Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
Cousin_It
13-03-2022 om 17:47
Hier viel het weer gisteren alleszins mee, zonniger dan verwacht dus ik heb ' s ochtends de turbo aangezet ( ook bij partner want die moest meesjouwen en rijden 😁). Achteraan in de tuin een start gemaakt en tegen eind van de middag eerste karretje vol snoeiafval naar het milieupark gereden.
Ik moet nog steeds iets verzinnen als overgang/ paadje tussen de vlonder en het gras. Ik denk dat het toch maar houtsnippers worden met hier en daar geranium ertussen. Op de andere plek waar ik het heb liggen blijft het alleen nooit liggen want óf de kat zit er in te graven óf de merels gooien alles aan de kant, op zoek naar wurmpjes.
Pejeka1
13-03-2022 om 17:52
Gisteren zaten de leibomen vol met roodborstjes, terwijl in de stapel snoeihout die ik vorig najaar in een hoekje heb laten liggen, een egel woont en de winterkoninkjes er dol op lijken te zijn. Een meesje is al nieuwsgierig komen kijken in het nestkastje aan de schutting.
GroenTuintje
13-03-2022 om 17:57
Pejeka1 schreef op 13-03-2022 om 17:11:
[..]
Hier is het niet droog. Het heeft vrijwel heel februari geregend, dag-in-dag-uit. Ook deze maand nog een paar buitjes. Dus droog is het zeker niet, genoeg vocht in de grond. Vanmorgen vroeg hier ook nog wat regen (tussen 6 en 7 uur), klein buitje, maar gewoon regen.
Hier ook veel regen in februari, maar toch was de tuin heel droog.
Pejeka1
13-03-2022 om 17:59
GroenTuintje schreef op 13-03-2022 om 17:57:
[..]
Hier ook veel regen in februari, maar toch was de tuin heel droog.
De toplaag van de grond misschien, maar er zit genoeg vocht IN de grond momenteel. Het heeft notabene een hele maand lang zowat constant geregend.
EnchantedDragonfly18
13-03-2022 om 18:05
Ik heb mijn bewateringssysteem weer aangesloten. Ik heb een best wel "jonge" tuin, dus de bomen kunnen zeker wat water gebruiken. Van de week nog even bemesten.
Netherfield
13-03-2022 om 18:26
Man heeft de oprit geschrobt, ik heb het gras voorzien van mestkorrels. Verder hebben we vooral in de zon gezeten met de buren.
GroenTuintje
13-03-2022 om 19:56
Pejeka1 schreef op 13-03-2022 om 17:59:
[..]
De toplaag van de grond misschien, maar er zit genoeg vocht IN de grond momenteel. Het heeft notabene een hele maand lang zowat constant geregend.
nou hier toch echt droog, ook in de grond zelf. Het is een besloten klein tuintje vol op zuiden met veel planten die ook veel water opzuigen . De buren hebben of veel tegels of alleen maar gras. Plus we hebben een grote conifeerhaag die ook veel water vraagt.
Friezinnetje
13-03-2022 om 19:59
GroenTuintje schreef op 13-03-2022 om 19:56:
[..]
nou hier toch echt droog, ook in de grond zelf. Het is een besloten klein tuintje vol op zuiden met veel planten die ook veel water opzuigen . De buren hebben of veel tegels of alleen maar gras. Plus we hebben een grote conifeerhaag die ook veel water vraagt.
Werd van de week al gezegd, dat het al weer droog is. Er werden ook al waarschuwingen uitgedeeld om geen open vuur in bossen ed te doen. Grond is dus idd ook erg droog
Saffron
13-03-2022 om 22:24
Bij mij is de grond ook nog behoorlijk vochtig, meer dan ik had verwacht!
BrightEchidna89
13-03-2022 om 22:51
Saffron schreef op 13-03-2022 om 22:24:
Bij mij is de grond ook nog behoorlijk vochtig, meer dan ik had verwacht!
Ligt ook aan locatie.
Mijn moestuin is nog behoorlijk vochtig ondanks constante blootstelling aan de zon omdat daar compost over de grond ligt, andere stukken zijn wat droger omdat er geen begroeiing is.
GroenTuintje
13-03-2022 om 23:44
Friezinnetje schreef op 13-03-2022 om 19:59:
[..]
Werd van de week al gezegd, dat het al weer droog is. Er werden ook al waarschuwingen uitgedeeld om geen open vuur in bossen ed te doen. Grond is dus idd ook erg droog
Ja ik merkte het vandaag ook bij het wandelen hier bij het natuurgebied vlakbij ons huis. Ik kon gewoon zitten in het gras/ heide. Dat was een paar weken geleden echt niet het geval.
SuperCow
14-03-2022 om 07:52
Cousin_It schreef op 13-03-2022 om 17:47:
Hier viel het weer gisteren alleszins mee, zonniger dan verwacht dus ik heb ' s ochtends de turbo aangezet ( ook bij partner want die moest meesjouwen en rijden 😁). Achteraan in de tuin een start gemaakt en tegen eind van de middag eerste karretje vol snoeiafval naar het milieupark gereden.
Ik moet nog steeds iets verzinnen als overgang/ paadje tussen de vlonder en het gras. Ik denk dat het toch maar houtsnippers worden met hier en daar geranium ertussen. Op de andere plek waar ik het heb liggen blijft het alleen nooit liggen want óf de kat zit er in te graven óf de merels gooien alles aan de kant, op zoek naar wurmpjes.
Hoe groot is je tuin wel niet als je voor alleen het achterste gedeelte al met een karretje moet rijden?
Ik lees even mee voor wat betreft het paadje. houtsnippers en schors zijn hier ook geen succes bij dat soort tuindelinquenten. Ik loop graag op blote voeten dus schelpen lijken me ook geen succes. Heb jij ervaring met cacaodoppen?
Cousin_It
14-03-2022 om 08:24
Supercow, best een redelijke tuin hier. En nog kom ik altijd tuin te kort (voor ideeën die ik heb en planten die ik mooi vind ).Met alleen de groenbak red ik het niet. Ben heel erg blij met het oude karretje dat we op de kop hebben getikt, een aantal jaar geleden.
Cocoadoppen heb ik geen ervaring mee. Daar ga ik eens naar kijken.
Tuindelinquenten , die moet ik onthouden. We hebben het altijd al over jeugdbendes (kauwtjes en eksters).
Neweve
14-03-2022 om 08:33
moooe ideeën komen hier langs. Vorig jaar een normale vlier geplant maar zo'n waste is ook mooi. Heb een paastak struik (naam even kwijt) weggehaald aan de andere kant. Even kijken wat dat doet en misschien daar volgend jaar een zwarte neerzetten.
Foto tijd!
Toscaans jasmijn, was na de vorige winter bijna niks meer van over maar heeft zich goed hersteld. De sedum/planten die ervoor stonden zijn wel flink te grazen genomen (door een kat...)
verderop in de tuin groeit de maagdenpalm als bodem bedekken nu echt goed dicht. En de bos anemonen komen al op
En het vorig jaar aangeplante stukje gaat als een tierelier. Daar moet ik mogelijk nog wat schuiven met de planten/bollen.