Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-05-2022 om 13:09

Wie zit hier fout?

Peiling

Wie was fout?

Maximaal 2 antwoorden.

165 stemmen
58%
42%

Battle-Royale schreef op 18-05-2022 om 02:04:

[..]

Oh uit dit topic en mijn vorige topic heb ik tussen de vele bagger ook gewoon tips gehaald waar ik wel wat aan heb. Maar ik ga inderdaad niet in op mensen die alleen maar even hun plasje willen doen en niet goed lezen.

Aan welke tips heb je wat gehad en welke ga je toepassen? 

Millie91 schreef op 17-05-2022 om 23:38:

[..]

Dit is precies mijn punt, het gaat om het relatieve aantal aanvallen. Stel er zijn 10000 golden retrievers in Nederland, waarvan er 10 bijten. En 100 staffords, waarvan er ook 10 bijten. Dan is dus de stafford gevaarlijker. Maar dit lijkt me zo simpel, dat ik denk dat ik misschien iets mis dat je mij niet begrijpt Vavoom?

Edit: en mijn punt gaat overigens niet over staffords en golden retrievers specifiek, ik wilde alleen het (gebrek aan) waarde van het lijstje aantonen.

Ik begrijp je prima, jij begrijp mij niet. Die relatieve aantallen  zijn ook in dit soort lijstjes gewoon meegenomen zoals altijd als er top 10 lijsten worden gemaakt. Dus er is rekening gehouden met hoeveel Staffords er zijn op de hoeveel bijtincidenten. Er werd geschreven dat de golden retriever het populairste ras is wat niet klopt. Er werd ook gezegd dat de Stafford voor de meeste bijtincidenten zorgt, wat dus ook niet klopt. Die lijstjes zijn ook gewoon opgesteld aan de hand van data, het zijn geen getallen die uit de lucht zijn gegrepen. Ik benoem dit omdat er een heel verkeerd beeld bestaat over welke honden gevaarlijk zijn en welke niet. In principe is elke hond een risico, ook die leuke gezinshond dus kinderen moeten gewoon leren hoe met ze om te gaan want je kan moeilijk mensen verbieden met hun hond op straat te lopen. 
Maar we gaan een beetje off-topic geloof ik, excuus. 

Hoewel ik niets met pitbulls heb, schijnt dat het ras nauwelijks iets te maken heeft met gedrag:
https://nos.nl/l/2426925

wel snap ik de weerstand van mensen. Het is een intimiderend ras en eigenaren zijn vaak mensen die zelf ook graag intimiderend overkomen. En wat iemand anders ook al zei: het is een ras dat bijt om te doden. Het kan bij elke hond misgaan, maar áls het misgaat, is het resultaat bij zo’n hond vaak vele malen heftiger. 

Vavoom schreef op 18-05-2022 om 07:36:

[..]

Ik begrijp je prima, jij begrijp mij niet. Die relatieve aantallen zijn ook in dit soort lijstjes gewoon meegenomen zoals altijd als er top 10 lijsten worden gemaakt. Dus er is rekening gehouden met hoeveel Staffords er zijn op de hoeveel bijtincidenten. Er werd geschreven dat de golden retriever het populairste ras is wat niet klopt. Er werd ook gezegd dat de Stafford voor de meeste bijtincidenten zorgt, wat dus ook niet klopt. Die lijstjes zijn ook gewoon opgesteld aan de hand van data, het zijn geen getallen die uit de lucht zijn gegrepen. Ik benoem dit omdat er een heel verkeerd beeld bestaat over welke honden gevaarlijk zijn en welke niet. In principe is elke hond een risico, ook die leuke gezinshond dus kinderen moeten gewoon leren hoe met ze om te gaan want je kan moeilijk mensen verbieden met hun hond op straat te lopen.
Maar we gaan een beetje off-topic geloof ik, excuus.

Sowieso vind ik het goed wanneer alle kinderen leren om met alle dieren om te gaan. Het is geen verkeerd idee om daar op de lagere school aandacht aan te besteden. Ik heb bijvoorbeeld een paard waarmee ik weleens maar buiten ga. Kennelijk weten heel veel mensen niet hoe ze zich moeten gedragen bij het naderen en passeren van paarden wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Nu kun je zeggen dan moet je met je paard maar niet de weg op gaan maar ik ben dan ook gewoon een bestuurder met dezelfde rechten als anderen. Maar mensen vinden het toch gewoon normaal om op hoge snelheid vlak langs paarden te rijden al dan niet met fietsbel of claxon.

En zo ook met honden. Kinderen moeten op jonge leeftijd leren dat niet iedere hond leuk en lief is en dat je niet zomaar overal op af kunt stappen. Het is geen speelgoed. Het zijn levende dieren die maar 1 manier hebben om kenbaar te maken dat iets ze niet zint. En baasjes van dieren moeten ook die jonge kinderen beschermen door gewoon duidelijk nee te zeggen als er naar de hond toegelopen wordt.

Miraval schreef op 17-05-2022 om 21:48:

[..]

Maat TO stond aan de overkant op straat met de hond aangelijnd tussen de benen... tis niet zo dat hij aan het hek van het schoolplein stond toch? Hij zal heus wel vaker de hond uit moeten laten. De fout die TO heeft gemaakt is dat er niet duidelijk Nee is gezegd tegen kind. De moeder van kind heeft ook wel degelijk een fout gemaakt en beiden mogen van geluk spreken dat het niet erger afgelopen is.

Dat dus.  Zo irritant,  als mensen niet luisteren. Je zegt nog: liever niet. En dan toch doen en raar opkijken als het niet goed gaat.  

Hier in de buurt ook zo'n knakker. Ik vraag hem om zijn hond bij zich te houden, omdat de mijne op dat moment soms uitviel. 

We waren hem aan het trainen,  maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. 

"Jaaaaaaa, maar Fikkie doet niks.  Gaat altijd goed hoor. " en hup, daar kwam Fikkie aan zijn vishengel (flexilijn). Het ging niet goed.  Geen gewonden, geen schade,  alleen wij een stap terug in de training. Fikkie blijft tegenwoordig uit de buurt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-05-2022 om 08:48

MeganRapinoe schreef op 18-05-2022 om 07:59:

Hoewel ik niets met pitbulls heb, schijnt dat het ras nauwelijks iets te maken heeft met gedrag:
https://nos.nl/l/2426925

wel snap ik de weerstand van mensen. Het is een intimiderend ras en eigenaren zijn vaak mensen die zelf ook graag intimiderend overkomen. En wat iemand anders ook al zei: het is een ras dat bijt om te doden. Het kan bij elke hond misgaan, maar áls het misgaat, is het resultaat bij zo’n hond vaak vele malen heftiger.

Er zijn ook nog mensen die het gewoon lieve, zeer intelligente honden vinden en ze daarom graag hebben. Ik vind een Malinois of een dobermann veel intimiderender dan een staff of een pitt. 

De moeder had anders moeten reageren, het kind had niet moeten aaien (maar is nog kind, moest het nog laten. Nu waarschijnlijk niet meer)
Maar hij bent de eigenaar van de hond, en met voorkomen dat deze situatie kan ontstaan. Je hebt een poging gedaan, door afhouden te reageren en aan de overkant van de straat te gaan staan, maar dat was niet voldoende. Je had nog verder weg kunnen staan, en kunnen voorkomen dat het kind zo dicht in de buurt kwam. Afstand nemen als het kind jullie kant op komt, tussen kind en hond in gaan staan.
Als ik met de auto een kindje in moet halen dat nog niet zo goed fietst ga ik er met een hele grote boog omheen. Als dat niet kan wacht ik erachter er wel voldoende ruimte is. Maar kinderen zijn onvoorspelbaar, ik ga er geen risico mee nemen en bouw extra veel marge in.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-05-2022 om 09:10

Tijgeroog schreef op 18-05-2022 om 09:01:

De moeder had anders moeten reageren, het kind had niet moeten aaien (maar is nog kind, moest het nog laten. Nu waarschijnlijk niet meer)
Maar hij bent de eigenaar van de hond, en met voorkomen dat deze situatie kan ontstaan. Je hebt een poging gedaan, door afhouden te reageren en aan de overkant van de straat te gaan staan, maar dat was niet voldoende. Je had nog verder weg kunnen staan, en kunnen voorkomen dat het kind zo dicht in de buurt kwam. Afstand nemen als het kind jullie kant op komt, tussen kind en hond in gaan staan.
Als ik met de auto een kindje in moet halen dat nog niet zo goed fietst ga ik er met een hele grote boog omheen. Als dat niet kan wacht ik erachter er wel voldoende ruimte is. Maar kinderen zijn onvoorspelbaar, ik ga er geen risico mee nemen en bouw extra veel marge in.

Kinderen/volwassenen zullen vanaf nu op dezelfde manier gecorrigeerd worden als de hond, miss wat onvriendelijk maar dan is het in elk geval wel duidelijk al snap ik dan weer niet wat je mis kan verstaan aan doe maar niet, lijkt mij gewoon een duidelijke boodschap. 

Battle-Royale schreef op 18-05-2022 om 09:10:

[..]

Kinderen/volwassenen zullen vanaf nu op dezelfde manier gecorrigeerd worden als de hond, miss wat onvriendelijk maar dan is het in elk geval wel duidelijk al snap ik dan weer niet wat je mis kan verstaan aan doe maar niet, lijkt mij gewoon een duidelijke boodschap.

Je kan ook overdrijven...

Miraval schreef op 18-05-2022 om 08:21:

[..]

Sowieso vind ik het goed wanneer alle kinderen leren om met alle dieren om te gaan. Het is geen verkeerd idee om daar op de lagere school aandacht aan te besteden. Ik heb bijvoorbeeld een paard waarmee ik weleens maar buiten ga. Kennelijk weten heel veel mensen niet hoe ze zich moeten gedragen bij het naderen en passeren van paarden wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Nu kun je zeggen dan moet je met je paard maar niet de weg op gaan maar ik ben dan ook gewoon een bestuurder met dezelfde rechten als anderen. Maar mensen vinden het toch gewoon normaal om op hoge snelheid vlak langs paarden te rijden al dan niet met fietsbel of claxon.

En zo ook met honden. Kinderen moeten op jonge leeftijd leren dat niet iedere hond leuk en lief is en dat je niet zomaar overal op af kunt stappen. Het is geen speelgoed. Het zijn levende dieren die maar 1 manier hebben om kenbaar te maken dat iets ze niet zint. En baasjes van dieren moeten ook die jonge kinderen beschermen door gewoon duidelijk nee te zeggen als er naar de hond toegelopen wordt.

Eens! 

Dat heb ik zelf ook gehad op de basisschool. Een ouder kwam met haar (goed getrainde) hond op school om te vertellen en oefenen hoe je een vreemde hond benaderd. 

Ik probeer zelf mijn dochter (bijna 1 jaar) ook te leren dat je niet zomaar ieder dier gaat knuffelen. Eerst vragen aan eigenaar/dier, even laten snuffelen en als het mag dan pas aaien. Ze snapt er nog weinig van maar herhaling helpt. 

Tijgeroog schreef op 18-05-2022 om 09:01:

Maar hij stond dus al niet bij het hek. De moeder had het kind niet onder controle, doet niet wat gevraagd wordt. Door te zeggen dat hij nog verder weg moest gaan staan, kan hij maar beter thuis blijven. Kind en moeder waren fout en proberen het af te schuiven (en laten inslapen??????  ) op de eigenaar. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-05-2022 om 09:20

Ellori schreef op 18-05-2022 om 09:15:

[..]

Je kan ook overdrijven...

Ja wat is t nou? Eerst was ik niet duidelijk genoeg  volgens velen hier en nu is het weer niet goed. 

Battle-Royale schreef op 18-05-2022 om 09:10:

[..]

Het moet idiot proof zijn. Ook mensen met een bord voor hun kop moeten het begrijpen. Een hondenbeet is potentieel te ernstig om het aan de ander over te laten. Dus: heel goed dat je iedereen al ruim van te voren klip en klaar gaat zeggen op een afstand te blijven. Als je dat op tijd doet, is er voor jou ook nog tijd om afstand te scheppen als ze toch dichterbij blijven komen. Als je de situatie in eigen hand neemt, ben je niet meer afhankelijk van of de ander het begrijpt. Dat geeft jou en je hond rust en duidelijkheid: jij hebt dan altijd een oplossing. 

Battle-Royale schreef op 18-05-2022 om 09:20:

[..]

Ja wat is t nou? Eerst was ik niet duidelijk genoeg volgens velen hier en nu is het weer niet goed.

Je weet dat er ook grijs is he? Niet alleen zwart en wit. Je kan dus ook een tussenvorm kiezen waarbij je duidelijk aangeeft dat je niet wilt dat de hond geaaid wordt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-05-2022 om 09:25

Ellori schreef op 18-05-2022 om 09:21:

[..]

Je weet dat er ook grijs is he? Niet alleen zwart en wit. Je kan dus ook een tussenvorm kiezen waarbij je duidelijk aangeeft dat je niet wilt dat de hond geaaid wordt.

En dan weer in zo’n situatie terecht komen waarbij mensen toch door willen zetten? Dus voortaan wordt het afblijven en weg hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.