Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Moeten wij dit meerwerk betalen

IK hoop dat iemand hier het antwoord op weet.
Situatie:
Wij zijn met een aannemer in zee gegaan om onze badkamer te laten verbouwen. Wij hebben een tekening gemaakt met hoe en wat en aannemer heeft de boel bekeken en een offerte gemaakt. Het grootste deel van de aankopen zouden wij zelf doen (tegels, kranen, kasten, spotjes, ventilator, glasblokken voor een scheidingswand van de inloopdouche enz). De aannemer nam het bouwmateriaal voor zijn rekening (uiteraard verwerkt in de offerte). Wij hebben toen ook aangegeven, dat we niet voor verassingen willen komen te staan, maar er werd aangegeven dat dát de prijs was en verder geen verassingen. Voor het stuc en tegelwerk werd door hun een derde ingeschakeld. 
Voor de wandtegels hadden wij kleine, 10x10, tegels. Hebben we gezegd. Maar al hadden we dat niet, men kan er niet van uitgaan dat iedereen tegenwoordig van die mega grote tegels wil. Dus als kleine tegels meer zettijd kost én secuurder stucwerk, hadden ze dat sowieso zelf van te voren moeten vragen of moeten aangeven. Hebben ze niet. Maar los daarvan wij hebben dat bij de opname gezegd. 
Na het breekwerk kwam de stucador/tegelzetter en die liep te mopperen dat het veel meer werk was, want kleine tegels, secuurder stucen enz. Duidelijk dus, dat de aannemer niet met de tegelzetter heeft gecommuniceerd hierover. Sowieso eigenlijk al idioot dat men uitgaat van grote 'hippe' tegels. Hoezo? Maar goed, niet onze fout m.i.
Gedurende het hele bouwproces is er sowieso door de aannemer niet gesproken over meerwerk. 
Maar nu, krijgen we de rekening en die is 900,- duurder, want meerwerk doordat de stucador/tegelzetter veel langer bezig is geweest. Ook gaf de aannemer aan, dat na het afbikken van de tegelwanden en happen uit de muur kwamen, waardoor het stucen sowieso meer werk was. Nu betrof het een bestaande muur van de oorspronkelijke badkamer (muur tussen ons huis en van de buren), dus tja, geen idee. Maar ik mag aannemer dat een aannemer in z'n offerte sowieso rekening houdt met dat er hier en daar wel eens iets tegen kan zitten. Maar los daarvan: de tegelzetter is helemaal niet zo lang bezig geweest met het stucen, maar wel met, neem ik aan, het tegelzetten ivm de kleine tegeltjes.

Overigens vind ik het echt heel vervelend dat de aannemer niet uitkomt of minder winst dan de bedoeling. Liever iedereen tevreden. Maar......... is het redelijk dat wij nu ineens meerwerk moeten betalen? Zijn wij dat sowieso verplicht?


wat staat in  de offerte en ook belangrijk: wat staat in zijn algemene voorwaarden?

Als ik een offerte maak, dan staat daar altijd in dat de uiteindelijke prijs afhankelijk is van de daadwerkelijk afgenomen diensten/tijd.

bieb1963

bieb1963

07-09-2022 om 14:38 Topicstarter

Het is een heel klein bedrijfje (overigens prima vakkundig verder). Geen algemene voorwaarden bij de offerte. Mondelinge toezegging dat er geen extra kosten bij kwamen. Ze hebben ook geen website. Via via. Verder prima jongen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-09-2022 om 14:44



Ook gaf de aannemer aan, dat na het afbikken van de tegelwanden en happen uit de muur kwamen, waardoor het stucen sowieso meer werk was.

Dit zou ik wel compenseren (max een 1/3) omdat je nooit weet wat een muur "doet" bij afbikken tegels. (vaak tegelen ze er overheen)

Is er een stelpost opgenomen? Dan zou het extra werk ivm gaten daaronder kunnen vallen en moet aannemer aantonen hoeveel extra tijd dat heeft gekost op het oorspronkelijke plan. Maar die extra tijd van kleinere tegels zou ik niet betalen. Dat zou ik pas zeggen overigens als aannemer een zorgvuldige berekening heeft gegeven van de extra tijd door de gaten. 

Gr Angela 

Tip voor volgende verbouwingen uit de praktijk van veel verbouwen: op elke offerte tenminste 10, liever 15% erbij rekenen want er zijn altijd tegenvallers.

En altijd op papier vastleggen wat er gedaan gaat worden, zoveel mogelijk gespecificeerd, daar hadden de kleine tegels gemeld moeten zijn. 

bieb1963

bieb1963

07-09-2022 om 15:21 Topicstarter

Tickel schreef op 07-09-2022 om 14:44:



Ook gaf de aannemer aan, dat na het afbikken van de tegelwanden en happen uit de muur kwamen, waardoor het stucen sowieso meer werk was.

Dit zou ik wel compenseren (max een 1/3) omdat je nooit weet wat een muur "doet" bij afbikken tegels. (vaak tegelen ze er overheen)

De aannemer gooit het daarop, maar het stucen heeft niet lang geduurd. Het tegelen duurde veel langer omdat tegelzetter uitging van hele grote tegelplaten. Dat had de aannemer dus niet gecommuniceerd met de tegelzetter. Daarbij was die aanname natuurlijk sowieso raar.

bieb1963

bieb1963

07-09-2022 om 15:23 Topicstarter

Angela1967 schreef op 07-09-2022 om 14:48:

Is er een stelpost opgenomen? Dan zou het extra werk ivm gaten daaronder kunnen vallen en moet aannemer aantonen hoeveel extra tijd dat heeft gekost op het oorspronkelijke plan. Maar die extra tijd van kleinere tegels zou ik niet betalen. Dat zou ik pas zeggen overigens als aannemer een zorgvuldige berekening heeft gegeven van de extra tijd door de gaten.

Gr Angela

Nee, geen stelpost. Vaste prijs, gespecificeerd in diverse werkzaamheden en materialen 

bieb1963 schreef op 07-09-2022 om 15:23:

[..]

Nee, geen stelpost. Vaste prijs, gespecificeerd in diverse werkzaamheden en materialen

Op papier of niet, want dat bewijst veel beter, app of mail helpt ook al.

dan zou ik vragen om een splitsing van dat bedrag van 900 euro. Of had aannemer dat al gegeven? En aan de hand van zijn antwoord - is het een realistische inschatting  - betaal je een deel wel en een deel niet. Niets betalen zet de verhoudingen extreem op scherp. Maar een 'beetje' willen betalen met motivatie opent de weg naar onderhandelen. 

gr Angela

bieb1963

bieb1963

07-09-2022 om 15:28 Topicstarter

Ysenda schreef op 07-09-2022 om 15:16:

Tip voor volgende verbouwingen uit de praktijk van veel verbouwen: op elke offerte tenminste 10, liever 15% erbij rekenen want er zijn altijd tegenvallers.

En altijd op papier vastleggen wat er gedaan gaat worden, zoveel mogelijk gespecificeerd, daar hadden de kleine tegels gemeld moeten zijn.

De aannemer wist van de kleine tegels. Op de offerte stond onder die post alleen 'tegelen'

Verder is door de aannemer op boorhand gezegd dat er geen extra kosten bij zouden komen. Uiteraard begrijp ik, dat er iets tegen kan zitten, maar dat begrijpt hij ook neem ik aan.. En dan ga ik et dus vanuit dat hij in z'n offerte dat wel ergens meeneemt in een vaste prijzen 

er staat in de offerte niet zo iets als stelpost, op basis van nacalculatie, op basis van gewerkte uren waardoor er beweegruimte in het bedrag zit?

Als dat er niet in zit hoef je het inprincipe niet te betalen. Het ontbreken van een variabele post is het risico voor de aannemer.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-09-2022 om 16:01

bieb1963 schreef op 07-09-2022 om 15:21:

[..]

De aannemer gooit het daarop, maar het stucen heeft niet lang geduurd. Het tegelen duurde veel langer omdat tegelzetter uitging van hele grote tegelplaten. Dat had de aannemer dus niet gecommuniceerd met de tegelzetter. Daarbij was die aanname natuurlijk sowieso raar.

Hoe lang is die man dan bezig geweest met tegelen?

Wat ik raar vind is dat hij geen rekening houdt met de kleine tegeltjes. Dat weet toch iedereen dat kleine tegeltjes of tegels van 60x60cm een groot verschil in werk uitmaken. TO, ik zou zeggen, wees wat redelijk. Als je tevreden bent over die man zijn werk, zoek dan een tussenoplossing. Misschien heb je hem in de toekomst nog nodig. En als je tevreden bent, en je drijft nu alles ten top, dan hoef je in de toekomst niet meer bij hem te zijn, of hij rekent het er dan bij. Trouwens, als jij een werk zou uitvoeren en er waren echt veel meer uren in gekropen, dan zou je waarschijnlijk ook betaald willen krijgen. Het is niet dat hij zo maar iets uit zijn duim zuigt. Je weet dat het langer heeft geduurd. En als het nu op de oorspronkelijke offerte stond, dan had je het ook moeten betalen. Trouwens, stel dat hij ergens een grote meevaller heeft en de rekening zou iets kleiner zijn dan begroot, hoe fantastisch zou je het dan vinden als hij zegt: de factuur is iets kleiner dan de offerte.
Ik zou met hem proberen overeen te komen, zeker als je het idee hebt dat je vakwerk hebt geleverd gekregen.
Maar natuurlijk doe jij wat je wil.
Maar je bent dus wel tevreden over het resultaat? Leuk!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-09-2022 om 16:14

letterkoekje schreef op 07-09-2022 om 16:10:

Wat ik raar vind is dat hij geen rekening houdt met de kleine tegeltjes. Dat weet toch iedereen dat kleine tegeltjes of tegels van 60x60cm een groot verschil in werk uitmaken. TO, ik zou zeggen, wees wat redelijk. Als je tevreden bent over die man zijn werk, zoek dan een tussenoplossing. Misschien heb je hem in de toekomst nog nodig. En als je tevreden bent, en je drijft nu alles ten top, dan hoef je in de toekomst niet meer bij hem te zijn, of hij rekent het er dan bij. Trouwens, als jij een werk zou uitvoeren en er waren echt veel meer uren in gekropen, dan zou je waarschijnlijk ook betaald willen krijgen. Het is niet dat hij zo maar iets uit zijn duim zuigt. Je weet dat het langer heeft geduurd. En als het nu op de oorspronkelijke offerte stond, dan had je het ook moeten betalen. Trouwens, stel dat hij ergens een grote meevaller heeft en de rekening zou iets kleiner zijn dan begroot, hoe fantastisch zou je het dan vinden als hij zegt: de factuur is iets kleiner dan de offerte.
Ik zou met hem proberen overeen te komen, zeker als je het idee hebt dat je vakwerk hebt geleverd gekregen.
Maar natuurlijk doe jij wat je wil.
Maar je bent dus wel tevreden over het resultaat? Leuk!

Als de aannemer door had gegeven aan de tegelzetter dat het 10x10 tegels waren, dan had de offerte er anders uitgezien, lees; hoger.

Ik zou zelf wel compenseren met max 300 euro omdat de man verder goed werk heeft geleverd en misschien heb je hem nog eens nodig. Uit die overige 600 kan de aannemer dan lering trekken.

Tickel schreef op 07-09-2022 om 16:14:

[..]

Als de aannemer door had gegeven aan de tegelzetter dat het 10x10 tegels waren, dan had de offerte er anders uitgezien, lees; hoger.

Ik zou zelf wel compenseren met max 300 euro omdat de man verder goed werk heeft geleverd en misschien heb je hem nog eens nodig. Uit die overige 600 kan de aannemer dan lering trekken.

Dit zou ik ook doen. Een fout maken of iets over het hoofd zien is menselijk, en als het dan toch gebeurt hoop je dat de ander coulant is en je niet in je eentje voor het verlies laat opdraaien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.