Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-03-2022 om 12:13

Paardje, je tuin klinkt fantastisch! Meteen een vraag: staat er bij jou iets onder je berken? Hier groeit niks eronder en ik vind het een rotboom. 

wauw ik ben jaloers op je afmeting tuin @paardje

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-03-2022 om 13:53

Ik kocht een Salix integra Hakuro Nishiki,  dat moet een mooie bol op stam worden uiteindelijk. Nu werd hij thuisbezorgd en ipv een bol heeft hij hele lange takken. Kan ik die nu nog afsnoeien, of beter het boompje eerst laten wennen in de tuin en 'm dan volgend jaar snoeien? 

Peen schreef op 15-03-2022 om 12:13:

Paardje, je tuin klinkt fantastisch! Meteen een vraag: staat er bij jou iets onder je berken? Hier groeit niks eronder en ik vind het een rotboom.

Ik heb de moestuin tussen 2 berken liggen. Dat gaat nu al zo'n 3 jaar goed. We gaan nu het 4e moestuinjaar in. Onder de andere bomen ligt gras. Dat gaat goed. Alleen als het wat droger wordt zie je de boomspiegel. De berken staan er denk ik al heel lang. Ze hebben een stam van een halve meter doorsnee.

Grondwater zit niet heel diep. We hebben een waterput op 8 meter, maar hoeven de slang vaak maar een 1,5 meter in de buis te stoppen.

Het is veel werk in de zin van het is nooit klaar, maar ik vind het heerlijk om bezig te zijn en echt verschillende dingen te kunnen doen en maken in de tuin.

Peen schreef op 15-03-2022 om 13:53:

Ik kocht een Salix integra Hakuro Nishiki, dat moet een mooie bol op stam worden uiteindelijk. Nu werd hij thuisbezorgd en ipv een bol heeft hij hele lange takken. Kan ik die nu nog afsnoeien, of beter het boompje eerst laten wennen in de tuin en 'm dan volgend jaar snoeien?

Wat een leuke wilg! Ik ben dol op wilgen (en berken, en heb dan weer de pest aan coniferen). Niet gehinderd door enige kennis zou ik denken dat als je 'm nu snoeit, hij al zijn energie kan gebruiken voor het aanmaken van wortels. Maar ik zou vooral even het antwoord afwachten van één van de goeroes hier. 

Even een vraag in het kader van bodemverbetering: ik heb de zandgrond omgespit en uitgevlakt (en ben redelijk wat wormen tegen gekomen). Is het een idee om nu alvast gedroogde mest te strooien ook op de stukken die nog niet beplant zijn? En / of compost of mulch? 

Zéker compost en mulch. Mest zou ik niet doen, dat spoelt alleen maar uit, denk ik. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-03-2022 om 16:11

SuperCow schreef op 15-03-2022 om 15:38:

Even een vraag in het kader van bodemverbetering: ik heb de zandgrond omgespit en uitgevlakt (en ben redelijk wat wormen tegen gekomen). Is het een idee om nu alvast gedroogde mest te strooien ook op de stukken die nog niet beplant zijn? En / of compost of mulch?

Geen expert, maar bij zandgrond zou ik veel compost toevoegen en weer onderverwerken. Wel een goed teken dat je nu al veel wormen tegenkomt. 
Mulch kan vervolgens van pas komen om het stuk onkruidvrij te houden tot je het gaat beplanten. 

Moosey schreef op 15-03-2022 om 16:10:

Zéker compost en mulch. Mest zou ik niet doen, dat spoelt alleen maar uit, denk ik.

Top, dank, dan neem ik dat morgen mee als ik de zwarte vlier op ga halen. 

Ik heb de eerste dikke slakkensporen ontdekt!  Op het kattenkruid. Je weet wel, dat plantje dat ik speciaal voor poeslief mee heb genomen. Die daar 0 interesse in toont en nu helemaal verliefd lijkt te zijn op de tijm. Is mijn kat stuk?

Slakken moet je mee dealen Cow, geen tuin zonder slakken Nog even en de verhalen over nachtelijke jachtpartijen beginnen weer hier. 

Je kat t Is net zoiets als een mandje kopen voor poes en dat-ie dan in de doos gaat liggen waar het mandje in geleverd werd. Niet stuk dus, zou ik zeggen, in tegendeel

Ik heb net weer een vierkante meter achter de kas ontklimopt en -brandnetelt, en de klimroos gesnoeid. t Is zalig buiten

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-03-2022 om 16:25

@SuperCow:

Weet niet wat ik van kattenkruid moet denken. Onze kat kijkt er niet naar om, die eet graag grasjes. Een buurkat komt er telkens op plassen. Stuk of vijftien van de plantjes staan, dus de twee houden geen verband.

Friezinnetje

Friezinnetje

15-03-2022 om 16:29 Topicstarter

Cousin_It schreef op 15-03-2022 om 12:11:

[..]

Dat heb je goed geregeld Friezinnetje!

ja, helemaal super. De tuin ligt er nu weer netjes bij! Nu zelf de boel onderhouden, maar dat moet wel lukken. Alhoewel dan moet mijn knie wel snel opknappen, want vandaag echt veel pijn. Morgen de HA maar even bellen

Moosey schreef op 15-03-2022 om 16:20:

Slakken moet je mee dealen Cow, geen tuin zonder slakken Nog even en de verhalen over nachtelijke jachtpartijen beginnen weer hier.

Je kat t Is net zoiets als een mandje kopen voor poes en dat-ie dan in de doos gaat liggen waar het mandje in geleverd werd. Niet stuk dus, zou ik zeggen, in tegendeel

Ik heb net weer een vierkante meter achter de kas ontklimopt en -brandnetelt, en de klimroos gesnoeid. t Is zalig buiten

Ik had dus de stille hoop dat omdat ik nauwelijks een slak ben tegen gekomen en alle kaviaar vakkundig heb verwijderd het dit jaar mee zou vallen. Weer een illusie armer.  Zo te horen moet ik maar weer een Oktoberfest plannen...  in mei.

Ah, "normaal" gedrag. Gelukkig maar. Mand vs. doos klinkt ook niet geheel onbekend.

Lekker bezig geweest! Ja het is heerlijk buiten! En wat maken de vogels een herrie!

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-03-2022 om 16:44

Paardje64 schreef op 15-03-2022 om 15:15:

[..]

Ik heb de moestuin tussen 2 berken liggen. Dat gaat nu al zo'n 3 jaar goed. We gaan nu het 4e moestuinjaar in. Onder de andere bomen ligt gras. Dat gaat goed. Alleen als het wat droger wordt zie je de boomspiegel. De berken staan er denk ik al heel lang. Ze hebben een stam van een halve meter doorsnee.

Grondwater zit niet heel diep. We hebben een waterput op 8 meter, maar hoeven de slang vaak maar een 1,5 meter in de buis te stoppen.

Het is veel werk in de zin van het is nooit klaar, maar ik vind het heerlijk om bezig te zijn en echt verschillende dingen te kunnen doen en maken in de tuin.

Dankje! Een moestuin zou ik ook kunnen proberen, dat heb ik nog nooit gedaan.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-03-2022 om 16:46

SuperCow schreef op 15-03-2022 om 15:31:

[..]

Wat een leuke wilg! Ik ben dol op wilgen (en berken, en heb dan weer de pest aan coniferen). Niet gehinderd door enige kennis zou ik denken dat als je 'm nu snoeit, hij al zijn energie kan gebruiken voor het aanmaken van wortels. Maar ik zou vooral even het antwoord afwachten van één van de goeroes hier.

Ja, leuk is die he. Ik hoop dat hij goed aanslaat, nu snoeien klinkt wel logisch 

Coniferen vind ik ook vreselijk..die komen er hier niet in! 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.