Eten
afrodite05
26-09-2024 om 19:20
Dorestad schreef op 26-09-2024 om 18:21:
ik had begin deze week uit tuin ouders en tuin broer kilo's rijpe tomaten gekregen, een aantal courgettes, knoflook, prachtige rode paprika's, spekbonen, sla, komkommers. Ik heb 10 liter bolognesesaus gemaakt voor porties in diepvries. De spekbonen gekookt voor vanavond. Een salade erbij gemaakt.
Paar rijpe bananen voorzien van blokjes pure chocolade en 15 minuten in oven gezet. De vaatwasser draait nu voor de derde keer en ik ben afgedraaid. Dat steeds stilstaan of paar metertjes naar links of rechts vind ik vermoeiend.
Dat vind ik ook altijd vermoeiend, zo'n dag in de keuken. Ik krijg er van die vermoeide benen en voeten van. Maar het is wel leuk en je hebt er lang plezier van! 10 liter saus, wow, paste dat in één weeshuismegapan of had je meerdere pannen op het vuur?
Dorestad
26-09-2024 om 19:37
afrodite05 schreef op 26-09-2024 om 19:20:
[..]
Dat vind ik ook altijd vermoeiend, zo'n dag in de keuken. Ik krijg er van die vermoeide benen en voeten van. Maar het is wel leuk en je hebt er lang plezier van! 10 liter saus, wow, paste dat in één weeshuismegapan of had je meerdere pannen op het vuur?
Precies wat jij schrijft!! Ik had 2 pannen van 8 liter opstaan. Kon ik tenminste roeren zonder er een puinhoop van te maken. Het wordt nog even een gepuzzel alles in diepvries te krijgen
Loulou39
26-09-2024 om 19:39
Snelle curry gemaakt met tofu, peultjes, paprika, een tomaat (eigenlijk gewoon alle groente die ik in huis had) en groene currypasta. Lekker veel zodat er ook twee bakjes in de vriezer kunnen.
Basmati rijst erbij
MijnNaamIsHaas73
26-09-2024 om 21:53
Dorestad schreef op 26-09-2024 om 19:37:
[..]
Precies wat jij schrijft!! Ik had 2 pannen van 8 liter opstaan. Kon ik tenminste roeren zonder er een puinhoop van te maken. Het wordt nog even een gepuzzel alles in diepvries te krijgen
Van die ziplock zakjes en dan platte pakketjes. Ontdooit ook heel makkelijk
Wij aten pasta met spinazie, ui, champignons, spekjes, kip en kruiden roomkaas. Was een beetje mwe uitgevallen. Droog en flauw
Dorestad
26-09-2024 om 22:54
MijnNaamIsHaas73 schreef op 26-09-2024 om 21:53:
[..]
Van die ziplock zakjes en dan platte pakketjes. Ontdooit ook heel makkelijk
Wij aten pasta met spinazie, ui, champignons, spekjes, kip en kruiden roomkaas. Was een beetje mwe uitgevallen. Droog en flauw
Alles zit erin. Beide vriezers zitten propvol. Dat is elk jaar aan het einde van de zomer zo. Hetzelfde geldt voor de trapkast: boordevol potten jam, chutney, weckspul. Nog een paar kratten vol appels maar die blijven wel een poosje goed.
Moosey
27-09-2024 om 00:11
Ik wilde al zeggen ‘het verbaast me dat je niet weckt’ Dorestad, maar dat doe je blijkbaar wel. Die saus had je prima kunnen wecken, maar misschien zijn je potten op. Leuk hoor, zo’n voorraad. Ik word daar altijd een beetje jaloers van maar ik heb niet zulke mega-opbrengsten van de tuin en de meeste jaren heb ik ook echt geen tijd om zoveel te verwerken. Dit jaar is wel echt treurig, 6/7 potten jam, 6 liter sap, 3 liter siroop en twee zielige potjes basis-tomatensaus. T Is maar goed dat ik er de winter niet op door hoef te komen
Jynta1981
27-09-2024 om 07:28
Door verschillende hobby's en bijbaantjes op verschillende tijden, slinger ik op verzoek de airfryer aan voor patat en snacks. Erbij compensatiesla.
Dolfje
27-09-2024 om 08:58
Kipkebab met rucola en komkommer en feta en rode ui en sausje van opgeklopte cottage cheese met knoflook. En als we nog hebben een wrap oid erbij of iets van aardappel uit de airfryer.
MijnNaamIsHaas73
27-09-2024 om 09:39
Mooi Dorestad! Lijkt me inderdaad heerlijk om zo'n voorraad te hebben.
Wij gaan vanavond uit eten. Straks even spieken wat ik zal kiezen, ik zag al veel lekkers op de kaart (zelf het restaurant gekozen, wel rekening houdend met de kinderen en andere (tijdelijke) dieetbeperkingen en de locatie. Dus was nog best een zoektocht. Hoop dat het de moeite waard zal zijn.
Teigera
27-09-2024 om 09:53
Frut I mag koken vanavond, ze koos voor vega saté-schnitzels met gebakken aardappelen en broccoli. Prima. Voor toe heb ik bosbessenkwark.
Dorestad
27-09-2024 om 11:35
Moosey, het wecken doet mijn eega. Op zolder staan nog wel 100 lege potten! Ik heb er werkelijk nooit aan gedacht om dit te wecken dus dank voor de tip. Het staat of valt inderdaad met tijd en energie en voldoende groente en fruit. Wij hebben gewoon veel vrije tijd. En groente en fruit: mijn ouders hebben een moestuin van een paar honderd vierkante meter. Met 2 enorme kassen erop. In de Veenkoloniën zijn zij geen uitzondering. De moestuin was echt vroeger bittere noodzaak. Mijn vader, 89 jaar, werkt elke dag in die tuin.
Dorestad
27-09-2024 om 16:29
net een appelkruimeltaart gebakken van appels uit de tuin en een pakje amandelspijs wat ook zelfgemaakt was. En paar bakplaten granola gemaakt.
afrodite05
27-09-2024 om 17:42
Nog steeds/alweer lekker bezig, Dorestad! En spannend, Anijsblokje, ik ben benieuwd wat je voorgeschoteld krijgt.
Hier komt de curry die ik dit weekend had voorbereid op tafel. Ik heb het nog een beetje aangevuld met tomaat en kikkererwten. Rijst en naanbrood erbij.