Gezondheid en welzijn
kerst
18-05-2024 om 17:06
Natuurlijke bloeddrukverlagers
Ik gebruik nu ongeveer een half jaar Enalapril 10 mg, maar ik ga me steeds slechter voelen.
Vooral enorm moe, hoofdpijn, duizelig, somber.
Verder droge mond, veel meer tandaanslag.
Ik wil er eigenlijk wel mee stoppen.Kan niet direct overleggen met arts door Pinksterweekend.
Ik neem nu de helft Enalapril om af te bouwen.
Ik heb als alternatief gisteren Lucovitaal bloeddruk gekocht. Iemand hier ervaring mee?
(of met andere middelen op natuurlijke basis)
Chantal2022
31-08-2024 om 07:41
ik wil hier nog even een tip geven over zoethout. In zoethout zit glycyrrhizinezuur, dat kan ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt en dat je bloeddruk hoger wordt.
Weinig mensen zitten op zo'n stokje te knagen, maar zoethout zit in bijna alle kruidenthee mengsels in de supermarkt dus je krijgt het misschien ongemerkt dagelijks binnen.
Bij voedingscentrum en hartstichting waarschuwen ze over grote hoeveelheden maar ikzelf heb bij elke dag een kleine hoeveelheid al last van het effect
rionyriony
31-08-2024 om 12:00
Bij mij verlaagt eten mijn bloeddruk, en dan bedoel ik een bord avondeten, maar vermoedelijk is dat geen nuttig advies. Je kan niet de hele dag dineren.
kerst
07-12-2024 om 11:26
rionyriony schreef op 07-12-2024 om 04:55:
Hoe gaat het nu met je bloeddruk, kerst?
Smorgens is hij te hoog, en smiddags komt hij onder die grens. En ik gebruik nog elke avond een Lucovitaal bloeddruk capsule.
rionyriony
08-12-2024 om 13:20
kerst schreef op 07-12-2024 om 11:26:
[..]
Smorgens is hij te hoog, en smiddags komt hij onder die grens. En ik gebruik nog elke avond een Lucovitaal bloeddruk capsule.
Inclusief die Enalapril? Ik heb ook een hogere bloeddruk 's morgens. De motor moet starten. Ik denk dat bij mij er 's morgens nog niet veel glucose gevonden kan worden direct in het bloed; dat blijkt uit bloedprikken met een glucose priksetje. Misschien speelt dat een rol. Misschien wordt daar adrenaline voor ingezet. Zit maar wat te bedenken. Misschien zit het heel anders.
Hm misschien toch geen goede theorie. Misschien een manier om je lichaam te activeren zodat je voor eten kan gaan zorgen. Na het eten daalt bij mij de bloeddruk altijd.
kerst
13-12-2024 om 18:35
Het is helaas weer mis met mijn bloeddruk.
Ca 180/106 elke morgen.. Tuurlijk weer net voor de K. vakantie ook nog ...
Balen, kan voorlopig helemaal niet meer uit eten.Kook thuis bijna altijd zonder zout.
Die bloeddruk capsules van Lucovitaal doen niet genoeg meer. Dubbele dosis wordt afgeraden door iemand van Lucovitaal.
Ik heb weinig zin om weer aan de reguliere bloeddrukverlagers te gaan, die voortdurende duizeligheid is slecht te doen bij Enalapril.
Ga zwarte knoflook morgen bestellen denk ik.
MMcGonagall
13-12-2024 om 18:38
Je kunt natuurlijk ook even een ander medicijn aan de huisarts vragen. Dit lijken me geen waarden om zelf mee te experimenteren.
rionyriony
14-12-2024 om 08:17
kerst schreef op 13-12-2024 om 18:35:
Het is helaas weer mis met mijn bloeddruk.
Ca 180/106 elke morgen.. Tuurlijk weer net voor de K. vakantie ook nog ...
Balen, kan voorlopig helemaal niet meer uit eten.Kook thuis bijna altijd zonder zout.
Die bloeddruk capsules van Lucovitaal doen niet genoeg meer. Dubbele dosis wordt afgeraden door iemand van Lucovitaal.
Ik heb weinig zin om weer aan de reguliere bloeddrukverlagers te gaan, die voortdurende duizeligheid is slecht te doen bij Enalapril.
Ga zwarte knoflook morgen bestellen denk ik.
Ik ben er ook erg mee bezig, wat heel slecht is voor mijn metingen.
Bij mij gebeurt het duizelen niet bij bepaalde bloeddrukwaarden die heel erg fluctueren. Dat is onafhankelijk van elkaar. Ook de hoofdpijn maalt bij mij niet om de bloeddruk.
Ik voel me het best in de ochtend waarbij de waarden hoger zijn. Ik ben dan ook meer geïnteresseerd in alles. Van een uitgesproken lage bloeddruk ga ik overdag slapen. Ik heb momenteel twijfel-ochtendwaarden met emotioneel gedreven hoge pieken en vanaf de middaguren tegen "normaal tot laag" aan. Dus een ongebruikelijk verschil.
Misschien een open deur, maar heb je eraan gedacht om koffie- en theegebruik te stoppen? Ik ben ermee begonnen te experimenteren. Vandaag nog wel 1 kopje, hierna alleen nog cacao.
Misschien heb je de beta-blockers nog niet geprobeerd? Als je je daarmee opwindt dan gaat je lichaam daarin niet mee zodat je bloeddruk ook niet hoger wordt. Zo heb ik het begrepen. Er is ook vanalles te combineren: een priegeltje van het ene middel en een kwartje van het andere middel. En bij elkaar helpt het dan genoeg.
anijsblokje
14-12-2024 om 08:21
MMcGonagall schreef op 13-12-2024 om 18:38:
Je kunt natuurlijk ook even een ander medicijn aan de huisarts vragen. Dit lijken me geen waarden om zelf mee te experimenteren.
Dit. Echt @kerst: stop met zelf aanmodderen en win medisch advies in. Hypertensie is een sluipmoordenaar.
kerst
17-12-2024 om 23:42
Riony, ik drink meestal alleen groene thee en kamille thee.1 koffie per dag.
Ik ben vanmiddag naar huisarts geweest. Hij zei dat alleen bloeddrukverlagers helpen bij mijn bloeddruk waarden .. ook een halve dosering Enalapril vond hij helaas niet genoeg...
Hij heeft mij Amlodipine 5 mg voorgeschreven.(De bloeddruk capsules en knoflook kon ik er gewoon bijnemen )
Ik baal nu even verschrikkelijk.
Ysenda
17-12-2024 om 23:49
zou je insuline of anti epileptica willen vervangen door iets natuurlijks?
Dus waarom zou je dan de chemische wetenschap hier niet willen gebruiken?
Poison
18-12-2024 om 06:00
Goed dat je naar de huisarts bent gegaan en dat je medicatie krijgt. Hoge bloeddruk is niet iets om mee te blijven aanmodderen. Gezond leven en opletten met zout is voor iedereen goed. Waarom vind je het zo erg om bloeddrukverlagende medicatie te slikken, maar niet om lucovitaal te slikken? Wat maakt voor jou het verschil?
kerst
18-12-2024 om 09:28
Poison schreef op 18-12-2024 om 06:00:
Goed dat je naar de huisarts bent gegaan en dat je medicatie krijgt. Hoge bloeddruk is niet iets om mee te blijven aanmodderen. Gezond leven en opletten met zout is voor iedereen goed. Waarom vind je het zo erg om bloeddrukverlagende medicatie te slikken, maar niet om lucovitaal te slikken? Wat maakt voor jou het verschil?
Bijwerkingen van bloeddrukverlagers.