Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Spullen van vroeger

Zomaar voor de leuk: gebruiken jullie nog steeds spullen van vroeger? Dus echt al oud maar nog goed? Lijkt me leuk om te lezen, ook i.v.m. de actuele besparings/hergebruik onderwerpen.


Van de Douwe Egberts punten heb ik nog een hele hoop Paddington 4-seizoenen mokken. 

redbulletje schreef op 27-08-2022 om 14:00:

Van de Douwe Egberts punten heb ik nog een hele hoop Paddington 4-seizoenen mokken.

Die heb ik ook! Uit de kringloop weliswaar en ook al een aantal jaartjes. 

Als klein meisje (denk 6 jaar oud of zo)  kreeg ik een borduurpakket. Zo'n polyester gaatjes geval met allerlei kleuren draad en een ECHTE stopnaald. Ik heb dat borduren gemaakt en daarna al mijn wollige creatieve uitspattingen met die naald in elkaar gezet. In herinnering gebracht, doordat ik nu met die naald bezig ben aan een creatief project. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

27-08-2022 om 14:24

Gasfornuis uit de jaren 70 (denk ik tenminste, het was van mijn moeder en ik weet niet wanneer het precies is gekocht)
Pannen ook uit die tijd
Brood smeren we met messen met een houten heft, die ik al mijn hele leven ken. 
Aardewerken koffiekan met bijpassend filterbakje, gekocht op een Franse markt dus ook niet duidelijk hoe oud.
De magnetron is ook al een jaar of 25 denk ik.
En wij draaien nog regelmatig cd's en lp's op een oude stereo installatie. 

er is meer oud dan nieuw in mijn huis. Auto van 45 jaar oud en Auto waar ik dagelijks in rijd is ruim 30 jaar oud. 
Meubels koop ik nooit nieuw, op onze tafel 10 jaar geleden na. Rest allemaal oude meubels. 
Ik heb een hele oude, loeizwaar milkshake apparaat uit Amerika. Met een omvormer werkt die nog prima. Denk uit de jaren zestig. 
Verder een koelkast uit dezelfde tijd. Werkt ook nog maar staat niet aangesloten. Prachtig oud model wat dienstdoet als kast. 
Onze extra koelkast is al bijna 25 jaar oud. Werkt nog prima. 
Verder veel heel oud gereedschap in huis wat nog erg functioneel is. 
Ik koop niet gauw spullen en zoek juist graag marktplaats af voor leuke items. Zoals op vakantie: een hele oude lamp gekocht die prachtig bij onze unieke voordeur zal staan. Ik kan daar honderd keer meer van genieten dan een lamp van de Karwei of Praxis. 

Herfstappeltaart schreef op 27-08-2022 om 11:06:

TO begint: Ik gebruik nog elke week als de kleinkinderen komen een meer dan 40 jaar oude thermoskan om thee voor de hele dag te kunnen tappen. Zo'n oranje met gele graanaren erop. Doet het nog prima.
We hebben ook een rvs maar die is voor koffie.

En ook mijn handmixer (oranje!) is al meer dan 40 jaar oud.

Ik heb beeld bij de thermoskan!

Ik heb een donzen dekbed van 98% dons, ooit gekocht als twintiger omdat ik het zo koud had en niet van zware dekens hield. Rib uit mijn lijf! Hij doet nog steeds wat hij moet doen, ik hem ‘m onlangs weer gewassen. Die is zeker 30 jaar oud want ik ben zelf ook vintage aan het worden 

De kat van 17 is ook vermeldenswaardig , vind ik. Oud maar nog goed en nog steeds in gebruik als knuffel. 

redbulletje schreef op 27-08-2022 om 14:00:

Van de Douwe Egberts punten heb ik nog een hele hoop Paddington 4-seizoenen mokken.

Daar was ik ooit voor aan het sparen en net toen ik genoeg punten had waren ze uit de collectie.

Ik had de Rien Poortvliet mokken en koektrommel.  De mokken waren niet vaatwasser bestendig en de afbeeldingen werden vaag.

mut

mut

27-08-2022 om 15:23

ToetieToover schreef op 27-08-2022 om 15:17:



De kat van 17 is ook vermeldenswaardig , vind ik. Oud maar nog goed en nog steeds in gebruik als knuffel.

Wij hebben net een paar dagen geleden onze knuffelkat moeten laten inslapen, hij was 19 jaar en een beetje.

Heeel heeeel heeeeel veeel. Maar sowieso hou ik van het design van m.n. de jaren 50 en ook wel 60 en 70. Dus ik heb ook heel veel oude schalen, blikken, potten enz. Veel van mijn meubilair (behalve de bank, het bed en een stoel) is minstens 20 jaar oud. Maar ook een spiegelkast van mijn oma, zeker 80 jaar oud. De kasten waar onze kleding in hangt is ook mss wel 100 jaar oud. Mijn auto is 22 jaar oud en doet het fantastisch (zuinig en mileuvriendelijk is dan weer een ander verhaal....). Handmixer 40 jaar geleden gekregen en doet het nog perfect. Wasmachine is pas een paar jaar oud, maar de vorige ging stuk. Idem koelkast. Heel veel oude schilderijen en prenten. Lampen uit de jaren 50 (diversen).
Ik hou helemaal niet van nieuw (ben overigens wel behoorlijk design gevoelig), dus alleen als het niet anders kan om diverse redenen.

mut schreef op 27-08-2022 om 15:23:

[..]

Wij hebben net een paar dagen geleden onze knuffelkat moeten laten inslapen, hij was 19 jaar en een beetje.

Och 

ik heb echt een heleboel gebruiksvoorwerpen die ooit van mijn ouders of grootouders waren,  veelal nieuw en ongebruikt aan mij doorgegeven maar inmiddels toch 40-60 jaar oud.

Textiel (hand-en theedoeken, kussenslopen), keukenspullen(taartplateau, mokken, voorraadpotten en -blikken) , emmertjes en teiltjes/tupperware, tuingereedschap etc. 

Het 'grappige' is dat we echt een modern, strak huis en interieur hebben en deze spullen staan meestal in de kast. Maar als die opengaan is het dus een half museum

Tuinfluiter schreef op 27-08-2022 om 15:18:

[..]

Daar was ik ooit voor aan het sparen en net toen ik genoeg punten had waren ze uit de collectie.

Ik had de Rien Poortvliet mokken en koektrommel. De mokken waren niet vaatwasser bestendig en de afbeeldingen werden vaag.

Paddington doet het goed in de vaatwasser, ze zijn nog helemaal goed van kleur.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

27-08-2022 om 15:40 Topicstarter

watertoren schreef op 27-08-2022 om 11:53:

Ik woon hier nu 33 jaar en heb ook nog mijn eerste handmixer. Ik heb jaren geleden een nieuwe gewonnen bij een loterij en die heb ik nog niet hoeven te gebruiken.
Toen ik 18 was mocht ik de Douwe Egberts punten hebben van mijn moeder om voor mijn uitzet te sparen. Toen hoefde je nog niet bij te betalen. Ik heb toen blauwe koffiemokken gespaard en die gebruik ik nog elke dag.

Die handmixers waren in die tijd onverwoestbaar schijnbaar

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

27-08-2022 om 15:42 Topicstarter

KoekieJupe schreef op 27-08-2022 om 11:58:

[..]

Complete bestekset van 30 jaar geleden.
Een dressoir van een oma. Eettafel van schoonouders.

Ja! Mijn bestekset heb ik ook al 44 jaar. Alleen mist er een kleine lepel en de taartschep is kwijt. Die heb ik denk ik een keer met taartdoos en al in de vuilnisbak gegooid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.