Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


ik ga vandaag mijn buurmeisje een kookles geven. Ze wil graag leren koken. Gevraagd wat ze als eerste wil maken: Een goeie en lekkere gehaktbal! Dus dat wordt het. Zal nog even horen of ze 's avonds met haar moeder hier wil eten, dan moeten we er nog iets bij bedenken. 
En ik wil eigenlijk even wat kleine quiches maken

yette

yette

30-07-2024 om 10:25 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 29-07-2024 om 17:35:

Van harte Afro! Eet lekker straks.

Hoe doe jij dat eigenlijk, Yette, met die zonnebloempitten? Pel je die eerst? Ik heb hier miljoenen zonnebloemen voor de deur staan, dus ik wil het wel eens proberen.

Het is hier zo heet, dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om te koken. Het is ook veel te heet om te barbecuen. Ik denk dat ik me beperk tot couscous met opgeleukte pittige ratatouille (uit blik). Dagje geen vlees, ik denk dat we hier echt wel genoeg aan hebben. Of zou tonijn hier lekker door zijn (ook uit blik )? Ik twijfel.

Ik had pompoenpitten door de sla. Kant en klare. 

Mijn ervaring met ongepelde pompoen en zonnebloempitten, is wisselend. Ik rooster ze in de oven, waardoor ze opbollen/poppen. Althans, dat is de bedoeling. Als dat lukt, zijn ze daarna makkelijker te pellen. Vervolgens kan dan nog blijken dat ze qua smaak en/of formaat tegenvallen. Ik koop dus meestal gepelde pitten en probeer het alleen nog zelf als er hele mooie grote pitten uit een pompoen komen. 

Vandaag sobanoodles met groenten, omeletreepjes en een gember/sesam sausje. 

Man en kinderen eten bucatini ( dikke Spagetti ) met carbonara saus. Ik alleen sla... Het is hier ophet terras nog steeds. 33 graden. 

En heb vanmiddag doorgebracht in een dierenklinik, want hele oude labi,die blind is heeft nu ook nog een oorontsteking, en omdat ze voor alles allergies is werden we naar een kno arts voor honden verwezen. Heb dus geen zin meer om iets echts te koken

Een peulvruchtengebrek, ja, daar kan ik in meevoelen! Dat is niet fijn. Hier in het kookwater daarom gele linzenspaghetti met een bakje ietwat onduidelijke tomatensaus uit de vriezer en kipmerguez -ook uit de vriezer. En geraspte kaas En die vriezer is nog niet leeg, nog lange niet, nog lange niet… vooral omdat er een assortiment ijsjes in is verschenen. Nou ja, beter een ijsoverschot dan een peulvruchtentekort.  

Brunch was ovengebakken kikkererwten met gestoomde spinazie en wat kruidenolie (sesam- en rijstolie): knoflook, chili, kaneel en komijn. Sesamzaadjes. Geitenkaasballetjes. Want kaas 

Aaaach, beterschap voor je hond, Ted.

Moos, respect dat je zo aan het beesten bent met deze hitte.

Zaterdag met vrienden een picknick gehad. Lief had vrijdagochtend procureur op de bbq gegooid en dat was na 14 uur geweldig van smaak. We gaven er coleslaw en bruine bollen bij. Ik had als toetje Apple crumble gemaakt. De anderen hadden ook heerlijke gerechten gemaakt dus dat was smullen.

Lief had uiteraard teveel vlees gemaakt dus zondag aten we nog een portie. Geen straf. De rest is in de vriezer gegaan.

Maandag aten we pasta met Bibi, zongedroogde tomaat en gerookte zalm.
En net lekkere poke bowl met bloemkoolrijst, tauge, gebakken kip in sticky saus (zelf wat ketjap manis, honing, sojasaus bij elkaar gemikt) met paprika, komkommer en veul sriracha saus 

Moosey schreef op 29-07-2024 om 22:35:

Sperziebonen kun je ook opvatten als peulvruchten op zich Maar dan is dit inderdaad wel echt een mooi peulvruchteninhaaldiner.
[...]

Daar dacht ik inderdaad ook aan toen ik het opschreef, maar goed: een inhaalsessie! Het was erg lekker, alleen was ik te eigenwijs bij het maken van de bonenburgers. Ik liet ze niet even nog in de koelkast, ze leken stevig genoeg. Maar bij het bakken vielen ze toch een beetje uit elkaar. Ik heb 2 burgers in de vriezer gegooid, de 2 die het beste gelukt waren. Het andere exemplaar eet ik komende dagen nog.

Vanavond hier tabouleh op het menu. Met boekweitkorrels ipv bulghur. En feta erdoor. 

Salade met een groenteschijf uit de airfryer. 

yette

yette

31-07-2024 om 07:51 Topicstarter

Gisteren bij de sobanoodles nog wat springrolls gemaakt - er moest groente op die de kattenoppas had laten liggen (oa Chinese kool en komkommer). Bijkomend voordeel: zo krijgen de lastige eters ook hun vitamines binnen. De helft maakte ik met omeletreepjes, de andere helft met tonijn uit blik. Erbij wasabi-mayonaise en een zoet ketjap-sesam sausje. Ik heb er een paar met tonijn apart gehouden om samen met een salade mee te nemen voor mijn lunch. Dressing erbij van het restje wasabi-mayonaise en rijstazijn. 

Vanavond makkelijk (en inspiratieloos): gemarineerde kipfilets, aardappelkroketjes uit de oven, doperwten en appelmoes. De lastige eter van vanavond krijgt een hamburger ipv kip. 

Ik wil vanavond gehaktballen met kokos maken, maar ik ben bang dat die kokos aanbrandt als ik domweg de ballen door de kokosrasp rol en dat ga bakken. Heeft iemand daar ervaring mee of tips? 
Erbij ga ik spitskool roerbakken met ui en knoflook, en waarschijnlijk roer ik de zilvervliesrijst er ook doorheen.

ik heb nog deeg voor flammkuchen liggen, dus dat ga ik nog een keer maken. 

Wat leuk dat je je buurmeisje kookles geeft Friezinnetje!

Wij aten gisteren in het restaurant van onze tweede camping. Vooraf deelden we een apero plankje, dat was vooral gefrituurd spul. Vervolgens had een ik een caesar salade met wat friet. Was prima alleen wat veel dressing. Man had een pizza en die was erg goed dus we gaan nog wel een keer terug. 
Vanavond wordt het denk ik hapjesavond.  Met in ieder geval salade caprese

Kip met rostikroketten en een gemengde salade eten we vanavond.

MijnNaamIsHaas73 schreef op 31-07-2024 om 10:09:

Wat leuk dat je je buurmeisje kookles geeft Friezinnetje!

Wij aten gisteren in het restaurant van onze tweede camping. Vooraf deelden we een apero plankje, dat was vooral gefrituurd spul. Vervolgens had een ik een caesar salade met wat friet. Was prima alleen wat veel dressing. Man had een pizza en die was erg goed dus we gaan nog wel een keer terug.
Vanavond wordt het denk ik hapjesavond. Met in ieder geval salade caprese

haha ja, zal eens zien hoe lang het duurt. Ze is 17 en wil graag op zichzelf (al zal dat nog wel even duren). Maar we gaan vast nog een keer iets maken. dan een complete maaltijd, iets van lasagne wilde ze graag maken

afrodite05 schreef op 31-07-2024 om 08:33:

Ik wil vanavond gehaktballen met kokos maken, maar ik ben bang dat die kokos aanbrandt als ik domweg de ballen door de kokosrasp rol en dat ga bakken. Heeft iemand daar ervaring mee of tips?
Erbij ga ik spitskool roerbakken met ui en knoflook, en waarschijnlijk roer ik de zilvervliesrijst er ook doorheen.

Ik zou de kokosrasp door het gehakt kneden denk ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.