Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:04

Ask the gewichtsconsulente!


PhoebeHolmesreturns schreef op 07-11-2023 om 08:56:

Ik ben nog steeds zo boos over dat brood dat ik een bericht naar Foodwatch gestuurd heb want ik snap dit echt niet. Wat betreft volkorenbrood zijn er strikte regels maar wat betreft nep-bruinbrood mag je de klant dus gewoon voor de gek houden... Grrrrrrrrrrrr....

Topactie! Echt dat consumenten voor de gek houden moet stoppen!

Jij en ik kunnen op basis van goede (aangeleerde) kennis etiketten lezen en op waarde schatten.  Massa's mensen die dat niet kunnen en dus denken dat ze goed bezig zijn met donker brood dat is gekleurd met gebrande mout en wat pitten en zaden op de bovenkant hebben om het gezond te laten lijken. 

Hou je van soep Masatu? Of bouillon? Dat vult iets minder, maar kan je wel calorieën geven. Zeker in wintertijd kan ik dat een lekker hartig "drankje" vinden die me meteen opkikkert. Groentesoep, kippensoep, pompoensoep, linzensoep, selderijsoep, verzin het en je kunt er wel soep van maken. Als je niet teveel suikers of melk achtige produkten wilt en wel vulling.

Om dan toch wat anders te drinken dan de standaard vette dranken om aan calorieën te komen, doe ik vaak een scheut olijfolie door mijn soep. Of roomboter als je dat lekkerder vindt. Maakt het wat vettig. Of soep met wat vlees en bouillon.
Verder eet ik wel volle (zure) melkprodukten in de vorm van volle yoghurt, volvette kaas. Maar daar zal niet elke gewichtsconsulent het mee eens zijn. Maar goed, jij wil juist wat meer calorieën. Dus een bakje (volle) yoghurt of kwark of soep of bouillon qua vocht.

masatu schreef op 06-11-2023 om 17:55:

Ik geef borstvoeding en moet daarom extra calorieën eten om niet af te vallen. Tegelijkertijd heb ik ook meer dorst. Is er een (enigszins) gezond drankje dat beide combineert? In de schijf van 5 zie ik alleen dranken staan zoals water en thee waar "niks" in zit.

Toen ik borstvoeding gaf aan mijn tweeling, had ik hier ook mee te maken. Ik heb het opgelost door een extra handje noten en gedroogd fruit bij elke voeding overdag. Ik maakte een grote pot met een mix klaar van diverse noten en cranberry’s/rozijnen/etc. en een thermoskan thee en dat stond naast de stoel waar ik kolfde (ik kolfde alles). Toen ze twee liter per dag dronken, kon ik het bijna niet meer bijbenen maar al snel daarna accepteerden ze bijvoeding en daalde de behoefte aan moedermelk. Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring.

Dank voor alle tips! En nu weer terug naar Phoebe haar vraag-en-antwoord topic

PhoebeHolmesreturns schreef op 07-11-2023 om 08:56:

Ik ben nog steeds zo boos over dat brood dat ik een bericht naar Foodwatch gestuurd heb want ik snap dit echt niet. Wat betreft volkorenbrood zijn er strikte regels maar wat betreft nep-bruinbrood mag je de klant dus gewoon voor de gek houden... Grrrrrrrrrrrr....

Maar dat is toch overal zo, niet alleen bij de Lidl. Bij alle supermarkten en ook bij de gewone bakker. En daar ligt niet eens een ingrediëntenkijst. Echt misleiding is het ook niet,  het is heel simpel: bruin betekent gewoon bruin van kleur, niks meer of minder of nep. Als het geen volkorenbrood heet, is het geen volkoren. 

Bij mijn bakker hebben broden namen als juttersbrood of zonnebloempittenbrood en dat zijn volkorenbroden. De naam zegt ook niet alles. Zou handig zijn als er een schap is waar al het volkorenbrood bij elkaar ligt.

ik heb een vraag;
Heb je een soort basisgewicht zelf? In heb een gezond gewicht maar zou voor de mooi wel 4 kilo af willen. (Dan ook nog in het groen van bmi) Maar hoe ik ook let op mijn eten daar gaat max 1,5 kilo af en soms is die er weer bij dan vul ik mijn eetmeter helemaal in en eet ik rond de 1600 calorieën. Maar ik blijf mijn eigen gewicht.    Dus als ik dat na 3 maanden ofzo weer stop en gewoon alles eet dan is mijn gewicht ook elke week hetzelfde (soms kilo meer andere week kilo minder) maar altijd hetzelfde. is dat mijn lichaam die dat doet? Of is 1600 kc te weinig.  Is het überhaupt mogelijk om dan 4 kilo af te vallen?     

MellowTurkey78

MellowTurkey78

07-11-2023 om 10:43

Bakblik schreef op 07-11-2023 om 09:29:

[..]

Topactie! Echt dat consumenten voor de gek houden moet stoppen!

Jij en ik kunnen op basis van goede (aangeleerde) kennis etiketten lezen en op waarde schatten. Massa's mensen die dat niet kunnen en dus denken dat ze goed bezig zijn met donker brood dat is gekleurd met gebrande mout en wat pitten en zaden op de bovenkant hebben om het gezond te laten lijken.

Dank je! Echt ik ben er gewoon kwaad over... Ja inderdaad, het lijkt makkelijk, lees etiketten maar wij zijn ervoor opgeleid en snappen die ook, dat kan niet iedereen en idd. ik trap er ook in als ik het etiket niet lees... En het is ook vaag, over volkoren zijn er regels maar bruin brood niet, das echt raar...

MellowTurkey78

MellowTurkey78

07-11-2023 om 11:01

impala schreef op 07-11-2023 om 10:08:

[..]

Maar dat is toch overal zo, niet alleen bij de Lidl. Bij alle supermarkten en ook bij de gewone bakker. En daar ligt niet eens een ingrediëntenkijst. Echt misleiding is het ook niet, het is heel simpel: bruin betekent gewoon bruin van kleur, niks meer of minder of nep. Als het geen volkorenbrood heet, is het geen volkoren.

Dat denk ik wel, hoor je ook wel eens iets over. Gister heb ik het echter toevallig bij de Lidl gecheckt... (Maar idd het zal zeker op meerdere plekken zijn maar dat zei ik ook volgens mij...)

Mee eens Tuinfluiter, dat moet veel duidelijker zijn.

Absor: ja dat kan zeker hoor... Dat je een, hoe moet ik het zeggen, soort natuurlijk gewicht hebt. Overigens kan het ook zo zijn dat als je ineens veel minder gaat eten dan normaal dat je lichaam uit zelfbescherming ook minder gaat verbruiken, dus dat ie in spaarstand gaat...
En inderdaad het kan ook zijn dat 1600 kcal te weinig is voor jou. Het aantal kcal dat je nodig hebt heeft met meerdere dingen te maken en is voor iedereen anders. Ligt aan je lengte, gewicht, levensstijl, bewegingsnormen enzovoort.

is het dan uberhaupt mogelijk om die vier kilo af te vallen? Of lukt dat dan enkel met heel veel sporten?

MellowTurkey78

MellowTurkey78

07-11-2023 om 15:36

absor schreef op 07-11-2023 om 11:31:

is het dan uberhaupt mogelijk om die vier kilo af te vallen? Of lukt dat dan enkel met heel veel sporten?

Alleen sporten is niet genoeg om af te vallen. Minder eten is het belangrijkste; als je af wilt vallen moet je minder kcal. eten dan dat je verbruikt dus ja het kan wel maar dan moet je wel vrij weinig eten en dat is best lastig vol te houden...(En op langere termijn kun je dan tekorten krijgen en dat is niet aan te raden)


In hoe zit het met gefermenteerd voedsel (kefir enzo) en het eten van veel vezels (peulvruchten, groente, wordt dat ook aangeraden om af te vallen? Fitte darmen met de juiste bacterië-hulptroepen schijnt veel invloed te hebben hoe je je voelt, maar in hoeverre kan dat ingezet worden tegen overgewicht?

Knip

MellowTurkey78

MellowTurkey78

08-11-2023 om 09:14

Diyer schreef op 07-11-2023 om 21:51:

[Quote verwijderd]

Zucht. Voor de 600e keer dit is MIJN adviestopic, niet een iedereendiehetbeterweetadviesdiscussieertopic. Het klopt overigens wel wat je zegt, van te veel eten kom je aan, of het nou gezond is of niet. Ook met gezond eten gaat het om balans. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

08-11-2023 om 09:22

Auwereel schreef op 07-11-2023 om 20:58:

In hoe zit het met gefermenteerd voedsel (kefir enzo) en het eten van veel vezels (peulvruchten, groente, wordt dat ook aangeraden om af te vallen? Fitte darmen met de juiste bacterië-hulptroepen schijnt veel invloed te hebben hoe je je voelt, maar in hoeverre kan dat ingezet worden tegen overgewicht?

Ja want voeding met veel vezels geeft je langer een voldaan gevoel waardoor je minder snel gaat snoepen. (Wat niet zeggen wil dat je ongelimiteerd vezels moet gaan eten, ook met gezonde voeding gaat het om de balans)

Klopt van die darmen (maar dat is niet mijn afdeling), die staan weet ik toevallig door de vagus nervus verbonden met de hersens en darmen en hersens hebben dus invloed op elkaar. Of dat nou rechtstreeks invloed heeft op overgewicht weet ik niet maar door fitte darmen zit je wel lekkerder in je vel wat het lijkt mij makkelijker maakt om goed voor jezelf te zorgen. (Mensen met overgewicht zijn ook wel eens emotie eters dus het lijkt mij dat wanneer je daar minder stress van hebt je in dat geval ook minder gaat snoepen en versa visa dus ik denk idd wel dat gezonde darmen invloed kunnen hebben...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.