Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:04

Ask the gewichtsconsulente!


MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 12:56

Joszy schreef op 06-10-2023 om 12:40:

Misschien maak ik me hier niet populair mee.. maar, is dit een verstandig topic? Ik vind het eigenlijk nog al wat om mensen adviezen te geven terwijl je geen idee hebt wie je voor je hebt (en andersom, je moet als vragensteller ook maar vertrouwen dat TO is wie ze zegt)

Is wat een goede interventie is voor de een, niet veel minder goed of zelfs slecht voor iemand anders? Kun je echt algemene dingen zeggen, of zou je toch bijvoorbeeld moeten weten of iemand 30 is en een zwaar lichamelijk beroep heeft of dat iemand 60 is en vooral achter een computer zit? En nog veel meer? Hoe weet je dat je hier geen mensen ziet met een eetstoornis die in dit topic meer redenen gaan zoeken om nog minder te eten ofzo?

Maar misschien zie ik wel beren die er niet zijn...

Voor een compleet advies en weekmenu heb ik idd veel meer nodig (en dat ga ik hier ook echt niet doen..) maar vragen beantwoorden is niet zo'n probleem lijkt me, en ik leer er ook nog van dus is het een win-win situatie 😁

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 13:01

ToetieToover schreef op 06-10-2023 om 12:54:


Het is niet zo gemakkelijk om gezond te eten, ik denk dat daar ook een groot probleem zit. Mensen wéten het wel maar dóen het niet. Ik geef een sportles aan een groep met obesitas als onderdeel van hun operatietraject. Die mensen zijn wandelende encyclopedieën voor voedingswaarde en weten eigenlijk heel erg goed hoe het moet, maar toch lukt het niet. Dus met kennis van de schijf van 5 alleen kom je er niet. Je moet het ook uitvoeren. En dat is moeilijk. Ik gok zomaar dat als de gemiddelde mens een paar weken de Eetmeter van het Voedingscentrum (eerlijk en precies!) invult, wel duidelijk wordt waar het probleem zit. Maar bijsturen van dat patroon is lastig, ook al weet je wat je zou moeten eten.

Dit klopt zeer zeker, dat merk ik ook bij mijzelf hoor, kennis is niet alles, ik zelf moet mijzelf soms ook bijsturen (zeker nu ik de 40 gepasseerd ben) en dat is echt niet altijd makkelijk..

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 13:04

_Audrey schreef op 06-10-2023 om 11:59:

[..]

Ik denk dus dat veel mensen helemaal niet meer weten wat nou wel of niet gezond is, dankzij al die voedingshypes en een consulent juist heel nuttig kan zijn.

Jeetje, ik vind dit best een belediging voor Phoebe eigenlijk.

Ja dit denk ik dus ook, daarom ben ik onder andere die opleiding gaan doen. 


Verreweg de meesten leggen het ten slotte af tegen hun eetlust en tegen de moedeloosheid.

Ik vind zelf als mensen een methode ontdekken die voor hun werkt, ze die moeten volgen als de methode niet overduidelijk schadelijk is. Zoals bijvoorbeeld uiterst eenzijdige diëten gedurende langere tijd.

Nou, dit topic loopt alvast wel. En natuurlijk heb je als je echt hulp nodig hebt, iemand nodig die je zieten persoonlijk met je spreekt nodig. Maar algemene vragen en kaf-van-het-koren-scheiden-vragen lijkt me wel handig.

Ik ben op zoek naar manieren om als vegetariër (ben ik al 40 jaar) toch mijn cholesterol naar beneden te krijgen. Deze voedingsmiddelen zouden helpen:

  1. Haver
  2. Gerst en andere volle granen
  3. Bonen
  4. Aubergine en Okra
  5. Noten
  6. Plantaardige olie
  7. Fruit
  8. Voeding welke rijk is aan plantsterolen en -stanolen
  9. Sojaproducten
  10. Vette vis
  11. Vezelsupplementen

Ik kan een vinkje zetten voor alles behalve 4b (eet zelden okra), 10 (haat vis), 8 en 11.
Voor 8 en 11 weet ik niet wat ik precies zou moeten eten, dus Phoeb: help! 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 13:24

rionyriony schreef op 06-10-2023 om 13:07:

Verreweg de meesten leggen het ten slotte af tegen hun eetlust en tegen de moedeloosheid.

Ik vind zelf als mensen een methode ontdekken die voor hun werkt, ze die moeten volgen als de methode niet overduidelijk schadelijk is. Zoals bijvoorbeeld uiterst eenzijdige diëten gedurende langere tijd.

Dit!! Bovendien zijn diëten veel te streng en lastig vol te houden want je lichaam gaatop een gegeven moment echt protesteren als het bepaalde stoffen te kort komt.

Even voor de duidelijkheid om te voorkomen dat dit een wellus-nietus- discuzeertopic wordt: dit topic is voor mensen die door de voedingsbomen geen bos meer zien en die vragen hebben wat betreft gezonde voeding en afvallen en er zelf niet goed uitkomen. Als mijn kennis niet bij je aansluit en  je het zelf allemaal wel weet, prima, be my guest maar ajb schrijf of spui hier dan niet mee want dit kost mij best veel energie en ik vind het zonde om mijn tijd te besteden aan dat soort reacties. Ik wil mensen helpen hier, geen forumdiscussie starten.


Auwereel ik stop voor vandaag, ik kom er zeker op terug want eiwitten zijn bouwstoffen en zeer belangrijk!

Auwereel schreef op 06-10-2023 om 13:08:

Nou, dit topic loopt alvast wel. En natuurlijk heb je als je echt hulp nodig hebt, iemand nodig die je zieten persoonlijk met je spreekt nodig. Maar algemene vragen en kaf-van-het-koren-scheiden-vragen lijkt me wel handig.

Ik ben op zoek naar manieren om als vegetariër (ben ik al 40 jaar) toch mijn cholesterol naar beneden te krijgen. Deze voedingsmiddelen zouden helpen:

  1. Haver
  2. Gerst en andere volle granen
  3. Bonen
  4. Aubergine en Okra
  5. Noten
  6. Plantaardige olie
  7. Fruit
  8. Voeding welke rijk is aan plantsterolen en -stanolen
  9. Sojaproducten
  10. Vette vis
  11. Vezelsupplementen

Ik kan een vinkje zetten voor alles behalve 4b (eet zelden okra), 10 (haat vis), 8 en 11.
Voor 8 en 11 weet ik niet wat ik precies zou moeten eten, dus Phoeb: help!

Hibiscus

grapefruit




Interessant topic. 
Ik ben veel te zwaar en sta op de wachtlijst voor een GLI. Ik moest de app van het voedingscentrum downloaden en invullen. 
Ik vond het wel een bevestiging wat ik al wist; ik eet veels te weinig groeten en te veel suiker en vet. En dan eet ik meestal al geeneens snoep of koek oid, alleen griekse yoghurt al, staat niet in de schijf van vijf, want te vet.  Dus een beetje gemengde gevoelens hierover. Naja niet echt een vraag dus maar ik lees graag mee. 

ken je project gezond en zo ja,  wat vind je daarvan? Ik snap dat je niet alle programma's kan kennen maar ik hoor hier de laatste tijd in mijn omgeving wel veel over

_Audrey schreef op 06-10-2023 om 11:59:

[..]

Ik denk dus dat veel mensen helemaal niet meer weten wat nou wel of niet gezond is, dankzij al die voedingshypes en een consulent juist heel nuttig kan zijn.

Jeetje, ik vind dit best een belediging voor Phoebe eigenlijk.

Eerlijk gezegd ben ik het wel eens met de persoon op wie je reageert. Sorry Phoebe. 

Maar met een beetje boerenverstand kom je een heel eind hoor. Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem er vooral inzit dat mensen te snel en te makkelijk grijpen naar ongezond, dat in hun achterhoofd best wel weten, maar niet willen weten en ondertussen verslaafd zijn geraakt aan de snelle suikers en verzadigde vetten. Ze zijn ook zo makkelijk te krijgen. De verleiding is overal.

Of je daar als consulent een grote invloed op hebt? Dan moet je letterlijk tussen de klant en de supermarkt gangpaden in gaan staan en verbodsbordjes neerzetten bij wat niet goed is. De weg vd minste weerstand is voor de meeste mensen een hele aantrekkelijke weg en tegen de tijd dat het problematisch wordt, hoor je thuis bij een arts en dieetist.

Ik denk dat een hoger op geleid iemand prima met de informatie op internet kan achterhalen wat goed en slecht is qua voeding en daarvoor geen gewichtsconsultente nodig heeft. Voor lager opgeleide mensen kan de informatie die op internet staat wat lastiger te interpreteren zijn, en die zouden mogelijk dan baat hebben bij een gewichtsconsulente.  
(Ik heb bewust wat woorden onderstreept om aan te geven dat dit mijn mening is en dat het niet zo zwart wit is dat laag opgeleiden dit niet kunnen). 

Caroline80 schreef op 06-10-2023 om 14:34:

Ik denk dat een hoger op geleid iemand prima met de informatie op internet kan achterhalen wat goed en slecht is qua voeding en daarvoor geen gewichtsconsultente nodig heeft. Voor lager opgeleide mensen kan de informatie die op internet staat wat lastiger te interpreteren zijn, en die zouden mogelijk dan baat hebben bij een gewichtsconsulente.
(Ik heb bewust wat woorden onderstreept om aan te geven dat dit mijn mening is en dat het niet zo zwart wit is dat laag opgeleiden dit niet kunnen).

Maar een gewichtsconsulent zul je waarschijnlijk uit eigen zak moeten betalen? Waar gaan de lager opgeleiden dat van doen, vooropgesteld dat ze bemoeienis willen? Dan moet je echt al in de preventieve hoek zitten en ouders op scholen, consultatieburo of kinderdagverblijven gaan adviseren.

Diyer schreef op 06-10-2023 om 14:40:

[..]

Maar een gewichtsconsulent zul je waarschijnlijk uit eigen zak moeten betalen? Waar gaan de lager opgeleiden dat van doen, vooropgesteld dat ze bemoeienis willen? Dan moet je echt al in de preventieve hoek zitten en ouders op scholen, consultatieburo of kinderdagverblijven gaan adviseren.

Daar heb je een goed punt. Dus dan zullen er waarschijnlijk heel weinig mensen gebruik maken van een gewichtsconsulente.

Ik ga nu doen waar dit topic volgens mij voor bedoeld is een vraag stellen.

Mijn man kan er wel wat kilootjes bij gebruiken. Om zijn cholesterolgehalte laag te houden sport hij veel maar hij wordt nu wel echt iets te mager. Extra brood komt langzamerhand zijn neus uit en hij eet ook meer dan genoeg fruit en groenten. 
Heb jij suggesties voor hem voor gezonde tussendoortje waar hij van aan komt.

Ik vind dit topic niet de plaats om iemands opleiding te bekritiseren. Ik en ik weet ook enkele andere forummers zijn blij en trots dat Phoebe deze opleiding gehaald heeft. 

Joszy schreef op 06-10-2023 om 12:40:

Misschien maak ik me hier niet populair mee.. maar, is dit een verstandig topic? Ik vind het eigenlijk nog al wat om mensen adviezen te geven terwijl je geen idee hebt wie je voor je hebt (en andersom, je moet als vragensteller ook maar vertrouwen dat TO is wie ze zegt)

Is wat een goede interventie is voor de een, niet veel minder goed of zelfs slecht voor iemand anders? Kun je echt algemene dingen zeggen, of zou je toch bijvoorbeeld moeten weten of iemand 30 is en een zwaar lichamelijk beroep heeft of dat iemand 60 is en vooral achter een computer zit? En nog veel meer? Hoe weet je dat je hier geen mensen ziet met een eetstoornis die in dit topic meer redenen gaan zoeken om nog minder te eten ofzo?

Maar misschien zie ik wel beren die er niet zijn...

Helemaal mee eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.