Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
EnchantedDragonfly18
02-04-2022 om 20:36
Ze denkt nog steeds dat ze zo hoog kan springen.
https://i.ibb.co/CMP9Qrk/DSC-3791.jpg
ProfitableMantis53
02-04-2022 om 21:05
Tickel schreef op 02-04-2022 om 20:29:
[..]
Wat je het eerste moet bepalen; wat wil je allemaal in de tuin doen. Wat heb je nodig, plek voor hoeveel fietsen, hoeveel mensen moeten zitten, eettafel of loungebank? Daarna de zonstand.
Als ik realistisch ben kan ik me het beste richten op het verbreden van de bestaande border en het aanleggen van 2 nieuwe borders. Het liefst zou ik alles groen maken met een slingerpaadje, maar daar is dit gewoon geen geschikte tuin voor qua vorm.
Waar ik het meest tegenop zie is de tegels eruit halen (waar laat je ze vervolgens?) En hoe maak je de grond dan geschikt voor planten (er ligt geel zand onder de tegels)
Ook wil ik graag planten die niet door de slakken opgevreten worden, daar hebben we er helaas nogal veel van hier. Ik heb al wel gekeken op de site van een biologische kwekerij en een lijstje gemaakt van planten die ik mooi vind.
Denk dat het zo alsnog best veel geld gaat kosten.
Neweve
02-04-2022 om 21:08
Tickel schreef op 02-04-2022 om 20:29:
[..]
Wat je het eerste moet bepalen; wat wil je allemaal in de tuin doen. Wat heb je nodig, plek voor hoeveel fietsen, hoeveel mensen moeten zitten, eettafel of loungebank? Daarna de zonstand.
Klopt, dat was de huiswerk opdracht van de workshop (evenals de tuin opmeten).
@Nera, was toen we hier net woonden dus ik denk in 2019.
ProfitableMantis53
02-04-2022 om 21:13
Neweve schreef op 02-04-2022 om 21:08:
ik heb veel stenen hergebruik als rand voor de border/muurtje.
Wij hebben grote tegels, van 30 bij 40. Die zijn daar niet zo makkelijk voor te gebruiken denk ik.
Moosey
02-04-2022 om 21:24
Je kunt ze breken (door ze op een randje of een andere steen te laten vallen en er dan randen van stapelen? Google maar ns op stapelmuren. En ja, met tegels werken is zwaar, maar wel heel bevredigend. Je zand kun je mengen met compost en/of bemeste tuinaarde (kun je los laten storten op je stoep, je hebt teveel nodig om het in zakken bij het tuincentrum te halen) Hoeft niet veel te kosten, kan wel heel leuk worden. Er zijn planten zat die helemaal niet zo slakgevoelig zijn, alleen jonge, zachte plantjes hebben last van slakken. Alle heesters, rozen, lavendel, andere kruidachtigen zoals bergsteentijm of bijv margrieten of duizendblad worden niet opgevreten.
https://toffetuinen.nl/2021/12/16/zo-bouw-je-een-stapelmuurtje/
EnchantedDragonfly18
02-04-2022 om 21:39
Nera schreef op 02-04-2022 om 21:13:
[..]
Wij hebben grote tegels, van 30 bij 40. Die zijn daar niet zo makkelijk voor te gebruiken denk ik.
Juist wel, dan kun je er gelijk zitplekken op maken
Moosey
02-04-2022 om 21:47
Das wel heel hoog (wel leuk natuurlijk!) maar dan moet je denk ik ook gaan metselen omdat anders de muur het volume van aarde wat erin moet niet aan kan..
EnchantedDragonfly18
02-04-2022 om 21:56
Moosey schreef op 02-04-2022 om 21:47:
Das wel heel hoog (wel leuk natuurlijk!) maar dan moet je denk ik ook gaan metselen omdat anders de muur het volume van aarde wat erin moet niet aan kan..
Was ook even als voorbeeld van grotere tegels. Die hebben een prima formaat om een bankje van te stapelen. Metselen hoeft niet per se, steenmeesterlijm kan ook en is veel makkelijker.
EnchantedDragonfly18
02-04-2022 om 22:05
Bij mij staan fietsen in de voortuin. Daar staat een rij kastanje palen met rood Carex gras ertussen en van deze beugels op de palen.
SuperCow
03-04-2022 om 08:02
Nera schreef op 02-04-2022 om 21:13:
[..]
Welkom Nera! Ik denk dat je hier 40 x 60 bedoelt? Dat zijn zware krengen weet ik uit ervaring!
Ik ben dit project zelf begonnen, met iets te weinig voorbereiding. Mijn plan was paar tegels eruit, bordertjes maken en eind van de dag had ik m'n halve tuin leeggetrokken. Ik ben vervolgens zelf opnieuw gaan bestraten met die 40 x 60 stenen. Het ligt uiteraard niet zo strak als je van een stratenmaker mag verwachten, maar ik zou het lokale verzorgingstehuis er zonder problemen overheen loodsen. Het was knetterzwaar werk maar het was het waard.
Mijn lessons learned: maak een plan op papier voor je begint. Ik had ongeveer in m'n hoofd waar ik wat wilde hebben maar heeft me onnodig extra werk opleveren. Waar staat wanneer de zon in je tuin, waar wil je zitten en met hoeveel personen, waar heb je verkeersruimte nodig, waar stal je je containers, fietsen of andere zaken. Dat teken je eerst in en dan de rest van je wensen.
Tuinmanieren heeft daar een reeks filmpjes over die je misschien wat houvast geven:
Als je begint, zorg dan dat je de ruimte hebt om goed te werken en werk met goed gereedschap. Scheelt tijd én frustratie. (Again: lessons learned. )
Voor alles wat je uit je tuin trekt kun je een puin- of grondcontainer huren. Onderschat de hoeveelheid niet! Ik had ruim 3 kuub van zo'n 25m2 en ik heb veel hergebruikt. Als je toevallig een boer kent kun je geluk hebben: die zijn vaak wel blij met oude tegels of schone grond. Zo ben ik het gratis kwijt geraakt, had me anders zo'n 500 euro gekost. Via MP of Facebook kun je ook proberen.
De plantgrond verbeteren is vervolgens ook nog een dingetje. Ik had redelijke grond dus heb er een hoeveelheid compost, mest en kalk overheen gegooid en zet m'n planten in potgrond in de tuin. Ik accepteer dat hier wel wat werk in zit de komende tijd. Wil je beter starten of heb je slechtere grond, dan graaf je een stuk af en stort je bemeste tuinaarde.
Beplanting vond / vind ik vervolgens lastiger dan ik dacht: wat zet je waar, hoe werkt dat met hoogtes, wanneer bloeit wat. Ik kan daar heel moeilijk een beeld bij vormen, ook nu ik de helft heb aangeplant want het moet natuurlijk nog gaan groeien. Ik denk dat ik daar achteraf wel wat geld tegenaan had willen gooien, zeker toen ik zag dat je bij Appeltern vrij goedkoop een goed beplantingsplan kunt krijgen.
Planten zijn ten slotte het duurst en soms lastig te krijgen heb ik gemerkt. Om geld te besparen heb ik veel gezaaid en gestekt en accepteer ik dat het even duurt voor de boel is dichtgegroeid. Tip: veel mensen maken rond deze tijd hun tuin op orde en hebben dan nog wel planten of stekjes over, dus vraag rond!
Al met al heeft de tuin me nu nog geen 400 euro (en veel tijd) gekost. Merendeel heb ik uitgegeven aan planten, een deel aan bouwmaterialen en gereedschap.
En vooral hier veel komen vragen heeft me erg geholpen!
SuperCow
03-04-2022 om 08:03
Best een laagje ijs op de vijver hier, ik had toch de vijg moeten inpakken en ik hoop dat m'n stekjes die al in de grond stonden het overleven.
Netherfield
03-04-2022 om 08:19
Nera schreef op 02-04-2022 om 21:05:
[..]
Ook wil ik graag planten die niet door de slakken opgevreten worden, daar hebben we er helaas nogal veel van hier. Ik heb al wel gekeken op de site van een biologische kwekerij en een lijstje gemaakt van planten die ik mooi vindt.
https://www.vtvblijdorp.nl/wp-content/uploads/2019/12/slakbestendige-planten.pdf
Saffron
03-04-2022 om 09:11
@Nera, dit boekje over tuinaanleg is ook erg informatief: https://tuingeluk.nl/server/multimediaserve/134321?hash=7dd3c9ea3675dfb50f11ab8b54d4a44615fdc882deae8240fbd1134cecdf8eee
ProfitableMantis53
03-04-2022 om 11:01
oei wat een info, bedankt allemaal
Ik ga er nog eens goed over denken. Eerst een paar dagen weg en veel regen op komst, dus van actie komt het nog even niet.
Bedankt voor de handige links!