Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
GroenTuintje
23-03-2022 om 21:31
Tickel schreef op 23-03-2022 om 21:07:
[..]
Je hebt je bericht voor hier in het Funda topic geplaatst
oeps
GroenTuintje
23-03-2022 om 21:33
De Ribes staat weer in de bloei . Verder begint de tuin steeds groener te worden
Netherfield
23-03-2022 om 22:55
Ik zag op het fietspad veel geplette kikkers. Zo sneu altijd, vroeg me wel af wie er met de fiets een kikker platrijdt, of misschien was het een scooter. In de tuin zag ik gelukkig een levende!
GroenTuintje
24-03-2022 om 07:42
Netherfield schreef op 23-03-2022 om 22:55:
Ik zag op het fietspad veel geplette kikkers. Zo sneu altijd, vroeg me wel af wie er met de fiets een kikker platrijdt, of misschien was het een scooter. In de tuin zag ik gelukkig een levende!
Wat zielig
SuperCow
24-03-2022 om 07:54
Netherfield schreef op 23-03-2022 om 22:55:
Ik. Vroeger eens. Met m'n brommer. In de schemering naar huis, fietspad VOL met kikkers, echt massa evacuatie of zo. Ik kon ze niet ontwijken, ze leken ook op me af te komen, kan het pletgeluid onder m'n banden nog goed herinneren.
Volgende dag m'n brommer in het schuurtje laten staan, het was warm voor de tijd van het jaar, nog een dag later bedacht dat ik met mijn puberbrein dat ik mijn brommer misschien even schoon moest maken. Dat was dus whishfull thinking...
Weet je dat aangekoekte kikkertartaar de kleefkracht van montagekit overtreft?
En van de geur heb ik ook nog lang mogen genieten!
SuperCow
24-03-2022 om 08:08
Anemoontjes!
De lupines en windes komen hier al boven de grond en ook het zaad-zonder-naam is ontkiemd. Zou het iets van papaver kunnen zijn? (Links zonnebloemen, de rechte sprietjes zijn klimplanten, geen idee wat, ooit eens ergens een peultje geroofd.)
Kruip knuffeltijm:
PaarsViooltje
24-03-2022 om 11:06
Wat een snoezige knuffeltijm.
Ik lees regelmatig mee, en wil toch eens proberen met enige regelmaat mee te schrijven.
Ik probeer de tuin steeds ietsje beter en leuker te maken. De laatste dingetjes zijn een compostbak beginnen en een beukenheg proberen te groeien. Hij is nog niet bepaald indrukwekkend, er staan sprietjes van 10cm. Maar anderhalf jaar geleden waren het nog beukennootjes, dus ik ben al heel blij dat ze knopjes hebben en nog lijken te leven.
We hebben een groene tuin, maar een flink deel van dat groen bestaat uit kruipgras, zevenblad, heermoes, paardenbloemen, brandnetels en mos. Nu vind ik drie daarvan lekker, eentje mooi, en eentje staat me niet in de weg, dus eigenlijk probeer ik alleen het kruipgras tegen te gaan en het zevenblad binnen de perken te houden. Of nou ja, buiten de perken dus. Ik lees dat houtsnippers goed werken tegen onkruid, maar werkt dat eigenlijk ook bij wortelonkruid zoals zevenblad en kruipgras?
Moosey
24-03-2022 om 11:13
Nee, die gaan er dwars doorheen. Het enige wat helpt naast uittrekken/uitgraven is afdekken met heel veel karton (of zwart plastic, maar dat zou niet mijn keus zijn) en daar weer houtsnippers overheen zodat het minstens een jaar (liever 2) geen licht krijgt daaronder. Ondertussen krijg je dan heel actief bodem leven dat lekker met dat karton aan de slag gaat en dus hele mooie grond.
Cousin_It
24-03-2022 om 12:59
SuperCow schreef op 24-03-2022 om 08:08:
Anemoontjes!
De lupines en windes komen hier al boven de grond en ook het zaad-zonder-naam is ontkiemd. Zou het iets van papaver kunnen zijn? (Links zonnebloemen, de rechte sprietjes zijn klimplanten, geen idee wat, ooit eens ergens een peultje geroofd.)
Kruipknuffeltijm:
Ah
Hij/zij/hen lijkt ontzettend veel mijn poezebeest.
Zaad-zonder-naam klinkt wel intrigrerend
Cousin_It
24-03-2022 om 13:03
GroenTuintje schreef op 23-03-2022 om 21:33:
De Ribes staat weer in de bloei . Verder begint de tuin steeds groener te worden
Wat een lekker vrolijk kleurtje, die ribes. Ik lees net dat de struik helemaal niet zo groot wordt. Ook eentje om te onthouden. Hou je zelf ook bessen over Groentuintje of is jet voor de vogels bestemd?
Cousin_It
24-03-2022 om 13:10
PaarsViooltje schreef op 24-03-2022 om 11:06:
We hebben een groene tuin, maar een flink deel van dat groen bestaat uit kruipgras, zevenblad, heermoes, paardenbloemen, brandnetels en mos. Nu vind ik drie daarvan lekker, eentje mooi, en eentje staat me niet in de weg, dus eigenlijk probeer ik alleen het kruipgras tegen te gaan en het zevenblad binnen de perken te houden. Of nou ja, buiten de perken dus. Ik lees dat houtsnippers goed werken tegen onkruid, maar werkt dat eigenlijk ook bij wortelonkruid zoals zevenblad en kruipgras?
Ben bang dat houtsnippers niet werken. Je kan Mooseys methode proberen.
De heb ik hier ook toepast maar dan met teelgrond ipv karton (op aanraden van een kweker). De grond zoveel mogelijk ontdoen van zevenbladslierten en dan teelgrond erop. Dan worden wortelrestjes gestimuleerd om snel uitlopers te maken. Vervolgens blijven trekken om op die manier de plant uit te putten. Ik was sceptisch maar het heeft geholpen!
SuperCow
24-03-2022 om 16:52
Overbemesten zoals Cousin_It voorstelt is heel effectief, alleen raak je de heermoes en het mos dan waarschijnlijk ook kwijt. Ik vermoed dat je buren dat niet heel erg zullen vinden.
Waarschijnlijk niet de meest populaire manier om hier te noemen (en ik hoop niet dat ik nu wordt verbannen van dit topic ), maar ik heb de blaadjes zevenblad eens met een penseeltje en Roundup aangestipt toen het tussen m'n bodembedekkers ging woekeren en ik het er met geen mogelijkheid uit getrokken kreeg.
Poezenbeest is vooral lief als ze slaapt momenteel, we hebben momenteel de nodige discussies over het gebruik van een andere pol tijm als krabmat, het graven in de tuin (en aarde in de vijver gooien), het proberen te slopen van vlinders, wie op de vooralsnog enige overgebleven tuinstoel mag zitten, of de fruitkistjes gebruikt gaan worden als plantenstandaard of kattenhangplek, het knagen aan de Agapanthus, ... <zucht> Ik denk dat mijn volgende klus iets met ductape wordt... of behang.