Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moosey schreef op 29-03-2022 om 16:44:

Van t weekend wordt hier weer nachtvorst voorspeld. Heb m’n net gezaaide vorstgevoelige plantjes toch maar uit de kas gehaald en onder kunstlicht in de kelder gezet. Is dan wel weer een beetje erg koel misschien, maar het gaat er in elk geval niet vriezen. Heb in de kas ook dingen als zonnebloemen, papavers en afrikaantjes voorgezaaid maar dat is dacht ik allemaal wel robuust genoeg om een graadje nachtvorst te overleven.. Verder is het feest in de tuin, lekker veel tulpen in alle kleuren.
Misschien dat ik m’n vijgjes nog een beetje moet inpakken tegen de vorst, maar dat komt dan vrijdag wel.

Heb je geen kasverwarmers? Van die petroleumdingen? 

parasene_single_burner.jpg

Ouderwetse petroleum kookstel werkt ook, met taartrooster en omgekeerde terracotta bloempotten er overheen.

IMG_0788.JPG.afb91494ab64a6ed948be7bd4003be70.jpg

ToetieToover schreef op 29-03-2022 om 16:55:

[..]

Hoi kom erbij

Dankjewel! Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe plekje met een eigen tuin! Nu heb ik heel veel potten op mijn balkonnetje staan, maar zie er super naar uit om zo echt een stukje grond te hebben. 

Dit topic is perfect voor het opdoen van wat inspiratie en lijkt me ook heel gezellig! 

Friezinnetje

Friezinnetje

29-03-2022 om 19:47 Topicstarter

welkom!

welkom

Hallo, zou ik ook mee mogen schrijven? Ik kwam puur toevallig dit topic tegen en heb na het doorlezen hier een account aangemaakt. Normaal gesproken houd ik niet zo van op fora schrijven, maar dit vond ik zo leuk! Ik heb een inieminie ommuurd stadstuintje (ongeveer 15m2) maar dat weerhoudt mij er niet van om het zo vol te proppen met bloemen als ik kan. Op dit moment staan er talloze potten, twee "moestuin"tafels, hangbakken aan de muren en heb ik twee borders langs de zijkanten. Ook heb ik een geveltuintje voor mijn huis, gratis aangelegd door de gemeente!

SuperCow schreef op 28-03-2022 om 11:42:

Zijn er naast de bekende eenjarige bloeiers nog andere buiten-hangplanten die geschikt zijn voor een pot?

Ik heb zelf dit jaar voor het eerst lage lathyrus en rankende (klimmende) oost-indische kers gekocht die ik in een hangbak ga zaaien. Weet nog niet of het wat is, maar ben heel benieuwd! Verder ben ik groot fan van Erigeron karvinskianus (muurfijnstraal) in hangbakken. Technisch gezien geen hangplant, maar de uitlopers gaan heel leuk over de rand heen hangen en hij bloeit eindeloos! Hij staat bij mij daarnaast ook tussen de tegels voor mijn huis en hoop dat ie zich daar lekker uitbreidt.

welkom Korenbloem!

Leuk dat je meeschrijft!

Friezinnetje

Friezinnetje

29-03-2022 om 21:18 Topicstarter

Welkom Korebloem! 

Leuk weer wat nieuwe forumleden

ToetieToover schreef op 29-03-2022 om 16:58:

[..]

Heb je geen kasverwarmers? Van die petroleumdingen?

parasene_single_burner.jpg

Ouderwetse petroleum kookstel werkt ook, met taartrooster en omgekeerde terracotta bloempotten er overheen.

IMG_0788.JPG.afb91494ab64a6ed948be7bd4003be70.jpg

Leuke tip dat petroleumstel! Heb er geen maar kan er prima eens een aanschaffen bij de kringloop.. Moet ook eerlijk zeggen dat ik het spul nu weer binnenhaal omdat ik ook niet weet wat tomatenzaailingen van 3 graden vinden, om maar wat te noemen. Weet jij of ze pas last hebben onder nul of dat ze het sowieso niet koud willen hebben Toetie?

Welkom Unwind en Korenbloem, gezellig! Oostindische kers in hangbakken lijkt me ook heel leuk ja. Sowieso een onwijs dankbare plant, mooi en lekker en groeit als een malle én bloeit zo’n beetje oneindig door. Ik hoef ze ook nooit meer te zaaien, m’n hele moestuin staat er vol mee. Kwestie van uittrekken waar ik het niet wil. 
En muurfijnstraal vind ik ook geweldig, heb her en der wat in mijn borderranden groeien. Echt leuk. 

Moosey schreef op 29-03-2022 om 21:36:

[..]

Leuke tip dat petroleumstel! Heb er geen maar kan er prima eens een aanschaffen bij de kringloop.. Moet ook eerlijk zeggen dat ik het spul nu weer binnenhaal omdat ik ook niet weet wat tomatenzaailingen van 3 graden vinden, om maar wat te noemen. Weet jij of ze pas last hebben onder nul of dat ze het sowieso niet koud willen hebben Toetie?

Tomaten, komkommers, aubergines, pompoenen en dat soort houd ik boven de 10 graden. Ze krijgen anders een enorme klap. Net als sperziebonen trouwens, dan kun je soms nog beter nieuwe boontjes zaaien. Wat ik doe als ik veel zaailingen heb: de helft riskeren. Scheelt toch de helft werk. En leuk experiment! Soms ligt het ook aan het ras. Hoe ‘wilder’, hoe ‘makkelijker’. Op de stadsmoestuin is een deel van de kas verwarmd maar ik betwijfel of dat in de nacht wel 10 graden blijft. Ik zal eens opletten. Thuis haal ik alles elke nacht binnen. De komende dagen zet ik ze niet eens buiten, denk ik.

Dank jullie wel voor het warme welkom!

@Unwind: Hoe groot wordt jouw nieuwe tuin? En staat er al wat leuks in of waren de vorige eigenaren meer van de tegeltuinafdeling?

ik zou het niet durven, een petroleumlamp laten branden snachts zonder toezicht in een plantenkas 

iemand op een tuinpagina van Facebook 
Hoe hou ik de vogels uit mijn tuin?

GroenTuintje schreef op 29-03-2022 om 23:28:

ik zou het niet durven, een petroleumlamp laten branden snachts zonder toezicht in een plantenkas

Ze zijn vastgezet en er staat niets omheen. Als ze uitwaaien, is het niet zo dat het gas blijft stromen. Waar zou jij bang voor zijn?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-03-2022 om 08:21

Mama-Inge schreef op 30-03-2022 om 07:07:

iemand op een tuinpagina van Facebook
Hoe hou ik de vogels uit mijn tuin?

Je hebt als tip toch gegeven dat dit enkel gaat door in je tuin te dansen? Meer bepaald zo:

https://www.youtube.com/watch?v=IettWxovuGw&ab_channel=DavidUlf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.