Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Spullen van vroeger

Zomaar voor de leuk: gebruiken jullie nog steeds spullen van vroeger? Dus echt al oud maar nog goed? Lijkt me leuk om te lezen, ook i.v.m. de actuele besparings/hergebruik onderwerpen.


Wij hebben ook een oude tv 15 jaar, werkt nog best.

wild-flower schreef op 27-08-2022 om 19:46:

[..]

Omg die heb ik ook . Beige met bruin , van mijn moeder geërfd inderdaad . Ik heb ook antieke bruine tupperware

photo-2022-08-27-19-44-35.jpg





Omg, deze heeft mijn moeder!


Ik heb een mixer van ongeveer 60 jaar oud, uit 1960 dus. Gekregen van mijn moeder die hem niet gebruikte, die had hem weer van iemand gekregen die nu al 40 jaar dood is. Ik heb het typetje gegoogled en kwam er zo achter dat het een heel oud besje is.

zwaankip schreef op 27-08-2022 om 21:22:

Mss telt dit niet mee in dit topic, maar ik (58j) heb het 'trouwboekje' van mijn overgrootoma die geboren werd in 1880. Ze trouwde in 1901.
Dat boekje is nog geschreven in oud-Vlaams (Ik woon in België).
Zo staat er bij het hoofdstuk 'kindekens": De jonge moeder mag het hoofde-ken (hoofdje) van het kindeken- niet kneden in een andere vorm. Het hoofde-ken is fragiel.

🤣

Ik heb nog een hele oude radio, niet een mooie, zoiets:

15265559-oude-radio-ge%C3%A3%C2%AFsoleerd-op-wit.jpg

Maar die wil ik eigenlijk wel kwijt.

oh ja, een lundia  heb ik ook nog! Ooit wel een deel verkocht maar de rest staat er nog, ook wel meer dan 40 jaar oud. Lelijk, maar praktisch en onverwoestbaar. 

Ik gebruik het bestek van een familielid, hiervoor gebruikten andere familieleden het. Pas later kwam ik er achter dat er een erg tragisch verhaal achter zit.
Het bestek zelf is al decennia oud, ik denk ergens uit de jaren 50. Het was van een echtpaar dat nogal tragisch aan hun einde kwam. De vrouw werd op 25-jarige leeftijd plots erg ziek en bleek een tumor te hebben, hierdoor kwam ze in een rolstoel. Haar man verzorgde haar nog jaren lang maar helaas overleed ze toch op jonge leeftijd. Hij kon hier niet mee omgaan en kreeg last van wanen en dacht dat hij achtervolgd werd. Uiteindelijk heeft hij zelf een wapen gebouwd om zichzelf mee van het leven te beroven. Het tragische is dat hij niet gelijk dood was en op zijn sterfbed nog tot de conclusie kwam dat hij niet echt achtervolgd werd. De erfenis, waaronder het bestek, werd vervolgens verdeed onder de families, ik geloof dat het niet zo vreedzaam was allemaal. Ergens is er dus iemand die de andere helft heeft van mijn bestekset, of wellicht is dat allang in de kliko verdwenen.

Rockstar schreef op 27-08-2022 om 22:44:

[..]

🤣

Tja, 1901. 

" De jonge moeder zal het kindeken in enen doek wikkelen ende het kindeke in hare armen wiegen". 

redbulletje schreef op 27-08-2022 om 14:00:

Van de Douwe Egberts punten heb ik nog een hele hoop Paddington 4-seizoenen mokken.

Ha! Die hadden wij ook, mijn zusje heeft er nog 1, ik heb er een met floddertje

- Het theeservies van de oma van mijn moeder (wordt niet gebruikt, staat in de vitrinekast). 
- Art deco gebaksbordjes en bowlschaal van de oma van mijn oma. Is van dat bruine glas. Dat gebruiken we wel
- een grote trommel van blik, van Tomado. Mijn vader heeft de rechter, ik de linker. Vroeger thuis zat in de rechter de slingers, ik heb dus ook de slingers erin. 

1595323473331.jpg


- Oorbellen die van mijn moeder zijn geweest. Echt van die jaren 80 oorbellen. 
Zoals deze bijvoorbeeld: 

20220610_171642.jpg



- Heel veel boeken, maar belangrijkste is de volledige collectie boekenweekgeschenken. De oudste is 90 jaar oud, uit 1922. Mijn moeder is begonnen met verzamelen en toen ze 11 jaar geleden overleed op 52 jarige leeftijd ben ik verder gegaan. En afgelopen winter heb ik een grote wens in vervulling kunnen laten gaan van mijn moeder: Ze kon maar niet aan het deeltje van 1934 komen en die heb ik gevonden en nu toegevoegd aan de collectie 😍. 
Zelfde geldt overigens voor de Suske en Wiske albums, Jan Jans en de Kinderen en Asterix. De eerste twee kreeg ik al mee toen ik uit huis ging. De laatste toen mijn moeder overleed. 
En tot slot een platenspeler uit de jaren 70 en een heleboel LP’s. 
Oh ik vergeet nog een vaas die van mijn vaders moeder is geweest

wij hebben heel veel oude design spullen, servies van Spinx, een design eettafel met stoelen, een losse stoel van artifort, het zilveren bestek van oma, de kristallen glazen van de gespaarde zegels van oma, de tweedehands kaasschaaf die ik 20 jaar geleden kocht, onze vroegere "tv kast" die nu een linnenkast is geworden, en de keuken is een door mij gerestaureerde originele Piet Zwart keuken.

Ik vind het fijn dat spullen om mij heen een verhaal hebben. We kiezen wel voor spullen uit een bepaalde periode en kleuren (pasteltinten) om het zo mooi en rustig te houden. Inmiddels weten mensen om ons heen dat we daar van houden dus de toevoer wordt vergroot.

Alle spullen worden gewoon gebruikt, ondanks dat jaren 50 servies en zilveren bestek in de vaatwasser doen "not done" is

In 2020 ons tefal raclette/gourmet stelletje weg moeten gooien na kortsluiting. Er zaten 10 CenterParcs huisjes zonder stroom 🙈 Toen was het tijd voor de container helaas. Mijn ouders hadden hem gekregen bij hun bruiloft. 43 Jaar vind ik een goede prestatie!
Daarna een stelletje gekocht van princess. Gisteravond voor de 2e keer gebruikt en de anti-aanbaklaag is helemaal gebubbeld en laat los. Dit is al het 2e stel dat terug gaat…ze maken ze niet meer zoals vroeger hè. Nu toch maar op zoek naar een tefal stel.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

28-08-2022 om 07:39 Topicstarter

zwaankip schreef op 27-08-2022 om 21:22:

Mss telt dit niet mee in dit topic, maar ik (58j) heb het 'trouwboekje' van mijn overgrootoma die geboren werd in 1880. Ze trouwde in 1901.
Dat boekje is nog geschreven in oud-Vlaams (Ik woon in België).
Zo staat er bij het hoofdstuk 'kindekens": De jonge moeder mag het hoofde-ken (hoofdje) van het kindeken- niet kneden in een andere vorm. Het hoofde-ken is fragiel.

Wat bijzonder dit.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

28-08-2022 om 07:42 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 27-08-2022 om 23:12:

Ik gebruik het bestek van een familielid, hiervoor gebruikten andere familieleden het. Pas later kwam ik er achter dat er een erg tragisch verhaal achter zit.
Het bestek zelf is al decennia oud, ik denk ergens uit de jaren 50. Het was van een echtpaar dat nogal tragisch aan hun einde kwam. De vrouw werd op 25-jarige leeftijd plots erg ziek en bleek een tumor te hebben, hierdoor kwam ze in een rolstoel. Haar man verzorgde haar nog jaren lang maar helaas overleed ze toch op jonge leeftijd. Hij kon hier niet mee omgaan en kreeg last van wanen en dacht dat hij achtervolgd werd. Uiteindelijk heeft hij zelf een wapen gebouwd om zichzelf mee van het leven te beroven. Het tragische is dat hij niet gelijk dood was en op zijn sterfbed nog tot de conclusie kwam dat hij niet echt achtervolgd werd. De erfenis, waaronder het bestek, werd vervolgens verdeed onder de families, ik geloof dat het niet zo vreedzaam was allemaal. Ergens is er dus iemand die de andere helft heeft van mijn bestekset, of wellicht is dat allang in de kliko verdwenen.

Dat is inderdaad een naar verhaal zeg..

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

28-08-2022 om 07:44 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 28-08-2022 om 02:54:

- Het theeservies van de oma van mijn moeder (wordt niet gebruikt, staat in de vitrinekast).
- Art deco gebaksbordjes en bowlschaal van de oma van mijn oma. Is van dat bruine glas. Dat gebruiken we wel
- een grote trommel van blik, van Tomado. Mijn vader heeft de rechter, ik de linker. Vroeger thuis zat in de rechter de slingers, ik heb dus ook de slingers erin.

1595323473331.jpg


- Oorbellen die van mijn moeder zijn geweest. Echt van die jaren 80 oorbellen.
Zoals deze bijvoorbeeld:

20220610_171642.jpg



- Heel veel boeken, maar belangrijkste is de volledige collectie boekenweekgeschenken. De oudste is 90 jaar oud, uit 1922. Mijn moeder is begonnen met verzamelen en toen ze 11 jaar geleden overleed op 52 jarige leeftijd ben ik verder gegaan. En afgelopen winter heb ik een grote wens in vervulling kunnen laten gaan van mijn moeder: Ze kon maar niet aan het deeltje van 1934 komen en die heb ik gevonden en nu toegevoegd aan de collectie 😍.
Zelfde geldt overigens voor de Suske en Wiske albums, Jan Jans en de Kinderen en Asterix. De eerste twee kreeg ik al mee toen ik uit huis ging. De laatste toen mijn moeder overleed.
En tot slot een platenspeler uit de jaren 70 en een heleboel LP’s.
Oh ik vergeet nog een vaas die van mijn vaders moeder is geweest

Zulke oorbellen heb ik ook nog gedragen, bijna identiek! (ik ben 65)

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

28-08-2022 om 07:49 Topicstarter

Oja natuurlijk, LP's! Daar hebben wij er ook nog een hele rij van op zolder staan. En singletjes, Hair, Venus van Shocking Blue, maar ook van die slappe plaatjes van de Andrelon-reclame en een rode van de Tina.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.