Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:04

Ask the gewichtsconsulente!


Bakblik schreef op 06-10-2023 om 10:20:

Even voor PhoebeHolmesreturns opkomen:
Iemand stelt een vraag en daar geeft Phoebe een antwoord op, zij heeft er tenslotte voor geleerd. Laten we niet allemaal gaan kwaken wat voor ons wel werkt of wat volgens de influencers wel of niet goed voor ons is. Influencers hebben er niet voor geleerd hun wijsheid komt van internet en dat staat vol met nepnieuws en misinformatie zoals iedereen zou moeten weten.

Géén influencer, Géén kwaker m.i. maar internist- endocrinoloog Hanno Pijl is groot voorstander van IF en overslaan ontbijt. 

Mijn vraag kwam voort uit het feit dat ik niet afval en niet ontbijt. Dus daar wilde ik de mening van Phoebe graag over horen, of wel gaan ontbijten zinvol zou kunnen zijn. 

IF werkt voor mij dus duidelijk niet. 

Dorestad schreef op 06-10-2023 om 10:46:

[..]

Géén influencer, Géén kwaker m.i. maar internist- endocrinoloog Hanno Pijl is groot voorstander van IF en overslaan ontbijt.

Weet jij hoeveel hoe weinig voedingsleer artsen krijgen tijdens hun opleiding?

Dat was vroeger zo, toen ik werd opgeleid, en nu nog steeds.  Artsen hebben voedingskundigen/diëtisten nodig om duidelijk uit te leggen wat voeding voor je kan doen in positieve of negatieve zin. Een arts die IF promoot wordt door mij niet heel serieus genomen. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-10-2023 om 10:56

_Audrey schreef op 06-10-2023 om 09:50:

Denk jij dat wel ontbijten beter is als je wil afvallen? Of maakt het niet uit?

PhoebeHolmesreturns schreef op 06-10-2023 om 09:57:

Jazeker, dat maakt veel uit! Je hebt een uur of 8 niks gegeten en net als bij een auto heeft het lichaam brandstof nodig. Ontbijt overslaan is zelfs niet goed als je af wilt vallen want bij gebrek aan energie krijg je een lage bloedsuikerspiegel waardoor de kans dat je rond 10u naar ongezonde dingen met veel calorieën grijpt veel groter is dan wanneer je wel ontbijt.

Maar wat nu als je niet ontbijt en NIET om 10u naar ongezonde dingen grijpt ? En je in de ochtend niet energieloos voelt?  Zou je dan nog steeds een ontbijt aanraden?

Ik heb alleen maar honger om 7 uur als ik s avonds laat nog aan de koolhydraten heb gezeten. Als ik in vetverbranding modus zit haalt mijn lichaam brandstof uit mijn opgeslagen vet en heb ik geen energiedip. 
Een internist/endocrinoloog is juist zeer goed op de hoogte van hoe het met bloedsuikerspiegel zit. 

Er zijn mensen die minder eetlust krijgen na het ontbijt en ook de rest van de dag dan minder eten.

Die kennis die ik net noemde heeft dat. Ze valt om zonder iets in haar maag. Of dat letterlijk zo is, of alleen een gevoel, weet ik niet.

Ikzelf ga door na een maal. Ik zie dan ineens van alles waar ik trek in krijg. En dat een bepaalde tijd. Na een tijd zwakt dat af maar leeft weer op als ik achteloos iets pak. Dan ren ik meteen weer terug als mijn mond leeg is. 't Is niet eenvoudig.

redbulletje schreef op 06-10-2023 om 10:10:

[..]

Yoghurt is niet gezond op een lege maag:

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2023/08/ontbijt-lege-maag/#:~:text=Yoghurt%20is%20namelijk%20maar%20gedeeltelijk,voordat%20ze%20de%20darmen%20bereiken.

Snapte die hype al nooit. Zelf ben ik fan van ei. Lekker voedzaam en minder snel honger.


Mwah, er staat niet dat het ongezond is maar gedeeltelijk. 

Ik gooi zelf altijd een appel en een handje studentenhaver in mijn yoghurt.

_Audrey schreef op 06-10-2023 om 10:51:

Mijn vraag kwam voort uit het feit dat ik niet afval en niet ontbijt. Dus daar wilde ik de mening van Phoebe graag over horen, of wel gaan ontbijten zinvol zou kunnen zijn.

IF werkt voor mij dus duidelijk niet.

Google eens op wolkenbroodjes. Die zijn best goed te doen en "veel" eiwitten.

Bakblik schreef op 06-10-2023 om 10:55:

[..]

Weet jij hoeveel hoe weinig voedingsleer artsen krijgen tijdens hun opleiding?

Dat was vroeger zo, toen ik werd opgeleid, en nu nog steeds. Artsen hebben voedingskundigen/diëtisten nodig om duidelijk uit te leggen wat voeding voor je kan doen in positieve of negatieve zin. Een arts die IF promoot wordt door mij niet heel serieus genomen.

Tevens hoogleraar diabetologie.  Me dunkt dat hij wel enige kennis heeft.  


MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 11:50

Bakblik schreef op 06-10-2023 om 10:20:

Even voor PhoebeHolmesreturns opkomen:
Iemand stelt een vraag en daar geeft Phoebe een antwoord op, zij heeft er tenslotte voor geleerd. Laten we niet allemaal gaan kwaken wat voor ons wel werkt of wat volgens de influencers wel of niet goed voor ons is. Influencers hebben er niet voor geleerd hun wijsheid komt van internet en dat staat vol met nepnieuws en misinformatie zoals iedereen zou moeten weten.

Dank je! Ik deel je mening, dit is een adviestopic, geen discussieertopic en de wetenschap wat betreft voeding is iets  anders dan dieet en voedingshypes. Ik heb geleerd volgens de wetenschappelijke richtlijnen, niet met de grote hoeveelheid onzin over voeding die er vooral op internet ronddwarreldt.
Dat is meteen het antwoord op de vraag van Redbulletje: Als eerste doe vooral waar jij je goed bij voelt, het is jouw lichaam. 

Intermittend fasting is 1 van de vele dieethypes die ik niet erg gezond vind want je lichaam heeft niet alleen brandstof nodig om te bewegen en je dingen te doen, de organen hebben ook brandstof nodig om optimaal te kunnen functioneren, ja ook koolhydraten. Ook is het net als alle andere trends en  diëten een tijdelijke oplossing. Zo werkt het niet met afvallen, tijdelijk je eetpatroon veranderen, daarna weer normaal eten en net zo hard weer aankomen. En al die diëten zijn bovendien veel te streng om je hele leven vol te houden, bijvoorbeeld de rest van je leven geen brood meer eten. Geen goed plan dus wat mij betreft.

Yoghurt op de nuchtere maag kan prima, het is een fabel dat dat niet zou kunnen. Zou er overigens wel iets van muesli bij doen (die platte vlokjes, liever geen cruesli, zit  veel suiker in) en of 100 gram fruit (das meteen 1 portie), je lichaam heeft uit alle 5 de schijf van 5 vakjes iets nodig. 

Eieren zijn prima maar ivm cholesterol niet meer dan 3 per week, als je geen vlees eet mag dat trouwens wel wat meer.



Hm, ik vraag me dan af wat een gewichtsconsulente dan precies toe te voegen heeft aan wat we zelf best weten. We weten allemaal wel waar veel en waar weinig caloriën in zitten. En ook wat loze/slechte caloriën zijn zoals suiker, alcohol en geraffineerde koolhydraten (en wat dat met onze stofwisseling doet). En wat slechte vetten zijn. Dus feitelijk, denk ik dan, weten we allemaal wel wat we eigenlijk het beste zouden kunnen eten en wat niet. Dus wat voegt een gewichtsconsulente daar dan eigenlijk wezenlijk aan toe?
Het enige wat ik me dan als vraag zou kunnen bedenken: Stel je bent te zwaar, maar eet goed gezond en w.b.t. caloriën versus je verbranding zit je ook goed, maar toch val je niet af. Wat dan?

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 11:53

Daddy_gijs schreef op 06-10-2023 om 10:56:

[..]

[..]

Maar wat nu als je niet ontbijt en NIET om 10u naar ongezonde dingen grijpt ? En je in de ochtend niet energieloos voelt? Zou je dan nog steeds een ontbijt aanraden?

Jazeker, je lichaam is een fabriek waarin 24 u 7 allerlei processen bezig zijn, dat kost je lichaam veel energie en nogmaals net als een auto werkt dat niet goed zonder brand en bouwstoffen. 

bieb1963 schreef op 06-10-2023 om 11:51:

Hm, ik vraag me dan af wat een gewichtsconsulente dan precies toe te voegen heeft aan wat we zelf best weten. We weten allemaal wel waar veel en waar weinig caloriën in zitten. En ook wat loze/slechte caloriën zijn zoals suiker, alcohol en geraffineerde koolhydraten (en wat dat met onze stofwisseling doet). En wat slechte vetten zijn. Dus feitelijk, denk ik dan, weten we allemaal wel wat we eigenlijk het beste zouden kunnen eten en wat niet. Dus wat voegt een gewichtsconsulente daar dan eigenlijk wezenlijk aan toe?
Het enige wat ik me dan als vraag zou kunnen bedenken: Stel je bent te zwaar, maar eet goed gezond en w.b.t. caloriën versus je verbranding zit je ook goed, maar toch val je niet af. Wat dan?

Dan ben je medisch en heb je meer aan bloedonderzoek en eventueel een internist endocrinoloog. Er zijn ook zoveel hormonale processen die invloed kunnen hebben. 


bieb1963 schreef op 06-10-2023 om 11:51:

Hm, ik vraag me dan af wat een gewichtsconsulente dan precies toe te voegen heeft aan wat we zelf best weten. We weten allemaal wel waar veel en waar weinig caloriën in zitten. En ook wat loze/slechte caloriën zijn zoals suiker, alcohol en geraffineerde koolhydraten (en wat dat met onze stofwisseling doet). En wat slechte vetten zijn. Dus feitelijk, denk ik dan, weten we allemaal wel wat we eigenlijk het beste zouden kunnen eten en wat niet. Dus wat voegt een gewichtsconsulente daar dan eigenlijk wezenlijk aan toe?
Het enige wat ik me dan als vraag zou kunnen bedenken: Stel je bent te zwaar, maar eet goed gezond en w.b.t. caloriën versus je verbranding zit je ook goed, maar toch val je niet af. Wat dan?

Ik denk dus dat veel mensen helemaal niet meer weten wat nou wel of niet gezond is, dankzij al die voedingshypes en een consulent juist heel nuttig kan zijn. 

Jeetje, ik vind dit best een belediging voor Phoebe eigenlijk. 

redbulletje schreef op 06-10-2023 om 11:55:

[..]

Dan ben je medisch en heb je meer aan bloedonderzoek en eventueel een internist endocrinoloog

Ja, dat kan. Maar, dan blijft de vraag wat een gewichtsconsulente dan precies zou toevoegen in geval iemand teveel en te slecht eet? Dat weet men toch wel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.