Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ov alleen in de randstad goed geregeld

OV, tja, wat zullen er eens van zeggen. Het rijd hier veel (grote stad), maar van A naar B ben ik gerust 1,5 uur onderweg en met de auto 30 minuten

In de nachten rijdt tegenwoordig ook niets meer. Dus dat is ook niet zo handig met vanuit het centrum naar huis gaan. Wordt dus een dure taxi of de fiets. 

Het is tijdens de spits zo druk dat ik 100x liever met de auto ga. Bah. Zo opgepropt in de tram/bus.  Zo goedkoop vind ik het ook niet.  Ik zou wel met OV kunnen reizen, maar doe dit dus weinig

Loezzie schreef op 01-11-2022 om 15:06:

Zo goedkoop vind ik het ook niet. 

Het OV is ook helemaal niet goedkoop. Als je eenmaal een auto hebt staan, kan het OV daar alleen tegenop als je met meerdere mensen reist. Als je alleen reist, reis je met de auto bijna altijd goedkoper, in ieder geval in de spits. Alleen als je hoge parkeerkosten hebt, kan dat nog veranderen. 

Mija schreef op 01-11-2022 om 15:44:

[..]

Het OV is ook helemaal niet goedkoop. Als je eenmaal een auto hebt staan, kan het OV daar alleen tegenop als je met meerdere mensen reist. Als je alleen reist, reis je met de auto bijna altijd goedkoper, in ieder geval in de spits. Alleen als je hoge parkeerkosten hebt, kan dat nog veranderen.

Parkeren is hier stervensduur in de stad. Ik zoek dan liever een goedkoper alternatief dan parkeren of met OV het centrum.

Loezzie schreef op 01-11-2022 om 15:54:

[..]

Parkeren is hier stervensduur in de stad. Ik zoek dan liever een goedkoper alternatief dan parkeren of met OV het centrum.

De fiets?

Ik heb wel eens over gedacht om een vouwfiets in de auto te leggen. Dan kun je ergens gratis parkeren en verder op het fietsje. Maar zo vaak komt dat nou ook weer niet voor. Naar stadscentra ga ik uiteindelijk toch het vaakst en het liefst met de trein. 

Mija schreef op 01-11-2022 om 15:44:

[..]

huh? Als je met 4 man in een auto zit, is dat toch goedkoper dan met 4 man met de trein? 

Friezinnetje schreef op 01-11-2022 om 16:54:

[..]

huh? Als je met 4 man in een auto zit, is dat toch goedkoper dan met 4 man met de trein?

Volgens mij bedoelt ze dat ook. Maar ik moest ook even twee keer lezen.

Ysenda

Ysenda

01-11-2022 om 18:00 Topicstarter

In je eentje ben je voor 34 euro retour van Delft naar Enschede, dal uren. Met 2 kinderen onder de 12, die gaan mee voor 2,50(railrunner), de 12-18jarigen gaan mee voor 7,60 (jongerendagkaart) voor de hele dag.
Dus 2 volwassenen, en 2 pubers komen dan op een retour prijs van 83 euro. 
Met de auto is dat alleen aan brandstof op dit moment 64 euro. Neem je alle kosten mee dan kom je voor een middenklasser op 0.43 cent per km (prijs in 2013!) (Wat kost een auto per km? - Watkosteenauto.nl), dit retour is 2x210 km = 180 euro!

Een enkele reis met de trein is 2 uur 45 minuten, met de auto 2 uur 10 minuten.

Die prijs van dat ov valt dan wel mee.

Mija schreef op 01-11-2022 om 15:58:

[..]

De fiets?

Ik heb wel eens over gedacht om een vouwfiets in de auto te leggen. Dan kun je ergens gratis parkeren en verder op het fietsje. Maar zo vaak komt dat nou ook weer niet voor. Naar stadscentra ga ik uiteindelijk toch het vaakst en het liefst met de trein.

Fiets kan. Al maakt dat qua tijd niet veel uit als je vergelijkt met de auto én er kan minder mee op de fiets.  

Voordeel van wonen in de stad is dat optie OV er is. Maar is niet per se sneller/ goedkoper of wat dan ook dan de auto. 

De optie is er, dat is wel prettiger ja. 

Ik vind dat OV niet per sé een recht is. In de zin van dat het 6-8x per uur moet rijden. Het is toch zonde van het geld? Als er geen gebruik van word gemaakt, dan is er blijkbaar ook geen vraag naar. Of iig niet in de vorm die aangeboden wordt.

Ik vind wel dat er een goed alternatief moet zijn. Zeker voor mensen die op watvoor manier geen gebruik kunnen maken van OV. Denk aan bus op afroep, goedkoper taxivervoer of weet ik veel wat.

Ysenda schreef op 01-11-2022 om 18:00:

In je eentje ben je voor 34 euro retour van Delft naar Enschede, dal uren. Met 2 kinderen onder de 12, die gaan mee voor 2,50(railrunner), de 12-18jarigen gaan mee voor 7,60 (jongerendagkaart) voor de hele dag.
Dus 2 volwassenen, en 2 pubers komen dan op een retour prijs van 83 euro.
Met de auto is dat alleen aan brandstof op dit moment 64 euro. Neem je alle kosten mee dan kom je voor een middenklasser op 0.43 cent per km (prijs in 2013!) (Wat kost een auto per km? - Watkosteenauto.nl), dit retour is 2x210 km = 180 euro!

Een enkele reis met de trein is 2 uur 45 minuten, met de auto 2 uur 10 minuten.

Die prijs van dat ov valt dan wel mee.

Tja, als je zo gaat rekenen wel. Is dat realistisch?

Dan kijk ik alleen naar de daluren  (werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00.)

Je moet laat de deur uit, komt laat aan en moet dan na 18:30 terug. Anders is het een bakkie koffie doen en direct weer terug. Dure bak koffie dan

iedere situatie is anders. Iedereen reist in ander gezelschap, dus het is wel een beetje appels met peren te vergelijken.

Hier is naar de stad €2,67 enkele reis. Dus meer dan €5 per dag voor een retourtje. Nou, dat vind ik aan de prijs. Dan ga ik alleen. Als je met meerdere mensen gaat, dan is auto vaak goedkoper.

Als ik van Leeuwarden naar Amsterdam wil, ik heb geen abbo, dan ben ik voor 1 retourtje 55,83 kwijt. En ik ben 2,5 uur onderweg. Als ik met de auto ga ben ik er 1,5 uur. Dat scheelt 2 uren op een dag. Als we met 4 personen met de trein ga, ben ik dus 220 euro kwijt. Ik weet wat er goedkoper is

Friezinnetje schreef op 01-11-2022 om 19:51:

Als ik van Leeuwarden naar Amsterdam wil, ik heb geen abbo, dan ben ik voor 1 retourtje 55,83 kwijt. En ik ben 2,5 uur onderweg. Als ik met de auto ga ben ik er 1,5 uur. Dat scheelt 2 uren op een dag. Als we met 4 personen met de trein ga, ben ik dus 220 euro kwijt. Ik weet wat er goedkoper is

Maar als je dan NS Flex Dal Voordeel één maand aan zet, heb je voor 5 euro 40% korting in de daluren voor jou en drie medereizigers. Dan wordt die trein ineens een stuk goedkoper. 

(Vergeet niet dat je die auto in Amsterdam ergens moet parkeren, dat is op veel plekken niet bepaald gratis en dat mag wat mij betreft ook meegenomen worden in de reiskosten.) 

Schommelstoel schreef op 01-11-2022 om 19:57:

[..]

Maar als je dan NS Flex Dal Voordeel één maand aan zet, heb je voor 5 euro 40% korting in de daluren voor jou en drie medereizigers. Dan wordt die trein ineens een stuk goedkoper.

(Vergeet niet dat je die auto in Amsterdam ergens moet parkeren, dat is op veel plekken niet bepaald gratis en dat mag wat mij betreft ook meegenomen worden in de reiskosten.)

wat hier veel doen is auto bij Arena zetten en vanuit daar met de metro. 

en hoe het werkt met daltarieven ed weet ik echt niet, want zit nooit in de trein. Had dit opgezocht via ns planner

Friezinnetje schreef op 01-11-2022 om 19:51:

Tuurlijk is dat geen 220.euro.

Je hebt geoeptickets, retour is 70 euro voor 4 personen. en als 1 iemand abbo heeft van paar euro per maand heb je meereiskorting.

Ysenda

Ysenda

01-11-2022 om 20:09 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 01-11-2022 om 19:57:

[..]

En als je dat alleen in het weekend wil kost het wel €2 per maand. 

Ysenda schreef op 01-11-2022 om 20:09:

[..]

En als je dat alleen in het weekend wil kost het wel €2 per maand.

Zie, nog goedkoper

Ik heb al jaren een Weekend Vrij abonnement, 35 euro per maand en af en toe nog wat op saldo van op m'n OV-chipkaart voor bus/tram/metro. Dat zijn dan al mijn reiskosten. Kan geen auto tegenop, qua kosten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.