Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:04

Ask the gewichtsconsulente!


Dankjewel voor je reactie, Phoebe!
Wat ik eet is meestal redelijk volgens de schijf van vijf, al valt daar zeker ook nog wat eer te behalen. 
Ik ga de daad bij het woord voegen en vanaf morgen hier serieus mee aan de slag.
Denk dat het me gaat helpen om, waar dat kan, zoveel mogelijk mijn maaltijden voor te bereiden. Dus daar ga ik me vanavond mee vermaken.

Moirmel schreef op 08-10-2023 om 14:24:

[..]

Sorry voor de late reactie, die tips gaat hem niet worden. Bruin brood eet hij niet (pitjes en zaadjes zichtbaar is een no go), zoiets als havermoutpap met fruit erdoor vind hij walgelijk en hij wilt het zelfs niet zien eten. Denk dat die ass stevig opspeelt op dit vlak.
Wij zetten inderdaad regelmatig een potje fruit naast hem wanneer hij aan het schermen is, soms gaat dit goed, andere momenten kijkt hij er niet naar om.
Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk variatie te brengen in het avondeten (beetje mijn voornaamste taak hier thuis).
Voor mij en partner is dit een beetje de omgekeerde wereld: een kind waarin je zoveel mogelijk probeert te proppen ipv een kind dat graag eet.

Ga de tip van de huisarts overleggen met partner, want een bloedonderzoek om te zien hoe het zit met zijn mineralen en vitamines was al eens ter sprake gekomen.
Alvast bedankt.

Tip van een mede-ASS ouder: lees je eens in over ARFID en mocht je daarin herkenning vinden, breng dat dan ook ter sprake bij de huisarts. Ook mogelijk interessant is sensorische integratietherapie. Succes!

MellowTurkey78

MellowTurkey78

08-10-2023 om 16:55

Moirmel schreef op 08-10-2023 om 14:24:

[..]

Sorry voor de late reactie, die tips gaat hem niet worden. Bruin brood eet hij niet (pitjes en zaadjes zichtbaar is een no go), zoiets als havermoutpap met fruit erdoor vind hij walgelijk en hij wilt het zelfs niet zien eten. Denk dat die ass stevig opspeelt op dit vlak.
Wij zetten inderdaad regelmatig een potje fruit naast hem wanneer hij aan het schermen is, soms gaat dit goed, andere momenten kijkt hij er niet naar om.
Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk variatie te brengen in het avondeten (beetje mijn voornaamste taak hier thuis).
Voor mij en partner is dit een beetje de omgekeerde wereld: een kind waarin je zoveel mogelijk probeert te proppen ipv een kind dat graag eet.

Ga de tip van de huisarts overleggen met partner, want een bloedonderzoek om te zien hoe het zit met zijn mineralen en vitamines was al eens ter sprake gekomen.
Alvast bedankt.

Dit denk ik ook, dan kan ik je helaas geen advies geven. Ik snap dat het enorm lastig is en ik wens jullie dan ook heel veel sterkte in de verdere zoektocht om dit probleem op te lossen 

Heel erg graag gedaan Poezelenwip, succes!! 
Wat mij trouwens heel erg helpt is leuke receptjes zoeken die ook nog lijnvriendelijk zijn en  daarvoor spiek ik bij concurrenten/collega's/veleanderendievanvoedinghunwerkmaken die leuke recepten hebben. Ik vind lang niet alles kloppen wat ze zeggen  (en ze hebben ook niet altijd studies met betrekking tot voeding en afvallen gedaan) maar het gaat mij vooral om de recepten. Gezond eten vind ik belangrijk maar het moet ook lekker zijn en  ook met gezonde ingrediënten kun je heerlijke dingen in elkaar flansen zonder al te veel calorieën. (En nu vind ik het ook leuk om in de keuken iets lekkers in elkaar te flanzen)

Hoi Phoebe, heb je een PB gestuurd (op een oudere PB, weet niet hoe ik een nieuwe op kan starten)

MellowTurkey78

MellowTurkey78

20-10-2023 om 12:42

Ff uppen, mochten er nog mensen zijn met voedings/afvalvragen...
(Voor de duidelijkheid; ik mag geen voedingsadvies even met betrekking tot medische zaken, ik ben gewichtsconsulente, geen diëtiste)

Ik heb van mijn health coach geleerd dat ik, als ik brood eet, altijd moet gaan voor de volkorenvariant. Nu was gisteren het gewone brood in de supermarkt op, en heb ik een heel compacte Oberlander gekocht. Stond met grote letters "bron van vezels" en "roggebrood", dus ik denk, prima. Pas thuis (dom!) las ik de kleine letters en blijkt het witbrood te zijn. Compact witbrood, zitten daar nou wel of geen vezels in???

MellowTurkey78

MellowTurkey78

20-10-2023 om 13:17

Auwereel schreef op 20-10-2023 om 13:10:

Ik heb van mijn health coach geleerd dat ik, als ik brood eet, altijd moet gaan voor de volkorenvariant. Nu was gisteren het gewone brood in de supermarkt op, en heb ik een heel compacte Oberlander gekocht. Stond met grote letters "bron van vezels" en "roggebrood", dus ik denk, prima. Pas thuis (dom!) las ik de kleine letters en blijkt het witbrood te zijn. Compact witbrood, zitten daar nou wel of geen vezels in??

In witbrood of brood wat bruin lijkt maar stiekem toch witbrood is zitten nauwelijks vezels. Dat is overigens geen ramp voor een keertje maar je coach heeft gelijk; volkorenbrood is het allergezondst, bruinbrood is ook goed (alleen wel goed het etiket lezen aangezien er ook witbrood is dat bruin lijkt) maar nogmaals volkoren is het beste.
Helemaal niet vreemd dat je je laat misleiden door dit soort termen hoor, daar ben je zeker niet de enige in. Daarom lees het etiket. (En dan het liefst al in de winkel 

Ik heb regelmatig geprobeerd het gesprek aan te gaan in winkels en bedrijven die zeggen bruin brood te verkopen, terwijl het gewoon witbrood is. Want meestal weet degene achter de balie het ook niet, kijkt naar het kleurtje en zegt, wil je wit of bruin brood. Als je het puur op kleur beoordeeld krijg je idd bruin brood. Maar je eet gewoon witbrood met een kleurtje. Als je aangeeft dat het kleurtje niks zegt kijken ze je op z'n best glazig aan met een oh, dat wist ik niet.

Als brood bruin is, noem je het toch bruinbrood. Ik weet heus wel dat de kleur niet zoveel zegt en dat je volkorenbrood moet hebben voor de vezels. Maar als de kleur bruin is en er zitten net zoveel vezels in als in witbrood dan noem je het toch bruinbrood?

Caroline80 schreef op 20-10-2023 om 16:10:

Als brood bruin is, noem je het toch bruinbrood. Ik weet heus wel dat de kleur niet zoveel zegt en dat je volkorenbrood moet hebben voor de vezels. Maar als de kleur bruin is en er zitten net zoveel vezels in als in witbrood dan noem je het toch bruinbrood?

Als het brood gekleurd is met gebrande mout dan is het diep donkerbruin maar bevat geen vezels.  Dan is de term bruinbrood dus misleidend.  Je denkt brood met meer vezels dan witbrood te kopen en dat heb je dan dus niet. 

Dat die meisjes bij de bakker dat niet weten is jammer. Die moeten eigenlijk even goed voorgelicht worden over wat ze verkopen. 

Caroline80 schreef op 20-10-2023 om 16:10:

Als brood bruin is, noem je het toch bruinbrood. Ik weet heus wel dat de kleur niet zoveel zegt en dat je volkorenbrood moet hebben voor de vezels. Maar als de kleur bruin is en er zitten net zoveel vezels in als in witbrood dan noem je het toch bruinbrood?

Bruin brood is geen witmeel en geen 100% volkoren meel, maar het volkorenmeel moet wel het grootste deel (> 50%) van het meel uitmaken. Witbrood zitten gewoonweg niet net zoveel vezels in, al kleur je het pikzwart.

Wel goed om weer even bij stil te staan. Ik koop brood bij een baker waar de bakkerij nog bij de winkel zit. Heerlijk brood maar wel met mooie namen die niet echt informatief zijn. Juttersbrood met pompoenpitten en zonnepittenbrood zijn bij ons favoriet net op de site nagekeken en gelukkig beide volkoren. Meergranen broden vind ik ook lastig sommige zijn volkoren en andere weer niet. Zou handig zijn als het gewoon overal groot en duidelijk op staat. Bij mijn bakker hebben de verkoopsters gelukkig wel product kennis.

Ik vraag mij af zijn al die zaadjes en pitjes ook gezond of puur voor de lekker.

Ik heb vandaag bij een natuurvoedingswinkel bruine bio tarwebolletjes gekocht, zonder de ingrediëntenlijst te lezen, want wil gewoon lekker een bolletje. Liefst een volkoren, maar als er niet anders is, gaan er bruine tarwebolletjes in de boodschappentas.
Kom ik thuis, lees de ingrediënten van de bruine bolletjes, hoofdbestanddeel: tarwevolkorenmeel! Dus eet ik vanavond toch gezond. 
En nu graag aan de broodbakkers, geef nou een naam die direct duidelijk geeft over de ingrediënten!

Oh, interessante discussie! 
Ik ben hier sinds een paar maandjes ook mee bezig, maar vind ‘t nog best lastig 🤷‍♀️

Bij mij kwam het binnen via keuringsdienst van waren, zeer donker volkorenbrood wat geverfd is met chocoladepoeder 
Jammer, ik vond dat hele donkere brood altijd heel lekker, maar ben geen voorstander van misleiden 
In het filmpje lieten ze zien dat volkoren brood nooit bruiner kan zijn dan een vrij lichtbruine kleur
De kleur zoals het goedkoopste Zaanse brood van de AH zeg maar 
Dus ik ging braaf op de kleur letten bij de bakker en kocht met de woorden “die wil ik! 😁”

Maar nu lees ik weer over wit brood wat lichtbruin gemaakt wordt 😭

Bij de bakker doen ze het brood in een papieren zak, zonder ingrediënten lijst erbij

Is er een manier om de bij bakker toch het brood te krijgen wat ik wil? 
Als zoiets niet te zien is aan de kleur en de bakkersmensen het ook niet helemaal weten
(Waarom keuren we dat goed?) hoe kom je dan aan goed brood? 
Welke woorden gebruik ik? Welke kleur of gewicht let ik op? 
Kan het alleen door te voelen?
Maar dat staat ook weer zo raar in zo’n Bakkerswinkel 😳

MellowTurkey78

MellowTurkey78

20-10-2023 om 19:17

Auwereel schreef op 20-10-2023 om 18:49:

Ik heb vandaag bij een natuurvoedingswinkel bruine bio tarwebolletjes gekocht, zonder de ingrediëntenlijst te lezen, want wil gewoon lekker een bolletje. Liefst een volkoren, maar als er niet anders is, gaan er bruine tarwebolletjes in de boodschappentas.
Kom ik thuis, lees de ingrediënten van de bruine bolletjes, hoofdbestanddeel: tarwevolkorenmeel! Dus eet ik vanavond toch gezond.
En nu graag aan de broodbakkers, geef nou een naam die direct duidelijk geeft over de ingrediënten!

Helemaal mee eens, ik snap ook wel dat je geen zin hebt om etiketten te lezen... (ik vind dat leuk mjah..  )

Voor wie dat wel wil doen het eerste bestanddeel op het etiket zit het meeste van in. Bruinbrood met (tarwe) meel zitten vezels in, bloem nauwelijks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.