Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ted68 schreef op 09-11-2024 om 11:53:

Man kreeg een dood konijn van een patient, die gaat vanavond de pan in....Piemontesisch konijn, met paprika , ansjovis,spek. Daarbij eten we polenta.

Een dood konijn? Het familiekonijn? Van een patiënt?
Klinkt heel mysterieus en duister 😱

Hier wordt het een AVG: roerbakgroente, aardappeltjes in schil en kleine gehaktballetjes. Lekker simpel en makkelijk 👍🏻.

Sorry, ik ben even bezig mijn onderkaak van de tegels te rapen... Ik keek net naar een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over saté (sateh, whatever you want). Wat bleek: er zijn bijna geen Nederlanders meer die weten wat saté is . Bij de vraag: wat is saté, antwoordden gruwelijk veel mensen: nou, pindasaus. Zonder pindasaus geen saté . Er kwam "satesaus" voorbij uit k&k-emmers, saté-salade, saté-kroepoek, saté-borrelnoten... blijkbaar is saté pinda.
Gelukkig hebben ze gebeld met mijn heldin Vanja van der Leeden van het prachtige boek Indostok, die opheldering gaf over wat saté wèl is, en hadden ze een medewerkster naar Indonesië gestuurd die daar op saté-zoektocht ging, met hilarische conclusies.
Ik heb dus net maar een stuk lamsbout uit de vriezer getrokken voor de saté domba van morgen. Als troost. Eigenlijk was ik iets anders van plan, maar dit gaat voor! En er komt geen druppel pindasaus aan te pas. Zeker niet die vieze mierzoete pindasaus uit het Nederlandse assortiment!

Straks trouwens gevulde champignons met sla en rozemarijnfrietjes. Ook niet echt hartverheffend, maar ok, het is zaterdag...

Ha Dewi! Ik zag daar een voorstukje van op Tiktok. Sate in Nederland is inderdaad pinda.
Mijn stiefvader is in Indonesië opgegroeid omdat zijn vader daar werkte vroeger dus ik ben gelukkig niet een van die Nederlanders. 
Door hem hebben wij inderdaad de echte sate leren kennen zo'n 30 jaar geleden of zo. Niet die grote brokken vlees met pindasaus( die man overigens ook zeer graag eet) maar kleine stukjes bij voorkeur gegrild op de bbq maar ik maak ze meestal in de oven.

3 stukjes kip, 3 plakjes zoete aardappel en 1,5 eetlepel appelmoes  

ha ha, is helemaal niet duister... We wonen op het platteland.....heb zelf iedere dag verschillende dieren in mijn tuin...Hasen, vosjes, Herten, reeen, etc.  En de ouderen in het dorp jagen. ..

En dan leef je toch wel anders

Friezinnetje schreef op 09-11-2024 om 19:07:

3 stukjes kip, 3 plakjes zoete aardappel en 1,5 eetlepel appelmoes

💃🏻 

Ik maak vanavond burrito's met een vulling van gehakt, zwarte bonen, maïs en rijst, erbij creme fraiche en kaas.

Straks ga ik met zoon koekjes bakken, voor het eerst. Benieuwd of hij het leuk vindt, dat kneden met die vingertjes. Ik vermoed van wel, afgaande op het kneden in de zandbak.

yette

yette

10-11-2024 om 10:26 Topicstarter

Gezellig, Dite! 
Mijn kinderen hield ik tijdens het koken al van jongs af aan bezig in de keuken. Zodra ze op een stoeltje aan het aanrecht konden staan, liet ik ze bijv. worteltjes of aardappelen wassen of gesneden groenten etc. vanaf de plank in de salade bak doen. Ondertussen leerden ze ook nog tellen - dan mochten ze alvast 5 plakjes komkommer en 3 olijven snoepen. 

Vandaag maak ik byriani met boontjes en vegetarische kipstukjes. 

We eten broodjes hamburger....

Die uitzending van KVW heb ik inderdaad ook gezien en van gesmuld (ik vind ze soms een beetje flauw tegenwoordig de laatste tijd, maar dat komt misschien ook omdat ik ongeveer geen aflevering van dat programma niet heb gezien). 

Hier vanavond een traybake met oa venkel, aubergine, paprika, winterpeen en zwarte kikkererwten (die moeten toch een keer op). Veel kleur op mijn bord vanavond dus.

Veel koekjesbak-plezier met zoon, afrodite!

Wij eten oma's erwtensoep ( k&k) en broodjes. Heb nog dat bakje salade wat van de week in het overblijvers pakket zat.

hier vandaag een stukje zalm met wat courgette en wat pasta denk ik. 

Het wordt dus saté makassar van lamsvlees. Net in de marinade gezet. En nee, daar komt GEEN pindasaus bij . Verder iets van chinese kool of zo, ik zie wel.

Ik kreeg een error bij het lezen van "oma's erwtensoep (k&". Welke oma heeft dat dan gemaakt? 😅

Wij gaan straks naar ikea en daarna naar de Mac. De kinderen hoopten dat we dan bij ikea zouden lunchen hahaha

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.