Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat leuk Korenbloem! Ik houd van geveltuinen. Denk eens aan een klimplant. Bijvoorbeeld een Wisteria. Die kun (moet!) je heel strak leiden om bijvoorbeeld een raam heen. Dan span je een aantal draden waar hij omheen slingert en die takken op de draden (het frame) laat je dikker groeien. Alle zijtakjes knip je steeds kort. Een aanrader voor een geveltuin!

Gevelbegroeiing-EGM-03-Mostert-de-Winter-472x630.jpg

Korenbloem, stokrozen vind ik altijd heel mooi in geveltuintjes! Misschien is groot kaasjeskruid ook leuk! Of inderdaad vingerhoedskruid, cosmea, dahlia's of lathyrus 

ToetieToover schreef op 01-04-2022 om 07:44:

goedemorgen, witte wereld:

0-FEEC378-32-EF-40-B6-883-A-858-DB15394-BA.jpg

Een donzig laagje sneeuw op de bloemen!

Mooie foto hier is de sneeuw van de bloesem af en gelukkig hebben ze het overleeft.

Bedankt voor de tips allemaal!

@supercow: tuintje is ongeveer 40cm diep en 350cm breed. Het is hier kleigrond, al weet ik niet hoeveel je daarvan merkt in zo'n geveltuintje. Duizendblad ga ik onthouden. Van hoge bollen ben ik niet echt groot fan. Zonnebloem heb ik gezaaid, al weet ik niet of ik genoeg zonlicht ga hebben om ze goed tot hun recht te laten komen. Vingerhoedskruid is een goeie! Daarvan kan ik wel een paar uit de tuin van m'n ouders jatten. Daar is het net onkruid, staat werkelijk overal!

@ToetieToover: Wisteria is ook echt prachtig, maar dat durf ik niet aan op mijn kleine, lage gevel. Mijn ouders hebben een gigantische wisteria met een stam die dikker is dan mijn geveltuintje breed is! Hij is werkelijk prachtig en ooit hoop ik ook een tuin te hebben waar ik er een ik kwijt kan Ik kan helaas nog geen foto's plaatsen, anders had ik even een foto met jullie gedeeld! Mooie foto van de besneeuwde bloemen trouwens. Hier was het allemaal weer weg en nu is het net weer begonnen met sneeuwen. Hoop dat mijn pas gezaaide bloemen het overleven buiten. Als het goed is zijn ze winterhard, maar dit is misschien wel wat extreem. Hebben jullie schade van de vorst?

@Unwind: Cosmos had ik voorgezaaid voor in m'n achtertuintje, maar misschien kan ik ook wel wat in m'n geveltuintje zetten. Toch maar wat extra zaaien zodadelijk.

Unwind schreef op 01-04-2022 om 13:39:

Korenbloem, stokrozen vind ik altijd heel mooi in geveltuintjes! Misschien is groot kaasjeskruid ook leuk! Of inderdaad vingerhoedskruid, cosmea, dahlia's of lathyrus

Allemaal favoriete planten van me. Ik houd van "ouderwetse" tuinplanten. Heb ook een grote pol margrieten staan, en helianten, en lupine.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

02-04-2022 om 14:39

Ik kom even hier voor advies. Wij hebben een kleine L-vormige tuin waar nu alleen een smalle border langs de lange kant is. Ik wil heel graag meer ruimte voor planten maar vind het erg lastig een plan te maken. Kom er niet uit met de verdeling tussen planten en ruimte voor andere dingen (zitten, fietsen die door de tuin moeten, afvalcontainers, fietsenhokje dat moet blijven etc.) Ook is er nogal een slakkenprobleem en heb ik  al regelmatig gehad dat een nieuwe plant direct werd opgevreten.

Heb gekeken naar bedrijven voor tuinontwerp/aanleg, maar dat lijkt me meteen zo ingrijpend en duur. Wat ik eigenlijk zou willen is iemand die verstand van zaken heeft en hier ter plekke even met me mee komt kijken/denken en goed advies kan geven over wat ik het beste kan doen en wat voor vaste planten kans van slagen hebben. 
Een kleine zelfstandige ofzo, die wel opdrachten aanneemt maar niet zo grootschalig te werk gaat. 

Heeft iemand daar een goed adres/contact voor? Ik woon in het midden van het land. 

Nera schreef op 02-04-2022 om 14:39:

Ik kom even hier voor advies. Wij hebben een kleine L-vormige tuin waar nu alleen een smalle border langs de lange kant is. Ik wil heel graag meer ruimte voor planten maar vind het erg lastig een plan te maken. Kom er niet uit met de verdeling tussen planten en ruimte voor andere dingen (zitten, fietsen die door de tuin moeten, afvalcontainers, fietsenhokje dat moet blijven etc.) Ook is er nogal een slakkenprobleem en heb ik al regelmatig gehad dat een nieuwe plant direct werd opgevreten.

Heb gekeken naar bedrijven voor tuinontwerp/aanleg, maar dat lijkt me meteen zo ingrijpend en duur. Wat ik eigenlijk zou willen is iemand die verstand van zaken heeft en hier ter plekke even met me mee komt kijken/denken en goed advies kan geven over wat ik het beste kan doen en wat voor vaste planten kans van slagen hebben.
Een kleine zelfstandige ofzo, die wel opdrachten aanneemt maar niet zo grootschalig te werk gaat.

Heeft iemand daar een goed adres/contact voor? Ik woon in het midden van het land.

Wij hebben de tuin 8 jaar geleden opnieuw laten aanleggen door een hoveniersbedrijf. Maar vóórdat we dat bedrijf in de arm namen, hadden we zelf al in grote lijnen een plan opgesteld. We hebben een tekening op schaal gemaakt in de computer (zijn programmaatjes voor waarmee dat redelijk simpel is), hebben daar allereerst ingetekend wat we sowieso niet konden/wilden veranderen (bijv. de berging, de looproute van de berging naar het hek, het terras, enz.). Dan heb je alle "vaste" elementen al in je tekening en kan je zien hoeveel ruimte er over is om "mee te spelen". Zo hadden we in grote lijnen al een idee op papier toen de hovenier kwam. Die is daarmee aan de slag gegaan en kwam nog met verschillende verrassende ideeën om het verder uit te werken (bijvoorbeeld borders op verschillende hoogtes, waardoor je een heel mooi perspectief krijgt als je vanuit de huiskamer de tuin in kijkt), en we zijn nu nog steeds blij met onze tuin.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

02-04-2022 om 15:08

Jawel Pejeka, maar wij kunnen zoiets eigenlijk niet betalen. Bovendien is dit een huurhuis en dus ook een huurtuin. Dan voelt het bijna alsof we de wbv een kadootje geven. 

Nera schreef op 02-04-2022 om 15:08:

Jawel Pejeka, maar wij kunnen zoiets eigenlijk niet betalen. Bovendien is dit een huurhuis en dus ook een huurtuin. Dan voelt het bijna alsof we de wbv een kadootje geven.

Ik bedoelde ook niet dat je een hovenier moet inschakelen, ik bedoelde: maak eens een plan op schaal op je computer, teken de elementen in die niet veranderd kunnen/mogen worden, en dan zie je vanzelf welke ruimte je over hebt om naar eigen inzicht in te delen. En dan kan je besluiten wat je met die ruimte wilt doen: wil je een grasveldje waar de kinderen op kunnen spelen, of wil je alleen maar beplanting? Wil je een waterpartijtje, een pergola, een boompje, of alles alleen maar laag? Hou ook rekening met de zichtlijnen vanuit je huiskamer: hogere beplanting aan de kant van je huis bijv. neemt het zicht op de rest van je tuin grotendeels weg, waardoor het klein lijkt. Wat je terras betreft: is een tafel met 4 stoelen genoeg, of wil je ook met grotere gezelschappen buiten kunnen zitten? Wil je ook een barbecue kwijt kunnen? Wat voor tuinmeubilair wil je plaatsen: gewoon de klassieke hoge tafel met stoelen er omheen, of wil je een loungeset (die meer ruimte inneemt)? Dat zijn allemaal dingen die je zelf vooraf kan bedenken.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-04-2022 om 15:21

Nera schreef op 02-04-2022 om 15:08:

Even out of the box: kijk of je gemeente meedoet aan het NK tegelwippen (ja dat bestaat echt). De mensen die daarbij betrokken zijn weten vak veel van tuinen en planten. Misschien kunnen zij je op weg helpen?

https://nk-tegelwippen.nl/

Friezinnetje

Friezinnetje

02-04-2022 om 17:04 Topicstarter

Vandaag wat kunstmest op het grasveld gestrooid en lava-meel op de tuin. 
Naar tuincentrum geweest voor een mooie grote vogeldrinkbak, en kwam daar nog dahlia's tegen. 2 verschillende soorten in wit mee genomen. 

hier vandaag de compost gestrooid in de voor en achtertuin, wat een stank trouwens 

Nera schreef op 02-04-2022 om 14:39:

Misschien ook een idee: ik heb een keer een workshop tuinontwerp gedaan (in Leusden). 1 dag inclusief lunch was volgens mij nog geen 100 euro. Degene die de workshop gaf kon je ook inhuren als ontwerpster, maar geen idee wat ze daarvoor vraagt. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

02-04-2022 om 20:20

Neweve schreef op 02-04-2022 om 19:55:

[..]

Misschien ook een idee: ik heb een keer een workshop tuinontwerp gedaan (in Leusden). 1 dag inclusief lunch was volgens mij nog geen 100 euro. Degene die de workshop gaf kon je ook inhuren als ontwerpster, maar geen idee wat ze daarvoor vraagt.

Oh dat is wel een goeie misschien, hoe lang is het geleden dat je dat hebt gedaan? En weet je of ze die workshops nog steeds geeft? Ik ga wel even zoeken op google. 

Edit: volgens mij heb ik haar al gevonden

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-04-2022 om 20:29

Nera schreef op 02-04-2022 om 20:20:

[..]

Oh dat is wel een goeie misschien, hoe lang is het geleden dat je dat hebt gedaan? En weet je of ze die workshops nog steeds geeft? Ik ga wel even zoeken op google.

Edit: volgens mij heb ik haar al gevonden

Wat je het eerste moet bepalen; wat wil je allemaal in de tuin doen. Wat heb je nodig, plek voor hoeveel fietsen, hoeveel mensen moeten zitten, eettafel of loungebank? Daarna de zonstand. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.