Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welk boek dat je verplicht voor je literatuurlijst moest lezen heugt je nog in negatieve zin

Nadat enkelen van jullie in het kinderboeken topic een opmerking plaatsten kon ik niet nalaten deze vraag te stellen.  Welk boeken vond je het meest erg en weet je nog waarom?


Wij mochten trouwens één dun boek/boekenweekgeschenk lezen. Bij ons las bijna iedereen Het gouden ei. Juist daarom wilde ik dat niet op mijn lijst. Later heb ik het nog wel eens gelezen en ik vond het maar een naar boek.

Dorestad

Dorestad

04-10-2022 om 21:56 Topicstarter

DS1971 schreef op 04-10-2022 om 21:43:

[..]

Dat was inderdaad een worsteling. Ik heb het dus ook maar niet echt gelezen. Wat een onzin.

Laat kinderen gewoon boeken lezen die ze willen lezen. Dan stimuleer je ze ook om te lezen.

Vreselijk,  ik spreek over de tachtiger jaren.  Met een enorm verplichte boekenlijst waarvan zoveel boeken uit bepaalde jaren.  En dan weer zoveel daarvan.  Van elk boek moest er dan een verslag worden gemaakt en voor de mondelinge examens moest je je eigen getikte literatuurlijst inleveren bij de docent.  Pre computer tijdperk.  Je zou er haast nu nog therapie voor aanvragen 

Feles schreef op 04-10-2022 om 21:43:

[..]

Wat een verschil met mijn school (eind jaren ‘90). Ik moest voor Nederlands 16 boeken lezen en voor de moderne vreemde talen 12 per taal. Voor Nederlands mochten we kiezen uit een lijst, maar daar stonden helaas weinig nieuwe boeken op.
Ik was na al die verplichte boeken wel even klaar met lezen, terwijl ik daarvoor altijd graag las. Pas na mijn studie ben ik weer meer gaan lezen.

On topic: ik leg niet snel een boek weg, maar ik vond Ranonkel van Hamelink niet om door te komen. Dat heb ik halverwege toch weggelegd. Ik wilde namelijk wel de boeken gelezen hebben en niet dat mondeling op uittreksels doen.

Zoveel boeken moesten we lezen, niet normaal! 15 per vreemde taal en 20 voor Nederlands en tsja ik had dus Engels, Frans én Duits. Dus 65 boeken te lezen in een examenjaar wat ergens in mei eindigt. Ik heb het gewoonweg niet gedaan voor de vreemde talen. En ik houd best van lezen, echt waar. Leraar Duits gaf prompt een 1 maar leraar Engels begon verwoed te rekenen dat als ik een 2,4 kreeg, ik nog een 8 gemiddeld bleef staan. Vertwijfeld vroeg hij of ik niet ‘iets’ wist hahaha de wanhoop bij de beste man maar het kon mij als puber echt niet schelen. 

Ik vond Jan Wolkers niet te doen, het wereldbeeld van die man, brrr. 

Poeh de titels kan ik me niet herinneren,  maar eigen alle boeken die ik voor Nederlands moest lezen vond ik vreselijk.  Ik hou enorm van boeken lezen, maar niet dat soort boeken. Zo. Saai.

Moxxie schreef op 04-10-2022 om 21:45:

Mariken van Nieumeghen, van H. Adema. Dat doe je een puber toch niet aan .

Nee wat erg! 

Wij moesten als eerste boek van de lijst verplicht Eline vere lezen van Couperus, ook zo'n verschrikking, helemaal voor een 15(?) Jarige ..

We hadden een vreselijke Nederlands leraar, die er ook nog eens een hele specifieke lijst op na hield. We moesten bijvoorbeeld ook Gerard Reve lezen. Dat vind ik ook nog steeds erg.

Middelbare school heeft mijn liefde voor lezen behoorlijk verpest. En eerlijk is eerlijk: daarna het internet en al zijn makkelijke prikkels...  

Camera obscura. Ik sloeg hele bladzijdes over, want ik kon het verhaal toch niet volgen met al het geneuzel over (in mijn ogen) niet relevante details.

Het gouden ei. Afschuwelijk. 

Ik verslond boeken als kind, maar heb sinds de middelbare school geen boek meer aangeraakt. Het plezier in lezen hebben ze bij mij grondig verpest met hun verplichte boeken, verwerkingsopdrachten en analyses. 

Dorestad schreef op 04-10-2022 om 21:56:

[..]

Vreselijk, ik spreek over de tachtiger jaren. Met een enorm verplichte boekenlijst waarvan zoveel boeken uit bepaalde jaren. En dan weer zoveel daarvan. Van elk boek moest er dan een verslag worden gemaakt en voor de mondelinge examens moest je je eigen getikte literatuurlijst inleveren bij de docent. Pre computer tijdperk. Je zou er haast nu nog therapie voor aanvragen

Ik ben van 1971, dus ook jaren 80 hier met de lijst. Maar minder dwingende school gelukkig.

HAVO 1982
Nederlands 8 boeken ik geloof voor 1880 echt die oude literatuur middeleeuws Nederlands echt ik begreep er niets van kon het ook niet echt lezen. Gelukkig had ik een super uittreksel boek waar de boeken uit ten treuren in behandeld werden en met behulp van dat boek haalde ik het tentamen met een goed cijfer zonder een boek te lezen.
De moderne literatuur 12 boeken vond ik niet er om te doen we hadden een hele lange lijst om uit te kiezen.

Engels 12 boeken ik las veel toneelstukken wat dat ging lekker snel. Who's afraid of Virginia Woolf begreep ik niets van ging over de relatie problemen van een middelbaar echtpaar niet echt de belevenis wereld van een 17 jarige.

Eline Vere, hoewel ik het boek nu wél snap trouwens, en ook snap dat die afschuw van haar best goed opgewekt is, door een staaltje vakmanschap. 

Jan Wolkers en Harry Mulisch. Ik las altijd graag, maar dat is ook bij mij verpest op de middelbare school en ik lees nog altijd een stuk minder dan vroeger. Toen kon ik echt boeken verslinden. 
Volgens mij had ik op mijn mondeling toen een 5, maar ik was goed in spelling en samenvatten en wist dat ik daarmee kon compenseren. 

Moxxie schreef op 04-10-2022 om 21:45:

Mariken van Nieumeghen, van H. Adema. Dat doe je een puber toch niet aan .

Mariken is een puber en het gaat over de gevolgen van keuzes maken. Niet alleen moderne tieners staan op een punt heftige soms verschrikkelijke keuzes te maken. 

Ysenda schreef op 04-10-2022 om 19:07:

de ontdekking van de hemel

Was dat verplicht ja?
Op mijn lijst was er niks van Mulisch verplicht. En het heeft ook heel lang geduurd voor ik iets van hem had gelezen. Dat werd 'De ontdekking van de hemel'. Fantastisch boek vond ik het. Daarna nog eens wat van Mulisch geprobeerd. Kwam erachter dat die toch wat hoogdravende stijl van het eerste boek, gewoon zíín stijl was en toen hoefde ik niet meer. Maar vind 'De ontdekking van de hemel' nog steeds briljant.

Beerlover schreef op 04-10-2022 om 19:36:

Nooit meer slapen. Ellenlang over muggen wat ik me herinner.

Ook gelezen. Ik kon er prima doorheen komen, maar het was zó deprimerend!
Ben overigens later nog vaak in Noord-Lapland geweest en wel eens aan het boek gedacht.

Zonnebloem17 schreef op 04-10-2022 om 22:11:

[..]

Nee wat erg!

Wij moesten als eerste boek van de lijst verplicht Eline vere lezen van Couperus, ook zo'n verschrikking, helemaal voor een 15(?) Jarige ..

We hadden een vreselijke Nederlands leraar, die er ook nog eens een hele specifieke lijst op na hield. We moesten bijvoorbeeld ook Gerard Reve lezen. Dat vind ik ook nog steeds erg.

Middelbare school heeft mijn liefde voor lezen behoorlijk verpest. En eerlijk is eerlijk: daarna het internet en al zijn makkelijke prikkels...

O ik was gek op Eline Vere. Geloof dat mijn mondeling uiteindelijk voornamelijk daarover gegaan is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.