Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 10:08

Moosey schreef op 09-03-2022 om 10:07:

En fruitbomen zijn inderdaad ook altijd een goed idee. Van een kersenboom hebben vogels ook veel plezier

Haha ja, zij hebben altijd alle kersen en wijzelf geen 😆

Precies

Nog even zitten lezen over krentenboompjes: ze worden juist aangeraden voor kleine tuinen en je kunt ze na de bloei snoeien, en dan bloeien ze het jaar erop gewoon weer. 

Even een poging om een schets te uploaden: 

tuin.jpg

Zelf zou ik campanula en maagdenpalm niet door elkaar laten groeien, wel bijvoorbeeld vlakken afwisselen van 3 à 5 planten, dat geeft een mooier beeld, maar ‘mooi’ is smaakafhankelijk natuurlijk. In de praktijk zal 1 van de 2 het beter doen en die neemt dan vanzelf de overhand. Bijvoorbeeld links van je pad krijgt meer schaduw en rechts meer zon, dat kan al zorgen voor een verschil in groei.

Ik hoor altijd dat mensen opeenvolgende bloei willen maar planten bloeien nu eenmaal kort. Let daarom ook op de bladvorm en bladkleuren. Daarmee kun je de tuin ook levendig maken. Bijvoorbeeld siergrassen. Let ook op de bloemvorm: bolle bloemen tussen aarvormige bloemen. 

Bijvoorbeeld: sedum spectabile in combinatie met veronicastrum, siergras ‘pennisetum’ en daaronder nectaroscordum siculum voor voorjaarsbloei. Denken in combinaties van zo’n 1,5 m2 helpt bij het bedenken. Een tuin heeft ook hoge planten nodig (90 cm tel ik als hoog), anders wordt het zo’n ‘vlakte’.

Wil je het eerste jaar veel bloemen, dan kun je open plekken inzaaien met een bijen- of vlindermengsel. De schutting kun je versieren met eenjarige klimmers: lathyrus, klimmende(!) oost indische kers bijvoorbeeld. 

Tip voor meer bloei: vroegbloeiende bolgewassen onder je maagdenpalm en campanula.

Ik zie een beukenhaag, laat die vooral net zo hoog worden als je schuurtje, dat geeft een mooi beeld als de bovenkant één hoogtelijn is én de mussen houden van een hoge heg (& boom) om in te landen.

Je boom kun je opvatten als een grote bonsai of ‘vormboom’; je kunt deze heel goed, net als een leiboom dus, in vorm snoeien maar dan kies je geen strakke, maar een vrije vorm. Je bent als het ware aan het ‘beeldhouwen’ met je boom. Het vraagt wel snoeikunst zodat je geen mismaakt boomskelet krijgt maar het is zeker te doen met de door jou gewenste boom. Je kunt een (elke) boom goed ‘opsnoeien’: alle onderste takken verwijderen en de kroon laten beginnen op 2 m 20, in de lucht is je tuin namelijk oneindig groot dus ik zou daar zeker gebruik van maken.

Oooh wat leuk, al een hoop reacties!

Voor wat betreft de grond: ja er lag een berg ophoogzand onder en onder andere stukken weer helemaal niks. Manmanman, wat een werk was dat! Ophoogzand is afgegraven en onder 'nieuwe' terras gegaan, gewone zand is richting de borders-to-be gegaan. Die grond mag nog wel verbeterd worden (al had ik volgens de lokale kweker prima grond). De borders heb ik nu deels gespit, ik wil er inderdaad nog gedroogde koeienmest doorheen draaien (en dan de planten met potgrond planten? Eventueel kan ik ook nog wat (paarden)compost regelen als dat een idee is?

Ja, het pad wordt wel breed maar ligt voor de openslaande deuren en die breedte heb ik zo'n beetje aangehouden. Het is de bedoeling dat de campanula en maagdenpalm er aan de zijkanten een beetje overheen gaan woekeren. Terras (3x3) is ook wat aan de ruime kant maar zo kan ik ook wat potten kwijt (o.a. m'n hosta's en agapanthussen).

De planten die op de schets vermeld staan die staan er nu al (bijna). De grote border is nog een worsteling.

Wat ik graag kwijt wil daar:

Een 'grote' boom (zodat ik er ook wat schaduw van heb op het terras, dus hij mag hoger dan 3/4 meter zijn.
Een minivijver.

De planten die ik nu heb zou ik zoveel mogelijk willen hergebruiken: kerstroos, bosanemoon, varens, heuchera, spirea, een kleine vijg, kleine camelia, grote eikenbladhortensia, kleine gewone hortensia.
Planten waar ik over twijfel (tuin of kliko): grote bonte maagdenpalm, aardbeien, kleine bonte klimop.
En o ja: alle bloembollen die ik heb gerooid: crocussen, sneeuwklokjes.

Edit: ik heb nog 3 palen van 7cm dikte en 3 meter lengte om evt iets van een pergola te maken.

Ja de beukenhaag plant ik nu op 1,20 maar die wil ik inderdaad de hoogte in laten gaan voor de vogels. Ik twijfel nog over enkel of dubbelrij? 

Ik wilde eigenlijk een rode maar die werd door de kweker afgeraden omdat die erg gevoelig is en minder vol wordt. En hij had daar alleen nog maar kleine stekken van. 

Op termijn komt er een iets kleinere schuur (2x3 of zo) links te staan ter vervanging van de huidige. Dan zal de beukenhaag verplaatst gaan worden naar de andere kant en wordt dat een verhoogde border tegen de schuur. Maar goed, dat zijn toekomstplannen...

SuperCow schreef op 09-03-2022 om 10:17:

Even een poging om een schets te uploaden:

tuin.jpg

Wat is je zichtlijn vanuit huis? Heb je alleen raam in de schuifpui? Kijk je voornamelijk naar je terras en je beukenhaag? Ik zou in dat geval overwegen om het terras naar rechts te leggen, daar is al meer schaduw (toch?) dan kijk je vanuit huis op je border, boom, vijver en (hopelijk daarin badderende) vogels. Maar misschien staat je bank al zo dat je daar al op uitkijkt.

Ook ter overweging: een terras van 3x3 is niet heel erg groot: met bijvoorbeeld een tafel, vier stoelen en wat potten, staat het vol. En je gebruikt het ook nog als pad. Dat is juist handig, dan heb je minder verharding nodig, alleen wel iets om rekening mee te houden, afhankelijk van de grootte van je gezin. 

Nee de achterkant is een hele glazen pui met openslaande deuren dus ik kijk op de border uit. Ik zou het superleuk vinden om de vijver in de hoek bij de kraan te maken maar dan denk ik dat de kat de hele dag gaat liggen loeren en de volgens niet meer durven te drinken / badderen. 

waarom doe je het terras niet tegen het huis aan met een smal paadje naar de schuur, dan heb je veel meer ruimte voor beplanting. Een sier appel is ook heel leuk met bloesem in het voorjaar en gekleurde appeltjes in de herfst, en wordt niet zo heel hoog. 
De bloembollen zou ik weer terug in de grond doen, die bloeien alleen even aan het einde van de winter. Leuk voor rond de minivijver! Je kunt daar ook zo’n mini fonteintje op zonne-energie in leggen, komt allerlei leven op af.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 11:55

Zou ik nu een struik kunnen verplaatsen? Ik heb een pruikenboom, maar die staat op een heel verkeerde plek. Hij begint al uit te lopen, dus te lang wachten lijkt me ook niet handig? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

09-03-2022 om 12:09

@SuperCow:

Zoals iemand anders reeds schreef zou ik het terras tegen de woning leggen en vandaar een smaller pad naar de schuur. Hierdoor krijg je ook de mogelijkheid om aan de linkerzijde van het pad een iets grotere vijver aan te leggen tussen het pad en de schutting. Gaat ook makkelijker werken om een pergola te maken, met extra schaduw op je gevel (jij was het toch met die hete tuin niet?).

Daarnaast geef je aan een beukenhaag te willen planten, zelf zou ik daar opteren voor schijnhulst (groenblijvend, dus geen bladverlies en je ziet nooit je kliko's.
Pas ook op met de bamboe, deze heeft de neiging om sterk te woekeren. 

De boom zelf zou ik (als jullie regels dit toelaten) iets meer naar rechts verplaatsen zodat hij in de zomer vooral de middagzon opvangt en dan een schaduw geeft op je pui. 

Ik kan niet lezen welke klimmer je nu naast je terras hebt geschreven, maar die muur is volgens mij ideaal voor een druivenlaar. 
De schuur zelf kun je laten beklimmen door een wingerd, deze heeft geen volle zon nodig.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-03-2022 om 14:22

SuperCow schreef op 09-03-2022 om 09:57:

Dank voor je reactie! Dan ga ik die tijm toch wat voller neerzetten. En misschien combineer ik 'm tijdelijk met een kleine sedum die ik nog 'over' heb. Nog een paar nacht(vorst)jes slapen!

De vlinderstruik heb ik toevallig ook al! Nou ja, een stekje van 20 cm van afgelopen najaar, ik weet alleen niet welke kleur hij gaat worden: paars, lila en/of wit. Die komt in het zonnige hoekje als structuurstruik. Daarbij heb ik de akelei gezet en (tijdelijk) de alliums die nog ergens opkwamen en ik even kwijt moest.

Volgens de kweker moet je de krentenboom uiteindelijk flink gaan snoeien en dan zou je de bloei eruit snoeien? Wat is jouw ervaring? Vogel-, structuur- en kleurtechnisch gezien heeft de krent wel mijn voorkeur.

Je kunt ook afwisselen met kruipflox. Een boom kan zeker, kijk eens naar beveerde bomen. Die groeien in "zuil"vorm. Ik heb zelf, in een tuin op het noorden, een Prunus ser. Amanogawa staan. Die wordt kaal in de winter maar dan behoud ik nog wat licht in huis.

prunus-ser-amanogawa-zuilsierkers.jpg

Voor de vogels heb ik een paal staan met 4 haken en voedersilo's staan 

Terras verplaatsen ga ik niet doen, die ligt (met bloed, zweet en tranen) nu waar ik in voor- en najaar zelf ook nog in de zon kan zitten en het is de rustigste plek in de tuin.

Qua klimmers zit er links bij het terras groene hedera (van de buren) en rechts (schaduw) heb ik zelf de kamperfoelie herplaatst (die kwam niet echt uit in de groene hedera) en daar heb ik een bonte klimop(stek) neergezet. Ik dacht ook nog een clematis te planten maar dat wordt misschien te druk. Tegen de schuur groeit ook iets met witte schermachtige bloemen waarvan ik de naam kwijt ben. Tegen de nieuwe schuur wil ik wel die wingerd! De bamboe is een fargesia maar zit voor de zekerheid in een ton (been there ).

De tuin is nogal low-budget dus ik ben wild aan het up-/recyclen. De 60x40 tegels heb ik hergebruikt (die kon ik niet kwijt, de rest wordt gratis opgehaald) en omdat ik geen tegels kan zagen moest ik wat creatief zijn met het leggen. Vooralsnog bestaat de investering in een paar sluitbandjes en straks een lading planten.

De boom moet 1 meter uit de erfgrens staan dus die kan nog wel wat opschuiven. Ik wil de buren echter wel te vriend houden ivm afvallend blad (ultieme tegeltuin). Zuilvormig is ook een leuk idee!

Ik zag op de kaartjes van phlox (leuk!) dat het een echte schaduwplant is en dat is alleen een metertje langs de rechterschutting en langs de gevel.

Ik vind beplanten in hoogte een lastige. De boom oké, daaromheen denk ik varens (50) of heuchera (50) en de herfstanemonen (70) te zetten. In/om het vijvertje mss wat stropijpjes en blauwe lis (en een mini-lelie). De bamboe wordt ooit nog eens wat (3m). Is dat genoeg structuur voor de winter? Voor bij de vijver dan de sneeuwklokjes en crocussen (is ook meest zichtbare stuk tuin en de kleine narcissen gaan in de haag achter.

Ik zal kijken of ik wat foto's kan plaatsen.

Even niet naar de rommel kijken, work in progress....

tuin1.jpg

tuin2.jpg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.