Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
Aaaanne
24-03-2022 om 23:15
ToetieToover schreef op 24-03-2022 om 22:15:
[..]
Ze staan in oude, zware, stenen varkenstroggen.
Gekocht bij een boer die nogal leuk was, hij wilde persé die zware troggen in mijn autootje tillen en ik kon dat prima zelf maar heb hem dan maar uitgebreid bekeken, beroken en mijn autootje kon die zware troggen niet allemaal tegelijk vervoeren en toen kwam hij een dag later de rest brengen. Werd nog heel gezellig.
En ze leefden nog lang en gelukkig dankzij die troggen?
ToetieToover
24-03-2022 om 23:16
GroenTuintje schreef op 24-03-2022 om 23:10:
[..]
En hoe is het afgelopen ? Zijn jullie nog samen
Nee we zijn niet lang samen geweest, paar maanden. Maar ja ik was vers gescheiden en ik liep tegen allerlei mannen aan om uit te proberen. Was een lang huwelijk. Ik hád in theorie dus varkensboerin kunnen zijn eigenlijk met een enórme moestuin.
GroenTuintje
24-03-2022 om 23:30
ToetieToover schreef op 24-03-2022 om 23:16:
[..]
Nee we zijn niet lang samen geweest, paar maanden. Maar ja ik was vers gescheiden en ik liep tegen allerlei mannen aan om uit te proberen. Was een lang huwelijk. Ik hád in theorie dus varkensboerin kunnen zijn eigenlijk met een enórme moestuin.
geen boer zoekt vrouw voor jou?
ToetieToover
24-03-2022 om 23:38
GroenTuintje schreef op 24-03-2022 om 23:30:
[..]
geen boer zoekt vrouw voor jou?
Nah nee, maar ik heb het niet vanwege zijn beroep uitgemaakt. Terug naar de aardbeienplantjes maar weer 🍓
SuperCow
25-03-2022 om 07:28
ToetieToover schreef op 24-03-2022 om 23:38:
[..]
Nah nee, maar ik heb het niet vanwege zijn beroep uitgemaakt. Terug naar de aardbeienplantjes maar weer 🍓
Toet voelt zich met iedere post ongemakkelijker worden.
Ik kom je redden: wat voor aardbeienplantjes heb je gekocht en wat ga je met de oogst doen van 40 (!!!!) planten??? (Ik zie al een bord bij de ingang van je moestuin hangen: aardbeijenkwekerij "Den Ouden Trog".)
ToetieToover
25-03-2022 om 07:38
Haha thanks Supercow, lentekriebels ik durfde daarna ook niet meer te vragen over het gedrag van de insecten en ik denk dat ik eigenlijk ook wel weet wat ze aan het doen waren.
Ik zat gisteren belangstellend te kijken naar mijn houtblok met gaatjes, zo’n insectenhotel/nestkast, het was enorm druk. En toen vond mijn kat zo’n zoemerd op de grond. Dus ik kat gezegd eraf te blijven en naar binnen voor een schoteltje met een likje honing. Kom ik terug. Kijk nog eens goed. Liggen er nog meer in het grind. Per twee. Bovenop elkaar!
De aardbeien eten we lekker zelf op. Dat gaat zo: ik word wakker, open de deur (van slaapkamer) naar mijn moesdakterras en begin aan de rijpe aardbeien. Dan breng ik nog een handvol naar binnen voor vriend. Meer is er dan niet, het zijn allemaal doordragers, die dragen lang maar niet heel veel tegelijk.
SuperCow
25-03-2022 om 07:39
Moosey schreef op 24-03-2022 om 17:38:
Cow
Valdemar, ja, hier ook droog en donderdag pas regen voorspeld. Ik had ook nog de tonnen bij de kas leeggegooid om vrij baan te hebben rondom de kas om nieuwe ruiten in te zetten. Dus nu sjouw ik me een hoedje met gieters water uit de tonnen bij het huis om de zaaisels in de kas te bewateren en de 2 budleia’s die ik vandaag heb verplaatst. Die tonnen zijn ook alweer half leeg en de vijver staat alweer vrij laag. Een flinke bui zou dus wel erg welkom zijn.
Heerlijk gerommeld vandaag, ik geniet buitensporig van alle bolletjes die ik afgelopen najaar heb geplant. Heb een extréém lief botanisch tulpje, meerdere kleine heel zachtgele bloempjes per steeltje met prachtige puntige bloemblaadjes. De eerste grote tulp is ook open en er staat ontzettend veel op knappen. Manmanman wat jou ik toch van mijn tuin
Zonder foto geloven we dit natuurlijk nooit!
Ik overweeg een mulchlaag om het water een beetje vast te houden in de zandgrond (en natuurlijk vanwege grondverbetering) maar... in hoeverre is dat handig bij de bodembedekkers zoals Vinca? Kunnen die zich dan nog makkelijk verspreiden? En wat gebruik ik dan het best? Houtsnippers, schors of bladmulch?
ToetieToover
25-03-2022 om 07:43
O vergeet ik nog: ik heb 🍓Favori, 🍓Furore, 🍓Mara des Bois, 🍓Ostara.
ToetieToover
25-03-2022 om 07:45
SuperCow schreef op 25-03-2022 om 07:39:
[..]
Zonder foto geloven we dit natuurlijk nooit!
Ik overweeg een mulchlaag om het water een beetje vast te houden in de zandgrond (en natuurlijk vanwege grondverbetering) maar... in hoeverre is dat handig bij de bodembedekkers zoals Vinca? Kunnen die zich dan nog makkelijk verspreiden? En wat gebruik ik dan het best? Houtsnippers, schors of bladmulch?
Ik gebruik graag een dikke laag cacaodoppen. Van bovenaf aangewaaid onkruidzaad red het niet om daarin te kiemen maar bodembedekkers die verspreiden met worteluitlopers, breken er van onderaf goed doorheen.
De cacaodoppen schimmelen onderaan in contact met de aarde en vormen zo een plakkaat wat heel effectief is.
Aaaanne
25-03-2022 om 09:02
Cousin_It schreef op 24-03-2022 om 21:02:
[..]
Oh, ik dacht dat daar later bessen aankomen, aalbessen maar dan zit ik mis.
Nu ben ik ook in de war, iemand die weet hoe het zit? Aalbes is een Ribes lees ik net, maar hier in de buurt staat ook een struik met van die roze bloemetjes en die is echt anders dan de Aalbes die ik in de tuin heb en nauwelijks zichtbaar bloeit (hij heeft lekkere bessen). Zijn er twee soorten? Zijn ze beide eetbaar?
Toetie en Cow ik lig helemaal in een deuk
Toetie, ken je het boek 'Twee caravans' van Monica Lewycka? Ik zie jou nu zo in het verhaal passen met je aardbeien! (leuk boek trouwens, ik kan het aanbevelen)
Ik heb dit schatje in de tuin
Tuinfluiter
25-03-2022 om 09:12
Ribes is een geslachts naam er vallen heel veel struiken onder bv de aalbes en de kruisbes die eetbaar zijn. Je hebt ook de sier vorm met de mooie roze bloemen die in de volksmond ribes wordt genoemd.
GroenTuintje
25-03-2022 om 09:14
Tuinfluiter schreef op 25-03-2022 om 09:12:
Ribes is een geslachts naam er vallen heel veel struiken onder bv de aalbes en de kruisbes die eetbaar zijn. Je hebt ook de sier vorm met de mooie roze bloemen die in de volksmond ribes wordt genoemd.
Ja die heb ik dus
Aaaanne
25-03-2022 om 09:16
Tuinfluiter schreef op 25-03-2022 om 09:12:
Dank!!
En zijn de bessen van de sierstruik ook eetbaar?
Tuinfluiter
25-03-2022 om 09:21
Aaaanne schreef op 25-03-2022 om 09:16:
[..]
Dank!!
En zijn de bessen van de sierstruik ook eetbaar?
Geen idee kan er ook niets over vinden.
Tuinfluiter
25-03-2022 om 09:26
Ik heb nog even door gezocht op wilde-planten.nl en heb gevonden dat de Ribes sangineum eetbaar is maar weinig smaak heeft.