Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
EnchantedDragonfly18
15-03-2022 om 21:03
Peen schreef op 15-03-2022 om 16:46:
[..]
Ja, leuk is die he. Ik hoop dat hij goed aanslaat, nu snoeien klinkt wel logisch
Coniferen vind ik ook vreselijk..die komen er hier niet in!
Diverse websites geven aan dat in maart gesnoeid kan worden. Deze heeft zelfs een filmpje.
https://www.mijntuin.org/videos/265-hoe-snoei-je-een-wilgje-op-stam
GroenTuintje
15-03-2022 om 23:29
hier ook geen fan van de conifeer, maar de haag stond er al, en maakt de tuin wel groen, ook in de winter
Netherfield
16-03-2022 om 09:24
Ik had mijn voortuin vakkundig van al het groenblijvend groen ontdaan (want saai), maar het zag er afgelopen winter wel heel saai uit, op de ene skimmia na. Hebben jullie nog een idee voor niet al te groot groeiend, niet kruipend, groenblijvend groen?
ToetieToover
16-03-2022 om 09:46
Netherfield schreef op 16-03-2022 om 09:24:
Ik had mijn voortuin vakkundig van al het groenblijvend groen ontdaan (want saai), maar het zag er afgelopen winter wel heel saai uit, op de ene skimmia na. Hebben jullie nog een idee voor niet al te groot groeiend, niet kruipend, groenblijvend groen?
Pachysandra terminalis, een lid uit de buxusfamilie en het blad is nét niet zo dodelijk donkergroen-spinaziekleurig als klimop enzo. De nectar zoekende insecten vliegen ook graag op de mini bloemetjes, het staat nu in bloei. De bloei stelt niet veel voor maar de zzzzzzoemerds maken het gezellig. Als je er nog wat hoger groeiende bollen doorheen plant, kunnen die de concurrentie meestal wel aan. Grote narcissen “Carlton” en allium giganteum bijvoorbeeld kunnen er goed onder overleven.
SuperCow
16-03-2022 om 09:59
Hemelse bamboe? Hebe? Heide? Camelia? Viburnum?
Paardje64
16-03-2022 om 10:02
Op wat voor grond zit je? Als je skimmia het goed doet zou je kunnen kijken naar camellia of een dwergrododendron. Druifheide is ook leuk als je van rood blad houd.
Als je van de siergrassen of varens houd heb je daar ook groenblijvende soorten in.
Cousin_It
16-03-2022 om 10:34
Viburnum davidii
zwart slangengras
geranium macrorrhizum
euonymus harlekijn
hypericim calycnum is half wintergroen
Netherfield
16-03-2022 om 11:20
Dank voor de tips! Ik dacht dat Viburnum altijd heel hoog werd (had in een vorige tuin een tinus van 2 meter hoog), maar die davidii is leuk! Ook de druifheide ziet er leuk uit. Hebe kruipt me te veel, heide is wel een plan, er staan er twee maar er kan meer bij.
Netherfield
16-03-2022 om 11:22
ToetieToover schreef op 16-03-2022 om 09:46:
[..]
Pachysandra terminalis, een lid uit de buxusfamilie en het blad is nét niet zo dodelijk donkergroen-spinaziekleurig als klimop enzo. De nectar zoekende insecten vliegen ook graag op de mini bloemetjes, het staat nu in bloei. De bloei stelt niet veel voor maar de zzzzzzoemerds maken het gezellig. Als je er nog wat hoger groeiende bollen doorheen plant, kunnen die de concurrentie meestal wel aan. Grote narcissen “Carlton” en allium giganteum bijvoorbeeld kunnen er goed onder overleven.
Daar heb ik er nou net hele plakkaten van uitgemikt, maar bedankt voor het meedenken!
ToetieToover
16-03-2022 om 11:24
Netherfield schreef op 16-03-2022 om 11:22:
[..]
Daar heb ik er nou net hele plakkaten van uitgemikt, maar bedankt voor het meedenken!
Hahaha
Neweve
16-03-2022 om 20:11
Tickel schreef op 15-03-2022 om 21:03:
[..]
Diverse websites geven aan dat in maart gesnoeid kan worden. Deze heeft zelfs een filmpje.
https://www.mijntuin.org/videos/265-hoe-snoei-je-een-wilgje-op-stam
Het filmpje van tuinmanieren. Mijn favoriete YouTube Nederlandse tuinguru.
Hij heeft ook wekelijkse/maandelijkse filmpjes met acties. Zo weet ik steeds beter wat wanneer gedaan kan worden.
SuperCow
17-03-2022 om 09:59
Neweve schreef op 16-03-2022 om 20:11:
[..]
Het filmpje van tuinmanieren. Mijn favoriete YouTube Nederlandse tuinguru.
Hij heeft ook wekelijkse/maandelijkse filmpjes met acties. Zo weet ik steeds beter wat wanneer gedaan kan worden.
Goeie tip! Dankzij zijn hortensia filmpje heb ik het aangedurfd om mijn geërfde dubbelbloemige eikenbladhortensia terug te snoeien. Nou ja, grotendeels. Helemaal durfde ik toch niet, dus ik heb de jongste takken laten zitten, de oudste te grote helemaal teruggesnoeid en de rest 1/3 ingekort zodat ik niet alle bloei kwijt ben dit jaar. Fingers crossed!
Verder klimmende winde, phlox, lupine en zonnehoed voorgezaaid. Alles paars/wit behalve de zonnehoed. Daar wil ik nog een leuke schermbloemige mee combineren, iemand suggesties?
Een flinke iriskluit geruild tegen aardbeienplantjes met de buurvrouw. Die staat nu langs de minivijver en in het najaar ga ik hem scheuren en verdelen.
De hosta's, bieslook, zonnebloemen, maïs en het het vorig jaar gerooide ik-kan-toch-wel-onthouden-wat-dit-is-dus-ik-hoef-het-niet-op-te-schrijven zaad komt al op.
T.z.t. uitplanten en kijken waar er nog gaten te vullen zijn. En dan nog wat vijver- en oeverplantjes halen.
Nu alleen nog even de groei erin kijken, iemand daar nog goeie tips voor?
SuperCow
17-03-2022 om 10:03
Saffron schreef op 13-03-2022 om 17:18:
@Tickel, doet die vetmuur het ook redelijk in de schaduw? Ik zoek nog een altenatief voor mijn sedum spurium die groenblijvend zou zijn, maar niet bij mij 😥
Dit is hoe sneu het erbij staat:
Spuit 11 reactie, maar vind je muurpeper iets?
In rood, groen en geel te krijgen en dat is hier erg volhardend.
Is je burcht al bewoond?
SuperCow
18-03-2022 om 07:40
Een leuk project in Utrecht:
Wildcamera in tuin om biodiversiteit te vergroten: 'Weg met de tegeltuin' | RTL Nieuws
Zou het mensen gaan motiveren om er een tegel uit te trekken?
Neweve
18-03-2022 om 10:22
SuperCow schreef op 18-03-2022 om 07:40:
Een leuk project in Utrecht:
Wildcamera in tuin om biodiversiteit te vergroten: 'Weg met de tegeltuin' | RTL Nieuws
Zou het mensen gaan motiveren om er een tegel uit te trekken?
Wat een leuk idee, stiekem hoop ik dat mijn gemeente het overneemt, dan ga ik hem hangen in de hoek waar soms een egel rondscharrelt (speaking of! ik moet nog een egel-poortje knippen in het hekje naar de buren ) . Toevoeging: googlen leert dat mijn gemeente dit eerder al heeft gedaan. Nu maar hopen dat de actie weer terugkomt dan
Ik moest wel lachen om het stukje "Merijn heeft wel een klimplant" en dan zie je een tegeltuin met een klein stukje klimop.