Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
Mama-Inge
24-03-2022 om 16:59
SuperCow schreef op 24-03-2022 om 16:52:
Poezenbeest is vooral lief als ze slaapt momenteel, we hebben momenteel de nodige discussies over het gebruik van een andere pol tijm als krabmat, het graven in de tuin (en aarde in de vijver gooien), het proberen te slopen van vlinders, wie op de vooralsnog enige overgebleven tuinstoel mag zitten, of de fruitkistjes gebruikt gaan worden als plantenstandaard of kattenhangplek, het knagen aan de Agapanthus, ... <zucht> Ik denk dat mijn volgende klus iets met ductape wordt... of behang.
Ik zie het helemaal voor me.
BrightEchidna89
24-03-2022 om 17:05
Al een tijdje droog nu en ze geven pas volgende week donderdag een kans op regen.
Vandaag maar eens sproeien.
In Nederland ook zo droog deze maand?
Moosey
24-03-2022 om 17:38
Cow
Valdemar, ja, hier ook droog en donderdag pas regen voorspeld. Ik had ook nog de tonnen bij de kas leeggegooid om vrij baan te hebben rondom de kas om nieuwe ruiten in te zetten. Dus nu sjouw ik me een hoedje met gieters water uit de tonnen bij het huis om de zaaisels in de kas te bewateren en de 2 budleia’s die ik vandaag heb verplaatst. Die tonnen zijn ook alweer half leeg en de vijver staat alweer vrij laag. Een flinke bui zou dus wel erg welkom zijn.
Heerlijk gerommeld vandaag, ik geniet buitensporig van alle bolletjes die ik afgelopen najaar heb geplant. Heb een extréém lief botanisch tulpje, meerdere kleine heel zachtgele bloempjes per steeltje met prachtige puntige bloemblaadjes. De eerste grote tulp is ook open en er staat ontzettend veel op knappen. Manmanman wat jou ik toch van mijn tuin
Pejeka1
24-03-2022 om 17:43
Valdemar schreef op 24-03-2022 om 17:05:
Al een tijdje droog nu en ze geven pas volgende week donderdag een kans op regen.
Vandaag maar eens sproeien.
In Nederland ook zo droog deze maand?
Weinig regen de afgelopen twee weken, maar januari en februari waren erg nat, elke dag regen, dus de grond heeft vocht genoeg voor de vaste planten. Als je nu nieuwe aanplant hebt gezet, zou ik inderdaad wat extra water geven, zodat ze de wortels kunnen ontwikkelen.
ShowyHummingbird30
24-03-2022 om 18:20
Pejeka1 schreef op 24-03-2022 om 17:43:
[..]
Weinig regen de afgelopen twee weken, maar januari en februari waren erg nat, elke dag regen, dus de grond heeft vocht genoeg voor de vaste planten. Als je nu nieuwe aanplant hebt gezet, zou ik inderdaad wat extra water geven, zodat ze de wortels kunnen ontwikkelen.
Zo doe ik het ook. Nieuwe aanplant die nog niet stevig geworteld is geef ik extra water. De rest van de tuin moet zichzelf zien te redden. Dan moeten ze maar wat dieper wortelen. Of ze gaan dood, dan zijn ze dus niet geschikt voor mijn tuin.
De weersextremen, dus ook langdurige droogte, zullen alleen maar toenemen in de toekomst. Daar zal mijn beplanting zich op moeten aanpassen.
Aaaanne
24-03-2022 om 19:32
Ja het is best droog, maar het meeste kan er tegen. We hebben hier zand en het is zonnig en doog hier. De laatste twee jaar heb ik planten bijgekocht die daar juist tegen bestand zijn. Ik heb vanmiddag alleen de twee nieuwe plantjes en al mijn bakjes met zaailingen water gegeven.
GroenTuintje
24-03-2022 om 19:43
Cousin_It schreef op 24-03-2022 om 13:03:
[..]
Wat een lekker vrolijk kleurtje, die ribes. Ik lees net dat de struik helemaal niet zo groot wordt. Ook eentje om te onthouden. Hou je zelf ook bessen over Groentuintje of is jet voor de vogels bestemd?
Het zijn geen bessen maar blaadjes
Cousin_It
24-03-2022 om 21:02
GroenTuintje schreef op 24-03-2022 om 19:43:
[..]
Het zijn geen bessen maar blaadjes
Oh, ik dacht dat daar later bessen aankomen, aalbessen maar dan zit ik mis.
Friezinnetje
24-03-2022 om 21:06
ik hoop morgen of zaterdag het gras te kunnen maaien. Mijn knie is nog steeds niet hersteld.
Heb ook 2 grote plantenbakken leeg, en die moeten ook weer gevuld worden. Maar denk dat ik nog even wacht.
ToetieToover
24-03-2022 om 21:23
Haha ik heb mijn siergras uit de border weggehaald omdat de katten erbij wilden kunnen en als je denkt dat katten niet lomp zijn, heb ik nieuws: zijn ze wel. Alles om dat gras heen ging plat. Nu staat er alleen nog heel hoog siergras waar ze niet bij kunnen en de lage in een pot. Maken ze braaf gebruik van. En algen uit de vijver, hun privé sushi leverancier, zijn ze ook blij mee.
Ik kreeg 40 aardbeienplantjes via de post geleverd en ik heb er al 30 geplant. Nog 10 te gaan. Vier verschillende soorten doordragers. Ik heb zo’n zin in aardbeien van eigen kweek!
Friezinnetje
24-03-2022 om 21:34
zet je de aardbeien in de volle grond?
Ik heb nog veel ruimte aan de schutting, daar wilde ik ze eigenlijk kwijt. Maar daar staan ze wel flink op de zon en moet ik ze wel veel water geven.
ToetieToover
24-03-2022 om 22:15
Friezinnetje schreef op 24-03-2022 om 21:34:
zet je de aardbeien in de volle grond?
Ik heb nog veel ruimte aan de schutting, daar wilde ik ze eigenlijk kwijt. Maar daar staan ze wel flink op de zon en moet ik ze wel veel water geven.
Ze staan in oude, zware, stenen varkenstroggen.
Gekocht bij een boer die nogal leuk was, hij wilde persé die zware troggen in mijn autootje tillen en ik kon dat prima zelf maar heb hem dan maar uitgebreid bekeken, beroken en mijn autootje kon die zware troggen niet allemaal tegelijk vervoeren en toen kwam hij een dag later de rest brengen. Werd nog heel gezellig.
ToetieToover
24-03-2022 om 23:10
Friezinnetje schreef op 24-03-2022 om 22:22:
Tjonge, die boer werd het toetje met aardbeien?
Die was yummie hoor. Hij was voor- hoofd- én nagerecht.
GroenTuintje
24-03-2022 om 23:10
ToetieToover schreef op 24-03-2022 om 23:10:
[..]
Die was yummie hoor. Hij was voor- hoofd- én nagerecht.
En hoe is het afgelopen ? Zijn jullie nog samen