04-10-2022 om 18:00:

[..]

Mijn oudste leest inmiddels wel weer wat, voornamelijk studiegerelateerde zaken maar dan geen tentamenstof. Studieboeken lezen voor de lol is ook lezen. Jongste is nog bezig met lezen voor de lijst en daar hebben we allemaal last van

En het bijzondere is: ‘De Lijst’ bestaat helemaal niet 😅. Scholen stellen die zelf samen. Enige eis op H/V is een aantal boeken uit een bepaalde periode. 

Mijn dochter zit in 2VWO, daar moeten ze in de les lezen. Ze heeft het boek na 4 dagen al uit (ook thuis lezen) maar ze mag het verslag nog niet maken 🤷🏼‍♀️. Gelukkig mochten ze nog wel zelf kiezen. 

Ik ben naarmate ik ouder werd ook steeds minder gaan lezen. Op de basisschool las ik 6 boeken in de week, op de middelbare werd dat al langzaam minder, daarna nog minder.
Dat had voor mij echter weinig te maken met het verplichte lezen, want ik heb echt een aantal hele leuke boeken gelezen. 
Voor mij waren boeken als kind een ontsnapping uit de wereld waarin ik mij verveelde en vaak eenzaam en anders voelde. Naarmate ik ouder werd, kreeg ik het simpelweg steeds drukker met school en bijbaantjes en als student begon ik ook langzaam steeds meer een plek te vinden waar die ontsnapping niet meer nodig was. En had ik het veelal nog drukker. En naarmate ik ouder werd verloor ik ook meer de rust om te lezen, omdat er ook zoveel andere verleidingen zijn om je tijd mee te vullen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.