Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Erfenis koude uitsluiting, hoe werkt het na langere tijd?


Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-09-2024 om 19:54:

[..]

Zo makkelijk werkt het niet. Het hangt van diverse factoren af.

https://www.erfrechtplan.nl/wat-gebeurt-er-met-mijn-erfenis/

Maar kun je dan ook bij ontvangst van de erfenis vast leggen dat besteding betekend geen aanspraak meer. Zou namelijk wel zeer onterecht als de in het voorbeeld genoemde vakantie in mindering wordt gebracht op een deel van de boedel. En dan bedoel ik 1x naar de notaris om dat te regelen. Niet dat je bij elke uitgave weer kosten hebt.

Zoals ik het lees kan A met zijn erfenis op vakantie met B, van zijn geërfde ton. Als ze vervolgens scheiden, zou A uit de overwaarde van het huis eerst die ton kunnen claimen alvorens de boedel verdeeld wordt. Tenzij ze expliciet hebben vastgelegd dat A de vakantie cadeau heeft gedaan aan B van de erfenis.
Dat zijn best riskante situaties want meestal zijn bijna exen geen beste vriendjes meer.

Alles is vast te leggen over het uitgeven van een erfenis. Maar de notaris zal alles weten en wat handig is en niet.

RaSa schreef op 18-09-2024 om 20:13:

[..]

Maar kun je dan ook bij ontvangst van de erfenis vast leggen dat besteding betekend geen aanspraak meer. Zou namelijk wel zeer onterecht als de in het voorbeeld genoemde vakantie in mindering wordt gebracht op een deel van de boedel. En dan bedoel ik 1x naar de notaris om dat te regelen. Niet dat je bij elke uitgave weer kosten hebt.

Ik weet niet of dat direct kan bij aanvaarding. Het is toch de wil van de erflater om die clausule op te nemen. En dat wijs je dan direct af. Ik denk ook dat het afhankelijk is van hoeveel de erfenis bevat. Bij 5000 doe je misschien niet moeilijk, maar om nou 5 ton in de gvg te "gooien" lijkt me wat roekeloos. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-09-2024 om 20:40:

[..]

Ik weet niet of dat direct kan bij aanvaarding. Het is toch de wil van de erflater om die clausule op te nemen. En dat wijs je dan direct af. Ik denk ook dat het afhankelijk is van hoeveel de erfenis bevat. Bij 5000 doe je misschien niet moeilijk, maar om nou 5 ton in de gvg te "gooien" lijkt me wat roekeloos.

Ja, maar het is ook nogal roekeloos om er niets mee te doen. Mensen die gaan scheiden kunnen rare dingen doen. En als je dan tijdens het nog gezellige huwelijk de 2 ton heb uitgeven aan: vakanties, ondersteunen kinderen etc. En je bijna ex kan dat opeens op jouw deel inhouden is dat natuurlijk verre van rechtvaardig.

Appelwangetje schreef op 18-09-2024 om 15:41:

ik snap oprecht t punt niet erfenis dat van jou is is van jou. Als jij dat besluit op te maken om wat voor rede en waaraan dan is t op dan is er geen aanspraak meer op te maken bij scheiding, zo ingewikkeld is dat toch niet. Wat er niet is is er niet.
Zolang t geld er wel is dan is dat van jou en blijft dat van jou ook bij een scheiding.

Ja koekoek. Wat snap jij er nou niet aan? 


Als je al 20.000 euro hebt, samen met je man. En dan krijg je een erfenis van 80.000 euro. En dan ga je schoenen kopen voor het hele gezin. Heb je die dan van die eerste 20.000 euro gekocht, of van die laatste 80.000 euro. Dat is dus de vraag. Hoe je dat apart houdt. 

Of stel dat je een boot koopt van 20.000 euro. Mag je dan bij scheiding alsnog 80.000 euro naar jezelf toetrekken? Hoe bepaal je dan van welk geld die boot betaald is.


Ik vind het ook wel een goeie vraag van TO. Weet geen antwoord, helaas. 

MarvelousM schreef op 19-09-2024 om 09:39:

[..]

Ja koekoek. Wat snap jij er nou niet aan?


Als je al 20.000 euro hebt, samen met je man. En dan krijg je een erfenis van 80.000 euro. En dan ga je schoenen kopen voor het hele gezin. Heb je die dan van die eerste 20.000 euro gekocht, of van die laatste 80.000 euro. Dat is dus de vraag. Hoe je dat apart houdt.

Of stel dat je een boot koopt van 20.000 euro. Mag je dan bij scheiding alsnog 80.000 euro naar jezelf toetrekken? Hoe bepaal je dan van welk geld die boot betaald is.


Ik vind het ook wel een goeie vraag van TO. Weet geen antwoord, helaas.

Als je die op jouw naam koopt is het van jou. Nogmaals, aparte rekening aanhouden is de beste manier om te zien wie wat betaald heeft. Zeker met grotere bedragen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-09-2024 om 09:48:

[..]

Als je die op jouw naam koopt is het van jou. Nogmaals, aparte rekening aanhouden is de beste manier om te zien wie wat betaald heeft. Zeker met grotere bedragen.


Ja, dat denk ik dan ook. 

Lijkt mij dan inderdaad ook, dat je echt een aparte persoonlijke spaarrekening moet openen speciaal hiervoor, die je dan nooit voor iets anders moet gebruiken.
En dan bij elke overschrijving die je zou doen naar bijvoorbeeld de gezamenlijke spaarrekening dan heel gedetailleerd in de omschrijving zetten waarvoor het is?
‘Cadeautje van mij voor Frits’ (man) is dan duidelijk, maar overgemaakt geld voor bijvoorbeeld ‘Nieuwe bank’, ‘Vakantie’ of misschien zelfs ‘Kleren Truusje’ (dochter) kan je dan bij scheiding (deels) terugkrijgen?

En dat voorbeeld uit het artikel over het geld voor gezamenlijke vakantie.. ik zie het helemaal voor me 
dan zegt Frits op facebook:
 ‘Lieverd, super bedankt voor deze mooie vakantie, het was geweldig!’

En dan daaronder een comment van de vrouw van Frits:
‘Jij ook bedankt voor jóuw aanwezigheid, schat! En we hadden het ook echt verdiend, tenslotte allebei hard voor gewerkt hè!’

Spoken schreef op 19-09-2024 om 10:46:

Lijkt mij dan inderdaad ook, dat je echt een aparte persoonlijke spaarrekening moet openen speciaal hiervoor, die je dan nooit voor iets anders moet gebruiken.
En dan bij elke overschrijving die je zou doen naar bijvoorbeeld de gezamenlijke spaarrekening dan heel gedetailleerd in de omschrijving zetten waarvoor het is?
‘Cadeautje van mij voor Frits’ (man) is dan duidelijk, maar overgemaakt geld voor bijvoorbeeld ‘Nieuwe bank’, ‘Vakantie’ of misschien zelfs ‘Kleren Truusje’ (dochter) kan je dan bij scheiding (deels) terugkrijgen?

En dat voorbeeld uit het artikel over het geld voor gezamenlijke vakantie.. ik zie het helemaal voor me
dan zegt Frits op facebook:
‘Lieverd, super bedankt voor deze mooie vakantie, het was geweldig!’

En dan daaronder een comment van de vrouw van Frits:
‘Jij ook bedankt voor jóuw aanwezigheid, schat! En we hadden het ook echt verdiend, tenslotte allebei hard voor gewerkt hè!’

Op het moment dat we zo met elkaar moeten omgaan: Laat maar….


Poeh! Hier speelt de koude uitsluiting ook. Maar mijn schoonmoeder heeft altijd gezegd: als het goed zit, zul je ook van die erfenis kunnen profiteren. En zo is het ook gegaan. Schoonmoeder is overleden en heeft aan mijn man een substantieel bedrag nagelaten. Dat staat nu op onze gezamenlijke spaarrekeningen. We doen er samen dingen mee. Het voelt wel meer als zijn geld, dus ik zou het niet snel gebruiken om iets uitsluitend voor mijzelf te kopen. Dat gaat dan van de spaarrekening af, waar we samen van onze inkomsten sparen (en ook samen overleggen bij grote uitgaven).

Picunia schreef op 19-09-2024 om 12:08:

Poeh! Hier speelt de koude uitsluiting ook. Maar mijn schoonmoeder heeft altijd gezegd: als het goed zit, zul je ook van die erfenis kunnen profiteren. En zo is het ook gegaan. Schoonmoeder is overleden en heeft aan mijn man een substantieel bedrag nagelaten. Dat staat nu op onze gezamenlijke spaarrekeningen. We doen er samen dingen mee. Het voelt wel meer als zijn geld, dus ik zou het niet snel gebruiken om iets uitsluitend voor mijzelf te kopen. Dat gaat dan van de spaarrekening af, waar we samen van onze inkomsten sparen (en ook samen overleggen bij grote uitgaven).

Dat klinkt als een normale gang van zaken binnen een gezonde relatie, maar het blijkt dus toch best tricky te zijn. Terwijl het voor jou voelt als zijn geld, en je waarschijnlijk niet zal protesteren als hij een aanzienlijk bedrag aan iets voor zichzelf zal uitgeven, kan hij bij een scheiding het volledige bedrag van de erfenis opeisen.

Ik ben het even gaan opzoeken. Ook als je het op de gezamelijke rekening zet en samen opmaakt heeft de erfenis ontvanger bij scheiding nog recht op de helft van de erfenis. Dus ook als er samen met je gezin van op vakantie bent geweest. Je nieuwe schoenen voor kind hebt gekocht etc. Als je dus van plan bent om het uit te geven moet je schriftelijk vastleggen dat die vergoeding vervalt. Op die manier kun je het dus gelukkig wel indekken en zorg je dus eigenlijk dat de erfenis binnen de boedel valt. Als je dat wil natuurlijk. Je kan het ook op een aparte bankrekening zetten en er verder niets mee doen. Of het alleen uitgeven aan traceerbare spullen die je bij een scheiding mee kan nemen.

https://www.gvk-advocaten.nl/erfrecht/de-reeds-uitgegeven-erfenis-bij-echtscheiding/

1x is genoeg

RaSa schreef op 19-09-2024 om 13:02:

Ik ben het even gaan opzoeken. Ook als je het op de gezamelijke rekening zet en samen opmaakt heeft de erfenis ontvanger bij scheiding nog recht op de helft van de erfenis. Dus ook als er samen met je gezin van op vakantie bent geweest. Je nieuwe schoenen voor kind hebt gekocht etc. Als je dus van plan bent om het uit te geven moet je schriftelijk vastleggen dat die vergoeding vervalt. Op die manier kun je het dus gelukkig wel indekken en zorg je dus eigenlijk dat de erfenis binnen de boedel valt. Als je dat wil natuurlijk. Je kan het ook op een aparte bankrekening zetten en er verder niets mee doen. Of het alleen uitgeven aan traceerbare spullen die je bij een scheiding mee kan nemen.

https://www.gvk-advocaten.nl/erfrecht/de-reeds-uitgegeven-erfenis-bij-echtscheiding/

De erfgenaam heeft dan nog recht op de hele erfenis, niet de helft. Er ontstaat een vordering van de helft op de partner.

Als er €100.000 te verdelen is, en de erfgenaam heeft in het verleden €20.000 geërfd, kan hij na verdeling (ieder €50.000) nog 10.000 vorderen. Dan wordt de verdeling dus €40.000 en €60.000.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.