Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
Neweve
14-03-2022 om 08:35
ow en achterin de tuin staat een wilg met bijna bloeiende (?) katjes. Die hele boom zoemt nu van alle bijen en hommels. (Ik dacht eerst even dat de logeerbijen waren gaan zwermen, maar die zijn daadwerkelijk naar hun nieuwe huisje (mogelijk krijgen we later in het jaar weer een nieuw clubje terug))
Tuinplantje
14-03-2022 om 09:07
Wat heerlijk om hier weer mee te lezen!
Supercow wat ben lekker bezig met jouw tuinmetamorfose! Leuk om een tuin helemaal nieuw op te bouwen. En mooi om te zien hoe de andere tuinen nu 'ontwaken'
Onze tuin bestond 3 jaar geleden uit een terras, simpel paadje naar achteren en verder alleen maar gras en een open hekwerk rondom. Lekker nieuwbouw zeg maar. inmiddels heb ik een bloemenborder, laurierhaag, pruimenboom, sierkers, sneeuwbal, bamboe en nog veel meer.
Een stukje heb ik vorig jaar aan het einde van de zomer opnieuw ingericht met planten die ik al had en wat nieuwe dingen van de hessenhof. Ben benieuwd hoe dat aanslaat!
Die mooie zwarte vlier waar jullie het over hadden heb ik ook! 2 jaar geleden bij de intratuin gekocht. Het is nog een beetje een zielig takkenbosje van 40cm hoog. Geduld...
Droogte: ik laat bewust veel blad ed liggen en zie nu een duidelijk verschil tussen die stukken en de plekken waar geen blad ligt. Echt scheuren in de grond. Maar ik laat t wat het is. Ik wil sowieso zo min mogelijk sproeien in de zomer. Laat die planten hun best maar doen om diepe wortels te maken. Scheelt wel dat we op kleigrond zitten, als je een heel zanderige grond hebt is het denk ik een ander verhaal.
GroenTuintje
14-03-2022 om 11:08
ik geef wel echt water in de lente en zomer, leuk en aardig dat sommigen sterke wortels willen. Maar mijn vers geplante planten hebben gewoon water nodig plus het is een omsloten tuintje vol op het zuiden in een woonwijk (waar de temperatuur flink kan oplopen, 2 jaar geleden zelfs 48 graden!). Als ik alles laat verdorren hebben de insecten en vogels er ook niks aan
ToetieToover
14-03-2022 om 11:17
Aan mijn vijverpeil kan ik ongeveer aflezen hoe droog het is. Hij is dit jaar tijdens de stormdagen bijna overstroomd, voor het eerst in 20 jaar! Maar nu is het alweer nodig om hem bij te vullen.
Ik zit hier in een droge hoek van Nederland, ik zie op buienradar de buien gewoon oplossen of om mijn tuin heen reizen!
Toen het zo droog was met alle hitterecords, heb ik een pomp geïnstalleerd waarmee ik slootwater kan gebruiken om (via de tuinhaspel en sproeilans) mijn potten te begieten. In de hele hete zomers heb ik daar ook mijn vaste planten mee gered.
Ik ben benieuwd of water geven dit jaar nodig zal zijn. De planten in potten zijn alweer dorstig, dus de pomp is weer aangesloten.
GroenTuintje
14-03-2022 om 11:47
wij zitten ook hoog boven NAP qua Nederland (woon in het oosten). En daar was het de afgelopen jaren extreem droog. En dat merk ik nog steeds helaas, ondanks die natte winter van afgelopen jaar.
Neweve
14-03-2022 om 12:39
normaal gesproken is april de droogste maand van het jaar, maar Maart is tot nu toe ook droger dan normaal.
Hier nog geen extra water (hoeven) geven. Waar mogelijk doe ik dat vanaf de regenton, maar in de zomer (zandgrond) moet er hier en daar echt water bij.
Aaaanne
14-03-2022 om 21:38
Neweve, wordt mooi hoor!!
Hier heeft het vandaag licht gedrupt. Het rook naar regen op een zomerse dag, hmmm
Verder geniet ik eigenlijk vooral er van dat het droog is, lekker weer buiten, geen slakken (haha, na-nana-na-naa) en plantjes die opkomen. Ik moest vandaag een kind naar een clubje brengen dat vlakbij het tuincentrum zit. Ik had een kwartier over en heb mijn kans gegrepen . Een kwartier is wel hard doorlopen zeg, ik moest de helft overslaan. En de vangst staat nog bij de voordeur, want verder dan uit de tas halen is nog niet gelukt. Morgen misschien even als pause tussen (thuis) werken door.
Friezinnetje
14-03-2022 om 22:29
De aldi heeft allemaal vaste bloembollen en voorjaarsbloeiers in de aan bieding deze week.
Paardje64
15-03-2022 om 09:48
Ik kom mij hier ook melden. Het (moes)tuin seizoen is hier nu ook echt van start gegaan.
We hebben een grote tuin (een ruime 1100 m2). Vorig jaar is de veel te hoge heg (van 4+ meter) eruit gegaan. Daarvoor in de plek is een schutting gekomen met daarvoor een schaduwborder met veel meer diversiteit aan planten, waaronder ook struiken. We hebben 4 volwassen ruwe berken in de tuin staan en daarnaast 3 kleine fruitboompjes.
De moestuin is ongeveer 20 m2 groot en probeer sinds dit jaar een no-dig methode zodat het bodemleven wat bespaard blijft. Ik heb achter in de tuin nieuwe compostbakken gemaakt.
Bij dit achterste gedeelte moeten we nog wat puin wegruimen, dan wil ik daar een stukje "wild" maken met wilde bloemen en waardeplanten.
De voortuin is afgelopen september helemaal op de schop gegaan. Het was een grote lap gras van 28x10 meter met 2 mini borders. Dat hebben we aangepakt. Bodem omgewoeld, paardenmest erop dat vol zat met pieren. Dat ondergewerkt en gras opnieuw ingezaaid. Er is nu een grote border aangelegd van 10 meter lang en op het breedste stuk 5 meter breed. Hier een mooie afwisseling in gemaakt tussen struiken die mooi hoog kunnen en mogen worden, bloemen waar ik blij van wordt en bloemen/planten waar vogels en insecten blij van worden.
Stukje voor stukje wordt het steeds meer tuin waar ik zo van kan genieten.
ShowyHummingbird30
15-03-2022 om 09:59
Wat een heerlijk groot stuk land Paardje! Jouw moestuin is bijna net zo groot als mijn hele tuin...
Friezinnetje
15-03-2022 om 10:29
bij mij is de tuinman vandaag bezig in mijn tuin om deze zomerklaar te maken. En ik zit op mijn werk 😀
Tuinfluiter
15-03-2022 om 11:07
Klinkt heerlijk en uitdagend paardje ik heb een mini moestuin voor peultjes en verschillende salades. In het verleden wel meer soorten groenten gekweekt maar ik was de strijd tegen de slakken beu.
Cousin_It
15-03-2022 om 12:09
Paardje64 schreef op 15-03-2022 om 09:48:
Ik kom mij hier ook melden. Het (moes)tuin seizoen is hier nu ook echt van start gegaan.
We hebben een grote tuin (een ruime 1100 m2). Vorig jaar is de veel te hoge heg (van 4+ meter) eruit gegaan. Daarvoor in de plek is een schutting gekomen met daarvoor een schaduwborder met veel meer diversiteit aan planten, waaronder ook struiken. We hebben 4 volwassen ruwe berken in de tuin staan en daarnaast 3 kleine fruitboompjes.
De moestuin is ongeveer 20 m2 groot en probeer sinds dit jaar een no-dig methode zodat het bodemleven wat bespaard blijft. Ik heb achter in de tuin nieuwe compostbakken gemaakt.
Bij dit achterste gedeelte moeten we nog wat puin wegruimen, dan wil ik daar een stukje "wild" maken met wilde bloemen en waardeplanten.
De voortuin is afgelopen september helemaal op de schop gegaan. Het was een grote lap gras van 28x10 meter met 2 mini borders. Dat hebben we aangepakt. Bodem omgewoeld, paardenmest erop dat vol zat met pieren. Dat ondergewerkt en gras opnieuw ingezaaid. Er is nu een grote border aangelegd van 10 meter lang en op het breedste stuk 5 meter breed. Hier een mooie afwisseling in gemaakt tussen struiken die mooi hoog kunnen en mogen worden, bloemen waar ik blij van wordt en bloemen/planten waar vogels en insecten blij van worden.
Stukje voor stukje wordt het steeds meer tuin waar ik zo van kan genieten.
Wat heerlijk Paardje64! Ons perceel is half zo groot en als ik zie hoeveel werk en geld we daar in gestoken hebben in de loop der jaren....Eerlijkheid gebied te zeggen dat het de eerste jaren alleen puinruimen was (letterlijk).
Cousin_It
15-03-2022 om 12:11
Friezinnetje schreef op 15-03-2022 om 10:29:
bij mij is de tuinman vandaag bezig in mijn tuin om deze zomerklaar te maken. En ik zit op mijn werk 😀
Dat heb je goed geregeld Friezinnetje!