Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tuinfluiter schreef op 31-03-2022 om 08:36:

[..]

Allebei heerlijk, maar vanavond staat deze eigen kweek op het menu

20220330-114044.jpg

Leuk! En lekker hopelijk. 

Coreopsis schreef op 31-03-2022 om 10:29:

[..]

Oh lekker! Waar heb je die gehaald? Is het lastig om zelf te kweken (en duur?)?

Als ik voor m'n beurt mag praten: ja ik vind wel wat duur. Voor alleen het broed betaal je ca. 5 euro en daar haal je 1 à 2 oogsten mee. Een hele kit is wat duurder (ook ivm verzendkosten) maar een emmertje kun je denk ik zelf wel regelen: 2 gaatjes boren, cellulosetape (zat bij mij bij het broed) erop en gaan met die banaan. Ik heb bij Rotterzwam besteld maar er zijn veel meer aanbieders. Even googelen op oesterzwam growkit.

Ja het is inderdaad niet goedkoop. Maar we vonden het leuk om een keer te doen. We hebben het broed koffiedik te eten gegeven. Ben benieuwd of we nog een keer kunnen oogsten.

wat grappig dat kweken van oesterzwammen

_Korenbloem_ schreef op 29-03-2022 om 22:04:

Dank jullie wel voor het warme welkom!

@Unwind: Hoe groot wordt jouw nieuwe tuin? En staat er al wat leuks in of waren de vorige eigenaren meer van de tegeltuinafdeling?

De tuin is heel lang en smal en is ongeveer 130 m²! De vorige eigenaars hebben de tuin super goed onderhouden en waren er heel trots op, dus dat is heel erg leuk. Ben benieuwd wat er allemaal op gaat komen, maar heb al veel moois gespot. Wel ook wat echt ouderwetse dingen zoals vormsnoei coniferen die ik er op termijn denk ik wel uit ga halen 

Wat leuk dat je een geveltuintje hebt! Ik vind dat altijd zo vrolijk in de stad! Heeft de gemeente dan ook bepaald wat er in moest komen te staan of mocht je dat wel zelf kiezen?

Vannacht heb ik voor het eerst toch mijn zaailingen naar binnen gehaald. Overdag heb ik ze nu wel weer naar buiten gezet. Mijn flatje is namelijk vrij donker, en dan beginnen ze al gauw met strekken. Wat doen jullie met de zaailingen nu met het koude weer? Of nog goede tips tegen het strekken?

Even een kleine toevoeging over de omstandigheden van de zaailingen: het is hier nu ongeveer 4 graden buiten en er ligt geen sneeuw... 

Tja, ik zet ze dus binnen onder kunstlicht. Enige wat helpt tegen strekken is licht en koel zetten (als ze gaan strekken is er teveel warmte voor de hoeveelheid licht die ze krijgen) Verder is er niks tegen te doen.

Moosey schreef op 31-03-2022 om 14:07:

Tja, ik zet ze dus binnen onder kunstlicht. Enige wat helpt tegen strekken is licht en koel zetten (als ze gaan strekken is er teveel warmte voor de hoeveelheid licht die ze krijgen) Verder is er niks tegen te doen.

Goed om te weten, dankjewel! Dan blijf ik ze gewoon buiten zetten overdag en hoop ik dat ze dat gaan overleven 

Nooit geweten dat je oesterzwammen ook zelf kunt kweken! Wat leuk zeg.

@Unwind: Leuk zo'n verrassingstuin! Heel benieuwd wat je gaat tegenkomen als alles straks gaat groeien! Laatje het ons weten? Coniferen ben ik ook geen fan van, snap dat je die eruit wil halen.

Mijn geveltuintje mag ik helemaal zelf inrichten. Gemeente heeft de tegels eruit gehaald, er een randje omheen gemaakt en het zand weggehaald en vervangen door tuinaarde. De rest mag ik zelf doen. Het is in het najaar aangelegd, dus toen heb ik er gauw een voorraadje viooltjes (die overigens nog altijd niet uitgebloeid zijn!) en ook alvast krokusbollen in geplant. Inmiddels ook een vlinderstruik en ijzerhard. Ben nog aan het bedenken wat er verder nog in moet. Overweeg nog stokrozen. Iemand verder nog leuke ideeën? Gevel is op het oosten en krijgt in het voorjaar de hele ochtend veel zon, maar in de zomer als de bomen in de straat vol blad zitten een stuk minder. Liefst iets wat lekker hoog wordt en lang bloeit zodat ik de bloemen vanuit mijn woonkamer ook kan zien!

Moosey schreef op 31-03-2022 om 14:07:

Zo te lezen hebben mijn zaailingen het dan te warm. (Zijn ook
slungelig.) Heb helaas geen plek waar ze kouder kunnen staan, tenzij ik
ze buiten neer zet.

goedemorgen, witte wereld:

0-FEEC378-32-EF-40-B6-883-A-858-DB15394-BA.jpg

Een donzig laagje sneeuw op de bloemen!

_Korenbloem_ schreef op 31-03-2022 om 21:53:

[..]

Zo te lezen hebben mijn zaailingen het dan te warm. (Zijn ook
slungelig.) Heb helaas geen plek waar ze kouder kunnen staan, tenzij ik
ze buiten neer zet.

Ik zet zaailingen overdag buiten zodra ze verspeend zijn en mits het boven de 10 graden is. Ze staan daarom in koffiebekertjes, yoghurtbakjes enz. op dienbladen, in ovenschalen, dan gaat het lekker snel, dat heen-en-weer dragen.

Die 10 graden heb ik volgens mij van mijn opa geleerd, geen idee of daar nog enige wetenschap achter zit anders dan “jarenlange ervaring”.

_Korenbloem_ schreef op 31-03-2022 om 21:52:

Nooit geweten dat je oesterzwammen ook zelf kunt kweken! Wat leuk zeg.

@Unwind: Leuk zo'n verrassingstuin! Heel benieuwd wat je gaat tegenkomen als alles straks gaat groeien! Laatje het ons weten? Coniferen ben ik ook geen fan van, snap dat je die eruit wil halen.

Mijn geveltuintje mag ik helemaal zelf inrichten. Gemeente heeft de tegels eruit gehaald, er een randje omheen gemaakt en het zand weggehaald en vervangen door tuinaarde. De rest mag ik zelf doen. Het is in het najaar aangelegd, dus toen heb ik er gauw een voorraadje viooltjes (die overigens nog altijd niet uitgebloeid zijn!) en ook alvast krokusbollen in geplant. Inmiddels ook een vlinderstruik en ijzerhard. Ben nog aan het bedenken wat er verder nog in moet. Overweeg nog stokrozen. Iemand verder nog leuke ideeën? Gevel is op het oosten en krijgt in het voorjaar de hele ochtend veel zon, maar in de zomer als de bomen in de straat vol blad zitten een stuk minder. Liefst iets wat lekker hoog wordt en lang bloeit zodat ik de bloemen vanuit mijn woonkamer ook kan zien!

Wat leuk, een geveltuin! Ik word er altijd vrolijk van. Hoeveel ruimte heb je precies en op wat voor grond zit je?

Een hoge opgaande bloei is leuk als je weinig ruimte hebt. Stokrozen zijn inderdaad leuk met verbena en een hoge schermbloemige als duizendblad (die heb je zowel in 30 cm als 1,25 m). Zonnebloemen? Als je meer schaduw hebt vingerhoedskruid. Ridderspoor. Als je stokken neerzet of een stuk dichte gevel hebt dan kun je ook klimmers gebruiken. En wat vind je van hoge bollen zoals alliums, lelies en gladiolen?

Ik kwam deze site tegen en werd even heel hebberig: Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede

Wat een geweldige bloembollencollectie hebben ze zeg! Ik ga hem in m'n agenda zetten om in augustus nog eens te kijken.  

ToetieToover schreef op 01-04-2022 om 07:48:

[..]

Ik zet zaailingen overdag buiten zodra ze verspeend zijn en mits het boven de 10 graden is. Ze staan daarom in koffiebekertjes, yoghurtbakjes enz. op dienbladen, in ovenschalen, dan gaat het lekker snel, dat heen-en-weer dragen.

Die 10 graden heb ik volgens mij van mijn opa geleerd, geen idee of daar nog enige wetenschap achter zit anders dan “jarenlange ervaring”.

Als je iets nooit moet onderschatten is het boerenwijsheid of oma's raad!

Unwind: wat leuk zo'n 'ouderwetse' verrassingstuin! Spannend om te zien wat er komend jaar allemaal verschijnt.

SuperCow, Nijssen kan ik uit ervaring van harte aanbevelen. Je kunt daar ook héle grote hoeveelheden verwilderingsbollen bestellen. Super kwaliteit en nog nooit fout geleverd, dat je zachtroze tulpen ineens feloranje zijn ofzo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.