Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Erfenis koude uitsluiting, hoe werkt het na langere tijd?


Ik denk dat wanneer je in GvG bent getrouwd en de erfenis stort op jullie gezamelijke rekening dat jouw man dan bij scheiding de helft krijgt van wat er op de rekening staat. Mijn schoonouders waren nogal vermogend en hadden toen ook de koude kant uitgesloten. Na hun dood heeft mijn man dat laten storten op onze en/of rekening. Wij hadden ook geen aparte rekeningen. Vrij kort daarna is mijn man overleden en heb ik alles geerft. Ik denk dat wanneer mijn man dat geld op een aparte rekening had gezet dat het dan naar mijn zoon was gegaan maar dat weet ik niet zeker. 

Goh goede vraag. Wij hebben naast de gezamenlijke rekening ook nog eigen bankrekeningen, dus ik ga ervan uit dat een evt erfenis via mijn ouders op mijn spaarrekening terecht komt en die via de ouders van mijn partner op zijn spaarrekening en dat je zo wel kunt aantonen dat die buiten de gemeenschappelijke boedel valt? 

Happyapple schreef op 18-09-2024 om 15:45:

Goh goede vraag. Wij hebben naast de gezamenlijke rekening ook nog eigen bankrekeningen, dus ik ga ervan uit dat een evt erfenis via mijn ouders op mijn spaarrekening terecht komt en die via de ouders van mijn partner op zijn spaarrekening en dat je zo wel kunt aantonen dat die buiten de gemeenschappelijke boedel valt?

Dat ligt ook aan jullie huwelijksdatum en een eventueel testament van erflaters. Ben je voor 2018 getrouwd dan zou het in gvg kunnen vallen als er geen testament is. 

watertoren schreef op 18-09-2024 om 15:41:

Ik denk dat wanneer je in GvG bent getrouwd en de erfenis stort op jullie gezamelijke rekening dat jouw man dan bij scheiding de helft krijgt van wat er op de rekening staat. Mijn schoonouders waren nogal vermogend en hadden toen ook de koude kant uitgesloten. Na hun dood heeft mijn man dat laten storten op onze en/of rekening. Wij hadden ook geen aparte rekeningen. Vrij kort daarna is mijn man overleden en heb ik alles geerft. Ik denk dat wanneer mijn man dat geld op een aparte rekening had gezet dat het dan naar mijn zoon was gegaan maar dat weet ik niet zeker.

Volgens mij zijn er weer verschillende soorten koude uitsluiting. Ik weet dat er bij mijn ouders in staat dat het in geval van scheiding bij mij moet blijven. Maar als ik vervolgens overlijd vervalt de uitsluiting. Ook om nare situaties te voorkomen. Stel je gebruikt de erfenis voor het aflossen van de hypotheek (en dat ook officieel vastlegd). Vervolgens overlijd degene die de erfenis heeft ontvangen. Dan zou bij een hele harde koude kant uitsluiting (die optie bestaat ook) iemand z'n huis moeten verkopen om de erfenis van de grootouders aan de kinderen te voldoen. En je schoonzoon + klein kinderen op straat zetten is natuurlijk weer net niet wat je voor ogen hebt bij een koude kant uitsluiting.

watertoren schreef op 18-09-2024 om 15:41:

Ik denk dat wanneer je in GvG bent getrouwd en de erfenis stort op jullie gezamelijke rekening dat jouw man dan bij scheiding de helft krijgt van wat er op de rekening staat. Mijn schoonouders waren nogal vermogend en hadden toen ook de koude kant uitgesloten. Na hun dood heeft mijn man dat laten storten op onze en/of rekening. Wij hadden ook geen aparte rekeningen. Vrij kort daarna is mijn man overleden en heb ik alles geerft. Ik denk dat wanneer mijn man dat geld op een aparte rekening had gezet dat het dan naar mijn zoon was gegaan maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou ook denken dat het zo zit. 

Mijn ouders hebben dit ook zo in hun testament opgenomen. Als zij overlijden en ik krijg hun erfenis dan is mijn partner daarvan uitgesloten. Maar als ik dan besluit om de erfenis alsnog te delen door het bijvoorbeeld op een en/of rekening te zetten of een huis te kopen waar wij vervolgens beiden eigenaar van zijn, dan kan ik er niet achteraf bij scheiding nog aanspraak op maken. 

Denk ik...maar de notaris heeft vast een antwoord! 

Ik bedenk me nu trouwens dat dit voor ons ook handig is om in het testament vast te leggen!

Mischa83 schreef op 18-09-2024 om 17:00:

[..]

Ik zou ook denken dat het zo zit.

Mijn ouders hebben dit ook zo in hun testament opgenomen. Als zij overlijden en ik krijg hun erfenis dan is mijn partner daarvan uitgesloten. Maar als ik dan besluit om de erfenis alsnog te delen door het bijvoorbeeld op een en/of rekening te zetten of een huis te kopen waar wij vervolgens beiden eigenaar van zijn, dan kan ik er niet achteraf bij scheiding nog aanspraak op maken.

Denk ik...maar de notaris heeft vast een antwoord!

Ik bedenk me nu trouwens dat dit voor ons ook handig is om in het testament vast te leggen!

jawel. 

Ik ben bezig met een erfenis en de notaris gaf aan dat je moet vastleggen dat dat geld van jou is. Een printscreen van een overboeking naar jouw rekening of het op een eigen rekening zetten is voldoende. Dus zorg dat je bewijs hebt van de erfenis. Je kunt het daarna ook investeren in het huis oid maar het blijft van jou.

Malm schreef op 18-09-2024 om 17:24:

Ik ben bezig met een erfenis en de notaris gaf aan dat je moet vastleggen dat dat geld van jou is. Een printscreen van een overboeking naar jouw rekening of het op een eigen rekening zetten is voldoende. Dus zorg dat je bewijs hebt van de erfenis. Je kunt het daarna ook investeren in het huis oid maar het blijft van jou.

Maar ik neem aan alleen als het nog ergens is. Stel je koopt van de erfenis een camper. 10 jaar later ga je scheiden en is de camper reeds lang en breed verkocht/total loss oid. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat je alsnog dat geld bedrag kan op eisen.

RaSa schreef op 18-09-2024 om 18:05:

[..]

Maar ik neem aan alleen als het nog ergens is. Stel je koopt van de erfenis een camper. 10 jaar later ga je scheiden en is de camper reeds lang en breed verkocht/total loss oid. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat je alsnog dat geld bedrag kan op eisen.

Nee dat klopt. Dat is sowieso een risico dat je loopt als je wat investeert, dat het kapot gaat. Maar stel dat je bij scheiding de camper verkoopt, dan is het gedeelte van de waarde wat jij hebt geïnvesteerd van jou, bijv 75%. Maar dat moet je dan wel hebben vastgelegd ergens. 
De notaris adviseerde mij om het op een eigen rekening te zetten en uitgaven/investeringen daarvan vast te leggen. Zet je het op heb gezamenlijke rekening, dan is het gewoon 50/50.

Wij hebben dit ook in ons eigen testament opgenomen naast dat mijn ouders dit hebben gedaan. De erfenis komt op mijn bankrekening en blijft van mij, wanneer ik overlijdt gaat die erfenis naar mijn sibling. 

Mijn man, en zijn kinderen, kunnen geen aanspraak maken op mijn deel in ons huwelijk. Overigens getrouwd op huwelijkse voorwaarden ivm eigen onderneming ook. Wat "van mij" is gaat in 1e instantie maar mijn man en na zijn overlijden naar mijn sibling.

De waarde van de koopwoning gaat dan naar kinderen (kindsdeel) en mijn sibling. 

Maar we hebben dit dus ook nog vast laten leggen in ons eigen testament. 

Als ik de erfenis opmaak aan mezelf of ons samen om van te leven en we zouden gaan scheiden dan is het jammer de bammer voor mij maar ik vind het een beetje gek om dat geld dan alsnog terug te eisen via andere middelen. Je hebt er toch samen of alleen van geprofiteerd? Komt een beetje berekenend over vind ik eigelijk. Ik zou daar als partner zijnde wel even mijn wenkbrauwen van optrekken en een goed gesprek aan wagen. 

Ginevra schreef op 18-09-2024 om 14:40:

[..]


Sorry, maar dit soort meningen en eigen invullingen is niet zo zinvol. In de OP staat juist dat ik het vraag juist OMDAT het niet redelijk is als ik alles opmaak aan eigen doelen, en dan bij een scheiding nog geld opeis omdat er een bedrag "van mij alleen was".

Mijn vraag is hoe het in de praktijk dan werkt. Wat anderen doen en wat andermans mening is, dat staat daar even los van.

Man en ik zijn 25 jaar samen en een scheiding ligt niet in de lijn der verwachtingen, maar hebben ons geld altijd op een rationele manier beheerd en dat bevalt prima.

Wat Gebruikersnaaminvullen schreef, zoiets vermoedde ik al. Dus dank, dat lijkt me dan inderdaad een zinnige manier. En contact met de notaris hebben we sowieso nog, omdat er ook nog een aantal andere dingen te regelen valt. Dan zal ik het ook wel eens vragen.

Hoe het in de praktijk werkt, is zoals ze zegt. Als het op is, is er niets meer opeisbaar. Maakt niet uit of je het aan eigen spullen of gezamenlijke spullen uit hebt gegeven. Je kan dan niet bij een scheiding zeggen dat je 20 k meer krijgt van het gezamenlijk vermogen, omdat je ooit je erfenis van 20k hebt uitgegeven.

Miraval schreef op 18-09-2024 om 19:34:

Wij hebben dit ook in ons eigen testament opgenomen naast dat mijn ouders dit hebben gedaan. De erfenis komt op mijn bankrekening en blijft van mij, wanneer ik overlijdt gaat die erfenis naar mijn sibling.

Mijn man, en zijn kinderen, kunnen geen aanspraak maken op mijn deel in ons huwelijk. Overigens getrouwd op huwelijkse voorwaarden ivm eigen onderneming ook. Wat "van mij" is gaat in 1e instantie maar mijn man en na zijn overlijden naar mijn sibling.

De waarde van de koopwoning gaat dan naar kinderen (kindsdeel) en mijn sibling.

Maar we hebben dit dus ook nog vast laten leggen in ons eigen testament.

Als ik de erfenis opmaak aan mezelf of ons samen om van te leven en we zouden gaan scheiden dan is het jammer de bammer voor mij maar ik vind het een beetje gek om dat geld dan alsnog terug te eisen via andere middelen. Je hebt er toch samen of alleen van geprofiteerd? Komt een beetje berekenend over vind ik eigelijk. Ik zou daar als partner zijnde wel even mijn wenkbrauwen van optrekken en een goed gesprek aan wagen.

Dat kan ook niet. Tenzij het gaat om een stuk hypotheek aflossen met je erfenis en je hebt dat vastgelegd bij de notaris dat je dat gedaan hebt met eigen geld.

Vraag is ook of de belastingdienst dit ook ziet, lees ik.
In theorie zou er dan volgens mij wel schenkbelasting om de hoek kunnen komen, maar in de praktijk lijkt me dat moeilijk aantoonbaar voor ze.

Cala schreef op 18-09-2024 om 19:43:

[..]

Hoe het in de praktijk werkt, is zoals ze zegt. Als het op is, is er niets meer opeisbaar. Maakt niet uit of je het aan eigen spullen of gezamenlijke spullen uit hebt gegeven. Je kan dan niet bij een scheiding zeggen dat je 20 k meer krijgt van het gezamenlijk vermogen, omdat je ooit je erfenis van 20k hebt uitgegeven.

Zo makkelijk werkt het niet. Het hangt van diverse factoren af.

https://www.erfrechtplan.nl/wat-gebeurt-er-met-mijn-erfenis/

Ginevra

Ginevra

18-09-2024 om 20:10 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-09-2024 om 19:54:

[..]

Zo makkelijk werkt het niet. Het hangt van diverse factoren af.

https://www.erfrechtplan.nl/wat-gebeurt-er-met-mijn-erfenis/

Oh dat is een nuttig artikeltje, dank je wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.