Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
BrightEchidna89
27-03-2022 om 21:36
Friezinnetje schreef op 26-03-2022 om 17:02:
[..]
ja, was hier ook in de gemeente. Niet gehaald, want geen kar oid .
Ik heb de eerste keer gemaaid. En verder de clematissen al wat vast gezet aan het kippengaas.
Mijn wintergroene clematis. Veel bloemen, wat minder blad
Met maaien wacht ik tot juni (twee keer per jaar maaien), behalve op het stukje grasveld dat mijn partner onderhoud, daar wordt het om de twee weken gemaaid.
De vroege tulpen staan hier mooi, misschien morgen eens een foto plaatsen.
BrightEchidna89
27-03-2022 om 21:46
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 21:37:
2 keer per jaar maaien? Man, dan mag ik wel in het hooi!
Hoe bedoel je?
Friezinnetje
27-03-2022 om 21:47
Valdemar schreef op 27-03-2022 om 21:46:
[..]
Hoe bedoel je?
Zo lang is het gras dan wel geworden
BrightEchidna89
27-03-2022 om 21:49
Friezinnetje schreef op 27-03-2022 om 21:47:
[..]
Zo lang is het gras dan wel geworden
Dat valt reuze mee. Op de twee grasveldjes die ik onderhoud doe ik dit zo om ook andere planten de kans te geven om te groeien en hun zaad te gooien.
Maar het ziet er inderdaad niet uit als een grasveld dan.
SuperCow
28-03-2022 om 11:42
Ooh dat deed ik vroeger ook, en dan had ik het hele gazon volstaan met pinksterbloemen! Tot groot ongenoegen van m'n huisbaas die zelf van het 2 keer maaien per week was.
Hier veel lieveheersbeestjes met de zomer in hun bol. Ik denk dat ik me dit jaar niet al te druk hoef te maken over bladluis.
Vraag van de dag: ik kwam een mooie clematis (integrifolia) tegen die tot mijn teleurstelling / verbazing maar zo'n 50 cm 'hoog' wordt. Zou ik deze ook als hangplant in een pot kunnen zetten? Of wil ie toch echt wel graag omhoog groeien? Het gaat om deze leukerd:
Zijn er naast de bekende eenjarige bloeiers nog andere buiten-hangplanten die geschikt zijn voor een pot?
Friezinnetje
28-03-2022 om 16:13
supercow, dat kan heel goed met de clematis. Ik heb het gedaan met Clematis Pixie. Erg mooi
Cousin_It
28-03-2022 om 17:49
Valdemar schreef op 28-03-2022 om 13:53:
De vroege tulpen.
Ik krijg er een post-carnavalsvibe van ❤💛💚
Aaaanne
28-03-2022 om 20:29
Valdemar schreef op 27-03-2022 om 21:49:
[..]
Dat valt reuze mee. Op de twee grasveldjes die ik onderhoud doe ik dit zo om ook andere planten de kans te geven om te groeien en hun zaad te gooien.
Maar het ziet er inderdaad niet uit als een grasveld dan.
Mooi!
SuperCow
29-03-2022 om 11:19
Quizvraag voor de echte tuingoeroes: raad-je-zaadje:
Het is inmiddels een bonenstaak geworden, ruim 10 cm hoog en het tweede (2-delige) blaadje is in de maak. Ik heb ooit ergens een peul van een leuke klimplant meegenomen. Kan het een Lathyrus zijn?
In de zaailingen van het andere zaad-zonder-naam zit weinig actie.
ToetieToover
29-03-2022 om 11:28
SuperCow schreef op 29-03-2022 om 11:19:
Het is inmiddels een bonenstaak geworden, ruim 10 cm hoog en het tweede (2-delige) blaadje is in de maak. Ik heb ooit ergens een peul van een leuke klimplant meegenomen. Kan het een Lathyrus zijn?
Hahaha raadjezaadje die staakjes lijken mij inderdaad in ieder geval familie van siererwten.
Unwind
29-03-2022 om 14:40
SuperCow schreef op 29-03-2022 om 11:19:
Ik zou dan ook denken dat het Lathyrus is! Heb hem zelf ook voorgezaaid en ziet er soortgelijk uit.
(Even een inbreuk in het topic, heb hier nog niet eerder gepost, geloof ik!)
Moosey
29-03-2022 om 16:44
Van t weekend wordt hier weer nachtvorst voorspeld. Heb m’n net gezaaide vorstgevoelige plantjes toch maar uit de kas gehaald en onder kunstlicht in de kelder gezet. Is dan wel weer een beetje erg koel misschien, maar het gaat er in elk geval niet vriezen. Heb in de kas ook dingen als zonnebloemen, papavers en afrikaantjes voorgezaaid maar dat is dacht ik allemaal wel robuust genoeg om een graadje nachtvorst te overleven.. Verder is het feest in de tuin, lekker veel tulpen in alle kleuren.
Misschien dat ik m’n vijgjes nog een beetje moet inpakken tegen de vorst, maar dat komt dan vrijdag wel.
ToetieToover
29-03-2022 om 16:55
Unwind schreef op 29-03-2022 om 14:40:
[..]
Ik zou dan ook denken dat het Lathyrus is! Heb hem zelf ook voorgezaaid en ziet er soortgelijk uit.
(Even een inbreuk in het topic, heb hier nog niet eerder gepost, geloof ik!)
Hoi kom erbij