Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
EnchantedDragonfly18
06-03-2022 om 22:46
Aaaanne schreef op 06-03-2022 om 22:39:
[..]
Klopt, hij staat er pas sinds vorige zomer. Ik vroeg het me af omdat hij zulke lange armen heeft (2 m) die nog erg dun en weinig vertakt zijn.
Je kunt de lange scheuten iets inkorten. Waarschijnlijk komen er dan nieuwe, meerdere, scheuten.
Neweve
07-03-2022 om 12:17
Wanneer snoei je een oudere kamperfoelie? Ik heb ieder jaar het idee dat ik te laat ben. Al bloeit hij wel mooi, maar het midden is steeds meer houtig.
ToetieToover
07-03-2022 om 12:31
Kamperfoelie groeit nu eenmaal graag op stelten, daar is niet zoveel aan te doen.
Je kunt proberen elk jaar de helft van de scheuten op 30 cm boven de grond af te knippen voor verjonging. Zelf laat ik het graag ergens anders doorheen groeien.
Je kunt ook proberen het in een boom(pje) te laten groeien, en de stengels juist helemaal kaal te laten.
Aaaanne
07-03-2022 om 21:12
Dank!
Een oude, enorm groot geworden kamperfolie heb ik eens gewoon 30 cm boven de grond afgeknipt na de bloei, ergens in het najaar. Hij was bolvormig geworden, alleen de buitenste 'schil' had blad en bloemen. Het jaar er op liep hij weer uit en bloeide, het jaar daarna was hij alweer flink uit de kluiten gewassen.
Neweve
07-03-2022 om 22:08
Aaaanne schreef op 07-03-2022 om 21:12:
Dank!
Een oude, enorm groot geworden kamperfolie heb ik eens gewoon 30 cm boven de grond afgeknipt na de bloei, ergens in het najaar. Hij was bolvormig geworden, alleen de buitenste 'schil' had blad en bloemen. Het jaar er op liep hij weer uit en bloeide, het jaar daarna was hij alweer flink uit de kluiten gewassen.
Ik denk dat ik dat dit (na)jaar ook ga proberen, we zullen zien (en in het ergste geval moet ik shoppen voor planten)
GroenTuintje
07-03-2022 om 23:05
Ik ben ook weer benieuwd wat er op gaat komen, dat is altijd een verrassing . En uiteraard ga ik ook weer plantjes shoppen bij de lokale kweker binnenkort
SuperCow
09-03-2022 om 08:42
Dames, ik heb jullie hulp hard nodig!
Omdat ik het zat was om op een hovenier te wachten ben ik zelf een paar tegels uit de cementgrijze luchtplaats tuin gaan trekken. Tegeltje eruit, plantje erin was het plan zodat ik in ieder geval deze zomer tegen wat groens aan zou kijken. Ik ben alleen een beetje doorgeschoten en 'opeens' lagen er zo'n 100 (geen grap) tegels in de voortuin en was de achtertuin een duinlandschap.
Met dank aan een alleraardigste meneer op Youtube heb ik leren bestraten (kuch) dus er ligt nu weer een pad en klein terras. De rest wordt tuin!
Maarrrr.... waar ik dacht dat bestraten de grootste uitdaging zou zijn loop ik nu vast op het beplantingsplan. En daar zou ik graag jullie tips willen krijgen.
Tuin van 5 bij net geen 8 op het oosten met zandgrond. Achterin de tuin staat nog een houten schuur die moet worden vervangen en verplaatst dus dat stuk (3m) laat ik even voor wat het is dus mijn pallet is nu 5 x 5m. Links en rechts schuttingen die begroeid zijn / worden.
Linkerkant (nu met pad en 3x3 terras) relatief veel zon, border een stuk half zon / schaduw. Ik ga even kijken hoe ik plaatjes kan uploaden zodat jullie een beeld hebben.
Alvast een paar concrete vragen:
Ik heb een pad gelegd met regels tegels en daartussen heb ik 8 cm open gelaten met als doel dat te laten begroeien. Mijn oog is gevallen op Thymus Minor vanwege de hoogte. Is dit haalbaar? Hoe snel groeit dat? Hoeveel plantjes zou ik nodig hebben om een regel van 2,4m te laten begroeien? Mijn tuincentrum heeft ze alleen in potmaat 12, kan ik die scheuren en dan planten?
Het pad wil ik links en rechts beplanten met campanula en maagdenpalm: kan ik deze door elkaar planten of gaan ze elkaar beconcurreren? (Ik dacht vanwege vroege bloei van de maagdenpalm en latere bloei van de klokjes.)
Durf ik een echte boom neer te zetten in mijn microtuintje? Volgens de kweker zou een krentenboom uiteindelijk te groot worden dus dan zou het gaan tussen een malus of amberboom. Ik vind de laatste qua kleur en bladvorm geweldig maar hou ook van vogels in de tuin. De te planten boom zal zo'n 7m worden. Dat klinkt nogal groot!
Ik heb nog 100-en-1 vragen maar alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Moosey
09-03-2022 om 09:31
Kruiptijm groeit langzaam maar is uiteindelijk wel heel geschikt voor wat je wilt en je omstandigheden. Misschien duurt het een paar jaar voor het helemaal dichtbegroeid is, is dat erg? Is natuurlijk heel afhankelijk van hoe dicht je in eerste instantie beplant, maar dat hangt ook erg van het budget af.
Campanula en maagdenpalm zijn redelijk aan elkaar gewaagd, kun je prima proberen. Je gaat er gaandeweg in z’n algemeenheid toch achter komen dat het één het naar z’n zin heeft en het andere minder, is een kwestie van uitproberen.
Krentenboompje valt in mijn ervaring wel mee, het is een heester en goed te snoeien, als je m leuk vindt en van vogels houdt zou ik er gewoon voor gaan. Ook leuk om makkelijk en snel hoogte toe te voegen: vlinderstruik.
Succes, je bent lekker bezig!
SuperCow
09-03-2022 om 09:57
Dank voor je reactie! Dan ga ik die tijm toch wat voller neerzetten. En misschien combineer ik 'm tijdelijk met een kleine sedum die ik nog 'over' heb. Nog een paar nacht(vorst)jes slapen!
De vlinderstruik heb ik toevallig ook al! Nou ja, een stekje van 20 cm van afgelopen najaar, ik weet alleen niet welke kleur hij gaat worden: paars, lila en/of wit. Die komt in het zonnige hoekje als structuurstruik. Daarbij heb ik de akelei gezet en (tijdelijk) de alliums die nog ergens opkwamen en ik even kwijt moest.
Volgens de kweker moet je de krentenboom uiteindelijk flink gaan snoeien en dan zou je de bloei eruit snoeien? Wat is jouw ervaring? Vogel-, structuur- en kleurtechnisch gezien heeft de krent wel mijn voorkeur.
ShowyHummingbird30
09-03-2022 om 09:58
Je kunt qua boom ook aan een laagstam fruitboom (appel, peer, pruim) denken. Eventueel in leivorm. Die worden aanzienlijk minder hoog (de mijne houd ik al jaren op ongeveer 2 meter omdat ze dicht op de schutting staan), bloeien mooi in de lente én leveren in de herfst ook nog iets lekkers op.
ToetieToover
09-03-2022 om 10:01
SuperCow schreef op 09-03-2022 om 08:42:
Dames, ik heb jullie hulp hard nodig!
beplantingsplan. En daar zou ik graag jullie tips willen krijgen.
Linkerkant (nu met pad en 3x3 terras) relatief veel zon, border een stuk half zon / schaduw.
Alvast een paar concrete vragen:
Ik heb een pad gelegd met regels tegels en daartussen heb ik 8 cm open gelaten met als doel dat te laten begroeien. Mijn oog is gevallen op Thymus Minor vanwege de hoogte. Is dit haalbaar? Hoe snel groeit dat? Hoeveel plantjes zou ik nodig hebben om een regel van 2,4m te laten begroeien? Mijn tuincentrum heeft ze alleen in potmaat 12, kan ik die scheuren en dan planten?
Het pad wil ik links en rechts beplanten met campanula en maagdenpalm: kan ik deze door elkaar planten of gaan ze elkaar beconcurreren? (Ik dacht vanwege vroege bloei van de maagdenpalm en latere bloei van de klokjes.)
Durf ik een echte boom neer te zetten in mijn microtuintje? Volgens de kweker zou een krentenboom uiteindelijk te groot worden dus dan zou het gaan tussen een malus of amberboom. Ik vind de laatste qua kleur en bladvorm geweldig maar hou ook van vogels in de tuin. De te planten boom zal zo'n 7m worden. Dat klinkt nogal groot!
Ik heb nog 100-en-1 vragen maar alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Allereerst een ongevraagde tip: graaf ergens een gat om te kijken welke bodemlagen je tegenkomt. Ik vermoed namelijk dat die zandlaag er ligt vanwege de bestrating die er eerder lag. Je kunt daar niet zomaar in gaan planten.
De grond éénmalig twee steken diep omspitten of laten frezen gaat je later veel teleurstellingen schelen. Daarna bemesten met lavameel en gedroogde koeienmest.
Je vragen:
Tijm tussen de tegels: dat kun je prima in twee of zelfs nog meer stukken snijden. Op de open plekken kun je grind strooien, daar houdt tijm van (groeit er vanzelf overheen) en het is handig doordat er geen aarde op je tegels spat bij regen.
Hoe dicht op elkaar, is een soort keuze: het groeit gratis maar niet heel snel. Het kan zeker 30 cm breed groeien dus dan zou ik 8 plantjes op 2 m 40 zetten. Maar een pad van 2 m 40? Is wel erg breed: als je er alleen overheen loopt, is 90 cm prima.
Je zou tijm ook zelf kunnen zaaien, dat is goedkoper maar iets moeilijker, wel het proberen waard. Ik zou er in het najaar krokussen tussen planten voor vroege bloemetjes. Kies een soort voor verwildering (tomassinianus).
Op de rest van je vragen reageer ik later.
ScarceKudu74
09-03-2022 om 10:03
Coreopsis schreef op 09-03-2022 om 09:58:
Je kunt qua boom ook aan een laagstam fruitboom (appel, peer, pruim) denken. Eventueel in leivorm. Die worden aanzienlijk minder hoog (de mijne houd ik al jaren op ongeveer 2 meter omdat ze dicht op de schutting staan), bloeien mooi in de lente én leveren in de herfst ook nog iets lekkers op.
Leuk inderdaad! Ik heb een laagstam kersenboom staan, dus is nu 2,5 meter hoog. Ik wil nog een appelboompje erbij.
Moosey
09-03-2022 om 10:06
Ik had een krentenboom bij mijn vorige huis, ook op zandgrond. Tuin was vergelijkbaar met die van jou. Hij paste er gewoon mooi en ik had niet het idee dat-ie heel snel groeide, maar ik weet niet precies hoe oud-ie was.
Heb nu in mijn gemengde haag wat krentenboompjes staan, al 4 jaar en nog nauwelijks tot niet gesnoeid, zijn nog steeds niet manshoog. Dus misschien dat ze uiteindelijk wel heel groot kunnen worden, maar voor die tijd kun je er in elk geval jarenlang plezier van hebben. En een hovenier zal er vast meer verstand van hebben dan ik, maar ‘de bloei eruit snoeien’ vind ik gek klinken, het is toch een soort fruitboom, en die snoei je ook en die bloeien dan toch ook gewoon weer..
Moosey
09-03-2022 om 10:07
En fruitbomen zijn inderdaad ook altijd een goed idee. Van een kersenboom hebben vogels ook veel plezier