Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Waarom moet iedereen perfect zijn?

Het moeilijke is denk ik de inbalans.
Ook al veranderd het werk van een afdeling, het is prettig om te horen waar je goed in bent, naast de verbeterpunten.
En het ligt er enorm aan hoe dingen worden gebracht.

Dus, boodschap aan jouw vriendin Poezie: ze is goed. Ze doet het goed. Dat moet ze leren zichzelf te geven ook, deze boodschap. Die eigenwaarde.
En dat verbeteringstrajekt, doe mee, luister het aan maar, pak wat dingen eruit mee…..vat het niet te persoonlijk op.
Want….je weet dat je al heel goed van jezelf bent.

Wat rot dat deze beoordeling haar zo raakt. Logisch dat ze uit het veld geslagen is.
Probeer haar te helpen om dit van zich af te zetten en te focussen op haar eigen waarnemingen de eerste goede beoordeling.

Grote kans dat ze helemaal niet slechter is gaan presteren maar dat die dame een dubblele agenda heeft.

Steun haar bij het doorlopen van dat traject op een manier dat het haar niet zo raakt en waarbij ze goed haar ogen open houdt voor signalen van die dubbele agenda. Zo blijft ze de regie houden.

Ik denk niet dat het het streven naar perfectie is, maar wel het constant verbeteren. Eigenlijk elke werkplek heeft functioneringsgesprekken die gericht zijn op verbeteren. Ik ben daar ook een beetje moe van, trouwens.

Poezie

Poezie

15-09-2024 om 12:12 Topicstarter

Fijn, de reacties met tips om aan haar te geven! Het kwam idd op haar over als dat ze niets meer goed deed. 
Daarnaast is het een groot Amerikaans bedrijf waar ze werkt en denk ik dat het scenario van een dubbele agenda behoorlijk realistisch is. 

Mevrouw75 schreef op 15-09-2024 om 11:41:

Ik denk niet dat het het streven naar perfectie is, maar wel het constant verbeteren. Eigenlijk elke werkplek heeft functioneringsgesprekken die gericht zijn op verbeteren. Ik ben daar ook een beetje moe van, trouwens.

Ik werk ook op een werkplek waarbij dat wel de bedoeling is. Ergens vind ik het wel goed want het laat mensen wel nadenken over waar ze naartoe willen. Er is bijvoorbeeld in ons bedrijf ook veel mogelijkheid om van functie te wisselen, soms worden er ook nieuwe functies gecreëerd of zijn er nieuwe werkzaamheden of taken. Toch snap ik wel wat je bedoelt. Ik heb een collega die dan ook heeft gezegd dit niet te willen. Zijn idee is dat hij goed is in wat hij doet en over een aantal jaar ook met pensioen gaat, hij wil zijn kennis nog wel verdiepen en anders inzetten maar heeft geen zin in ontwikkelplannen etc. En ook dat is prima bij het bedrijf waar ik werk.

Op het gebied van werk: de manier van werken veranderd al jaren gigantisch door meerdere oorzaken. Ik zie dat als ontwikkeling, zeker ook op het gebied van werken. Helaas kunnen velen deze ontwikkelingen lastig ‘bijbenen’ en ontstaat er een bepaalde weerstand. Deze weerstand ontstaat, zéker op ‘oudere’ leeftijd, doordat het voor velen té snel gaat.

Wat lastig in woorden uit te drukken, maar doen wat je altijd deed is meestal niet meer (goed) genoeg en als je dan niet openstaat voor veranderingen, ga je het niet meer kunnen bijbenen en ontstaat er een soort van ‘obstructie’.

Ik zie dit echter niet als “perfect moeten zijn”…..

Ik ken een aantal mensen die bij Amerikaanse bedrijven werken. Bij één bedrijf wilde een nieuwe manager uit Amerika iedereen boven de 40 ontslaan omdat de manager het team niet jeugdig en fris vond. P&O heeft moeten uitleggen dat dit niet is toegestaan en dat er zeer hoge kosten aan verbonden waren.  Vervolgens vertrokken mensen alsnog door telkens kritiek op hun functioneren.
Iemand in een dienstverlenende functie moest na iedere dienst beoordeeld worden door de klant en alles onder de tien was een onvoldoende. 
Amerika heeft toch een andere werkcultuur.

Amerika heeft een andere manier van werken èn een andere manier van cijfers geven. In Nederland moet je werk veel meer dan perfect zijn voordat iemand overweegt een 10 te geven. Dus dan is het doodeenvoudig iemand er op die manier uit te werken.

Mevrouw75 schreef op 15-09-2024 om 11:41:

Ooit had ik een manager. Met beoordelingsgesprek niets dan lof. Maaaar op t eind moest er natuurlijk ook een puntje van kritiek zijn. Dat hoorde ik ook van teamgenoten die overigens ook prima functioneerden. 

Manager vond dat ik soms wat eigenwijs was. Ik vind dat persoonlijk geen slechte eigenschap. Als ik iets op mijn "eigen wijze" doe en dat werkt voor mij en de organisatie... sois, so be it

Ik heb manager gevraagd om een voorbeeld te geven van mijn eigenwijsheid. Dat kon manager niet. 

Toen heb ik gevraagd om mij er in de toekomst op te wijzen op het moment dat ik eigenwijs ben.

Nooooit meer iets van gehoord. En die op/aanmerking heb ik laten schrappen voor ik het verslag tekende. 

Madamecannibale schreef op 14-09-2024 om 19:06:

Ik herken het zelf ook niet zo heel erg. Ik ben zeker niet perfect, en de mensen om mij heen ook niet. Op mijn werk ben ik ook niet perfect en de mensen in mijn team en de overige collega’s ook niet.

Wel herken ik het bijvoorbeeld op social media, waar alles maar perfect moet lijken. En ik herken het ook in andere culturen. Ik ken best wat mensen die uit een andere cultuur komen waarbij perfectie belangrijk is. Zelf doe ik mijn best maar streef ik niet naar perfectie.

Hier ook niet zoveel herkenning. 

Heel lang geleden hoorde ik eens iemand zeggen: Don't read beauty magazines, they make you feel ugly. 

Het zelfde geldt voor mij voor social media.

Ik ben 60+ en ik doe mijn best om er verzorgd uit te zien en ja, ik denk dat mijn uiterlijk mijn leeftijd verraad. Mochten mijn bovenste oogleden zover gaan zakken dat ik niet meer kan forummen dan zal ik daar tegen die tijd wel iets aan doen. 

Hiermee veroordeel ik niemand die zichzelf wél hier en daar een beetje opleukt maar ik heb die wens (en de portemonnaie) niet.

Wel vraag ik mij serieus af hoe die jongedame met die veel te grote opgespoten lippen er over 20/30 jaar uitziet. 

oudmaarnognietkoud schreef op 15-09-2024 om 20:42:

[..]

Heel lang geleden hoorde ik eens iemand zeggen: Don't read beauty magazines, they make you feel ugly.

Baz Luhrmann, toevallig? 

Peaches schreef op 15-09-2024 om 20:53:

[..]

Baz Luhrmann, toevallig?

Vergeet de zonnebrand niet! ❤️

Poezie

Poezie

15-09-2024 om 20:59 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 15-09-2024 om 19:11:

Op het gebied van werk: de manier van werken veranderd al jaren gigantisch door meerdere oorzaken. Ik zie dat als ontwikkeling, zeker ook op het gebied van werken. Helaas kunnen velen deze ontwikkelingen lastig ‘bijbenen’ en ontstaat er een bepaalde weerstand. Deze weerstand ontstaat, zéker op ‘oudere’ leeftijd, doordat het voor velen té snel gaat.

Wat lastig in woorden uit te drukken, maar doen wat je altijd deed is meestal niet meer (goed) genoeg en als je dan niet openstaat voor veranderingen, ga je het niet meer kunnen bijbenen en ontstaat er een soort van ‘obstructie’.

Ik zie dit echter niet als “perfect moeten zijn”…..

Helaas bestaat er nog steeds het beeld dat je als oudere werknemer zijnde niet mee zou kunnen in de ontwikkelingen binnen een organisatie. De meeste oudere werknemers kunnen juist uitstekend meekomen in die ontwikkelingen omdat ze al tig ontwikkelingen hebben doorgemaakt en daardoor juist super flexibel zijn. Als ik om mij heen kijk zijn het juist de jonge mensen die niet makkelijk meekomen en/of de hakken in het zand zetten. 

on topic; ik zit een beetje in het midden van de jonge en oude garde. Heb 25+ jaar werkervaring, maar ben erg jong op hoog niveau begonnen. 
Ik zie ruimte voor verbetering en dingen eens anders proberen, luisteren naar wat een jonge manager te zeggen heeft helemaal niet als “perfect moeten doen”. Een gezonde organisatie waardeert input uit alle hoeken en past daar ook het aanname en promotiebeleid op aan. 
In plaats van hier defensief mee om te gaan, het gevoel te koesteren dat die jonge manager bla bla blaat of zich bedreigd voelt, ben je het aan jezelf en je collega’s verplicht om alle feedback serieus te nemen. 
Ik zeg niet dat vriendin van TO dit niet doet. Maar “het is altijd goed geweest” “nog maar net/jonge manager” “misschien wel een bedreiging of calculerend iets”, vind ik op het eerste gezicht niet de beste manier om met feedback om te gaan. 
Er is àltijd ruimte voor verbetering. Àltijd. En op korte termijn gaat het werk van veel mensen waarschijnlijk stevig veranderen. AI gaat waarschijnlijk nog meer impact hebben dan het internet had. Dus mijn advies aan iedereen; probeer je nieuwsgierige en flexibele modus te vinden, je zult het nodig hebben om (plezier in) je werk te houden. 

Poezie schreef op 15-09-2024 om 20:59:

[..]

Helaas bestaat er nog steeds het beeld dat je als oudere werknemer zijnde niet mee zou kunnen in de ontwikkelingen binnen een organisatie. De meeste oudere werknemers kunnen juist uitstekend meekomen in die ontwikkelingen omdat ze al tig ontwikkelingen hebben doorgemaakt en daardoor juist super flexibel zijn. Als ik om mij heen kijk zijn het juist de jonge mensen die niet makkelijk meekomen en/of de hakken in het zand zetten.

De jonge mensen zeggen snel: Ik denk niet dat ik dat kan, ik heb het niet geleerd op school/ nog nooit gedaan.  

Ik zeg dan: geef maar hier ik heb het nog nooit gedaan maar ik ga het proberen. 

Dat ging om een opdracht met kopieën maken en die dan lamineren.  En dan per set in een map. 

Ik ben nog van de generatie die gestencilde schoolkranten heeft helpen rapen en nieten.  Mijn aanpak was zo efficiënt dat het lamineerapparaat de beperkende factor was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.