Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Gisteren maakte man heerlijke pizzas from scratch. Vanochtend met de laatste gebruncht. 

Voor vanavond staat er keema matar op de planning (Indiaase curry van lamsgehakt in yoghurt met de nodig smaakmakers). Met jasmijnrijst, naan en komkommersla.

Wij hebben gyozas gehaald en daar gooi ik er wat van in een bouillon met oa bosui.
Verder kip om in de loempias erbij te doen. We eten ze gewoon koud dus ik ga de kip zo koken. Kan mooi als basis voor de soep.

afrodite05 schreef op 23-06-2024 om 10:26:

Volgens mij gaat heel Nederland vandaag bbq-en... Ik heb net stoofvlees opgezet De bedoeling is dat het heel zacht wordt en snel uit elkaar valt, want zoon heeft last van doorkomende tandjes en at gisteren alleen maar gepureerd. Ik weet alleen nog niet of ik er aardappelen met sperziebonen of rodekool bij doe. Ik denk dat rodekool het zachtst kan worden, maar straks maar aan man vragen waar hij meer zin in heeft.

Tips om stoofvlees echt superzacht te krijgen (zodat er amper gekauwd hoeft te worden) zijn welkom! Ik heb al mosterd in het rauwe vlees laten trekken om het malser te laten worden en er zit nu wat vocht van zilveruitjes (en de uitjes zelf trouwens ook) bij in.

Cola of rauwe ananas. Ananas lijkt me beter met een kleintje. Ananas pureren en inmengen. Of andere vruchten met eiwitsplitsende enzymen (kiwi, papaja). Wat ook helpt is heel zachtjes sudderen, niet te hoog vuur. Ik gebruik altijd mijn petroleumstel. 

ToetieToover schreef op 23-06-2024 om 09:31:

[..]

O wauw jij bent echt voorbereid op wandelsessies. En jij wandelt veel vaker en langer! Ik wil nog een verrekijker, lekker off topic, maar als je nog tips hebt? Ik kijk nu naar een monoculair omdat die zo lekker klein zijn en dan kan ik met mijn andere oog de omgeving nog zien.


Lekker hoor, wandelen. We hebben gisterenavond nog even een ‘vleemuiswandeling’ gedaan, paar dronken mensen opgeraapt (politie, ambulance), dat maakt het toch minder leuk, zo’n natuurgebied waar ergens een breed fietspad doorheen loopt.

Vandaag gaan we barbecueën, ik heb van alles klaargezet, waaronder aardappelsalade, vis+kip+tofu-spiesjes, watermeloen/feta/munt/rode ui/zwarte bonen-salade, pastasalade. En straks alleen nog wat groene snijsla snijden, dressing staat al klaar. Ik was weer eens om 5 uur wakker .

Wij hebben een monoculair kijker. Inderdaad,  lekker klein en eega is blind aan 1 oog. Allebei Vortex solo.  Eega 10x36, ik 8x36. Ik heb een minder vaste hand,  daarom 8x. Bij wandeling vastklippen aan buitenkant rugzak en eega aan broekband.  Gisteravond 2 reebokken en 5 hazen kunnen bekijken. 

Qua eten vandaag: draadjesvlees wat ik gisteren heb bereid.  Aardappel en nog groente verzinnen. 

Rijstevlaai uit Limburg uit diepvries gehaald.  En net een kilo aalbessen geplukt in mijn tuin.  Of taartje Karin Luiten.  Of door de yoghurt.  Eerst maar eens door de Onlanden fietsen en wandelen en even naar de fair bij de molen 

Na heel veel twijfels (pizza afhalen, falafel halen, spaghetti met een potje pesto, ...) want ik had geen zin in weer cannellinibonen/venkelsoep...heb ik een bakje paella uit de vriezer getoverd. Eens kijken of dat op tijd ontdooid is. En dan is er ook weer ruimte in de vriezer voor een bakje soep.

Wij hebben vandaag een feestje thuis. Naast hapjes maak ik thaise kipsalade en twee soorten  gevuld turks brood (met kip en de andere gehakt, tomatensaus,  champignons en paprika. Allebei met geraspte kaas. Bij de kip nog ijsbergsla en knoflooksaus)

tussen de middag al 2 punten pizza gehad met kip

zo eet ik een grote bak kwark en mss nog 2 vietnamese loempiaatjes ervoor. 

Friezinnetje schreef op 23-06-2024 om 17:58:

tussen de middag al 2 punten pizza gehad met kip

zo eet ik een grote bak kwark en mss nog 2 vietnamese loempiaatjes ervoor.

Ik las het laatste woord als "erdoor ", vreemde combi vond ik.

Hier dus lasagna, morgen de rest van de lasagna met een restje macaroni uit de vriezer. Lekker makkelijk morgen na een werkdag.

yette

yette

23-06-2024 om 18:04 Topicstarter

De bbq gaat toch maar aan. Ik heb merguez en gemarineerde kipfilet, stokbrood, zelfgemaakte knoflooksaus en kruidenboter, olijven tapenade, Turkse rijstsalade en een groene salade met 3 soorten sla, komkommer, groene paprika en basilicum-yoghurtdressing. Verder wat olijven, dipgroenten en gevulde peppadews. 

Jynta1981 schreef op 23-06-2024 om 18:03:

[..]

Ik las het laatste woord als "erdoor ", vreemde combi vond ik.


Jynta1981 schreef op 23-06-2024 om 18:03:

[..]

Ik las het laatste woord als "erdoor ", vreemde combi vond ik.

Hier dus lasagna, morgen de rest van de lasagna met een restje macaroni uit de vriezer. Lekker makkelijk morgen na een werkdag.


Ik ga een wokgerecht maken met lekker veel groente: paksoi, reepjes wortel en sojaboontjes. Runderreepjes en noodles erdoor, met wat sojasaus en sesamzaad. 

Ik ga zo alles voor gazpacho snijden en in de blender mikken en in de koelkast zetten voor vanavond. Nu hoort er volgens alle recepten online paprika in maar dat vind ik niet lekker dus ik maak het wat op smaak met chili flakes of een rode peper.
Verder heb ik nog stokbrood en tomaten en mozzarella en rauwe ham en maak daar Bruschetta van.

yette

yette

24-06-2024 om 08:50 Topicstarter

Tomaten met geitenkaas, verse kruiden en knoflook erin en ontbijtspek eronder - uit de oven. Met pasta. 

kip piripiri met rijst en een komkommersalade

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.