Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:04

Ask the gewichtsconsulente!


ik heb altijd geleerd dat als het volkoren is er volkoren op moet staan? Of andersom, als er volkoren op staat is het volkoren?
Nouja ik zoek altijd brood waar ergens in de titel het woord volkoren staat en ga er dan maar vanuit dat het goed is.  Doe ik ook met spaghetti

absor schreef op 20-10-2023 om 19:24:

ik heb altijd geleerd dat als het volkoren is er volkoren op moet staan? Of andersom, als er volkoren op staat is het volkoren?
Nouja ik zoek altijd brood waar ergens in de titel het woord volkoren staat en ga er dan maar vanuit dat het goed is. Doe ik ook met spaghetti

Zo heb ik dat ook geleerd.  En dat tarwebrood geen volkoren is, en ook minder gezond. 

absor schreef op 20-10-2023 om 19:24:

ik heb altijd geleerd dat als het volkoren is er volkoren op moet staan? Of andersom, als er volkoren op staat is het volkoren?
Nouja ik zoek altijd brood waar ergens in de titel het woord volkoren staat en ga er dan maar vanuit dat het goed is. Doe ik ook met spaghetti

Maar dan zal (voor mij en allicht nog anderen) supermarkt brood de enige oplossing zijn 

De bakker heeft een plank vol broden en een papieren zak met de bakkersnaam erop
Als ik vroeg om “zeer donker volkoren” kreeg ik dus achteraf gezien wit chocolade brood (wel echt heel lekker 😋) 
En ik snap dat die 16 jarigen achter de toonbank ook niet alles weten

Ik begin nu te twijfelen of m’n bakker niet gewoon verkeerd zit zonder ingredientenlijst, maar dacht dat alle bakkers zo werkte

Je mag niet iets volkoren noemen waar geen volkorenmeel in zit, maar je mag bolletjes die stijf staan van het volkorenmeel wel bruine bolletjes noemen!

Ik las graag etiketten, maar ik moet weer eens naar de opticien met m'n ouwe ogen...

Ik koop brood in de supermarkt en kijk daarbij niet of het volkoren is, maar hoeveel gram vezels erin zitten. Dan boeit het me niet waar de vezels vandaan komen. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

20-10-2023 om 20:29

absor schreef op 20-10-2023 om 19:24:

ik heb altijd geleerd dat als het volkoren is er volkoren op moet staan? Of andersom, als er  volkoren op staat is het volkoren?
Nouja ik zoek altijd brood waar ergens in de titel het woord volkoren staat en ga er dan maar vanuit dat het goed is. Doe ik ook met spaghetti

Als het 1e  woord volkoren is dan is het volkoren, als het het 2e woord is niet.

Bruinbrood (van meel dus) is niet ongezond, het is prima qua vezels maar volkorenbrood is het gezondste 

Auwereel ik snap je hoor maar om brood volkoren te mogen noemen zijn idd voorwaarden, die zijn er niet voor bruinbrood en dat zorgt voor onduidelijkheid. (En die onwaarheden op de verpakkingen ook. Er zijn trouwens regels en wetten voor wat er op etiketten mag staan. En daar is veel kritiek op vermoed ik...)

Een tip. Koop een ( tweedehands ) broodbakmachine en bak je eigen brood.

Dit doen wij nu al bijna 8 jaar vol tevredenheid. Het kost echt weinig moeite.
1 deel tarwemeel en 3 delen volkorenmeel is bij ons favoriet.

Zo weet je precies wat je eet.

Zelf vind ik de broodbakmachine de grootste miskoop die ik ooit heb gedaan. De dag dat je het gebakken hebt was het echt super lekker maar de dag erop vond ik het echt niks meer. Invriezen ook geprobeerd maar dat was ook geen succes. Als zo'n brood in 1 dag op gaar dan is het prima.

Beertjelief schreef op 20-10-2023 om 19:11:

Oh, interessante discussie!

Is er een manier om de bij bakker toch het brood te krijgen wat ik wil?
Als zoiets niet te zien is aan de kleur en de bakkersmensen het ook niet helemaal weten
(Waarom keuren we dat goed?) hoe kom je dan aan goed brood?
Welke woorden gebruik ik? Welke kleur of gewicht let ik op?
Kan het alleen door te voelen?
Maar dat staat ook weer zo raar in zo’n Bakkerswinkel 😳

Als ik in een zeikbui ben (wat ik op dit gebied nogal kan zijn), dan vraag ik altijd aan de medewerker of het brood van volkorenmeel gemaakt is. Meestal doe ik mijn boodschappen bij AH en dan staan de ingredienten er gewoon op en kan ik zelf checken. Maar ben ook wel eens bij de Lidl en dan moet zo'n jongen of meisje er (vaak met een dikke zucht) een klapper bij pakken en op de ingredientenlijst gaan zoeken. Volgens mij is nog geen 10% van het brood bij Lidl gemaakt met volkorenmeel. Ook al ziet het er soms heel aantrekkelijk uit met pitjes en zaden. Soms kun je het bij een Lidl zelf checken, want dan hangt er ergens aan de muur een overzicht met ingredienten.

Wil je een brood bij de Bakker Bart oid, ga er dan maar vanuit dat de verkopers het 9 vd 10 keer niet weten. Die wijzen iets (super) donkers aan en zeggen dat dat is wat ik moet hebben.


Idem op mijn werk in de kantine, krijg je steevast de vraag of je bruin of wit wil (ze maken daar de broodjes ter plekke klaar). Ik ga maar niet zeggen dat dat alleen de kleur is (vermoedelijk). Het 'bruine' brood hapt té makkelijk weg. Neem daarom meestal mijn eigen brood mee, maar wel jammer dat het niet vanzelfsprekend is dat je er gewoon op mag vertrouwen dat er in de basis gewerkt wordt met 3 herkenbare broden/bolletjes, nl. wit, bruin en volkoren.

Lidl heeft een online lijst met ingrediënten van alle brood(jes).
https://www.lidl.nl/c/assortiment-ovenvers-brood-ingredientenlijst/s10012336

Maar voor zover ik weet mag het alleen volkoren heten als het ook echt volkoren is. De rest noemen ze vaak anders, woutkorn, waldkorn, meergranen.



De term volkoren

In het Warenwetbesluit Meel en Brood staat in artikel 16 vermeld dat, voor de producten welke benoemd staan in het besluit, de term volkoren in de naam van het product uitsluitend mag en moet worden gebruikt als in dit product de van nature voorkomende zetmeelrijke kern, kiem en zemelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn. Volkorenbrood moet dus worden gemaakt van 100 procent volkorenmeel.

Voor andere producten is in Nederland helaas geen wetgeving. In het Handboek Etikettering van levensmiddelen van de NVWA is echter aangegeven dat als de term “volkoren” wordt gebruikt voor andere levensmiddelen die niet onder het Warenwetbesluit vallen, zoals koekjes, toastjes, crackers of pasta, het meel voor deze producten ook 100% volkorenmeel moet zijn dat voldoet aan de definitie van artikel 16 van het Warenwetbesluit Meel en brood. Indien een deel van het meelbestanddeel van een product uit een andere meelsoort dan volkorenmeel bestaat, dan kan in de benaming van het product niet alleen “volkoren” worden genoemd.


https://normecfoodcare.com/blog/wanneer-mag-een-product-volkoren-heten/

MellowTurkey78

MellowTurkey78

20-10-2023 om 22:48

Klopt, bij bakker Bart weten ze niks... Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, dat je niks weet van wat je verkoopt...Zeker niet bij voeding..

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-10-2023 om 22:46:



De term volkoren

In het Warenwetbesluit Meel en Brood staat in artikel 16 vermeld dat, voor de producten welke benoemd staan in het besluit, de term volkoren in de naam van het product uitsluitend mag en moet worden gebruikt als in dit product de van nature voorkomende zetmeelrijke kern, kiem en zemelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn. Volkorenbrood moet dus worden gemaakt van 100 procent volkorenmeel.

Voor andere producten is in Nederland helaas geen wetgeving. In het Handboek Etikettering van levensmiddelen van de NVWA is echter aangegeven dat als de term “volkoren” wordt gebruikt voor andere levensmiddelen die niet onder het Warenwetbesluit vallen, zoals koekjes, toastjes, crackers of pasta, het meel voor deze producten ook 100% volkorenmeel moet zijn dat voldoet aan de definitie van artikel 16 van het Warenwetbesluit Meel en brood. Indien een deel van het meelbestanddeel van een product uit een andere meelsoort dan volkorenmeel bestaat, dan kan in de benaming van het product niet alleen “volkoren” worden genoemd.


https://normecfoodcare.com/blog/wanneer-mag-een-product-volkoren-heten/

Op zich is het vrij simpel (nou ja, je moet het wel weten.....). Brood mag alleen verkocht worden als volkorenvrood als het ook voor 100% uit volkoren bestaat. Dus koop je verpakt brood en er staat volkoren op, dan weet je dat dat 100% volkoren is. Idd zou wel fijn zijn als ze bij de bakker bij het uitgestalde brood er een duidelijk bordje 'volkoren' bij zetten, zodat je weet dat waar het niet bij staat iig niet 100% volkoren is. 

Voor de overige producten geldt die eis helaas niet en mogen bijv. crackers met de term volkomen ook voor een deel niet volkoren meel bevatten. Dus zul je altijd even de ingrediëntenlijst moeten lezen om te weten hoeveel  % dat dan is. Voor zover ik weet is alleen de volkoren cracker van Wasa 100% vokoren. Wel jammer, dat die naam niet ook voor andere procuten beschermd en eenduidig is zoals bij brood.

MellowTurkey78

MellowTurkey78

21-10-2023 om 17:02

Daar gaan we weer....
Zoals al twee keer door de moderator gemeld, dit is MIJN adviestopic, net zoals ask the captain, geen discussie-of-iedereen-gaat-even-voedingsadvies-geven topic. Auwereel had een vraag die ik beantwoord heb...Waarom moet daar langdurig over gediscusseerd worden? Open lekker je eigen voedingsdiscussieertopic..

Nogmaals dit is al een aantal keer gemeld maar tegen dovemansoren geloof ik, ik kap hiermee als er nog steeds mensen doorgaan met andere dingen dan waarvoor dit topic bedoeld is. (Dus mocht dit topic weg zijn; wie mij iets vragen wil kan dat via pb doen)

Knip


Knip

Jammer als het hier stopt TO, ik las graag mee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.